PDA

View Full Version : Skulle egentlig ikke til Svalbard, men ....

SQ 777
26-09-2009, 09:48
Lørdagstur til Fornebu og plutselig var vi på LYR

Etter den mest spennende dag i forumets historie ( i hvert fall for meg ) i går. Så en lett lørdagstråd..

I serien Vintage Tripreports.. Kommer flere utover høst/vinter…

Lørdagsettermiddag 18. mai 1989, Fruen og jeg var i ferd med ”våronna” les: fikse hagen vår for sommeren…

Så kommer naboen tvers over veien over og spurte om vi skulle være med til FBU en kort tur for å hente flybill han hadde bestilt til sønnen som skulle besøke onkel i BDU.. Han skulle selv kjøre bil dit..

Nei, ikke i dag sa vi begge.. Nok å gjøre her… Litt fram og tilbake, OK vi blir med.. Løp inn i huset og hentet 200 kr til snacks etc på FBU ( les øl etc… :drunk:).

En stund etter oppe i kafeterian kom en mann fra Lions på Høvik og tilbød billigtur( kr. 1.000 ) til Svalbard som avgikk ca. 30 min senere. Tente med en gang.. Hadde nesten ingenting igjen av ølpenga.. Så hvordan kunne dette ordne seg ??

Intet problem, bare kom sa mannen. Dere får en bankgiro på beløpet.

OK, da drar vi.. Naboen lånte bort sin skinnjakke til min kone som fryser lett.

Løp til gaten og var siste to boarding …Finn Viking, MD82 med SK…..

Fruen hadde joggedress og tøfler og jeg shorts, joggesko , t-shirt… En varm dag i Lillestrøm den dagen..;)

Min gamle far spurte etter oss da naboen kom hjem. Han forklarte min far at vi var på vei til Svalbard.. Min herlige gamle far ( nå ikke blant oss ), svarte bare : ” Jaså ” og fordypet seg i Tennis på TV.. Sønnen var på tur igjen.. Intet nytt…

Reiselederen fra Lions , etter takeoff , kom med en velkomsthilsen til alle og la til: ”En spesiell velkommen til to sporty fra Lillestrøm som ble med oss den siste timen før avgang , dere bør ikke reise dere, dere er allerede gjenkjent på antrekket som de to siste ombord…. Shorts, joggedress etc” . Om bord på flyet var folk som i måneder hadde forbredt turen i ekte Nansenånd til siste detalj som polarutstyr, fjellstøvler etc..

Kapteinen forklarte at været på LYR var heller dårlig da vi dro fra FBU, noe vi ikke likte. Men ved ankomst strålende sol .

Midt på natta fløy vi rundt på tundraen lett sommerkledd mens Nansens etterkommere hadde med rett utstyr. Frøs ikke så mye.. I fullt solskinn…

Så avgang hjem igjen utpå natta med morgenankomst FBU..

Null penger, tok Taxi og rett hjem, hentet pengene og betalte sjåføren.

Som vi skrev stil på barneskolen: Vi alle syntes det var en fin og morsom tur…:up:

Discus
26-09-2009, 10:35
Artig med litt gammel historie, og ikke minst får man selv flashback til gamledager, FBU og "gjør ting på spraket". Takk.

sirpjalle
26-09-2009, 11:22
Morsom tripreport. Trakk på smilebåndene noen ganger her ja.... :)

OSLflyer
28-09-2009, 00:49
Det var en ny variant av MR ;)

LN-MOW
28-09-2009, 01:56
[B][I]
Lørdagsettermiddag 18. mai 1989,

Det var dagen etter etter tidenes 17.mai-salutt på FBU .. Sånn ca der gate 33 var på slutten sto det en trykklufttank med teknisk feil. Kraftig overtrykk hadde bygd seg opp, og plutselig sa det BANG! Selve tanken ble slengt 50 meter avgårde og landet foran en taksende LH 737 .. trykklokket seilte i en pen bue over terminaltaket, landet på parkeringsplassen foran bygget hvor det ble gjort bra skade på et par biler. Heldigvis ble ingen skadd ...

Traff på Lufthansa-sjasjonssjefen rett etterpå, som bare ristet på hodet og utbrøt: - Det er nå jæklar som ni norrmenn firar 17. mai!!

S. Holberg
28-09-2009, 10:52
Off og off MOW! Den historia har jeg ikke hørt før, men den var fa** meg kul :D

SQ777 Fin og interesant TP. Artig med en tur på museet sikkert ;)

MD11
28-09-2009, 13:00
Herlig SQ777, dessuten, joggedress er deilig :)

dc-8-63
28-09-2009, 18:37
Verden er lite.....det var jeg som satt paa billettkontoret og pressa billettene deres....husker det godt....;-)

SQ 777
28-09-2009, 19:14
dc-8-63, rart hvordan man møtes igjen..^_^

Blackhawk
30-09-2009, 20:10
He he, herlig! Dette var bare en utrolig fin historie!