View Full Version : Amsterdam er Norges største mellomdestinasjon.
I følge dagens utgave av Aftenposten (side 4) er 2009 en milepel.
I alle år har København vært den mest populære mellomdestinasjonen for norske reisende. Nå har amsterdam gått forbi og er den største mellomdestinasjonen for norske reisende.
I say no more!
I say no more!Ikke jeg heller. Ikke er jeg overrasket heller!
Ikke overraskende. BTW, hvor mange daglige har KLM fra OSL nå?
Egentlig ikke veldig rart, KLM har gjort en ganske formiddabel satsing på det norske markedet, tatt i betraktning at det faktisk er et nederlandsk selskap. Når SAS i tillegg stadig fortsetter å redusere IC fra CPH, så kommer dette neppe som noe sjokk.
I dag har KLM fem avganger (SAS to og Norwegian en) fra OSL til AMS
FlightDeck
30-09-2009, 09:49
Når SAS i tillegg stadig fortsetter å redusere IC fra CPH, så kommer dette neppe som noe sjokk.
I tillegg er jo rutetilbudet ut fra AMS et helt annet enn det SAS kan tilby fra København, både i Europa og i resten av verden.
Nå flyr vel faktisk KLM til flere norske byer fra AMS enn det SAS gjør fra CPH. Så lenge SAS fortsatt lever i den tro at alle som skal videre på (det utstrakte) IC nettet deres fra CPH, også gjerne reiser innom OSL på veien, så blir det slik. At KLM i tillegg stort sett opererer med rimeligere priser gjør ikke akkurat saken bedre for SAS.
Nå flyr vel faktisk KLM til flere norske byer fra AMS enn det SAS gjør fra CPH.
Nja, hvis man regner SAS og Widerøe som en, så er det ganske likt, men SAS vinner pga Ålesund.
Men mitt inntrykk er at det spesielt er fra SVG og BGO hvor KLM er store?
Så vidt jeg har skjønt er vel Sola og Flesland godt med på dette. Det er 5 direkteflyginger fra Sola og 4 fra Flesland.
Oljå betaler.
K
Det stemmer nok veldig bra at SVG og BGO tar sin del, men også TRD har vel bra trafikk til AMS?
Ikke uventet. Å reise via CPH er for meg helt unaturlig. Skal til Washington i Desember, Wien i Januar og NewYork neste sommer. Og var aldri innom SAS å sjekket priser.
Reiser en del til Hellas og Italia, 3-4 ganger i året, og det blir i 90 % av tilfellene med KL via AMS ja.
CPH er stort sett ute herfra SVG har jeg inntrykk av.
Ikke uventet. Å reise via CPH er for meg helt unaturlig. Skal til Washington i Desember, Wien i Januar og NewYork neste sommer. Og var aldri innom SAS å sjekket priser.Tja. SAS har jo ofte ganske bra priser til USA og Europa, så jeg sjekker iallefall alltid også med SAS. Kan ikke helt skjønne hvordan det f.eks er mer ugunstig å reise via CPH enn f. eks AMS.
Jeg tror KLM kutter ned til 4 daglige igjen på Stavanger-Amsterdam, men det blir fortsatt 737-800 på minst av de daglige rundturene. SAS og CPH er på sidelinjen, men Lufthansa ser ut til å gjøre det bra.
Det var Braathens som i sin tid startet med flygninger til AMS, og skulle gjøre AMS til Norges nye hovedflyplass husker jeg :-)
men sier undersøkelsen noe om det er AMS som vokser eller CPH som minker?
Med flere non-stop ruter fra både SK og DY fra OSL og andre byer, blir behovet for transfer mindre
men sier undersøkelsen noe om det er AMS som vokser eller CPH som minker?
Med flere non-stop ruter fra både SK og DY fra OSL og andre byer, blir behovet for transfer mindre
Ettersom KLM har satt inn større fly, og økt antallet avganger, skulle en nå tro at AMS vokser.
Gulboble
30-09-2009, 17:26
Tja. SAS har jo ofte ganske bra priser til USA og Europa, så jeg sjekker iallefall alltid også med SAS. Kan ikke helt skjønne hvordan det f.eks er mer ugunstig å reise via CPH enn f. eks AMS.
Første "epletur" i 2010 blir i uke 8.
TRF-AMS-JFK tur/retur KLM 3.174/person (bestilt)
TRF-CPH-EWR tur/retur SAS 4.484
Med tre pax er det 3.930 spart og vi kommer hjem til "Gullkysten" over tre timer før (og flyr en time senere fra NY).
Med en $ på 5.72 og for nedadgående (håper trenden holder seg over nyttår) blir det kjøpefest. Tom koffert bort og overfylt hjem.
Men,......................."ganske bra priser med SAS"?,.................neppe
Har ikke KLM fremdeles 2 daglige flyvninger til AMS fra KRS også?
Mats Danielsen
30-09-2009, 19:45
Denne statistikken skal jeg bidra enda mer med når jeg reiser til Budapest via Amsterdam på Mandag :)
Wishmaster
30-09-2009, 20:59
- Det er jo sagt at KLM er vel norges største *utenlandske* flyselskap som trafikkerer norge?
Deriblant er Lufthansa rankert som nr 2 tar jeg ikke feil?
Hva med Ryanair? Er ikke de store i Norge? (Torp, Rygge og Haugesund)
Paul Rombeek i Air France KLM sa i mars 2007 (http://www.boarding.no/art.asp?id=25586) at "Stavangerområdet er veldig viktig for oss og vår mest lønnsomme destinasjon i Europa etter Moskva". Så de er helt klart at KLM tjener gode penger på reiselystne nordmenn.
Wishmaster
01-10-2009, 00:36
- Det er jo sagt at KLM er vel norges største *utenlandske* flyselskap som trafikkerer norge?
Deriblant er Lufthansa rankert som nr 2 tar jeg ikke feil?
Fant'n her (mars2004):
http://www.boarding.no/art.asp?id=11487
Det var vel kanskje gammel nytt...
Noen får vel ta en ny test, evt. med/uten/separat lavpris...
Er dette nytt? Jeg hadde, for å være ærlig, trodd at AMS hadde passert CPH forlengst.
Tommy777
01-10-2009, 03:14
Grunnen til at AMS har blitt stoerre enn CPH er fordi Norwegian og SAS satser mye mer paa direkteflighter ut fra Norge. I gamledager ble man tvunget via CPH, men slik er det heldigvis ikke lengre. Men for oestlendinger er det tilnaermet idioti aa reise via Amsterdam naar de har direkteruter over hele Europa og til andre verdensdeler.
Og til Roxman, siden det utelukkende er pris som driver deg, ville jeg tatt en liten titt paa konkurrentene til hermetikkboksekspressen. Det er faktisk ikke sikkert at KLM er billigst naa for tiden
Nja, men på IC er det LH eller KLM som gjelder, og ettersom AMS er tilgjengelig direkte fra flere steder i norge enn hva FRA er så blir det fort AMS som vinner. Direkte i europa gir også flybytte i AMS langt flere små destinasjoner enn OSL, så om man ikke bor ved OSL blir fort KLM et bra alternativ.
Bla var vel KLM eneste jeg fant som fløy til Southampton for noen år siden. Strategien deres med å samle folk fra litt mindre flyplasse rundt i verden gir også fordelen at man kan komme seg direkte til en del mindre steder fra AMS også.
Bla var vel KLM eneste jeg fant som fløy til Southampton for noen år siden. Strategien deres med å samle folk fra litt mindre flyplasse rundt i verden gir også fordelen at man kan komme seg direkte til en del mindre steder fra AMS også.
KLM sin situasjon i UK er ikke helt ulik den i Norge, hvor de er veldig store fra de regionale og provinsielle flyplassene, mens det er andre aktører som dominerer fra hovedstaden
KLM sin situasjon i UK er ikke helt ulik den i Norge, hvor de er veldig store fra de regionale og provinsielle flyplassene, mens det er andre aktører som dominerer fra hovedstaden
I UK har vel KLM skaffet seg denne posisjonen delvis gjennom oppkjøpet av AirUK.
litt-amatør
01-10-2009, 10:00
Noen som vet om KLM har merket (særlig fra OSL) det økte antallet direkteruter fra Oslo til USA, Bangkok og Swiss' inntreden? Jeg ville tro at KL var av selskapene som ville merket dette mest
Paul Rombeek i Air France KLM sa i mars 2007 (http://www.boarding.no/art.asp?id=25586) at "Stavangerområdet er veldig viktig for oss og vår mest lønnsomme destinasjon i Europa etter Moskva". Så de er helt klart at KLM tjener gode penger på reiselystne nordmenn.
Statoil bruker KLM en del på interkont fra SVG, og Shell flyr vel også rett som det er hjem til flatlandet.
hermetikkboksekspressen.
Hæ? Den skjønte jeg ikke...
Noen som vet om KLM har merket (særlig fra OSL) det økte antallet direkteruter fra Oslo til USA, Bangkok og Swiss' inntreden? Jeg ville tro at KL var av selskapene som ville merket dette mest
Jeg tror ikke det. Booking er veldig høy, slik som det altid har vært.
Det stemmer nok veldig bra at SVG og BGO tar sin del, men også TRD har vel bra trafikk til AMS?
To daglige fra TRD, nå med EMB 190. De går med meget bra belegg i følge Røros på Værnes. I morges var 06 avgangen overbooket. Veldig hyggelig at KLM har fått så bra fotfeste i Norge:D