PDA

View Full Version : Hva er det med OSL og Priority tags?


Brandal
24-09-2009, 11:16
Vet ikke om det bare er meg som har vært ekstremt uheldig, men hver gang jeg har ankommet OSL med priority tagget baggasje har min koffert vært blant de siste på beltet.
Det toppet seg i forrige uke da jeg kom hjem fra ZRH. Min koffert var den absolutt siste på beltet.
Jeg kjente at jeg ble mektig irritert, da det virker som om dette er en bevist handling.
Er det slik at de som losser av baggasjen gjør dette for moro skyld?
Hvem skal man klage til? Flyselskapet eller handling-selskapet?
Jeg føler virkelig for å sende en klage til rette vedkommende, for dette synes jeg faktisk begynner å bli latterlig.

Someone
24-09-2009, 11:20
På OSL er handling agentene kronisk dårlige når det kommer til priority tags. Det man stort sett klarer å få til i andre land funker ikke her i det hele tatt. Så har man priority tag så kan man ta seg ekstra god tid i tax free-butikken siden din koffert da kommer sist

view
24-09-2009, 11:25
Jeg foretrekker selv å ikke ha priority tags på OSL, har nesten følelsen av at det funker bedre, selvom jeg ikke har noe grunnlag for si at det er slik.

Sannheten er nok at det er helt tilfeldig hvordan bagasjen blir utlevert på OSL, priority tag eller ei. Det kan vel være flere grunner til til, bla. hvordan flyene lastes, samt også i hvilken grad handling agent tar hensyn til dette.

Et eksempel på hvordan det skal fungere er Singapore, det fungerer utmerket. Alle premium og priority bagasje kommer først der uansett. Det hjelper sikkert at flåten består av wide bodies som sikkert har lastet priority bagger seperat, men som så mye annet i Singapore så er det gjennomført.

Brandal
24-09-2009, 11:27
På OSL er handling agentene kronisk dårlige når det kommer til priority tags. Det man stort sett klarer å få til i andre land funker ikke her i det hele tatt. Så har man priority tag så kan man ta seg ekstra god tid i tax free-butikken siden din koffert da kommer sist

Ja, det virker jo sånn.
Men dersom dette er et gjennomgående problem skjønner jeg ikke hvorfor flyselskapene ikke legger press på handlingselskapene for å få bukt med denne utingen.
Man skulle jo tro at det var i deres interesse også. Jeg går ut ifra at de får mange klager på dette.
Prioritet er jo en del av det man betaler ekstra for når man kjøper en business-billett, så man får jo ikke det man betaler for.

Brandal
24-09-2009, 11:32
Jeg foretrekker selv å ikke ha priority tags på OSL, har nesten følelsen av at det funker bedre, selvom jeg ikke har noe grunnlag for si at det er slik.

Sannheten er nok at det er helt tilfeldig hvordan bagasjen blir utlevert på OSL, priority tag eller ei. Det kan vel være flere grunner til til, bla. hvordan flyene lastes, samt også i hvilken grad handling agent tar hensyn til dette.

Et eksempel på hvordan det skal fungere er Singapore, det fungerer utmerket. Alle premium og priority bagasje kommer først der uansett. Det hjelper sikkert at flåten består av wide bodies som sikkert har lastet priority bagger seperat, men som så mye annet i Singapore så er det gjennomført.

Men det funker jo fint de fleste andre steder.
Så at de klarer det andre steder, men ikke på OSL er et mysterium for meg.

TOS
24-09-2009, 11:37
Nå er det vel noen i handlingselskapene som har hevdet at noe av problemet er at utestasjonene ikke laster flyet slik at Pri-bag ligger der de skal (om jeg nå har forstått dette riktig). Om dette er riktig og kan forklare det vet ikke jeg.

ILS2
24-09-2009, 11:42
Mener å ha lest et sted (muligens i en annen tråd her på forumet?) at SGS mener de bør få ekstra betalt for å håndtere priority bagasjen effektivt - da dette tar mer tid. Slik som det er nå, virker det som at alt bare lempes inn og ut i en felles haug, noe som medfører at det er flaks/uflaks som avgjør om kofferten kommer ut tidlig eller ei. Jeg opplever svært sjelden at prioritymerket bagasje kommer ut først - særlig når SGS tar seg av handlingen - og flere ganger har jeg mistet Flytoget kun fordi kofferten kommer nesten sist. Da koker det litt ekstra i toppen (skal lenger enn Oslo S).

Uansett er dette noe SAS og Star Alliance må ta opp med sine handlingselskaper. Det er snakk om vilje, ikke rakettforskning. Fungerer alltid i Asia, Tyskland og ved ankomst USA etter min erfaring. I Norge vil det neppe bli bedre nå som SAS seriøst tenker på å kvitte seg med SGS. Typisk norsk å sabotere for å protestere. Kanskje like greit å reise uten tags i Norge ;)

Gandalf
24-09-2009, 12:00
Det er dessverre ikke bare på OSL dette ikke fungerer som forutsatt. Også her i BGO skjer dette, jeg har også brukt å be om å få slippe "delay taggen" når jeg reiser mot BGO og OSL.

Mvh,

TCAS
24-09-2009, 12:31
Har opplevd det samme. Satt over en lasteluke bak i flyet og så at koffertene (inkl. min egen) med priority tag bli lastet sist ombord. Ved ankomst OSL kom de samme koffertene helt til slutt på båndet. Ikke imponert.

ostis
24-09-2009, 12:46
Har opplevd det samme. Satt over en lasteluke bak i flyet og så at koffertene (inkl. min egen) med priority tag bli lastet sist ombord. Ved ankomst OSL kom de samme koffertene helt til slutt på båndet. Ikke imponert.

Är väll att se på 2 sidor med det där. När bagen lastas så ska priobagen ligga ytterst(lastas sist) för att på så sätt kunna lastas av först vid ankomst.
Och det rätta då när man tömmer är helt enkelt att sätta priobagen åt sidan medans man fyller opp trallen med bag och placerar dom på toppen till slut. då kommer de först på ankomstbandet.

Men att bagen också kommer sist ut ur flyget kan bero på att stuern där inne lägger dom till sidan för att på så sätt slippa lägga dom på marken där ute, det fungerar ibland, problemet är om en del av bagen blir hämtad före, och då ligger priobagen kvar där inne och hamnar på toppen av nästa trall.

Men detta med priobag är en sak från person till person, några är riktigt duktiga på det medans andra rätt och slätt skiter i dom.

Och som sagt ibland när det är inkommande flyg så ligger priobagen VÄLDIGT ofta mixat med resten av bagaget och då krävs det extra mycket för att sortera ut dom.

Men att Priobagen kommer sist, det är nog bara ren otur.

seilfly
24-09-2009, 12:47
Hvis dere er glad i priority så reis KLM. De reiser med bagasjen din helt hjem til deg... riktig nok en dag etter at du kom frem. Koffert-Løst-Mysterium.

Hva er denne priority taggen for noe?

LN-RRA
24-09-2009, 12:49
På OSL er handling agentene kronisk dårlige når det kommer til priority tags. Det man stort sett klarer å få til i andre land funker ikke her i det hele tatt.

Henger meg på denne komentaren.
Har reist flere ganger både med Swiss, SAS og Turkish til OSL, men aldri opplevd at min bag med priority-tag er blandt de første på båndet.

Her bør både Menzies og SGS skjerpe seg.

Someone
24-09-2009, 12:50
Hvis dere er glad i priority så reis KLM. De reiser med bagasjen din helt hjem til deg... riktig nok en dag etter at du kom frem. Koffert-Løst-Mysterium.

Hva er denne priority taggen for noe?

Det gjør de fleste selskapene. Jeg har hatt både SAS og BMI komme på døren min i etter tid;)

Priority tag er det business class passasjerer og ullkunder får slik at deres kofferten skal komme først på båndet og man slipper og vente så lenge. Dvs bagasjeutleveringens svar på fast track......som stort sett funker fint de fleste steder unntatt i Norge

Molinari
24-09-2009, 14:08
Her er det mye moro fra SAS... Jeg sendte for en tid tilbake et brev til CR, der jeg tydelig sa min mening om bruk og nytte av Priority-tag. Dette etter at min bagasje kom ut sist ved ankomst LHR og retur OSL - og dette til tross for at den var tydelig merket.

Uredigert utdrag fra brevet under:
_____________________________________
Vi ber om unnskyldning for at du opplever ordingen med Priority Bagasje som lite tilfredsstillende.

På eksempelvis Gardermoen, er en av utfordringene at det ofte er kø i bagasjeanlegget, som bare kan takle en viss mengde bagasje om gangen. I "rushtiden" kan det derfor bli ekstra ventetid fordi det ikke er nok kapasitet til at vi kan levere bagasjen på båndet så raskt som vi gjerne vil. Problemet øker når flere fly lander samtidig. I tillegg skaper det store problemer at mange passasjerer ikke plukker opp sin bagasje, men går i taxfreebutikken for å handle, mens bagasjen deres går rundt på båndet. Dette fører til lengre ventetid for andre passasjerer ettersom den uavhentede bagasjen okkuperer kapasitet i bagasjeanlegget.

Transittbagasje vil også måtte prioriteres på enkelte avganger, særlig der passasjerene kommer fra utlandet og skal videre innlands, og dermed også trenger tid til tollklarering. Som du skjønner er dette bildet ganske komplekst.

Vi har fra tid til annen diskutert om vi skulle fjerne ordningen med Prioritymerking av bagasje. Imidlertid fungerer ordningen i de fleste tilfeller bra og vi har derfor valgt å beholde den. Det er tross alt bedre for våre kunder at vi kan levere dette produktet mesteparten av tiden, enn at vi ikke tilbyr det i det hele tatt. Vi har fokus på utfordringene i forbindelse med Priority Bagasje og jeg har inntrykk av at det stort sett fungerer bra ettersom vi mottar få tilbakemeldinger fra våre kunder om det motsatte.
___________________

Fryktelig komplekse greier dette bagasje-greiene altså :-)

apron
24-09-2009, 14:55
Transittbagasje vil også måtte prioriteres på enkelte avganger, særlig der passasjerene kommer fra utlandet og skal videre innlands, og dermed også trenger tid til tollklarering. Som du skjønner er dette bildet ganske komplekst.



Hmm - og jeg som trodde at transittbagasje er bagasje som ligger i flyet under mellomlanding.. Kan det være transferbagasje de mener?

Hickok
24-09-2009, 15:17
At SAS påstår at pri-taggene i de fleste tilfeller fungerer bra er bare bløff. At de får få tilbakemeldinger, tfrenger ikke bety annet enn at folk har gitt opp, og innser at det ikke er nytte.

Dette virker ikke på en eneste flyplass i Norge, og de få gangene jeg har hentet bagasje i CPH har det heller ikke virket. Det er mulig det virker oftere andre steder i Europa, men det kan da strengt tatt ikke SAS ta kreditten for.

ILS2
24-09-2009, 15:24
På eksempelvis Gardermoen, er en av utfordringene at det ofte er kø i bagasjeanlegget, som bare kan takle en viss mengde bagasje om gangen. I "rushtiden" kan det derfor bli ekstra ventetid fordi det ikke er nok kapasitet til at vi kan levere bagasjen på båndet så raskt som vi gjerne vil. Problemet øker når flere fly lander samtidig. I tillegg skaper det store problemer at mange passasjerer ikke plukker opp sin bagasje, men går i taxfreebutikken for å handle, mens bagasjen deres går rundt på båndet. Dette fører til lengre ventetid for andre passasjerer ettersom den uavhentede bagasjen okkuperer kapasitet i bagasjeanlegget.

Dette er jo bare tull og fjas fra SAS CR sin side. Vitner faktisk om total mangel på situasjonsforståelse. Problemet er jo ikke at bagasjen bruker lang tid på å komme på båndet, men at Priority-merket bagasje ikke kommer først når bagasjen først kommer. Forutsatt at Priority-bagasje faktisk hadde kommet først på båndet, ville det ikke hatt noen betydning at resten av flyet stod i taxfreebutikken - med mindre det var bagasjen fra et annet fly som blokkerte båndet. Det sistnevnte har jeg imidlertid aldri opplevd.


Transittbagasje vil også måtte prioriteres på enkelte avganger, særlig der passasjerene kommer fra utlandet og skal videre innlands, og dermed også trenger tid til tollklarering. Som du skjønner er dette bildet ganske komplekst.
At 8-10 kolli med Priority-bagasje (ikke ofte det er så mange engang) skal velte hele tidsskjemaet for transferpassasjerer, er bare sludder og pølsevev.


Vi har fra tid til annen diskutert om vi skulle fjerne ordningen med Prioritymerking av bagasje. Imidlertid fungerer ordningen i de fleste tilfeller bra og vi har derfor valgt å beholde den. Det er tross alt bedre for våre kunder at vi kan levere dette produktet mesteparten av tiden, enn at vi ikke tilbyr det i det hele tatt. Vi har fokus på utfordringene i forbindelse med Priority Bagasje og jeg har inntrykk av at det stort sett fungerer bra ettersom vi mottar få tilbakemeldinger fra våre kunder om det motsatte.
SAS bryter vel Star Alliance sine regler dersom de fjerner ordningen med Priority-bagasje. På den annen side bryter de jo også reglene når de ikke sørger for at systemet fungerer. Da er det bare en ting å gjøre; skrive en rekke henvendelser til SAS der vi med teskje forklarer de problematikken. De forstår jo ikke hvordan egne systemer fungerer engang. Hele dette svaret er jo en bortkastet arbeidshalvtime fra SAS CR.

Eirik
24-09-2009, 16:06
Synes ikke det er noen stor sak, men ja; senest i går kom min priority-merka koffert fra BUD/ VIE rimelig sent opp på båndet, og det er vel heller regelen enn unntaket på OSL. Men som sagt ikke så VELDIG viktig for meg ..

FlightDeck
24-09-2009, 16:09
Hvor står det at man med priority tag skal få bagasjen først på båndet?

ILS2
24-09-2009, 16:17
Hvor står det at man med priority tag skal få bagasjen først på båndet?
Priority Baggage Handling - like you, your bags get priority treatment and are among the first to be unloaded.
http://www.staralliance.com/en/benefits/frequent-flyer/gold-silver-status/

Among the first kan uansett ikke tolkes som midt i klyngen eller sist ;)

Utflyttet
24-09-2009, 16:22
Men siden dette er et såpass utbredt problem, og siden flyselskapet tydelig må vite om det, og det fortsatt markedsføres som en fordel, så er det da grunn til å klage?

-A

73H
27-09-2009, 12:15
Problemet er ofte at det ligger mix inne i flyet som flere har antydet... spørsmålet da er om man skal vente med å kjøre inn resten av bag'en før man har tømt lasterommet og forsikret seg om at det ikke er mer pri bag som er feillastet innerst i lasterommet. Hadde alle vært like dyktige på å legge pribag inn i lasterommet til slutt, kunne all pri-bag losses separat i egen tralle, og dermed kjøres inn før den øvrige bagasjen blir losset. Det handler kun om å følge SAS prosedyrene som er klinkende klare, pribag skal lastes sist, og losses først, uansett hvor mange bag man snakker om! Fortrinnsvis skal de også legges i egen tralle for å skille dem ut. Fortsett å klage, så blir det satt større fokus på det overalt i systemet! I teorien kan vi sende avviksrapport hver gang prio bagen ikke er lastet som etter prosedyrene, men i praksis hender det svææært sjelden at det sendes en avviksrapport på nettopp det....

imm
27-09-2009, 12:35
Har man en kontrakt som sier at prioritert bag skal lastes sist, så skal de følge det. Ellers er det kontraktsbrudd = ingen betaling for handlingen. Den taktikken virker garantert.

73H
27-09-2009, 14:26
Har man en kontrakt som sier at prioritert bag skal lastes sist, så skal de følge det. Ellers er det kontraktsbrudd = ingen betaling for handlingen. Den taktikken virker garantert.

Veldig opphengt i slike kontrakter du...

Ikke en kontrakt, men en prosedyre... To vidt forskjellige ting! Forøvrig så burde ikke det være noen avgjørende taktikk å unnlate betaling, for å unnlate betaling av tjenester gjort mellom selskaper i samme konsern har kun påvirkning på de interne regnskapstallene, og da kan man jo trekke tråden veldig langt... Totalbalansen i SAS som konsern blir den samme! Ergo så ligger ikke problemene på en skivebordspult i forhold til betal eller ikke betal, men heller hos de menneskelige ressursene i den praktiske driften.

Prosedyrene er til for å følges, ingen tvil om det, men apparatet rundt fanger ikke i stor nok grad opp denne typen avvik. Det må vi som lagledere og loadmastere rundt om i systemet ta på vår kappe! Skjerpings!

JoeW
27-09-2009, 14:37
Er det ikke kontraktsfestet at prioritybagen skal lastes til sist?? Ihvertfall med andre selskaper er det jo ofte det (synes jeg husker eksempler fra andre selskaper på priority lastes sist - first bag on belt skal være priority og innen 10 min etter blocktime(sistnevnte hakket vanskelig på større flyplasser). Enig med imm - kontraktsbrudd gir adgang til prisavslag - og det her er absolutt ikke rocket science, men noe som lett bør kunne ordnes på - om alle stasjoner gjør sin dont...

imm
27-09-2009, 16:05
Den gang jeg satt med lasteplanleggingen av Swiss avgangene fra Oslo til Zurich var Swizz veldig raskt på banen dersom lastingen ikke fulgte de prosedyrer som var standard. Det var et puslespill å få det til, og vi la mye arbeid i å klare det.
Jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å få til dette med priority bags. Dersom det er rett så vanlig at prosedyrene ikke følges, må grep tas for å få det ordnet, eller la være å ha sånne prosedyrer. Det gir en veldig dårlig service for passasjerer som betaler mye for sin billett, eller som reiser mye. De bør kunne forvente at bagasjen kommer tidlig når den er merket priority.
Slepphendthet og "never mind holdning" kommer man ikke langt med i beinhard konkurranse med andre.

imm
27-09-2009, 16:09
Veldig opphengt i slike kontrakter du...

Ikke en kontrakt, men en prosedyre... To vidt forskjellige ting!

Tja, en kontrakt forutsetter vel at man følger prosedyrene, eller er det fritt fram etter kontrakten er underskrevet? Bør det ikke få noen følger dersom prosedyrene ikke følges?
Jeg vet ihvertfall om ett selskap som er beinharde på dette med prosedyrer, og at disse følges fra A til Å. Og det blir dårlig med handling fee hvis man ikke følger de rutiner som flyselskapet og handling agenten er enige om i kontrakten. Og den taktikken virker veldig bra, tro meg!


IMM

73H
27-09-2009, 23:11
tja... kall det hva dere vil... det er prosedyrene som ikke følges, og hvordan kontrakten ser ut vet ikke vi dødelige noe om allikevel... som sagt, det er vi loadmastere har ansvaret, og vi må ta i bruk de hjelpemidler vi har for å vekke de av våre kollegaer som ikke prioriterer priobag.... avviksrapport ved feil lasting... blir mye papirarbeid av slikt, men det blir nok også et bedre produkt på sikt... Fortsett å klag til customer relationship avdelingen til SAS, det gjør det iallefall ikke verre enn kostnaden av å ringe kundeservice, eller tiden det tar å skrive en mail. Det er enselvfølge at man skal prøve å gjøre det beste ut av mulighetene, og at kunden skal få det han/hun betaler for!

LN-MOW
28-09-2009, 03:23
Har man en kontrakt, har man også en SLA - en Service Level Agreement. Der er slike ting dekket, i likhet med f.eks. tidsfrist for first and last bag på båndet. Vanligvis vil en SLA også spesifisere hva slags kompensasjon kunden (flyslskapet) har krav på hvis det er punkter som ikke oppfylles.