PDA

View Full Version : Vrang passasjer

sukram
30-09-2009, 11:56
Emma Rudneva ble nektet å være med flyet, selv om hun kom åtte minutter før avgang.

–Jeg har aldri opplevd maken til behandling hos noe flyselskap. Resultatet var at jeg ikke bare måtte betale 500 kroner for ny billett, men jeg måtte vente i fire timer på neste fly og mistet det meste av bryllupsdagen jeg skulle være med på.

–Jeg vet at andre selskaper har en annen praksis. Ikke det at jeg pleier å være sen, men det har skjedd at jeg har kommet med fly selv om det bare har vært et par-tre minutter før avgang. Er det mitt utenlandske navn som ødelegger for meg, kanskje? spør hun.

Kilder: aftenposten.no (http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3294522.ece)

Enda en som bør beskyttes mot seg selv. "Hei, jeg sprader rundt på flyplassen helt til flyet skal gå og når jeg prøver å boarde alt for sent er Norwegian frekke nok til å nekte meg ombordstigning". Jeg lurer egentlig på hvorfor slike får spalteplass. Føler NOEN sympati med damen?

Herlig at hun forsøker å gjøre det til en rasismesak når hun først var igang.

Molinari
30-09-2009, 12:01
Er ikke Norwegian for nordmenn?? :o)

En deilig ikke-sak som jeg bladde videre fra etter å ha lest ingressen.

Martin
30-09-2009, 12:01
Jeg fikk beskjed om at reglene tilsier at folk må være ved gaten minst 20 minutter før avgang. Jeg har lett på alle Norwegians nettsider, jeg har ikke funnet et ord om akkurat det.

http://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/fremmote/Fremmote-ved-utgangen-for-ombordstigning/

Oppmøte ved utgangen er senest 20 minutter før avgang på reiser innenfor Skandinavia. Seneste oppmøte ved utgangen for reiser utenfor Skandinavia er 30 minutter. Utgangen stenger 10 minutter før publisert avgangstid, kunder som møter senere enn 10 minutter før publisert avgangstid vil miste avgangen. Norwegian forbeholder seg retten til å avvise kunder som møter opp på utgangen etter angitt frist.

I tilfelle hun leser dette ^_^

Someone
30-09-2009, 12:04
Føler NOEN sympati med damen?

Overhode ikke. Her er det vel også snakk om en som kanskje bør beskyttes mot seg selv. Snakk om å klare å fremstå som en idiot!

JoeW
30-09-2009, 12:16
Herregud, jeg har sett nok(og ropt opp!) av sånne som ikke helt skjønner forskjellen på 20-bussen og flyet til Bergen. Men å så stå frem som stakkarslig i avisen etterpå var jo en ny vri! Og det bør virkelig ikke skje spesielt ofte at man kommer så sent før avgang... Var hun på ckin eller gate åtte minutter før?;p

JoeW
30-09-2009, 12:17
Herregud, jeg har sett nok(og ropt opp!) av sånne som ikke helt skjønner forskjellen på 20-bussen og flyet til Bergen. Men å så stå frem som stakkarslig i avisen etterpå var jo en ny vri! Og det bør virkelig ikke skje spesielt ofte at man kommer så sent før avgang... Var hun på ckin eller gate åtte minutter før?;p

Videre synes jeg 500 for ny billett høres ut som om hun var heldig.

Trety
30-09-2009, 12:19
Synes igrunn Norwegian forklarte årsakssammenhengen veldig bra, noe jeg generelt synes selskapene er for lite flinke til når det gjelder denne typer saker. Det at Norwegian er firkantet på dette er et pluss i margen for meg - da slipper nemlig jeg å bli forsinket de som kommer for sent. :up:

AirbusTrond
30-09-2009, 12:20
Det har vært temmelig mange slike saker i media i det siste. Denne dama, han som klaget på dyr Ryanair-bagasje og han som klaget på at forsikringen ikke dekket tapet da sønnen hadde glemt igjen et kamera til 13.000 kr på en restaurant i Hellas (DinSide)... De fleste kommentarer synes å ha liten sympati for disse, og jeg skjønner faktisk ikke helt hvorfor journalistene tar tak i slike "ikke-saker". Men det viser nok litt at det er vanskelig å finne på ting når man jobber som reiselivsjournalist.

RIBRO
30-09-2009, 12:23
Herregud, jeg ler meg ihjel!

"Jeg var innom flere butikker, og måtte også en tur på toalettet, da jeg plutselig oppdaget at avgangen begynte å nærme seg. Jeg sprang det forteste jeg klarte, og kom heseblesende frem til gaten der flyet sto."

sukram
30-09-2009, 12:31
Det har vært temmelig mange slike saker i media i det siste. Denne dama, han som klaget på dyr Ryanair-bagasje og han som klaget på at forsikringen ikke dekket tapet da sønnen hadde glemt igjen et kamera til 13.000 kr på en restaurant i Hellas (DinSide)... De fleste kommentarer synes å ha liten sympati for disse, og jeg skjønner faktisk ikke helt hvorfor journalistene tar tak i slike "ikke-saker". Men det viser nok litt at det er vanskelig å finne på ting når man jobber som reiselivsjournalist.

Tja, det er potensielt flere scoop-historier der ute:

8-åring 8 cm for lav for berg-og-dalbane. BLE NEKTET TUR!

19-åring manglet bare 6 femmere og 4 seksere på vitnemålet. BLE NEKTET Å STUDERE MEDISIN!

:colgate:

Kingstone
30-09-2009, 12:37
Hun bør hvertfall ikke reise med BA fra OSL. 15 min før avgang er det av med alle som ikke har kommet!

Discus
30-09-2009, 12:41
Sjelden det blir fokusert på den andre 150 paxene som sitter og venter fordi en surremikkel skal tyne tiden i butikken, puben, på do...

TG923
30-09-2009, 12:41
Hvordan kan man bli kastet av hvis man ikke har kommet?

LN-MOW
30-09-2009, 12:47
Hvordan kan man bli kastet av hvis man ikke har kommet?

Det er nok bare en betegnelse av at hun er kansellert i datasystemet.

Null sympati fra meg ogsaa. Det er viktigere at de 100+ ombord kommer seg avgaarde paa ttid.

Anders Avisand

JetBlue
30-09-2009, 13:10

Jeg synes faktis ikke hun forsøker å fremstå som stakkarslig, men derimot mener at hun var i sun fulle rett til å bli meg flyet.

Sånne dusteegoister skaper forsinkelser på flyplaser verden over, men fatter ikke det selv......

Isbamse
30-09-2009, 13:45
Mye irrelevant prat om butikker der...

Men uavhengig av hva reglene sier, synes jeg de var veldig vrange hvis flyet fortsatt sto ved gate og hun bare kunne løpt inn og satt seg.

Eller er saken den at loadsheet etc da måtte skrives om igjen fordi det kom vekten av en pax til ombord - liten betydning i praksis, men sikkerhetsregler og beregninger skal jo følges - slik at hun i tilfelle ville forsinket flyet med tiden det tok?

Utflyttet
30-09-2009, 14:00
Det er jo bare meg som er klarsynt og kan fokusere på den virkelige saken i oppslaget her. Vi må få bort alle butikkene slik at sånne som henne kan skjermes for seg selv! :colgate:

I en annen tråd var det vel konkludert med at OSL jobbet iherdig med å fjerne toalettene...

-A

Hickok
30-09-2009, 15:27
Hmmm, kanskje jeg skal gå ut i avisen med min historie da jeg ble nektet 15min før en SAS avgang til BOO? Hvilken vinkling skal jeg velge? Rasisme overfor folk fra Bergen? :)

amatør
30-09-2009, 15:50
Er bare et ord om sånne folk: airhead!

litt-amatør
30-09-2009, 16:29
Enig at hun fremstår som sutrete, men dersom det ikke ville bydd på problemer å ta henne ombord, burde de jo gjort det. Dersom hun ikke var spesielt ubehagelig. Jeg har i alle fall fått komme ombord på DY alt for sent og rett før de stengte uten problemer.

Discus
30-09-2009, 16:35
Enig at hun fremstår som sutrete, men dersom det ikke ville bydd på problemer å ta henne ombord, burde de jo gjort det. Dersom hun ikke var spesielt ubehagelig. Jeg har i alle fall fått komme ombord på DY alt for sent og rett før de stengte uten problemer.
Som tidligere nevnt av flere, det er vel avhengig av hvor langt de har kommet i prosessen med load-sheet, passasjerlister m.m. Hvis alle var ombord 10 min før avgang og dama ikke var der så har de vel tatt henne ut av systemet og lukket døra. På et eller annet tidspunkt må de gjøre det og begynne å klargjøre flighten.

Hvis vurderingen er at de ville bli forsinket av å ta henne ombord så har jeg full forståelse av at de dro uten. Ingen ting er så irriterende som å sitte å vente på en passasjer som forsinker 150 pax, særlig hvis det er snakk om at slot-tider m.m. ryker.

Rekorden jeg har opplevd er rundt 2 t forsinkelse pga. en passasjer som surret litt for lenge i terminalen. Og når man mister slot til LHR så havnet man dengang da bakerst i køen...

O_K_
30-09-2009, 16:48
Dessuten har vel kanskje slot-tider og rush på flyplassen litt å si for hvor mye de er villige til å vente / tåle en 5 min forsinkelse fra gate?

Superhai
30-09-2009, 17:09
Jaja, det virker jo som alt var klart til å lukke døren og ta broa siden den som var i gaten ringte til flyet for å sjekke. Tviler på det var noen slottid mellom Oslo og Bergen, men det kunne være f.eks. motvind som gjør at man vil ha alle minutter man kan få. Uansett, hun var forseint ute, og må selv ta konsekvensene for det. Det skjer stadig at folk kommer for seint, men å bebreide flyselskapet for det er ganske utrolig.

Ingen andre ruteflyselskaper som jeg vet om har noen andre regler, ingen av de vi handler har det. Noen er ytterst strenge. Men det er klart de fleste gjør en fleksibel vurdering. SAS har vel publisert 15 min som siste oppmøtetid ved gate, det er det vi opererer med ihvertfall, selvom som regel så venter vi til 10 min før om det mangler noen.

Hickok
30-09-2009, 18:05
15 min er vel ganske gjengs i bransjen virker det som, og hvis en er senere enn dette, så er en strengt tatt på tynn is, og er avhengig av litt flaks for å komme med. Som oftest går det fint, men ikke alltid. Dette er vel enkleste måten å lære på regner jeg med, og hvorfor skla hun her ha det bedre enn oss andre spør jeg.

laurenz
30-09-2009, 18:12
Jaja, det virker jo som alt var klart til å lukke døren og ta broa siden den som var i gaten ringte til flyet for å sjekke. ....

Ingen andre ruteflyselskaper som jeg vet om har noen andre regler, ingen av de vi handler har det. Noen er ytterst strenge. Men det er klart de fleste gjør en fleksibel vurdering.

Døren ble vel stengt i det øyeblikket hun kom eller rett før siden det står "Hun tok den telefonen, uten at døren ble åpnet." Det kan være at det ble ringt til personen ned i brua eller til Operations, men uansett ikke til kapteinen. Det er utrolig nok mange som tror det bare er å ringe til de i cockpit. Så det er ingen tvil om at det var alt for sent til å begynne å luke opp igjen.

Men det spiller overhodet ingen rolle, at det noen gang finnes muligheter for å være fleksibel er ikke relevant, fristen er 10 min før STD. Det blir som og kreve å komme inn i butikken etter stengetid bare fordi du ser ansatte som ennå ikke har kommet seg hjem. I grunn samme sak.

Jeg syns det er veldig kritikkverdig at slikt vrøvl kommer så ensidig på trykk!

laurenz
30-09-2009, 18:19

Men uavhengig av hva reglene sier, synes jeg de var veldig vrange hvis flyet fortsatt sto ved gate og hun bare kunne løpt inn og satt seg.

Slik jeg leser artikellen var døren allerede stengt "Hun tok den telefonen, uten at døren ble åpnet."

Å si de var veldig vrange syns er for dumt. Regelen er 10 minuter og du kan vel ikke mene at noen er veldig vrange fordi de forholde seg til regleverket? :8:

JoeW
30-09-2009, 18:21
Altså, jeg har hatt passasjerer på ckin etter at flyet har pushet, som ikke har skjønt hvorfor jeg ikke kan be flyet returner til gate. Dog har de stort sett ikke gått til avisen etterpå...

Martin
30-09-2009, 18:23
Altså, jeg har hatt passasjerer på ckin etter at flyet har pushet, som ikke har skjønt hvorfor jeg ikke kan be flyet returner til gate. Dog har de stort sett ikke gått til avisen etterpå...

Stort sett ikke? Det betyr at du har hatt passasjerer som har gjort det? :D

JoeW
30-09-2009, 18:24
Stort sett ikke? Det betyr at du har hatt passasjerer som har gjort det? :D

Ikke det jeg vet, men er jo alltids noen som truer med det når Joe er "kald og ondskapsfull", eller ene og alene skyld i at flybransjen går til helvete.

LN-Q
30-09-2009, 18:31
GATE CLOSED er jo der for en grunn!!
Hvis hun hadde fått blitt med hadde denne gangen hadde hun ikke kommet noe tidligere ved neste anledning... Hun har nok lært en lekse og det er bra!!
En annen ting ting er det som stuer bare en ting værre enn bagasje sjekk... Det er når man har rotet gjennom 200 bag og funnet den, så kommer beskjeden om at passasjeren skal være med... Vet ikke hvor mange ganger det har skjedd meg i løpet av de 10 årene i belly :-))

JoeW
30-09-2009, 18:35
Hun her har jo god erfaring med dette fra tidligere, komme to-tre minutter før avgang og få være med...

Ikke det at jeg pleier å være sen, men det har skjedd at jeg har kommet med fly selv om det bare har vært et par-tre minutter før avgang.

Jan H
30-09-2009, 18:37
.fra tiden min som "redcap".

Husker jeg ofte tok med folk som faktisk var ved gate etter fristen (10min), spesielt hvis de har sjekket inn bagasje. Fordi det som oftest tok kortere tid å endre på loadsheet, enn å få tak i en stuer til å offloade bagasjen til den innsjekka paxen som ikke dukka opp. OG typisk nok så lå den bagasjen underst/bakerst...hehe.

LN-Q
30-09-2009, 18:40
.fra tiden min som "redcap".

Husker jeg ofte tok med folk som faktisk var ved gate etter fristen (10min), spesielt hvis de har sjekket inn bagasje. Fordi det som oftest tok kortere tid å endre på loadsheet, enn å få tak i en stuer til å offloade bagasjen til den innsjekka paxen som ikke dukka opp. OG typisk nok så lå den bagasjen underst/bakerst...hehe.

Av alle de gangene jeg har letet etter bag er det 1 EN gang bagen har vært innenfor døra :headbang Har nok hatt noen hundre sjekker...

Happyflyer
30-09-2009, 19:00
Jeg vet ikke praksisen til Norwegian, men jeg har alltid blitt ombooka, uten noen form for tillegg i pris, de gangene jeg har kommet for sent.
Det kan jo se ut som dette er en vanskelig dame, som gjerne tar en krangel..?

O_K_
30-09-2009, 20:01
Ja, gate closed er der for en grunn, og også gate closing, men jeg synes disse i økende grad blir missbrukt. Jeg har vært på flighter der de har gått mer eller mindre rett fra go to gate, til gate closing, og det lenge før avgang. Mulig det er en måte å få folk til å raske på, men det blir litt som å rope ulv ulv når jeg ikke rakk å gå fra sitteplassen og til køen før det stod gate closing.

Fra tidligere tider har jeg forbundet gate closing med at man har godt under 5 minutter og må slippe alt for å spurte til gate fort som f...

LN-MOW
30-09-2009, 20:06
Hva som står på skjermene er egentlig uvesentlig. Oppmøtefristen er den samme med mindre det er en publisert forsinkelse.

På FBU tok vi final call 15 mins før avgang (i de dager da vi ropte), og da hadde paxen 5 minutter på seg .. offisielt. Men der hadde man øyekontakt med gaten når man sto i cockpit, så da var det lettere å være fleksibel. Står man på bro er ikke det så lett ..

HMWK
30-09-2009, 20:11
Det koster en del $$$$$ å holde fly igjen. Så forstår gått DY her.

svgspotter
30-09-2009, 20:17
Forstår ikke hvorfor dette kom i avisen! :8: DY hadde god grund til dette, Så jeg hadde vært flau hvis det var meg!

Wishmaster
30-09-2009, 21:10
Huff, dette skjer jo hver bidigste dag, jo... Så det er jo perfekt at 1 av 1000 som blir offloaded grunnet "noshow" kommer i avisa.
Rart, man kommer jo i avisa for mindre...

Og fremdeles hører man at Rfly/OSL roper "xxxx, pls come to gt xx, gate IS CLOSED"...
Venter dem til etter rutetid? Eller før?

Isbamse
30-09-2009, 23:24
Slik jeg leser artikellen var døren allerede stengt "Hun tok den telefonen, uten at døren ble åpnet."

Å si de var veldig vrange syns er for dumt. Regelen er 10 minuter og du kan vel ikke mene at noen er veldig vrange fordi de forholde seg til regleverket? :8:

Som sagt, jeg forstår det godt hvis det ville ført til at flyet ble forsinket, men hvis de uansett skulle stå de vanlige minuttene ved gate for sjekk, som flyene alltid gjør kan jeg ikke helt se hvorfor de skulle tviholde på det. På samme måte som jeg har opplevd at butikker av og til åpner for meg hvis jeg bommer og kommer et par minutter etter stengetid, de fortsatt er der og jeg vet hva jeg skal ha og kjøper det kjapt.

Men hvis regelverket/forberedelsen om bord ville ført til at det ville skapt videre forsinkelse har jeg selvsagt full forståelse for det. Opplys meg!

men det er også et poeng at folk skal lære og ikke gjøre som denne dama tydeligvis har gjort, legge seg til en vane med å somle.

JoeW
30-09-2009, 23:27
Huff, dette skjer jo hver bidigste dag, jo... Så det er jo perfekt at 1 av 1000 som blir offloaded grunnet "noshow" kommer i avisa.
Rart, man kommer jo i avisa for mindre...

Og fremdeles hører man at Rfly/OSL roper "xxxx, pls come to gt xx, gate IS CLOSED"...
Venter dem til etter rutetid? Eller før?

Jeg synes det er for lite av "Ms NN, pls go to gate XX immediately for boarding. The gate is CLOSING and we will proceed to offload your bags".

Martin
30-09-2009, 23:30
Jeg synes det er for lite av "Ms NN, pls go to gate XX immediately for boarding. The gate is CLOSING and we will proceed to offload your bags".

Hørte en drøss av de på AMS på torsdag.. Var tom. et par norske som ble ropt ifm. en OSL-flight :D.

JoeW
30-09-2009, 23:32
Hørte en drøss av de på AMS på torsdag.. Var tom. et par norske som ble ropt ifm. en OSL-flight :D.

Ja, det er KLMs AMS-opprop! ;)

FBU 4EVER
30-09-2009, 23:48

Tja, irrelevant og irrelevant, fru Blom. Hadde det ikke vært for disse hersens flya, så hadde OSL vært et formidabelt shoppingsenter!:cry:

Tviler på det var noen slottid mellom Oslo og Bergen, men det kunne være f.eks. motvind som gjør at man vil ha alle minutter man kan få. Uansett.

Sist jeg fløy til ORD, så hadde vi en airborne tid som betød at vi ville komme ca. 35 min. etter schedule i ORD pga. motvind. Vi dro fra gate ca. 2min. før tiden, etter å ha offloaded en pax's baggasje, men vedkommende klarte å komme til gate før døren ble lukket, baggasjen ble lastet på nytt, og vi dro. Som sagt, 2 min før schedule! Er det vilje, er det håp!

Døren ble vel stengt i det øyeblikket hun kom eller rett før siden det står "Hun tok den telefonen, uten at døren ble åpnet." Det kan være at det ble ringt til personen ned i brua eller til Operations, men uansett ikke til kapteinen. Det er utrolig nok mange som tror det bare er å ringe til de i cockpit.

Ingen mulighet for de i gate å kontakte Flight Deck pr. tlf. Og Operations befinner seg stort sett på ARN. Du er inne på rett spor der, laurenz.

Slik jeg leser artikellen var døren allerede stengt "Hun tok den telefonen, uten at døren ble åpnet.

Quite right! Closed is closed! Men er det vilje, så er det håp, som jeg har nevnt ovenfor.

sail4fun
30-09-2009, 23:50
Når logger man av TAC (SK) , når døra lukkes ?

Wishmaster
01-10-2009, 00:28
Dør lukket, så er det lukket, med mindre det virkelig *er* 8min til avgangstid og pax står nede i brua med vedkommende som tar av brua...

Hadde vel etpar tilfeller på OSL. Disse boardingdørene var/er ikke heeeelt fysisk sikre...

Man må vel alltid ta i betraktning på hvilke selskaper som har de kjappeste startup-prosedyrene *etter* doors closed til push.
Dette varièrer meeeget godt fra selskap til selskap, og pilot til pilot.

Derfor er det en generell tommelfinger-regel at alle skal være boardet (inn flydøra) til
-10min, alle seated til -5min, og all papirarbeid/opptelling til -5min...

Likevel er det noen som aldri forstår dette.

Mang en gang at hele kabinen "klapper" da siste passasjèr entrèrer kabinen etpar min etter avgangstid...

Wishmaster
01-10-2009, 00:30

HEL/EFHK

"NN, go to gate XX, your flight is leaving...!"

gustavf
01-10-2009, 01:02

Jeg synes trykket som regel er på "we will continue to offload your bags".

Tommy777
01-10-2009, 03:06
LOL. Denne dama fortjente hele 48 poster..

Isbamse
01-10-2009, 12:16
Hva med "Mr NN, move your bloomin a** to the gate or we will offload bags ad the delay will cost us several thousands kroner/eurod/dollars, and you will get the fu***** bill!"

FBU4EVER: Om man ikke kan kontakte cockpit direkte, kan man vel evt gå via kabinpersonalet eller hur?

BSSW
01-10-2009, 13:29
Hvis døra er lukket så er vel eneste måte å kontakte noen i cockpit er via personen på headset på bakken.

EDIT. Kom akkurat på at det er vel mulig via OPSen og radio også...

Wishmaster
01-10-2009, 14:32
... så lenge cockpit lytter på aktuelle radio-kanalen.
Blir vel kanskje veldig dyr req med evt. acars-melding?
Godt mulig de har skrudd av alt og har kobla på ipod'n sin istedetfor.

laurenz
01-10-2009, 15:26
FBU4EVER: Om man ikke kan kontakte cockpit direkte, kan man vel evt gå via kabinpersonalet eller hur?

Kabinpersonalet har heller ingen telefon på seg. ;)
Er døra stengt er det håndsignaler, headset eller VHF eneste måte å få kontakt med de ombord.

sail4fun
01-10-2009, 15:53
Når logger man av TAC (SK) , når døra lukkes ?

Er døra stengt er det håndsignaler, headset eller VHF eneste måte å få kontakt med de ombord.

Jo , de har jo TAC Telefon[SK]... Så når avsluttes konfreransen ?

Isbamse
01-10-2009, 16:02

Så da er eneste kommunikasjon med flyet via tårnet/ATC og via mannen som står foran og klapper flyet på snuten?

laurenz
01-10-2009, 18:13
Så da er eneste kommunikasjon med flyet via tårnet/ATC og via mannen som står foran og klapper flyet på snuten?

Yep, de og handling agentens OPS via radio. Eventuelt går det an å hoppe og vinke fra brua, det har fungert bra for meg. :D

laurenz
01-10-2009, 18:14
Jo , de har jo TAC Telefon[SK]... Så når avsluttes konfreransen ?

Aldri hørt om. Men så gjalt saken DY og de har ikke slikt. ;)

Shadow
02-10-2009, 00:20
Tac skrus som regel av når man er ferdig ;)

Edit:
Men synes det er hysterisk morsomt at hun prøver å vri dette til en rasisme sak.
Og når det gjelder opprop på OSL så har det vel vært tatt opp nå nylig på dette jevnlige møtet mellom OSL og handlingselskapene at dette skal begrenses litt, noen er verre enn andre.

JoeW
02-10-2009, 00:29
Synes det tok litt av når US/SGS tok opprop over hele piren med "My name is Mary, and I am your gate agent this morning, don't hesitate to contact me here at the gate" - men håper at ikke engang US har funnet på å kreve at det skulle på hele piren, men at noen trykket galt...

Shadow
02-10-2009, 01:15
Ja den skal jo kun være i lokalområdet så vidt jeg veit hehe

Flyer
06-10-2009, 22:36
Og her er enda en som ikke rakk bussen...!

Politiker stoppet av Norwegian (http://www.nettavisen.no/reise/article2723930.ece)

Byråd for samferdsel, miljø og næring i Oslo, Jøran Kallmyr, føler han har blitt dårlig behandlet hos Norwegian.
- Jeg opplevde Norwegian som forferdelig lite smidig. Det var ikke mye folk på flyplassen og jeg var innenfor tidsfristen da jeg ankom innsjekkingsautomatene. Litt romslighet må det gå an å utvise i slike situasjoner, for jeg opplevde at Norwegian bare var vanskelig og at de forholdt seg til et veldig firkantet system, sier Kallmyr.

LN-MOW
06-10-2009, 22:46
Akkurat denne fredagen gikk trikken og flytoget til flyplassen uten problemer.

- Det stemte hele veien til flyplassen. Helt til møtet med automatene og personalet til Norwegian, påpeker Kallmyr.

Dette ga ankomst ved automaten 06:24 for flyavgang 07:00 .. det kaller jeg risikosport ...

ENGM RAMP
06-10-2009, 22:55
Hmmm, jeg tipper han ANKOM OSL med flytoget kl. 06:27 jeg, og da var han ved automatene noen minutter etter det....

Ankom han med toget før, som var der 06:17 om han kom direkte fra Oslo, eller 06:07 om han kom fra en av stasjonene før det, så bruker du da ikke mange minuttene opp trappa og til automatene :)

Fly high
07-10-2009, 08:35
Jeg skal ikke blande meg oppi sekunderingen av byråden her, men jeg noterer meg at Kallmyr hevder han fikk til svar at "han måtte da skjønne at han måtte gå direkte til manuell innsjekking".

Burde han ha skjønt det? Og hvis det er riktig at han hadde et par minutter å gå på da han kom til automatisk innsjekking, så burde det kanskje likevel ha vært utvist litt mer smidighet?

Jeg innser jo at en del her inne representerer flyselskaper/bransjen på et eller annet vis og ofte stiller seg på arbeidsgivers side i slike saker (og - for all del - med relativt god grunn!). Men hvis man foretar et tanke-eksperiment og forsøker å se saken fra byrådens side?

Hickok
07-10-2009, 09:14
Da blander jeg meg inn i dette tankeeksperimentet. Si at han var i automaten kl. 06:28. Da er han i beste fall ferdig innsjekket kl. 06:29, og er i køen i baddrop kl. 06:30. Dette betyr at han har igjen 15 minutter på å stå i kø i bag-drop, stå i kø i sikkerhetskontrollen, og gå til gaten. Hvis Norwegian skal vise mer fleksibilitet, hvor går da grensen? Det vil jo dermed bli stilt nøyaktig det samme spørsmålet ved neste grense. Innsjekk 30 minutter før på OSL er strengt tatt allerede i seneste laget. Eller er det at 180 (140) personer ombord skal vente 10 minutter ekstra på at en treig politiker skal få somlet seg til å bli ferdig å vise litt fleksibilitet? Jeg kaller i så fall det egoisme.

Her får han heller gå i seg selv. Han vet han er sein. Hvis han absolutt må sjekke inn bagasje, så er han veldig sein. Jeg er lei av å sitte å vente på at slike folk som aldri klarer å komme seg ombord tidsnok!

Isbamse
07-10-2009, 12:12
«Jeg forklarte det som hadde skjedd med automatene, da fikk jeg til svar at jeg måtte jo forstå at jeg måtte gå rett til manuell innsjekking. Jeg repliserte med at jeg aldri har lagt merke til at Norwegian advarer mot å sjekke inn automatisk.»

Enig i at dette er en merkelig formulering av skrankepersonalet - med mindre de hadde satt opp lapp med "I ustand" på. men det er mulig at de mente at han burde gått rett til manuell innsjekk fordi det var så kort tid igjen til å få levert bagasjen?

Uansett, kommer man så sent til flyplassen bør man betrakte det som flaks om man kommer med. En gang kom jeg sent til OSL pga kø på veien (veiarbeid) og kom med - men visste at det bare var flaks. Og en gang på STN da "Stanstedekspressen" slett ikke var ekspress ventet de bare på meg i skranken, og hilste meg med "Mr. Icebear, I presume?"

Siden da har jeg alltid vært nøye på å komme tidsnok...

Discus
07-10-2009, 12:27
Ser ut som han er en av mange som mener det er tidsnok å "ankomme flyplassen" innenfor tidsfristen.

Er det ikke noe cut-off tid på innsjekket bags på OSL også pga. screeningen?

Wishmaster
07-10-2009, 20:36
Var det 11min fra bagen sendes til den er i bagsorterings anlegget, sånn gjennomsnittlig?

Gunnar
07-10-2009, 23:02
Det blir som og kreve å komme inn i butikken etter stengetid bare fordi du ser ansatte som ennå ikke har kommet seg hjem. I grunn samme sak.

*grøss* Ja. Og begge delene er like ufyselige. Damen får sørge for å holde styr på egen tid, jeg synest ikke synd på henne! Folk som kommer i "pinsekvarteret" og forventer å bli behandlet som kongen selv har godt av en liten lærepenge... Noen ser heller ikke ut til å forstå at det øyeblikket et fly blir forsinket er det ikke bare de 150 passasjerene på den ene turen som blir forsinket, det er faktisk en reel fare for at de 500+ passasjerene som skal reise med maskinen senere samme dag også blir forsinket!

Ang. det å bli behandlet som "kongen selv": legg merke til hvordan Kongen faktisk har en tendens til å møte opp i tide... :nor