PDA

View Full Version : En sjømann reiser ut, Ålesund-Lake Charles


LN-REF
29-09-2009, 17:42
Tenkte eg skulle skrive en liten reiserapport for nok en tur til Statene i år, veit forøvrig ikkje reiseruta enda...

Har hatt fri og vert heime i fire uker nå, dvs da er det ei veke igjen før eg skal vere ombord i båten eg jobber på, nemlig "Acergy Falcon".

Siden mannskapsbytte er onsdag 7. oktober, blir det å reise fra Ålesund dagen før om morgonen.

Turen går fra Ålesund til Houston på et eller anna vis, deretter Colgan Air på vegne av Continental til Lake Charles som ligger i staten Lousiana.

Håper reiserute kommer i løpet av ettermiddagen, seinast i morgen, fra kontoret vårt i Aberdeen.

Har en liten mistanke om at det blir CO 39 fra Oslo til New York, siden eg ikkje når flyet fra London eller Amsterdam direkte til Houston.

LN-REF
29-09-2009, 18:18
Har funne fram til ei routing med SAS på AES-CPH-ORD-IAH, siste leg med Continental, men dette var dyrere:

...I have checked flights and they will depart on first flights 06/10 and arrive into LCH the same day. I have checked this option against the options sent in below but unfortunetly they work out to be more expensive so crew ill travel on first flights 06/10 into LCH

seilfly
29-09-2009, 21:27
Er det ofte sjøfolk i Lake Charles? Var en tur til Lake Charles i juli for å spise lunch, og syntes det var så fint å se et grønt sted igjen etter månedsvis i gulsvidde Tx...

SQ 777
30-09-2009, 10:37
He, he hadde mange timer her langs motorveien i 1967 da Greyhoundbussen ga seg helt.:drunk:

LN-REF
30-09-2009, 13:25
Er jo mange raffineri der fortsatt, og det er vel endel LNG tanker som går helt opp til Lake Charles. Er vel ikkje så mange offshore båter der fortida, men noen er det litt lenger nede i elva ved Global Marine. Forøvrig har trafikken gått ned med 30% i følge losen som tok oss opp elva tidligere i høst.

Kor spiste du lunsj da, var det på kasinoet/hotellet L'Auberge? Vi var der på Party By The Pool sist eg var der borte, bra opplegg!

Som flere ganger, inkl. forrige gang, sitter eg på Barnas Leikeland i Spjelkavika med ynste guttungen når reiseruta kommer. Blir BA fra London til Houston:

SK 4139 06 Oct AESSVG 07:30 09:10
SK 4629 06 Oct SVGLHR 10:05 11:05
BA 197 06 Oct LHRIAH 13:30 17:40
CO 2270 06 Oct IAHLCH 21:20 21:59

Som vanleg bruker BA en 777 på denne ruta. Dei har vel bare -200 versjon med eller uten First Class? Og bak i World Traveller er det vel ingen strøm til laptop? Har forøvrig en L-klasse billett på denne strekninga.

Fra Houston til Lake Charles er det Expressjet Airlines med en Embraer RC135 isteden for Colgan Air som vi fløy med sist vi kom derifra.

Vi er tre som reiser med BA over havet, sju med KLM og en med Lufthansa. Dei som reiser heim er det en med BA, tre med KLM og sju med Lufhansa.

LN-REF
30-09-2009, 13:48
Ser det er en 777 med First Class kabin som skal fly siden fremste valget eg fekk i World Traveller er rad 26. Noen som veit kva reg. desse maskinene har?

Den andre versjonen så starter World Traveller på rad 15.

Discus
30-09-2009, 16:20
Ser det er en 777 med First Class kabin som skal fly siden fremste valget eg fekk i World Traveller er rad 26. Noen som veit kva reg. desse maskinene har?

Den andre versjonen så starter World Traveller på rad 15.

Ikke overraskende har de F-kabon på IAH-ruta, nei.

Du finner en brukbar oversikt over flåten her: http://www.flyertalk.com/forum/10287270-post2.html

God tur!

LN-REF
30-09-2009, 21:56
Takker for oversikta Discus.

Har sjekka litt på bilder på Airliners.net, og det ser ut til at det er G-VII? serien som blir brukt på rutene til IAH. Desse har 14F/48J/40W/122M config. Ser ut til at alle desse maskinene er blitt oppgradert med AVOD i løpet av året?

Discus
30-09-2009, 22:01
Ser ut til at alle desse maskinene er blitt oppgradert med AVOD i løpet av året?

B777ene er en salig blanding av IFE og AVOD. Det dårligste du får er evt. egen skjerm med 12 kanaler som kjører sitt eget løp.
The oldest aircraft originally fitted with GEC Marconi's GMIS system are not expected to receive AVOD

LN-REF
05-10-2009, 09:34
Da er det akkurat 22 timer til første flight i morgen og SAS åpner for innsjekk på nettet.

Har fått sete 10C i B735 fra AES via BGO til SVG, og 14C i B737 fra SVG til LHR.

Innsjekk på BA fra LHR til IAH åpner 13:30 lokal tid, dvs. 14:30 norsk tid...

LN-REF
06-10-2009, 04:51
Opp klokka 04:00 idag, er alltid noe å gjere klart før man reiser bort i fem veker.

Har bestilt taxi til klokka 05:30, på taxibooking.no, som tar meg til Moa. Der går flybussen 06:00 via sentrum til flyplassen. Dette blir forøvrig siste gang eg reiser til/fra flyplassen mens dei holder på å oppgradere tunnelane om natta slik at man må ta ferge mellom 18:00 og 06:30, og også siste gang man må betale bomavgift i samme tunneler!

Blir en lang dag med et par 1-2 timers flyturer først før det tar over ti timer over dammen...

LN-REF
09-10-2009, 06:06
Først leg, SK 4139 -> AES-SVG via BGO
Taxi fra heimen til Moa og videre med buss derfra via sentrum til flyplassen er en grei måte å komme seg fram på, var for øvrig kun 6 passasjerer på bussen denne morgonen.

Innsjekk på internet dagen før betyr et lite stop ved en automat på flyplassen for å oppdatert innsjekka bagasje før den blei avlevert på Bag Drop. Deretter igjennom sikkerhetssjekken. Trur det ikkje tok meir en 5 min fra eg gjekk av bussen til eg var i avgangshallen.

På tarmac stod, som svært ofte på kystrute AES-BGO-SVG, en Boeing 737-505 fra det som engang var Braathens. Denne gang var det LN-BUC som skulle ta meg sørover til siddisene. For øvrig tur nr. 101 i en -505 maskin!

Boarding starta 25 før avgangstid og med 30-35 passasjerer gjekk dette raskt så vi var i lufta et par min før rutetid fra Rwy 07 som er mot nordøst.

Hadde sete 10C som er mitt favoritt sete i -505 pga at det er et midtgang sete med større plass til bena pga nødutgang, sete forran kan ikkje legges ned mens 10C kan. Satt en kar på sete 10A, mens 10B var ledig til aviser og slikt.

Frokosten er som vanleg et rundstykke, denne gangen med kvitost, litt salat og agurk. Og så gratis kaffi og te som det kriges om mellom SAS og DY i reklamer i det siste!

På BGO landa vi tre minutt over åtte, 19 passasjerer gjekk av og 45 nye kom på. Siden vi som kom på i AES hadde fått frokost allerede, fikk påstigende passasjerer dette utlevert på vei om bord i flyet. Ca. halvtimen etterpå var i lufta igjen på vei videre sørover som var en roleg og stille tur kor eg halvsov et kvarter.

På SVG parkerte vi ved gate 20 som er en av dei nye gatane på bakkenivå, første gang eg har reist til/fra desse. LN-BUC skulle for øvrig snu nordover mot Bergen igjen som neste flight.

Alt i alt en heilt vanleg og ordinær tur langs kysten som eg ha tatt mange ganger etterkvart. Eneste nytt var at SAS har putta nye Safety Card i desse flya, merka med 75 oppe i høgre hjørnet

LN-REF
09-10-2009, 06:08
Andre leg, SK 4629 -> SVG-LHR
Roleg på SVG i dag, og med under en time til neste avgang rusla eg litt rundt og kika mens eg venta på å gå igjennom pass kontroll og til gaten. Tax free hopper eg glatt over da dette er altfor dyrt i forhold til andre steder man kan få brennvin og tobakk billigere.

På gate 16 stod LN-RRM ”Erland Viking” som er en Boeing 737-783. En del passasjerer på denne flighten i dag, vil tru det var ca. tre kvart fullt. Nokre få på dei to radene med business, 4-5 på dei fem radene med Economy Extra og resten bak kor eg også satt. Billetten min er en SK Marine som betyr lave prisen, men med en del flere fordeler ang. forandring av flight, kanseleringer etc., men vi må sitte på economy.

Hadde sete 14C som er et vanleg midtgang sete, også denne gangen hadde eg B sete ledig til ting og tang. Er greitt bruke bordet til det sete også til servering da man bruker eget bord til å ha Netbook på.

Var raske ute med servering og på dei bakre rekkene betyr at man må betale for seg, i motsetning til lengre framme. Siden eg er ute og reiser i jobbsammenheng betyr det at eg får dekka alle utgifter i forbindelse med reiser, uten om alkohol da selvfølgelig! Capteinen kom på PA og annoserte ankomst tid, men sa også at ofte må man vente utenfor London før man får begynne selve innflygninga. Etter dette blei det stille og roleg i kabinen.

For øvrig var det også her var det nye SOB, merka med 76.

Landa 15 min før rutetid, men flyet som stod på vår gate var forsinka, så vi blei stående i en halv time før vi fekk parkert ved terminal 3. Tok den 10 min lange bussturen videre til terminal 5 som mitt neste fly skulle gå ifra.

LN-REF
09-10-2009, 06:13
Tredje leg, BA 197 -> LHR-IAH
Så er det ut å fly min widebody favoritt igjen, Boeing 777-200ER, denne gang med BA og reg. G-VIIM. Dette blir andre gang i B777 fra BA, forrige gang var det vel til Dubai eg fløy med G-VIIY. Har også flydd B777 fra KLM (PH-BQC og PH-BQF) og Air France (F-GSPP og F-GSPR) tidligere, nemlig til/fra Cairo i Egypt og Libreville i Gabon.

Hadde, som dei to forrige flightane, sjekka inn på nettet dagen før, så det var bare å gå rett til security sjekken etter ankomst T5 og deretter sjå seg om etter nærmeste pub, for da sjansen var stor møte på han fra Finland som eg skulle reise sammen med. Og ganske riktig så satt han der. Var nå vel en time til avgang så det blei tid til en liten kylling sandwich og en cola. Deretter bar det ned rulletrappa til alle butikker og gater på T5. Vårt fly stod parkert ved A16. Mens vi venta på å få komme om bord la vi merke til at det var forholdsvis lite folk som venta sammen med oss. Vel inne på flyet kunne man lett sjå at det var under halvfullt, i hvert fall i dei fremme avdelingen. Hadde tidlig reservert sete 27C som er midtgang sete på venstre side på andre rada på economy. Ideen bak å sitte er at man kommer seg tidlig av flyet. Min kompanjong satt på andre side av midtgangen, på 27D

Ofte er det masse annonseringer på PA heile tida om alt mulig før avgang, mens her var det ganske så stille, merkelig stille. Første som kom på PA var kapteinen som kunne fortelle at man hadde problemer med å sette på et nytt dekk som måtte skiftes etter at maskina kom fra Atlanta tidligere på dagen. Når dette endelig var i orden, var det problemer med A/C. Der etter var det en 25 min lang taxe tur før vi kom oss i lufta kl. 1437, over en time forsinka etter avgangstid fra gate.

Dette flyet må vel snart vere klar for vedlikehold? No veit eg ikkje kordan det er teknisk, mest truleg i bra stand, men innvendig var det slitt og godt brukt. I tillegg var det ingen AVOD oppgradering på dette flyet, i hvertfall ikkje på World Traveller. Så tilbudet i stolryggen forran er et antall filmer som snurrer og går på en relativ liten skjerm. Stor forskjell fra min Panasonic 42” plasma TV som eg kjøpte i dagen før eg reiste, uten sammenligning for øvrig 

Etter avg. og opp i marsj høgde var det tid for en drink, som vanleg en GT og en Cola. Deretter er det morsomt å sjå alle som så absolutt må ha Special Meal. Han ved siden av meg skulle ha dette, vegetar, og fekk spørsmål om drikke også. På turen med Lufthansa fra Houston for nokre veker siden fekk dei som hadde special meal ikkje drikke før vi andre fekk, med andre ord lenge etterpå at dei var ferdige å spise.

Med det samme vi er inne på flighten med LH fra IAH til FRA og viderere til OSL så var det to rake motsetninger. IAH-FRA ble fløyet med D-ABVA, den elste 747-400 maskina i flåten og med relativt sure flyvertinner/verter som kjefta på oss kor vi en stod og spesielt når vi spurde etter GTl. På turen FRA-OSL fløy vi med D-AISU som var den nyeste A321 maskina til LH, satt i trafikk 3-4 dager tidligere, med et ungt og meget hyggelig crew!

Lunsj blei servert ca. 1 time etter avgang, valget stod mellom kylling/pasta og en eller anna pai. Eg valgte det første som var ”Chicken Toscana with grilled Mediterranean vegetable and penne pasta” Til denne var det også salat med gulrot og mais med en eller anna fransk dressing og et rundstykke. Dessert var Chocolade Mousse with Mandarin sause, nydelig! Til drikke ble det cola og vann. Alt i alt var dette et ganske så vanleg flymåltid. Etter maten var det kaffe eller te før bretta blei samla inn på et passeleg tidspunkt. Har opplevd med andre selskap at det tar svært lang tid før dei samler inn, og det er ganske så irriterende!

Deretter var det av med lyset og tid for å slappe av og halvsove/sove litt. Fekk også levert inn Skyflyer boka mi etterkvart som blei fylt ut og signert av kapteinen.

Bak i aktre galley var det satt ut et par bokser med div snaks som potetløv, sjokolade, kjeks etc som man kunne forsyne seg selv med. Greit å ha å kose seg meg når man skal sjå en film, denne gang en eller anna med bl.anna Sandra Bulllock.

Før landing fikk man et lett måltid som bestod av et par gode grovskiver, muffins og drikke.

Alt i alt var dette en heilt grei tur i Economy med midtgang sete og ledig midtsete. Med lite passasjerer om bord og hyggelig crew gjekk dei ti timene om bord relativt fort. Billetten var en BA Offshore type

Sist vi reiste over dammen var det med Delta og retur med Lufthansa. Nå var det over med British Airways, og eg skal ikkje forundre meg at returen om fem veker blir med KLM eller Continental! Ikkje lett å sanke bonuspoeng siden vi flyr med forskjellige selskap heile tida.

Vi landa ca. 18:30 og parkerte ved siden av Private Air maskina fra AMS ved Terminal E. Fra gaten til den nye immigrasjon, er det et lite stykke å gå. Dette kan man utnytte til egen fordel med å passere så mange som mulig slik at man kommer så langt fram i køen som muligt. Såg ut til at det var kun vår flight på dette tidspunket, flighten fra Doha var nok ferdig allerede siden vi var forsinka, så det gjekk relativ fort her og med B1 OCS visa i passet fikk man stempla inn 180 dagers opphold i landet. Eg skal no bare vere 36 dager eg! Bagasjen kom etter et par minutter og tollerne spurde kun om vi hadde med mat eller ei før vi droppa baggen ved Continental og fekk boarding kort for siste leggen på turen.

Fra terminal E gjekk det med toget til terminal B kor neste flight gjekk. Siden det ikkje blir varm mat å få om bord på Falcon før neste dag kl. 05:30, tok vi turen innom McDonald for en aldri så liten kyllingburger.

LN-REF
09-10-2009, 06:15
Fjerde leg, CO 2270 -> IAH-LCH
Kom til gate B70 kor en Embraer ERJ 145, N16944 fra ExpressJet stod å venta allerede på å ta oss til Lake Charles. Har flydd samme selskap og flytype tidligere, da med N14558 fra Mobile til Houston. Men siden det enda var over en time til avgang så da var det bare å sette seg ned å vente.

Vi var vel en 15-20 passasjerer på denne korte flighten, så boarding gjekk raskt og døra blei lukka 15 min før rutetid. Dessverre måtte vi vente på en bag slik at vi ikkje kom oss av gårde fra gate før oppsatt tid. Etter ti min taxing var vi klar for take off på rwy 26L. Kjapt lite fly dette, så vi var raskt oppe i fart og tok av mot Lake Charles. Etter 24 min i lufta uten noen som helst servering, var heller ikkje anledning å besøke toalettet da Fasten Seatbelt var på heile tida, landa vi i Louisiana. Ti-tolv min. senere hadde vi fått bagasje og komt oss i bilen fra Danners Transport som venta på å kjøre oss den femten min lange turen til City Dock #3 kor Falcon låg. En rask innsjekk hos vakta på kaia med utdeling av lugar for første natta om bord, avløser reiser jo ikkje før neste dag, bar det rett til køys etter en lang dag.

Alt i alt var dette en heilt grei flytur uten noen som helst av overraskelser, om fem veker er det å snu heile opplegget for å reise heim igjen. Da blir det vel ikkje flytur fra Lake Charles, men en times kjøring fra Galvestone vil IAH vil eg tru.

Skulle så gjerne ha tatt bilder å spedd på med i denne trip report, men en EOS 450D med Sigma 18-250 mm linse er for stor å dra fram på flyet. For sjå om eg får skaffa meg en liten snerten Ixus til en evt. neste rapport

Enjoy!

LN-REF
15-12-2009, 06:26
Da er det straks klar for nok en tur til Statene i år, tredje på 3-4 mnd forøvrig.

Nesten samme routing som sist bare at det blir via OSL isteden for BGO/SVG. Og fra LHR er det en B747-400 vi skal fly med og ikkje en B777-200 som sist.

Etter Houston blir det biltur til Galveston og ikkje Lake Charles som sist. Håper båten er komt inn, om ikkje blir det en bitteliten tur ut med Crewbåt

Og med forskudd på Julepresang fra Konemor i går kveld, satser eg på bilderapport denne gangen da en Canon Ixus 120IS er hendigere enn det andre kameraet eg har!

Cecilie
15-12-2009, 20:01
Fin rapport! Kanskje du kan inkludere noen bilder fra den kommende turen? :)

Jeg fløy BAs 772ER i mai, G-VIIE, og den hadde oppgradert AVOD i WT forøvrig.

rogaland10
15-12-2009, 21:16
Hei flott repportsasje.
Av ren nyssjerighet, hilken stilling har du på båten, slik som styrmann,kaptein,matros,maskinist osv. Lurer på dette pga vi hadde om Acergy på skolen sist år og jeg inntereserer meg for livet på sjøen for å si det slik :D

EB
16-12-2009, 05:46
Flott rapport fra en litt annerledes businessreise...

LN-SEK
16-12-2009, 10:16
Fin rapport Oddgeir!

VoiceCom
16-12-2009, 14:48
God tur på ny runde!

Ser frem til flotte bilder med nytt kamera :)