Savipix
27-09-2009, 21:41
SK853 OSL-ARN LN-BUD
Departure 09:43 (STD 09:45)
Arrival 10:35 (STA 10:45)
Efter att ha fått ett erjudande av en f.d. kollega att följa med till OSL var det nu dags ta turen västerut. Blev upphämtad strax före klockan sju och satte av söderut längs E4:an till ARN. Noll kö och god bemanning i checkin-in gjorde att vi var igenom security 10 minuter efter ankomst. Martin, behövde handla en hel del vilket gjorde att tillbringade mer tid än vad jag tidigare har gjort i Arlandas tax-free butiker.
När vi kände oss nöjda gick vi ut mot gate F29 och LN-BUD som precis hade ankommit från OSL. Boarding började 30 minuter innan avång och vi möttes av ett crew som uppenbarlingen hade vaknat på rätt sida av sängen denna morgon och trivdes tillsammans.
http://farm3.static.flickr.com/2428/3959148241_3160b64c04.jpg
Rullade ut mot 19R och följde den vanliga vägen ut mot Sigtuna - Västerås - Karlstad. Uppe i luften startade serveringen/försäljningen med gott humör även om jag inte köpte någonting.
http://farm4.static.flickr.com/3481/3959148765_e2c958bca8.jpg
Snart var vi på väg in mot OSL och landade på 19R för att sedan blocka på gate 30 nästan 10 minuter före tidtabell.
På andra sidan tullen hittade vi detta:
http://farm3.static.flickr.com/2517/3959150969_479ffbd092.jpg
Upp till bagdrop för att lämna väskan för returen och sedan ut till limousinen. Det fick bli en tur till Statoil för att fylla på lite energi också.
http://farm4.static.flickr.com/3465/3959152005_9ea0083d27.jpg
Därefter var det dags för resans mål, muséet där vi vandrade runt drygt en timme och träffade på ännu en forummedlem:
http://farm3.static.flickr.com/2582/3959153085_0ca6f838c7.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2597/3959925714_1bbb8909de.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2493/3959155369_2e8da66db0.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3451/3959155665_7d921dc341.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2607/3959929222_65758bcde3.jpg
Därefter blev vi körda till Oslo S där vi mötte upp "The Ticketor" för en matbit på Egon och tur till Operahuset som jag ännu har hunnit besöka.
http://farm3.static.flickr.com/2469/3959929552_79ebcec944.jpg
SK1484 OSL-ARN
STD: 1810 (ATD: 18:07)
STA: 1905 (ATA: 19:07)
http://farm3.static.flickr.com/2608/3959931164_6ae158c02c.jpg
Vi tog Flytoget ut till OSL igen och tog oss igenom den långa men snabba security kön och därefter till gate 43. Inkommande maskin var försenad och det gjorde att boarding kom igång sent. Detta till trots kom vi iväg strax före tidtabell. Crewet den här gången var av det äldre och tröttare slaget och resan till Stockholm gick fort (sov ca 15 minuter). Parkerade på gate 11 men vi fick vänta ca 5 minuter på att någon från SGS skulle komma och köra bryggan (personalbristen märks). Väskorna kom efter ca 10 minuter och en timme efter att vi hade blockat var jag hemma i lägenheten igen.
Summan av det hela är att SAS levererar när besättningen är på bra humör. På en flight av den här längden kunde kaffe eller vatten till alla passagerare varit trevligt men man överlever det också. Loadfactor var ca 85-90% på vägen ut och 75-80% på väg hem. Verkade vara en blandning av veckopendlare och "leisure".
Hoppas att ni tyckte om rapporten. Då kan det komma fler och längre.
Departure 09:43 (STD 09:45)
Arrival 10:35 (STA 10:45)
Efter att ha fått ett erjudande av en f.d. kollega att följa med till OSL var det nu dags ta turen västerut. Blev upphämtad strax före klockan sju och satte av söderut längs E4:an till ARN. Noll kö och god bemanning i checkin-in gjorde att vi var igenom security 10 minuter efter ankomst. Martin, behövde handla en hel del vilket gjorde att tillbringade mer tid än vad jag tidigare har gjort i Arlandas tax-free butiker.
När vi kände oss nöjda gick vi ut mot gate F29 och LN-BUD som precis hade ankommit från OSL. Boarding började 30 minuter innan avång och vi möttes av ett crew som uppenbarlingen hade vaknat på rätt sida av sängen denna morgon och trivdes tillsammans.
http://farm3.static.flickr.com/2428/3959148241_3160b64c04.jpg
Rullade ut mot 19R och följde den vanliga vägen ut mot Sigtuna - Västerås - Karlstad. Uppe i luften startade serveringen/försäljningen med gott humör även om jag inte köpte någonting.
http://farm4.static.flickr.com/3481/3959148765_e2c958bca8.jpg
Snart var vi på väg in mot OSL och landade på 19R för att sedan blocka på gate 30 nästan 10 minuter före tidtabell.
På andra sidan tullen hittade vi detta:
http://farm3.static.flickr.com/2517/3959150969_479ffbd092.jpg
Upp till bagdrop för att lämna väskan för returen och sedan ut till limousinen. Det fick bli en tur till Statoil för att fylla på lite energi också.
http://farm4.static.flickr.com/3465/3959152005_9ea0083d27.jpg
Därefter var det dags för resans mål, muséet där vi vandrade runt drygt en timme och träffade på ännu en forummedlem:
http://farm3.static.flickr.com/2582/3959153085_0ca6f838c7.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2597/3959925714_1bbb8909de.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2493/3959155369_2e8da66db0.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3451/3959155665_7d921dc341.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2607/3959929222_65758bcde3.jpg
Därefter blev vi körda till Oslo S där vi mötte upp "The Ticketor" för en matbit på Egon och tur till Operahuset som jag ännu har hunnit besöka.
http://farm3.static.flickr.com/2469/3959929552_79ebcec944.jpg
SK1484 OSL-ARN
STD: 1810 (ATD: 18:07)
STA: 1905 (ATA: 19:07)
http://farm3.static.flickr.com/2608/3959931164_6ae158c02c.jpg
Vi tog Flytoget ut till OSL igen och tog oss igenom den långa men snabba security kön och därefter till gate 43. Inkommande maskin var försenad och det gjorde att boarding kom igång sent. Detta till trots kom vi iväg strax före tidtabell. Crewet den här gången var av det äldre och tröttare slaget och resan till Stockholm gick fort (sov ca 15 minuter). Parkerade på gate 11 men vi fick vänta ca 5 minuter på att någon från SGS skulle komma och köra bryggan (personalbristen märks). Väskorna kom efter ca 10 minuter och en timme efter att vi hade blockat var jag hemma i lägenheten igen.
Summan av det hela är att SAS levererar när besättningen är på bra humör. På en flight av den här längden kunde kaffe eller vatten till alla passagerare varit trevligt men man överlever det också. Loadfactor var ca 85-90% på vägen ut och 75-80% på väg hem. Verkade vara en blandning av veckopendlare och "leisure".
Hoppas att ni tyckte om rapporten. Då kan det komma fler och längre.