PDA

View Full Version : Airforce One til Kastrup (fredag 2.oktober)


MartinL
28-09-2009, 15:24
Ser ut som om Kastrup får storfint besøk allerede på fredag. Tidligere er det jo kjent at Obama kommer til klimakonferansen senere i høst. Obama skal fronte Chicago som søker for OL i 2016.

Litt usikker på om det er endelig bekreftet?

USAs president Barack Obama (48) reiser til København fredag for å støtte Chicagos søknad om å arrangere sommer-OL i 2016

Det olympiske toppmøtet i Danmarks hovedstad skal velge hvilken by som skal tildeles arrangementet i 2016.

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article3292467.ece

JoeW
28-09-2009, 15:56
Det har vært fryktelig mye frem og tilbake her tillands om hvorvidt Obama selv kommer, men nå ser det ut til at også Mr. President(fru kommer uansett, såvidt jeg har forstått) kommer.

Jarlabanke Vking
28-09-2009, 16:21
Kastrup avstengt i minst en halv time blir det sagt?

BU767
28-09-2009, 16:36
Det har vært fryktelig mye frem og tilbake her tillands om hvorvidt Obama selv kommer, men nå ser det ut til at også Mr. President(fru kommer uansett, såvidt jeg har forstått) kommer.

Det ble sakt på nyhetene herover at Obama skal til Danmark i sammenheng med Chicago' søknad på OL i 2016, så ta med dere fotogarfiapparatene på CPH 2. Oktober.

Kastrup avstengt i minst en halv time blir det sagt?

Secret Service stenger alle veier til og fra flyplassen, samt omdirigeres all flytraffik også. Det er bare kaos når han kommer på besøk.

Fikk tatt noen bilder av AF1 når Obama var her i PHX for en 6 ukers tid siden. Den mest kjente 747 verden rundt blir det sagt.

Utflyttet
28-09-2009, 16:46
Secret Service stenger alle veier til og fra flyplassen, samt omdirigeres all flytraffik også. Det er bare kaos når han kommer på besøk.


Hva med pax i terminalen?

-A

BU767
28-09-2009, 16:56
Hva med pax i terminalen?

-A

AF1 parkerer vanligvis på en VIP stand eller på en Remote gate, så det blir lite eller ingen påvirkning i pax terminalene.

LN-MOW
28-09-2009, 17:24
Secret Service stenger alle veier til og fra flyplassen, samt omdirigeres all flytraffik også. Det er bare kaos når han kommer på besøk.



Nei, det gjør de ikke. Men det vil ikke være start og landinger så lenge mottagelsesseremonien pågår. Dette skal være koordinert på forhånd for å unngå unødvendig holding (innføring av slottider).

Området rundt parkeringsplassen vil imidlertid være grundig overvåket og periodevis stengt. Trafikken til og fra terminalen vil ikke bli påvirket annet enn når kortesjen passerer.

BU767
28-09-2009, 18:14
Nei, det gjør de ikke. Men det vil ikke være start og landinger så lenge mottagelsesseremonien pågår. Dette skal være koordinert på forhånd for å unngå unødvendig holding (innføring av slottider).

Området rundt parkeringsplassen vil imidlertid være grundig overvåket og periodevis stengt. Trafikken til og fra terminalen vil ikke bli påvirket annet enn når kortesjen passerer.

De stengte veiene her i PHX , det var ingen trafikk gjennom flyplassen og I-10, 143, og 202 var stengt da han kom her i byen, all fly trafikk paa bakken kom til full stopp. Trodde det var mer eller minde slik hvorenn han gikk. Er kanskje litt anderledes i utlandet.

LN-MOW
28-09-2009, 18:24
Jeg tror nok lokale forhold spiller inn .. de stoppet ikke veitrafikken (annet enn langs kjøreruten for kortesjen) hverken i ATL eller BFI (Seattle) da jeg så den der. Spotterne på BFI fikk også henge langs gjerdet som vanlig, om enn ikke på alle spotterplassene.

BU767
28-09-2009, 18:53
Jeg tror nok lokale forhold spiller inn ...

Det kan nok hende det ja, vi hadde ingen problemer med spotting AF1 her i PHX da han var her heller.

Bizflyer
28-09-2009, 23:29
Det kan jo godt tenkes at det kommer en og annen godbit i tillegg når fiffen skal på semminar i kjøben???

BF:cool2

BU767
29-09-2009, 00:25
Det kan jo godt tenkes at det kommer en og annen godbit i tillegg når fiffen skal på semminar i kjøben???

BF:cool2

Det pleier som regel å kommer noen ekstra godbiter når Sjefer er på tur ja.


Ser du holder til i Kræstiansann, min hjem-by :colgate:

CK
29-09-2009, 09:39
puss linsene alle CPH-spotters! Det burde vel være gode forhold ved "Flyvergrillen"?

Someone
29-09-2009, 10:16
Og i dag kommer det også en UA 744 til CPH, men delegasjonen fra Chicago

Lennart
29-09-2009, 11:37
Noen som vet hvilken routings de vil få?
Kan jo være de flyr over Sola i løpet av dagen,
og er der blå himmel så er det mulig å få se dem også

Morty77
29-09-2009, 14:25
Noen som vet når AF1 er beregnet å lande i CPH?
Regner med det er tophemmelig, men bor tett på Kastrup så hadde vært spennende å fått det med seg!

Lennart
29-09-2009, 14:48
Flyr den over oss her på Sola, så er den der nede ca 45 minutter etterpå
Eg har ihvertfall tenkt å følge den på radaren den dagen, min egen radar, den ser alt :colgate:

Mats Danielsen
29-09-2009, 16:42
Leorim: eneste problemet er at AF1 som regel går under falskt callsign.

LN-MOW
29-09-2009, 17:09
Nei, det gjør de vanligvis ikke. Som regel kan de ses som en SAM-flight på radaren med hexkode ADFEB3 eller ADFDF9. Det hender imidlertid at de kamuflerer seg når de flyr til sensitive områder, men det skulle det ikke være behov for denne gangen.

'Falsk' callsign er imidlertid feil betegnelse - de som trenger å vite vet og callsign er legalt uansett hva det er.

FlyHi
29-09-2009, 17:57
Det ser ud til at der vil være store restriktioner i CPH på fredag. Bl.a. bliver Øresundsbroen lukket i en time om morgenen samt igen over middag... Når de tager så dratiske skridt, så vil jeg da heller ikke tro at spottere får lov at stå ved hegnet i CPH.

Personligt synes jeg det er "over-the-top" at skulle genere så mange mennesker med at lukke broen midt i morgenmyldre tiden - blot fordi AF1 skal lande i CPH.

Men "sikkerheds-paranoiaet" vil åbenbart ingen ende tage..

VC-10
29-09-2009, 23:10
Men er det AF 1 som kommer da. Det ble vel sagt at Obama skulle sende fruen over og ikke komme selv.
I såfall kommer hun vel med en B757?!

LN-MOW
30-09-2009, 00:51
De kommer begge to.

Lennart
30-09-2009, 06:14
Når Obama reiste til Moskva her tidligere, så var AF1 på min radar med callsign AF1.
Synd det var overskyet den dagen

storg
30-09-2009, 11:36
Nå har fruen landet på CPH i en 757. Og fantastisk å høre at TV2 Nyhetskanalen mener at kallesignalet er Air Force Two. Eh, wrong.

sk931
30-09-2009, 11:55
Nå har fruen landet på CPH i en 757. Og fantastisk å høre at TV2 Nyhetskanalen mener at kallesignalet er Air Force Two. Eh, wrong.og lidt klip her

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-25416404.html

Hilsen
Ole

Lennart
30-09-2009, 12:08
98-0002 brukte ikke det callsign når den passerte over her

seilfly
30-09-2009, 13:59
Air Force Two skal vel være visepresidenten og ikke førstefruen...
Men callsignet har ingen ting med hvilket fly de bruker, men hvem som er ombord; likegyldig hvilket fly de tar.

LN-MOW
30-09-2009, 15:12
Det stemmer saa lenge de bruker luftfartoey tilhoerende USAF. Naar de flyr luftfatrtoey tilhoerende andre forsvarsgrener, brukes dette som callsign - som Marine One/Two, Navy One/Two osv .. Fru Obama reiste paa SAM-flightnummer eller registrering som callsign.
Og som Seilfly sier - kun naar Obama eller Biden er ombord brukes (forsvarsgren) One eller Two.

RolfL
30-09-2009, 15:24
Vill minnas att call-sign ska vara "Foxtrot One" om det är presidentens hustru/familj som är ombord (utan presidenten) och följdaktligen "Foxtrot Two" för visepresidentens hustru/familj.

seilfly
30-09-2009, 15:46
LN-MOW; jepp... derav MARINE ONE når presidenten flyr i helikopteret, som er et US MARINES helikopter...

LN-MOW
30-09-2009, 15:48
Vill minnas att call-sign ska vara "Foxtrot One" om det är presidentens hustru/familj som är ombord (utan presidenten) och följdaktligen "Foxtrot Two" för visepresidentens hustru/familj.

Nesten riktig. ;)

In the case of members of the President or Vice President's family, the callsigns used are "Executive One Foxtrot" or "Executive Two Foxtrot".

http://www.airodyssey.net/reference/radiocomm.html

RolfL
30-09-2009, 16:58
Nesten riktig. ;)
http://www.airodyssey.net/reference/radiocomm.html

OK, på rätt spår i alla fall ! Men jag trodde och vill minnas att jag läst att callsign "Executive" är när ett civilt luftfartyg används , exempelvis en civilregistrerad business jet eller en maskin från ett flygbolag: "Executive One" = presidenten ombord o.s.v. , presidents familj = "Executive One Foxtrot".

I så fall borde det vara "Air Force One Foxtrot" om det är en Air Force maskin med presidenthustru/familj ombord men jag är osäker.

RolfL
30-09-2009, 17:12
Hittade nu det jag läst och det stämde rätt bra med vad jag trodde: "Executive One" is the call sign designated for any US civilian aircraft when the president of the US is aboard. Vidare: If the president´s family members are aboard but not the president the flight can, at the discretion of the White House staff or Secret Service use the call sign "Executive One Foxtrot".

LN-MOW
30-09-2009, 18:40
98-0002 brukte ikke det callsign når den passerte over her

Den brukte S5686 iflg libhomeradar ..

LN-MOW
30-09-2009, 18:45
Hexkodene for de to VC-25'ene er ADFDF8 (82-8000) og ADFDF9 (92-9000). 8000 synes å være den primære maskinen Obama bruker. På radaren vil den nok mest vises som AF0001 eller MC0001 ... De bryr seg ikke om sivile operatørkoder ser det ut som - med mindre de blander dem inn for å forvirre.

wizard
30-09-2009, 19:52
När AF1 var i Gdansk för drygt två år sedan syntes den inte på radarn. Spotters fick stå vid staketet och fotta/filma.

http://www.youtube.com/watch?v=th5dFLxYZCI&feature=related

Lennart
01-10-2009, 19:04
Slettet .......

LN-KRF
01-10-2009, 19:11
Det kan vel ikke ha noe med at dette er en B742 opprinnelig som ikke har MODE-S transponder

Tertit54
01-10-2009, 20:52
Det kan vel ikke ha noe med at dette er en B742 opprinnelig som ikke har MODE-S transponder

Dette har KUN med det å gjøre at de ikke vil synes når de er ute å flyr med USA sin president ombord. :old

Skulle gitt mye for å kunne være på Kastrup i morgen.
Hva er forøvrig alternativet i CPH fo AF1 ?? Danmark har jo endel militære flyplasser bla en som ligger mellom CPH og Roskilde ????( husker ikke navnet) og som godt kan greie på ta ned en 747 ???

sk931
01-10-2009, 21:15
AAR og kun AAR !!!!

Hlsen
ole

LN-MOW
01-10-2009, 22:55
Han skal nok til CPH, ja ... ^_^

CNN melder at han skal reise ved syvtiden, så det skulle vel antyde en ankomst rundt ni ..

Lennart
02-10-2009, 07:13
Nå er Air Force 1 innenfor min radars rekkevidde Hexkode ADFDF9
Men viser ingen posisjon

SpotOn
02-10-2009, 07:21
Nå er Air Force 1 innenfor min radars rekkevidde Hexkode ADFDF9
Men viser ingen posisjon

Betyr dette at den da også er usynlig på "flygradar.nu"?

Lennart
02-10-2009, 07:25
Veldig usynlig ja , dessverre
Eg tror den gikk uti havet. Var ikke så lenge innom "siden" min

SpotOn
02-10-2009, 07:41
Veldig usynlig ja , dessverre
Eg tror den gikk uti havet. Var ikke så lenge innom "siden" min

Så et tv-program her for litt siden om da GW Bush fløy til Bagdad. Da "lekte" de at de var en Learjet eller noe sånt hele veien fram for å unngå oppmerksomhet rundt turen. Antar de tar seg rimelig store friheter i forhold til hvordan og når de tilkjennegjør at det faktisk er Air Force 1 som er på tur.

FlyHi
02-10-2009, 13:48
Så på Flygradar.nu at BA814 fra LHR fik besked på at afbryde landingen, da AF1 startede med at taxie, selvom de var på final og i kun i få hundrede fod.

Fair nok der skal være margin og sikkerhedsforanstaltninger, men jeg må indrømme at det på mig virker top arrogant at man ikke kunne lade BA lande først. Den ville have været væk fra banen på 20 sekunder. Længe inden AF1 nåede til RWY...

http://www.lundbergpoulsen.dk/balanding.jpg

Nu ved jeg godt at der som udgangspunkt ikke er noget sikkerhedsmæssigt forkert i dette, men alligevel, så er der vel potentielt altid en statistisk ekstra risiko ved at lave en go-around, som disse pax er blevet udsat for "uden grund"

Vermont Viking
02-10-2009, 17:34
Hittade nu det jag läst och det stämde rätt bra med vad jag trodde: "Executive One" is the call sign designated for any US civilian aircraft when the president of the US is aboard. Vidare: If the president´s family members are aboard but not the president the flight can, at the discretion of the White House staff or Secret Service use the call sign "Executive One Foxtrot".

Back when Al Gore was Vice President, he once used a US Airways Shuttle flight from LGA to DCA. "The flight number became "Executive Two." And made the fastest LGA-DCA flight in history!

Question for CPH spotters: How many support aircraft were involved? Usually there is a C-5A. And, sometimes a press charter for the media people don't get to ride AF1.

Wig-wag
02-10-2009, 17:39
Og alt var antageligvis til ingen nytte, ifølge VG:

http://www.vg.no/sport/artikkel.php?artid=574516

LN-MOW
02-10-2009, 17:43
Yep .. uventet at det skulle skje så fort. Da blir det nok Rio. Siden London har 2012, anser jeg det som lite sannsynlig at MAD får 2016 ,,,

FlyHi
02-10-2009, 21:21
...og vi siger tillykke til Rio...

ENTO
02-10-2009, 23:17
Hvorfor ble tråden min stengt ? Det jeg ville frem til er den totale sløsingen med ressurser at Obama måtte bruke 2 stk B747 + 2 stk B757 + et transportfly for å komme seg til Copenhagen for et opphold på 5 timer ? Han kjørte i egen medbrakt pansret bil i København. Stemmer det at han fløy inn Oslofjorden og relativt lavt over Geiranger på vei en hjem ? Kan noen bekrefte ?

Airbus 330
02-10-2009, 23:19
Han kom med kun 1 stk 747, ikke 2 som "vanlig".....

LN-SEK
03-10-2009, 00:43
Hvorfor ble tråden min stengt ? Det jeg ville frem til er den totale sløsingen med ressurser at Obama måtte bruke 2 stk B747 + 2 stk B757 + et transportfly for å komme seg til Copenhagen for et opphold på 5 timer ? Han kjørte i egen medbrakt pansret bil i København. Stemmer det at han fløy inn Oslofjorden og relativt lavt over Geiranger på vei en hjem ? Kan noen bekrefte ?

Det der er standard prosedyre når POTUS er ute og reiser. Det er embetet som skal beskyttes, uavhengig av hvem som er president. Virker sprøtt på oss, men sånn er det når han skal ut og reise.....

dc-8-63
03-10-2009, 00:45
Hvorfor ble tråden min stengt ? Det jeg ville frem til er den totale sløsingen med ressurser at Obama måtte bruke 2 stk B747 + 2 stk B757 + et transportfly for å komme seg til Copenhagen for et opphold på 5 timer ? Han kjørte i egen medbrakt pansret bil i København. Stemmer det at han fløy inn Oslofjorden og relativt lavt over Geiranger på vei en hjem ? Kan noen bekrefte ?

Det er et noksaa standard oppsett, det var vel 1 x 747 og ikke 2 , men resten stemmer bra....Presidenten kjoerer alltid i medbrakt bil, som kommer med Transport maskinen(e) - det er et enormt sikkerhets oppbud som alltid foelger med....plus presse plus plus plus....

Det hoeres rart ut at de floey lavt inn Oslofjorden og over Geiranger fjorden...men skal aldri si aldri...

Tommy777
03-10-2009, 02:21
Hvorfor ble tråden min stengt ? Det jeg ville frem til er den totale sløsingen med ressurser at Obama måtte bruke 2 stk B747 + 2 stk B757 + et transportfly for å komme seg til Copenhagen for et opphold på 5 timer ? Han kjørte i egen medbrakt pansret bil i København. Stemmer det at han fløy inn Oslofjorden og relativt lavt over Geiranger på vei en hjem ? Kan noen bekrefte ?

Saann er det dessverre naar det finnes x antall gale mennesker paa denne kloden. Naa var det en 757 som fruen kom med for 3 dager siden og en 747 samt ett transportfly, ikke 2 av hver slik som du skriver. Siden du ikke betaler skatt i USA, boer det vel ikke bry deg saerlig.

Utflyttet
03-10-2009, 02:28
Saann er det dessverre naar det finnes x antall gale mennesker paa denne kloden. Naa var det en 757 som fruen kom med for 3 dager siden og en 747 samt ett transportfly, ikke 2 av hver slik som du skriver. Siden du ikke betaler skatt i USA, boer det vel ikke bry deg saerlig.

Så lenge AF1 med tilhørende sirkus lager sirkus der de ankommer så angår det vel de som bor der også...

-A

Tommy777
03-10-2009, 02:28
Han snakket om ressursbruk.

Utflyttet
03-10-2009, 02:32
Han snakket om ressursbruk.

Jepp, og det er en ikke ubetydelig haug med ressurser i sving hos vertene, og en ikke ubetydelig haug med ressurser bortkastet for at presidenten sin "boble" skal kunne bevege seg rundt, etc.

-A

GFL
03-10-2009, 02:34
Så en dokumentar om Marine One idag, og det er ikke småtteri det heller....:)

Tommy777
03-10-2009, 02:40
Jepp, og det er en ikke ubetydelig haug med ressurser i sving hos vertene, og en ikke ubetydelig haug med ressurser bortkastet for at presidenten sin "boble" skal kunne bevege seg rundt, etc.

-A

Presidenten i Brazil kom med sitt eget fly, klarer ikke helt aa se hvordan 3 fly kontra ett koster mer ressurser for nordmenn og dansker

Sikkerhet for VIPs er det helt normalt at gjesteland organiserer. Majoriteten av sikkerheten er dog haandtert av Secret Service.

Presidenten vi har naa boer oenskes velkommen av Danmark, Norge og andre land som kan kalles allierte.

En hver person med litt mellom oera skjoenner hvorfor det dessverre er slik at mye ekstra sikkerhet maa til.

Tommy777
03-10-2009, 02:45
Så en dokumentar om Marine One idag, og det er ikke småtteri det heller....:)

Der kan vi snakke om ressurssloesing.

Heldigvis ble det milliardprosjektet skrinlagt selv om de har svidd av astronomiske summer paa nye helikopter:

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/03/16/AR2008031602936.html

http://www.cbsnews.com/blogs/2009/05/07/politics/politicalhotsheet/entry4998567.shtml

Wishmaster
04-10-2009, 00:00
Secret Service stenger alle veier til og fra flyplassen, samt omdirigeres all flytraffik også. Det er bare kaos når han kommer på besøk.


Da foretrekker jeg (og sikkert maaaange andre) at han *ALDRI* kommer til vårt land! Da blir det bare kaos og irritasjon!

Huff, stå på E6'n og bli nekta å kjøre videre bare pga en liten spirrevipp! Også er man sent ute i tillegg... (!)

Wishmaster
04-10-2009, 00:06
Dette skal være koordinert på forhånd for å unngå unødvendig holding (innføring av slottider)..

"Mine damer og herrer; vi beklager å måtte meddele at på denne xx rute yyy til CPH dessverre blir ca 30-40 min forsinket grunnet restriksjoner inn til køben. Dette grunnet verdenspolitiet som er på besøk i CPH; vi beklager".

LN-MOW
04-10-2009, 00:14
"Mine damer og herrer; vi beklager å måtte meddele at på denne xx rute yyy til CPH dessverre blir ca 30-40 min forsinket grunnet restriksjoner inn til køben. Dette grunnet verdenspolitiet som er på besøk i CPH; vi beklager".

Ikke uvanlig ved statsbesøk generelt. Har mange ganger sett flyplasser stenge i en halvtimes tid pga statsbesøk o.l. Ikke unikt for POTUS.

Tommy777
04-10-2009, 01:36
"Mine damer og herrer; vi beklager å måtte meddele at på denne xx rute yyy til CPH dessverre blir ca 30-40 min forsinket grunnet restriksjoner inn til køben. Dette grunnet verdenspolitiet som er på besøk i CPH; vi beklager".

Dersom jeg noengang faar hemoroider, skal jeg kalle dem opp etter deg, Wishmaster.:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

ENGM 911
19-12-2009, 22:24
Hvorfor ble det ikke kjørt på ekstern trapp på AF1 i CPH? Ikke ofte vi ser presidenten går ned kjøkkeninngangen?

http://www.vgtv.no/?id=27674&category=1

Bolle
19-12-2009, 22:34
Hvorfor ble det ikke kjørt på ekstern trapp på AF1 i CPH? Ikke ofte vi ser presidenten går ned kjøkkeninngangen?

Ifølge det jeg hørte på CNN var det pga været og at han skulle være så lite ute i "snøstormen" som mulig