View Full Version : Olympic Airlines er død, leve Olympic Air
Idag er siste dagen for Olympic Airlines, og imorgen vil nye Olympic Air, som ble startet av private investorer starte opp. Olympiv Air vil ha en flåte i første omgang bestående av 319, 320 og Q400 maskiner
http://uk.news.yahoo.com/18/20090926/tbs-olympic-airlines-successor-takes-ove-5268574.html
Greece's national carrier Olympic Airlines which was bought by Greek and United Arab Emirates investment group Marfin announced Saturday that starting Tuesday most of its flights will be operated by its successor Olympic Air. Skip related content
Bizflyer
28-09-2009, 11:14
Legges longhaulen ned? Hadde ikke de endel A340 maskiner? Hva skjer med disse?
BF:cool2
Vi får håpe dette blir noe annet og bedre enn gamle Olympic. Dét flyselskapet ble i årevis brukt som case på hvordan et flyselskap ikke skal drives :lol:
Pantheon, som er den mer offisielle navn na, har ikke overtatt en eneste lease av de gamle Olympic maskiner. Dermed er de alle pa vei ut, inkl de A340s.
Olympic Air som er brand til Pantheon, vil i fremtida vaere en regionalt europeisk selskap som bare betjener disse ruter hvor Olympic tidligere tjente penger pa, dvs trunk rutes til Europa pluss intra-island.
A340'ene ble også brukt mye til LHR.
Fikk bilde av 3 forskejllige der borte på 4 dager.
ikke mange europeiske A340 operatører som flyr A343 til LHR
Jag förstår inte riktigt hur affären är upplagd..
Olympic Airlines (gamla bolaget) är köpt av investerare. Jag trodde att det skulle gå i likvidation?
När sedan följande kommer:
Olympic Airlines will continue to operate flights to a few international destinations including Tel Aviv, Istanbul and Cairo and some Greek islands after a call for bids for these destinations proved unsuccessful in August.
A new Greek government to be formed after the general election next weekend is expected to relaunch bids for these remaining destinations, Olympic Airlines has said.
verkar det ju som om grekiska staten fortfarande äger Olympic Airlines. Är det någon som har förstått det bättre och kan förklara?
Ja Bengt, jeg vil gjerne forsöke dette.
Traffiken til mange destinasjoner er regulert via bilateral agreements. Dvs stat A og stat B sitter pa bordet, og regulerer hvilked nasjonal selskap far rett til a fly fra by 1 til by 2 med hvilked antall frekvenser, antall seter og til hvilked pris. En total regulert marked med andre ord.
Det hva skjedde na er faktum at ingen av de privat-eide selskaper i Grekenland fant det lönnsomt a operere denne ruter under de betingelser av budrunden. Derfom holdes den gamle Olympic for disse destinasjoner i livet, sa lenge som en av de private er villige a overtar, trolig til litt forbedret vilkar.
Haper dette forklarer dette litt.
Dag Johnsen
28-09-2009, 12:38
Heisann!
Dette hadde jeg ikke faatt med meg, men jeg saa at naar vi starter "seasonal" flighter fra EWR til ATH neste aar vil det da bli helaars service framover. Jeg regner med at dette en grunnen...!
Skal ikke kaste stein i glasshus, men da jeg reise med Olympic Airways for en del aar siden saa maa dette ha vaere et av de mest elendige selskapene jeg har vaert utsatt for... :(
Vi haaper Olympic Air vil klare seg bedre... :)
Dag
http://farm3.static.flickr.com/2660/3903987784_9d9d56f48e_o.jpg
Her er et bilde av en av Q400 Olympic Air leier fra flybe (G-JECV) tatt på MAN (bildet vist først på forumet til Classic British Aviation)
Jeg så selv to A319 som var klar for levering på Southend i midten av august
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Southend/Parked_aircraft.jpg
Ja Bengt, jeg vil gjerne forsöke dette.
Traffiken til mange destinasjoner er regulert via bilateral agreements. Dvs stat A og stat B sitter pa bordet, og regulerer hvilked nasjonal selskap far rett til a fly fra by 1 til by 2 med hvilked antall frekvenser, antall seter og til hvilked pris. En total regulert marked med andre ord.
Det hva skjedde na er faktum at ingen av de privat-eide selskaper i Grekenland fant det lönnsomt a operere denne ruter under de betingelser av budrunden. Derfom holdes den gamle Olympic for disse destinasjoner i livet, sa lenge som en av de private er villige a overtar, trolig til litt forbedret vilkar.
Haper dette forklarer dette litt.
Tack BU662!
Men det jag inte förstod var att gamla Olympic hade köpts av de nya ägarna. Driver de nya ägarna vidare de gamla rutterna eller ägs det gamla Olympic fortfarande av grekiska staten?
Heisann!
Dette hadde jeg ikke faatt med meg, men jeg saa at naar vi starter "seasonal" flighter fra EWR til ATH neste aar vil det da bli helaars service framover. Jeg regner med at dette en grunnen...!
Skal ikke kaste stein i glasshus, men da jeg reise med Olympic Airways for en del aar siden saa maa dette ha vaere et av de mest elendige selskapene jeg har vaert utsatt for... :(
Vi haaper Olympic Air vil klare seg bedre... :)
Dag
Jeg deler denne oppfatningen Dag... Nå har jeg kun fløyet innenlands i Hellas ( Preveza-Athen og Athen-Ioannina ) men alt fra booking til service ombord var lite profesjonelt. Fløy Aegean fra Athen til München til sammenligning , og det var himmelvid forskjell.
Forhåpentligvis sitter ikke samme inntrykket igjen ved en senere anledning med "nye" Olympic...
My two :68:
AA-skipper
28-09-2009, 19:57
Utan å veta det, såg eg sikkert ein av dei siste Olympic A340 på JFK no på Laurdag. Dei brukte rullebane 22R, tok av rett før oss.
Olympic ja, litt av et selskap og fly med, men morsomt var det. Fløy med de ATH-RHO, B737-400 tror jeg det var. Reiste på crewbillett gjennom BLX og vi fløy Business klasse. Vi hadde fortært en god del gode drikkevarer og ombord rullet en av de greske flyvertinnene seg en Petterøe's 3 og røkte i vei sammen med oss der foran gardinen:lol:
Minst ett av flyene som de leaser fra flybe er kjøpt fra Norge, og står på norsk register forsatt. Var litt morsomt å se ett bilde av en Flybe Dash, i Olympic Air sine farger med norsk reg!
Ingenting på den nye Olympicair-siden virker ennå :-(
Jeg skulle ha bestilt meg billett ATH-CHQ i oktober, men hverken den gamle eller den nye siden virker.....
Minst ett av flyene som de leaser fra flybe er kjøpt fra Norge, og står på norsk register forsatt.
Vilken är det som fortsatt står på norskt register ? Vilken har köpts från Norge ? Är det någon av LN-WDU/WDW som nu flyger i Olympic färger ?
Har sett WDU kan jeg mene ;)
Skal sjekke senere..
Håper virkelig det kommer til å gå bedre med nye Olympic, og at de nå vil klare å drive med økonomisk stabilitet.
Ingenting på den nye Olympicair-siden virker ennå :-(
Jeg skulle ha bestilt meg billett ATH-CHQ i oktober, men hverken den gamle eller den nye siden virker.....
Du kan sikkert bruke widerøe-linken øverst til høyre. ;)
Minst ett av flyene som de leaser fra flybe er kjøpt fra Norge, og står på norsk register forsatt. Var litt morsomt å se ett bilde av en Flybe Dash, i Olympic Air sine farger med norsk reg!
De er ikke kjøpt fra Norge. De er leaset fra FlyBe, akkurat som Widerøe gjorde når de var på norsk register. De er vel to stk. som har vært hos WF, som har gått videre til Hellas.
Tertit54
29-09-2009, 10:30
Ser ut som Olympic Air har et "datterselskap" i USA. her lukter det amerikasnk rettsak med millliiioner av kroner i erstatning!!!!http://www.olyair.com/
Oversikt over Q400 til Olympic Air:
SX-BIT (ex. G-JECV) MSN 4148
SX-BIU (ex. G-JECW) MSN 4152
G-ECOE (ex. LN-WDV) MSN 4212 (wet-leased for et år)
G-FLBD MSN 4259
G-FLBE MSN 4261
SX-OBA MSN 4267 (flybe)
SX-OBB MSN 4268 (flybe)
SX-OBC MSN 4276 (flybe - leveres i disse dager fra Canada)
I tillegg skulle vel LN-WDW til Olympic, men den er kanskje ikke levert ennå?
De er vel to stk. som har vært hos WF, som har gått videre til Hellas.
En er fra SAS, og det var ikke WDU, det var WDV (My bad!)
Flybe har kjøpt? WDV hvertfall og leaser ut den og de tre andre til Olympic Air i ACMI lease.
Som nevnt oppforbi så blir/er LN-WDV G-ECOE
Da blir det to. WDV og WDW.
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35903&highlight=ln-wdw
Ser ut til at en tidligere Coast Air ATR42, LN-FAO, også er på vei dit.
ATR-42 -320 148 LY-LWH Olympic Air positioned 28sep09 ORB-ATH, ops by Danu Oro Transportas ex LN-FAOhttp://www.skyliner-aviation.de/regdb.main?LC=nav4&page=2
Hadde ikke de endel A340 maskiner? Hva skjer med disse?
BF:cool2
De leide 4 340 maskiner. Riktignok er eieren av disse 4 den greske staten, så det blir opp tl dem hva de vil gjøre med dem og jeg tviler nye-Olympic vil ha dem da de ikke virker interesert i å starte opp tapsbringende long-haul