PDA

View Full Version : Fast track OSL

jb1
23-09-2009, 22:25
Er det andre selskaper enn SAS som tilbyr fast track på OSL?

JoeW
23-09-2009, 22:51
Er det andre selskaper enn SAS som tilbyr fast track på OSL?

Widerøe, og jeg mener også Blue1 (KF).

Discus
23-09-2009, 22:55
Forøvrig snodig at osl.no ikke har informasjon om det.

JoeW
23-09-2009, 22:57
Forøvrig snodig at osl.no ikke har informasjon om det.

Det er jo i stor grad et SAS-produkt, og ikke et OSL-produkt - men informasjon skader jo aldri...

FlightDeck
24-09-2009, 08:43
Widerøe, og jeg mener også Blue1 (KF).

FastTrack er for blåttEIN også, ja, i tillegg til Widerøe og SAS. Min erfaring er at det også er uproblematisk å bruke den når man reiser med Lufthansa.

JoeW
24-09-2009, 11:56
FastTrack er for blåttEIN også, ja, i tillegg til Widerøe og SAS. Min erfaring er at det også er uproblematisk å bruke den når man reiser med Lufthansa.

Du kan bruke den hvis du reiser Lufthansa OG har kjøpt billetten som codeshare(SK-nummer/117-dokument). Ellers slipper du ikke gjennom - og jeg har inntrykk av at G4S faktisk ER strenge og har lært seg reglene. (Med mindre du er EBP, og alltid skal få gå gjennom uavhengig av selskap).

FlightDeck
24-09-2009, 15:59
Du kan bruke den hvis du reiser Lufthansa OG har kjøpt billetten som codeshare(SK-nummer/117-dokument). Ellers slipper du ikke gjennom - og jeg har inntrykk av at G4S faktisk ER strenge og har lært seg reglene. (Med mindre du er EBP, og alltid skal få gå gjennom uavhengig av selskap).

Jeg har alltid kommet gjennom når jeg har fløyet med Lufthansa - selv om det ikke har vært i code-share. Det fremkommer vel ikke nødvendigvis av ombordstigningskortet om man har kjøpt code-share eller ikke, men det står jo både LH- og SK-flightnumre på dem. Uansett blir regler som dette så innfløkt at det er umulig å forholde seg til.

Fnate
24-09-2009, 20:06
Jeg ble nektet forrige gang jeg reiste med Blue1 til Finland. Jeg hadde økonomibillett men er EBG. Fyren var skråsikker.

JoeW
24-09-2009, 20:27
Jeg ble nektet forrige gang jeg reiste med Blue1 til Finland. Jeg hadde økonomibillett men er EBG. Fyren var skråsikker.

Ligger det ikke i barcoden på boardingpasset?

Fnate
25-09-2009, 20:44
Ligger det ikke i barcoden på boardingpasset?

Husker ikke om jeg hadde boardingpass, eller om jeg bare dro kortet. Det er litt over en måned siden og går litt i surr. Men jeg reagerte litt på det.

undah
08-12-2009, 21:27
http://twitter.com/SASEuroBonus/status/6461949929

"Gold members, use Fast Track in CPH/OSL/STO as long as you fly on any Star Alliance member airline, a fantastic benefit!"

Er dette nytt og feiende flott, gjeldende for innenriks i Norge også? Eller er det Bolagets kvitrer som tar seg kunstneriske friheter for å komme under det tillatte antall tegn?

Superhai
09-12-2009, 06:21
Reglene nå er at SAS EBG kan gå igjennom så lenge de flyr med et Star Alliance selskap (SK/KF/WF business og economy extra er som før). Det gjelder kun for utenlandske avganger. Det er en liten utfordring å få alle vekterne klare over hvilke selskaper som er Star Alliance, f.eks. SN som ble det idag og CO som nylig ble det.

andyp
09-12-2009, 08:18
Er det andre selskaper utenfor *A som har "kjøpt" seg inn på fasttrack om du reiser business?

SudCaravelle
09-12-2009, 09:00
Jeg har forstått det slik at Icelandair Saga Class har denne "goden"...
Am I right?

SudCaravelle
09-12-2009, 09:39
Det står på den norske siden at de har fast track, men på utvalgte flyplasser:

http://www.icelandair.no/information/saga-class/saga-service/

Hva nå enn det betyr.

andyp
09-12-2009, 09:40
Jeg har forstått det slik at Icelandair Saga Class har denne "goden"...
Am I right?

Har sendt de en forespørsel angående dette nå. Skal reise med de i slutten av februar, og kan være greit å vite dette på forhånd mtp kranglete security-folk.

andyp
09-12-2009, 10:47
Rask svar fra Icelandair (om ikke litt vagt):

Hi,

Yes you should be able to use fasttrack at Osl airport also at the Icelandair Check in table.

Best regards,

Icelandair Norway

Molinari
09-12-2009, 11:11
Rask svar fra Icelandair (om ikke litt vagt):

Hi,

Yes you should be able to use fasttrack at Osl airport also at the Icelandair Check in table.

Best regards,

Icelandair Norway

Har de et eget bord der man sjekker inn?? :)

FlightDeck
09-12-2009, 12:39
Sender en e-post til SAS og hører hva som skjer med FastTrack på OSL.

The Ticketor
09-12-2009, 14:07
Fare for at FI ikke forsto spørsmålet, vil jeg si.

FlightDeck
09-12-2009, 14:31
Fare for at FI ikke forsto spørsmålet, vil jeg si.

Det tror jeg også. Det interessante er om man kan bruke FastTrack når man reiser med andre selskaper i Star Alliance.

ILS2
09-12-2009, 14:45
Det tror jeg også. Det interessante er om man kan bruke FastTrack når man reiser med andre selskaper i Star Alliance.
Det kan man. Har gjort det uten problemer siden i sommer på OSL (som EBG).

JoeW
09-12-2009, 17:34
Det kan man. Har gjort det uten problemer siden i sommer på OSL (som EBG).

I sommer var det i såfall uoffisielt - per 1. juli tror jeg det var SAS CODESHARE; hvis booket som codeshare - ble godtatt i fast track. Hva som skjer er nå, skal jeg ikke svare for sikkert på.

Tror heller ikke FI helt skjønte spørsmålet...

Superhai
10-12-2009, 02:31
Du kan ikke bruke fast track med FI billett. Reglene er som følger for fast track på OSL (fortsatt kun utland):

EBP (med en gjest eller nærmeste familie): uansett.
EBG (med en gjest eller nærmeste familie): Operating flight SK-KF-WF + Star Alliance, SK marketing flight på OV-QI-BT
Business: Operating flight SK-KF-WF, SK marketing flight på LH-OV-QI-BT
Booking class - CDJYSBZIPR (Business, Economy Extra): Operating flight SK-KF-WF
Voucher: Operating flight SK-KF-WF

CPH akspeterer i tillegg LH-HON

HaraldS
10-12-2009, 11:43
CPH akspeterer i tillegg LH-HON

Det samme gjør de på Arlanda også

TriStar
12-12-2009, 18:25
Er EBG og ble nektet i fast track med C-klasse billett på TG i oktober. Men bra om de har utvidet tilbudet til alle Star selskaper!

Savipix
13-12-2009, 17:01
Rätta mig om jag har fel men jag tror att LH*G får gå på Fast Track på ARN också.

TriStar
17-12-2009, 08:48
Da er det bekreftet fra SAS at man kan benytte Fasttrack på OSL med alle Star selskaper fra 8. desember i år.

http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Fast-Track/?WT.mc_id=Z04840&vst=true

Extra230
17-12-2009, 09:43
Men forstår jeg rett; man kan fortsatt ikke benytte fast-track som gullmedlem i andre *A selskaper?

olems
03-01-2012, 09:05
Jeg har sett på skjermen på fasttracken på Osl at mer eller mindre alle selskaper er kommet opp. Videre har jeg hørt at Apollo selger fasttrack vouchers for en 50lapp.

Vil ikke nå da fasttrack på Osl ha utspillt sin rolle, da spessielt i peak tider?

Discus
03-01-2012, 10:04
Vil ikke nå da fasttrack på Osl ha utspillt sin rolle, da spessielt i peak tider?

Neida - de slipper jo ikke gjennom business-kundene til Lufthansa, for eksempel, hvem vet om det funker for de andre :lol:

Over på den litt mer seriøse siden - rett før jul talte jeg 25 pax i kø i fasttrack, da gikk det akkurat like fort i slow-track.

Chriscross
03-01-2012, 11:30
Jeg har sett på skjermen på fasttracken på Osl at mer eller mindre alle selskaper er kommet opp. Videre har jeg hørt at Apollo selger fasttrack vouchers for en 50lapp.

Trodde dette bare ble solgt sammen med loungeadgang for ca 400 kroner?

Fnate
03-01-2012, 12:35
Veldig kjipt hvis man vanner ut dette konseptet så det ikke funker lenger. Da bør de isåfall kutte en åpning på vanlig security.

Men man skal vel ikke ta sorgene på forskudd.

olems
03-01-2012, 13:52
noen brukere med erfaringer?

Hickok
03-01-2012, 14:20
Mange brukere med erfaringer her inne, og disse erfaringene er svært blandet. Personlig har jeg bl.a. blitt nektet med EBG på SAS-metall, og det er flere som er blitt nektet med C-klasse billett på LH-metall.

Fnate
03-01-2012, 14:45
noen brukere med erfaringer?

Erfaringene mine har vært at det stort sett lønner seg veldig med Fast Track på OSL. Både pga kortere kø og at de som står i køen oftest har stått i en kø før.

Det er en fordelene jeg virkelig vil savne om den forsvinner eller blir stupfull. I London på LHR T5 står man jo mest i Fast Track på pur trass, og det er litt tustete.

Commuter
03-01-2012, 20:58

Det første problemet er jo helt klart at man skaper vesentlig mer kø hvilket undergraver produktet, men spørsmålet mitt er jo i tillegg hvorfor man ikke hadde kapasitet for Domestic tidligere da? De har greid å utvide produktet vesentlig uten å beslaglegge flere sluser, og da er det finurlig at ikke SAS får lov å kjøpe samme tjenesten til sine domestic kunder.

TOS
03-01-2012, 21:13
Det første problemet er jo helt klart at man skaper vesentlig mer kø hvilket undergraver produktet, men spørsmålet mitt er jo i tillegg hvorfor man ikke hadde kapasitet for Domestic tidligere da? De har greid å utvide produktet vesentlig uten å beslaglegge flere sluser, og da er det finurlig at ikke SAS får lov å kjøpe samme tjenesten til sine domestic kunder.

Vet vi egentlig så mye om dialogen mellom SAS og OSL i forhold til fast track domestic? Kan det være at det er flere forhold i den saken enn det som har kommet frem? Jeg innrømmer at jeg ikke har fulgt så godt med på det, men registrerer at SAS mener at de har vært villige til å betale for dette. Er det kanskje et spørsmål om hvilken pris?

Dag Viking
03-01-2012, 21:16
Vet vi egentlig så mye om dialogen mellom SAS og OSL i forhold til fast track domestic? Kan det være at det er flere forhold i den saken enn det som har kommet frem? Jeg innrømmer at jeg ikke har fulgt så godt med på det, men registrerer at SAS mener at de har vært villige til å betale for dette. Er det kanskje et spørsmål om hvilken pris?

I følge en tidligere tråd ville ikke OSL tilby pandion innenriks lenger, fordi det var konkurransevridende. Innenriks for andre (gull, flex osv) var pga kapasitetsproblemer. Noe som virker helt merkelig, så lenge selskapene er villige til å betale for det.

Commuter
03-01-2012, 21:21
I følge en tidligere tråd ville ikke OSL tilby pandion innenriks lenger, fordi det var konkurransevridende. Innenriks for andre (gull, flex osv) var pga kapasitetsproblemer. Noe som virker helt merkelig, så lenge selskapene er villige til å betale for det.

Ja, det er vel omtrent rett. Mener å huske at de sa at deres manglende kapasitet gjorde at dette kun var mulig å tilby for SK. Dermed ble det konkurransevridende, og de måtte terminere avtalen. SK har imidlertid vært veldig tydelig flere ganger at de er villig til å betale prisen, men får ikke lov av Avinor.

Dette kan selvsagt være "spin" og posisjonering, men siden det plutselig er kapasitet for alle andre på utland kan jeg ikke noe for å mene at hele begrunnelsen virket utrolig merkelig.

Fnate
03-01-2012, 21:23
Dette kan selvsagt være "spin" og posisjonering, men siden det plutselig er kapasitet for alle andre på utland kan jeg ikke noe for å mene at hele begrunnelsen virket utrolig merkelig.

Vi har jo til gode å se om det faktisk blir kapasitet... men jeg skjønner jo hva du mente.

TOS
03-01-2012, 21:34
Ja, det er vel omtrent rett. Mener å huske at de sa at deres manglende kapasitet gjorde at dette kun var mulig å tilby for SK. Dermed ble det konkurransevridende, og de måtte terminere avtalen. SK har imidlertid vært veldig tydelig flere ganger at de er villig til å betale prisen, men får ikke lov av Avinor.

Begrunnelsen om kapasitet er kanskje merkelig, men samtidig så føler jeg meg ikke helt trygg på at all informasjon er lagt frem her på forumet... Konkurransevridning må vel i så fall være basert på at OSL ikke ønsket å tilb et produkt som ikke kunne tilbys til alle sine kunder - en holdning man kanskje kan forstå. Kanskje har OSL rett og slett funnet ut at de nå har kapasitet? Det er jo også lov til å revurdere sine egne posisjoner.

Commuter
03-01-2012, 21:43
Begrunnelsen om kapasitet er kanskje merkelig, men samtidig så føler jeg meg ikke helt trygg på at all informasjon er lagt frem her på forumet...
Selvsagt helt enig... Uansett er ikke dette fra forumet, men direkte fra SK. Dette endrer imidlertid ikke bildet, da det kun er info fra en part i saken

Konkurransevridning må vel i så fall være basert på at OSL ikke ønsket å tilb et produkt som ikke kunne tilbys til alle sine kunder - en holdning man kanskje kan forstå. Kanskje har OSL rett og slett funnet ut at de nå har kapasitet? Det er jo også lov til å revurdere sine egne posisjoner.

Jeg kan ikke huske at Avinor sitt mandat er å sikre konkurranse mellom leverandører. Avinor sin oppgave er å gi oss sikre og effektive flyplasser i hele Norge, hvilket også krever at de flyplassene som faktisk tjener penger må ha høyest mulig inntjening. Jeg ser ikke på noen måte hvordan å selge prioritet i security fjerner dette målet, spesielt ikke når det er høystbydende som vinner.

Når det er snakk om revudering av posisjoner, så er det ikke så lenge siden SK sa at de fortsatt ønsket Fast Track på domestic. Det tyder på at SK enten lyger eller at de aldri fikk tilbudet.

TOS
03-01-2012, 21:49
Jeg kan ikke huske at Avinor sitt mandat er å sikre konkurranse mellom leverandører. Avinor sin oppgave er å gi oss sikre og effektive flyplasser i hele Norge, hvilket også krever at de flyplassene som faktisk tjener penger må ha høyest mulig inntjening. Jeg ser ikke på noen måte hvordan å selge prioritet i security fjerner dette målet, spesielt ikke når det er høystbydende som vinner.

Når det er snakk om revudering av posisjoner, så er det ikke så lenge siden SK sa at de fortsatt ønsket Fast Track på domestic. Det tyder på at SK enten lyger eller at de aldri fikk tilbudet.

Avinor ønsker kanskje å opprettholde gode forbindelser til alle sine kunder, og vil derfor kanskje unngå å tilby en tjeneste som ikke kan tilbys universelt til alle sine kunder. Det har ikke noe med å sikre konkurransen, men forholdet til sine gode kunder. Kanskje ligger det til og med noe i mandatet til Avinor om universal service obligation, slik at man ikke uten videre kan tilgodese en kunde med et produkt som OSL ikke har kapasitet til å tilby kunde nr. 2 som kommer å spør om dette.

Jeg antar at Avinor har gjort en vurdering av dette, basert på en helhetsbetraktning som vi sannsynligvis ikke har full oversikt over. Jeg kan vanskelig tro at saken er så enkel at OSL har nektet SAS uten at det er en god grunn for dette, men jeg kan selvsagt ta feil.

Commuter
03-01-2012, 21:57
Avinor ønsker kanskje å opprettholde gode forbindelser til alle sine kunder, og vil derfor kanskje unngå å tilby en tjeneste som ikke kan tilbys universelt til alle sine kunder. Det har ikke noe med å sikre konkurransen, men forholdet til sine gode kunder.

Selvsagt ønsker Avinor å sikre gode forhold til sine kunder, men de er uansett monopolist (med visse leisure-unntak), og dermed trenger de ikke å være redd for at en leverandør pakker snippesken og stikker til en annen flyplass. Ser dermed ikke helt hvordan dette var en del av vurderingen. Om SK sine konkurrenter ønsket tjenesten kunne jo de også betale for dette vel?

Jeg antar at Avinor har gjort en vurdering av dette, basert på en helhetsbetraktning som vi sannsynligvis ikke har full oversikt over. Jeg kan vanskelig tro at saken er så enkel at OSL har nektet SAS uten at det er en god grunn for dette, men jeg kan selvsagt ta feil.

Jeg vil selvsagt ikke hevde at Avinor sin ledelse er idioter... De har gjort en vurdering basert på flere gode argumenter som ikke er kommunisert ut til oss. Men da lurer jeg på hvorfor argumentene var av en slik art at de ikke kan kommunisere de ut til kundene og kundenes kunder.

TOS
03-01-2012, 22:10
Selvsagt ønsker Avinor å sikre gode forhold til sine kunder, men de er uansett monopolist (med visse leisure-unntak), og dermed trenger de ikke å være redd for at en leverandør pakker snippesken og stikker til en annen flyplass. Ser dermed ikke helt hvordan dette var en del av vurderingen. Om SK sine konkurrenter ønsket tjenesten kunne jo de også betale for dette vel?

Som monopolist så kan man ikke gjøre hva man vil, selv om man har mulighet til det fordi kundene ikke kan "pakke snippesken" sin. Nå vet jeg ikke helt i hvor stor grad Avinor er unntatt konkurranselovgivningen, men du misforstår muligens mitt poeng. Mitt poeng er at dersom Avinor og OSL er av den oppfatning (rett eller galt) at de er nødt til å kunne tilby samme produktet til de som kommer og ber om dette, så kan de være nødt til å tilby et enklere produkt.

Hvis Avinor er underlagt konkurranselovgivningen og ikke kan tilby fast track domestic for andre selskaper som ber om det, gitt at SAS har fått tilbudet og "spist opp" kapasiteten, så kan dette være i strid med konkurranselovens §11, punkt c, om "å anvende overfor handelspartnere ulike vilkår for likeverdige ytelser og derved stille dem ugunstigere i konkurransen". Jeg har ikke sett eller tenkt veldig grundig over dette, men det slår meg iallefall som en plausibel forklaring.

Så enkelt kan det være, og det kan være årsaken til OSL/Avinors referanse til konkurransevridning.

Commuter
03-01-2012, 22:34
(...) men du misforstår muligens mitt poeng. Mitt poeng er at dersom Avinor og OSL er av den oppfatning (rett eller galt) at de er nødt til å kunne tilby samme produktet til de som kommer og ber om dette, så kan de være nødt til å tilby et enklere produkt.

Vel, det er en helt annen sak, og jeg ser at du redigerte litt på den forrige tråden etter jeg begynte på svaret mitt. Hvis dette er tilfelle så er det for så vidt helt greit. Ikke helt den versjonen SAS har fremstilt, men som vanlig er det bare en side av argumentasjonsrekken...

Hvis Avinor er underlagt konkurranselovgivningen og ikke kan tilby fast track domestic for andre selskaper som ber om det, gitt at SAS har fått tilbudet og "spist opp" kapasiteten, så kan dette være i strid med konkurranselovens §11, punkt c, om "å anvende overfor handelspartnere ulike vilkår for likeverdige ytelser og derved stille dem ugunstigere i konkurransen". Jeg har ikke sett eller tenkt veldig grundig over dette, men det slår meg iallefall som en plausibel forklaring.

Fullt mulig, men da burde Avinor samtidig sagt det da... Fast track krever nok mer enn vanlig kapasitet, og det kan være en god grunn til at de ikke tilbyr dette til alle hvis deres mandat eller handlingsrom er å sikre like vilkår for alle kundene.

Nå er jeg på ingen måte jurist, så dermed kan dette spørsmålet være utrolig teit... Men hvorfor har de da lov å selge alle andre kommersielle tjenester til høystbydende hvis ikke flyselskapene får samme muligheten?
Burde ikke da f.eks. flere leverandører av fast food få lov å selge produktene sine i sikker sone slik at man sikrer god konkurranse og like vilkår?

TOS
03-01-2012, 23:13
Nå er jeg på ingen måte jurist, så dermed kan dette spørsmålet være utrolig teit... Men hvorfor har de da lov å selge alle andre kommersielle tjenester til høystbydende hvis ikke flyselskapene får samme muligheten?
Burde ikke da f.eks. flere leverandører av fast food få lov å selge produktene sine i sikker sone slik at man sikrer god konkurranse og like vilkår?

Jeg er heller ingen jurist, men bare en enkel økonom som jobber med denne typen problemstillinger...

Jeg hadde skrevet et lengre svar til spørsmålet ditt, som overhodet ikke er teit, men dette forsvant og jeg orker ikke å rekapitulere alt. :) I korte trekk så er det slik at man av og til ønsker å oppmuntre til konkurranse i et marked (dvs. ha flere konkurrende tilbydere) der det ikke er forhold som gjør at dette ikke er praktisk mulig, mens man i andre tilfeller ønsker å oppmuntre til konkurranse om et marked (dvs. man lar flere potensielle tilbydere konkurrere om rettighetene til å bli den eneste tilbyderen). Sistnevnte kan kanskje være fordi man har begrenset kapasitet (begrenset fysisk kapasitet, eller begrenset kapasitet til å følge opp X antall tilbydere).

Begge disse løsningene kan gi det riktige omfanget av konkurranse, for om tilbyder Y vinner rettighetene så har Y betalt X kroner for dette og man kan da ikke operere som en bedagelig anlagt monopolist hvis man ønsker å tjene nok. For burgersvinging så kan det kanskje argumenteres med at det er begrenset kapasitet til slike serveringssteder.

Om man derimot ser på tilbud av flyreiser så er det lite tenkelig at man kun har en aktør. Da er det til enhver tid slik at minst to tilbydere skal sluse sine kunder gjennom fasilitetene på flyplassen, og om Avinor selger en del av sitt tjenestetilbud til kun den ene så kan dette kanskje tenkes å være misbruk av dominerende stilling (Avinors dominerende stilling).

RWY 24
04-01-2012, 02:00
Hvis Avinor er underlagt konkurranselovgivningen ...

Både Avinor og OSL er underlagt konkurranseloven og tilsvarende bestemmelser i EØS-avtalen og EF-traktaten. Det følger blant annet av konkurranseloven § 2, som viser til at loven gjelder "enhver enhet som utøver privat eller offentlig ervervsvirksomhet". I tillegg er det slått fast i flere avgjørelser fra Konkurransetilsynet at bestemmelsene i §§ 10 (konkurransevridende avtaler) og 11 (dominerende stilling) gjelder Avinor og OSL, se f.eks. Avgjørelse A2007 - 45 - Forex Bank Norge.

Siden Avinor og OSL er statseid, er de også underlagt et generelt saklighetskrav, og dermed et forbud mot usaklig forskjellsbehandling.

For øvrig er jeg helt enig i vurderingene og forklaringene dine, TOS!

TOS
04-01-2012, 02:13
Både Avinor og OSL er underlagt konkurranseloven og tilsvarende bestemmelser i EØS-avtalen og EF-traktaten. Det følger blant annet av konkurranseloven § 2, som viser til at loven gjelder "enhver enhet som utøver privat eller offentlig ervervsvirksomhet". I tillegg er det slått fast i flere avgjørelser fra Konkurransetilsynet at bestemmelsene i §§ 10 (konkurransevridende avtaler) og 11 (dominerende stilling) gjelder Avinor og OSL, se f.eks. Avgjørelse A2007 - 45 - Forex Bank Norge.

Siden Avinor og OSL er statseid, er de også underlagt et generelt saklighetskrav, og dermed et forbud mot usaklig forskjellsbehandling.

Interessant.

Fra Forex Bank Norge-avgjørelsen står blant annet følgende om leveringsnekt (brudd på §11):

"Etter praksis fra EF-domstolen (Bronner, C-7, 97) er en vesentlig forutsetning for at en leveringsnektelse kan sies å utgjøre en utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling, at det ikke finnes eksisterende eller potensielle substitutter til produktet."

For Forex fant KT at det var tilstrekkelig med substitutter (jfr deres allerede etablerte filialer rundt omkring). I forhold til tilgang til fast track så må man vel sannsynligvis kunne konkludere med at det ikke finnes eksisterende eller potensielle substitutter for selskap Y dersom selskap X kjøper opp all (eller tilnærmet all) kapasitet?

RWY 24
04-01-2012, 02:25
For Forex fant KT at det var tilstrekkelig med substitutter (jfr deres allerede etablerte filialer rundt omkring). I forhold til tilgang til fast track så må man vel sannsynligvis kunne konkludere med at det ikke finnes eksisterende eller potensielle substitutter for selskap Y dersom selskap X kjøper opp all (eller tilnærmet all) kapasitet?
Helt enig. Det er sånn jeg forstår regelverket og KTs uttalelse.

Hpkris
04-01-2012, 03:24
Men kan det kalles Fast Track etterhvert når flere og flere charter selskaper gir sine kunder tilbud om dette? Hvis mange nok kjøper det produktet via Ving/Apollo etc så blir det vel rimelig tregt i Fast Tracken hvis den ikke blir utvidet.

Basse-HAU
04-01-2012, 06:13
Men kan det kalles Fast Track etterhvert når flere og flere charter selskaper gir sine kunder tilbud om dette? Hvis mange nok kjøper det produktet via Ving/Apollo etc så blir det vel rimelig tregt i Fast Tracken hvis den ikke blir utvidet.

Nå har vel charter trafikken ofte andre rutetider, slik at OSL kan vel si at det er ledig kapasitet som de kan selge.
Men at de sier det er kapasitetsproblemer som er grunnen til at SK ikke får utvide Fasttrack til innenriks er uholdbart, siden de vil bekoste "utvidelsene", og jeg har aldri sett slow Track har alle sluser åpne. Men enten Avinor eller SK lyver/har uttalt seg feil.

dc-8-63
04-01-2012, 07:17
Men er OSL i stand til å levere den varen de selger som Fast Track - ta f.eks. OSL´s kunde Lufthansa hvor en meget høy andel av de som adgang til å bruke Fast Track blir avvist, gjentatte klager over 6 måneder fører ikke til noen bedring og tross allt dette er ikke vanskelig å rette på, OSL skulle enkelt å greit ha fikset dette etter første klagen - men de når varen er solgt er det tydeligvis døve ører hos OSL. Så OSL klarer i dag ikke å levere varen til de som har betalt.

TOS
04-01-2012, 10:10
Nå har vel charter trafikken ofte andre rutetider, slik at OSL kan vel si at det er ledig kapasitet som de kan selge.
Men at de sier det er kapasitetsproblemer som er grunnen til at SK ikke får utvide Fasttrack til innenriks er uholdbart, siden de vil bekoste "utvidelsene", og jeg har aldri sett slow Track har alle sluser åpne. Men enten Avinor eller SK lyver/har uttalt seg feil.

Som nevnt noen ganger ovenfor så tror jeg man må tenke på hvorvidt OSL har kapasitet til å tilby fast track for innenlandspassasjerer dersom alle flyselskapene ønsker dette.

Men er OSL i stand til å levere den varen de selger som Fast Track - ta f.eks. OSL´s kunde Lufthansa hvor en meget høy andel av de som adgang til å bruke Fast Track blir avvist, gjentatte klager over 6 måneder fører ikke til noen bedring og tross allt dette er ikke vanskelig å rette på, OSL skulle enkelt å greit ha fikset dette etter første klagen - men de når varen er solgt er det tydeligvis døve ører hos OSL. Så OSL klarer i dag ikke å levere varen til de som har betalt.

Dette kan vel kanskje tyde på at det ikke nødvendigvis er slik at flyselskapene betaler den fulle kostnadene med utvidet kapasitet (fast track)? Jeg vil anta at dersom et flyselskap kjøper kundene sine prioritet i sikkerhetskontrollen så ligger det en service level agreement i bunnen av kontakten. Jeg antar at denne spesifiserer noe om hvem som skal ha tilgang, køtid osv. All den tid dette ikke etterleves så antar jeg at flyselskapene kan la være å betale/heve kontrakten. Hvis det er flyselskapene som finansierer dette fullt ut så kan jeg vanskelig tro at OSL ikke tar affære umiddelbart. Den andre forklaringen er selvsagt at OSL sin ledelse ikke gjør jobben sin i forhold til tjenester kjøpt og betalt av flyselskapene.

dc-8-63
04-01-2012, 10:23
Jeg vet ihvertfall om et Flyselskap som ikke er spesiellt fornøyd - og som opplever OSL på en hel annen måte enn du tror :-)

TOS
04-01-2012, 10:34
Jeg vet ihvertfall om et Flyselskap som ikke er spesiellt fornøyd - og som opplever OSL på en hel annen måte enn du tror :-)

Jeg skjønner det slik at Lufthansa ikke er fornøyd, så jeg antar at det er LH du mener. Som oftest er det minst to versjoner av en sak, men jeg vet helt klart ikke hva som er korrekt...;) Jeg tror bare at det er en selektiv mengde informasjon som tilflyter oss.

Commuter
04-01-2012, 23:17
Som nevnt noen ganger ovenfor så tror jeg man må tenke på hvorvidt OSL har kapasitet til å tilby fast track for innenlandspassasjerer dersom alle flyselskapene ønsker dette.
Først og fremst, takk for et godt svar i går kveld. Når det gjelder kapasitet, så blir det argumentet litt snodig all den tid de har kapasitet til å utvide for andre kunder. Fast track spiser nok noe mer plass, men jeg tviler sterkt på at det spiser så mye at det blir et problem. Jeg ser nesten aldri at alle slusene er åpne, og de gangene det faktisk er skikkelig kø er normalt sett to eller tre sluser stengt.

Dette kan vel kanskje tyde på at det ikke nødvendigvis er slik at flyselskapene betaler den fulle kostnadene med utvidet kapasitet (fast track)? Jeg vil anta at dersom et flyselskap kjøper kundene sine prioritet i sikkerhetskontrollen så ligger det en service level agreement i bunnen av kontakten.

Avinor viser seg stadig vekk som en organisasjon som setter pris på inntekter, og jeg ser liten grunn til å tro at de subsidierer tjenester. I så tilfelle må dette være som et ledd i å tiltrekke seg nye selskap eller ruter, og når man ser på kundelisten er det sikkert at det ikke var begrunnelsen.

Jeg håper virkelig at de har en god SLA på sine avtaler, men som en person som har som jobb å sikre bl.a. etterlevelse av SLA kan jeg si med sikkerhet at enkeltstående tilfeller fra kunder ikke er godt nok til å kreve prisreduksjon eller heving av avtale. For øyeblikket er det dårlig etterlevelse av rutiner som påvirker noen kunder - og kanskje 10-20% av disse klager. Disse klagene er som oftest uten tidspunkt, navn eller detaljer, og gjør det dermed vanskelig å verifisere. I tillegg overdriver, bløffer og lyger kunder urovekkende ofte, hvilket medfører at terskelen for å gjennomføre en dypere undersøkelse blir ganske høy. Jeg mistenker at de fleste klagene stopper hos LH sin CR, og blir aldri kommunisert videre til ledelsen.

TOS
04-01-2012, 23:32
Først og fremst, takk for et godt svar i går kveld. Når det gjelder kapasitet, så blir det argumentet litt snodig all den tid de har kapasitet til å utvide for andre kunder. Fast track spiser nok noe mer plass, men jeg tviler sterkt på at det spiser så mye at det blir et problem. Jeg ser nesten aldri at alle slusene er åpne, og de gangene det faktisk er skikkelig kø er normalt sett to eller tre sluser stengt.

Om man skal la tvilen komme tiltalte (Avinor/OSL) til gode, så kan det tenkes at de så for seg at flere ønsket Fast Track for sine kunder på utenlandsreiser. Det er ikke en urimelig tanke, all den tid de fleste andre flyplasser på den størrelsen har et slikt tilbud til high yield trafikken. Da kan man kanskje argumentere for at de ikke så muligheter til å la SAS få Fast Track på innenlands, fordi de ikke kunne eller ønsket å ta av den ordinære sikkerhetskontrollen.

På den annen side så er det jo ikke noe problem å organisere en sikkerhetskontroll der slusene brukes til både ordinær og Fast Track på samme tid, men at en person styrer køen. Dette gjøres iallefall tidvis på T1 i Manchester, der jeg har spasert gjennom en del ganger i de senere år. Da kunne man styrt kapasiteten noe mer dynamisk.

Avinor viser seg stadig vekk som en organisasjon som setter pris på inntekter, og jeg ser liten grunn til å tro at de subsidierer tjenester. I så tilfelle må dette være som et ledd i å tiltrekke seg nye selskap eller ruter, og når man ser på kundelisten er det sikkert at det ikke var begrunnelsen.

Jeg mente egentlig ikke at Avinor subsidierer tjenester, for det tror jeg i likhet med deg at de nok i veldig liten grad gjør. Det jeg mente er at kapasiteten i Fast Track krever "lumpy investeringer", i den forstand at det ikke bare holder å øke med en ansatt (man trenger kanskje 3-4 nye skift á 3-4-5-6 personer om man skal utvide kapasiteten, og det var den kostnaden jeg var litt usikker på om betales av flyselskapene).

Jeg håper virkelig at de har en god SLA på sine avtaler, men som en person som har som jobb å sikre bl.a. etterlevelse av SLA kan jeg si med sikkerhet at enkeltstående tilfeller fra kunder ikke er godt nok til å kreve prisreduksjon eller heving av avtale. For øyeblikket er det dårlig etterlevelse av rutiner som påvirker noen kunder - og kanskje 10-20% av disse klager. Disse klagene er som oftest uten tidspunkt, navn eller detaljer, og gjør det dermed vanskelig å verifisere. I tillegg overdriver, bløffer og lyger kunder urovekkende ofte, hvilket medfører at terskelen for å gjennomføre en dypere undersøkelse blir ganske høy. Jeg mistenker at de fleste klagene stopper hos LH sin CR, og blir aldri kommunisert videre til ledelsen.

Jeg betviler ikke at det spesielt i denne typen "softe" tjenesteleveranser er komplisert å skulle verifisere at SLA'en overholdes. Du har sannsynligvis rett i at det er vanskelig for kundene (flyselskapene) å gjøre noe med dette. De må vel da evt sette en person til å sjekke om alle som blir avvist egentlig skulle hatt tilgang, eller noe slikt.

Tommy777
05-01-2012, 03:32
Jeg skjønner det slik at Lufthansa ikke er fornøyd, så jeg antar at det er LH du mener. Som oftest er det minst to versjoner av en sak, men jeg vet helt klart ikke hva som er korrekt...;) Jeg tror bare at det er en selektiv mengde informasjon som tilflyter oss.

Ja, ikke sant. :rolleyes:

Den erfaringen jeg har med fast track rundt om i verden (og hvordan jeg kjenner OSL og LH), er jeg 100% sikker paa hvem som har skylden her.

TOS
05-01-2012, 08:39
Ja, ikke sant. :rolleyes:

Den erfaringen jeg har med fast track rundt om i verden (og hvordan jeg kjenner OSL og LH), er jeg 100% sikker paa hvem som har skylden her.

I forhold til LH så virker vel saken nokså grei. I forhold til det generelle spørsmålet om kapasitet er det kanskje ikke så opplagt.

dc-8-63
05-01-2012, 09:14
I forhold til LH så virker vel saken nokså grei. I forhold til det generelle spørsmålet om kapasitet er det kanskje ikke så opplagt.

Jeg synes egentlig at fast Track i forhold til LH er mere skremmende enn greit - at OSL ikke klarer å få innført en såpass enkel rutine (sjekk flight nummer og klasse - Flight LH.... Klasse C) i løpet av 8-9 måneder blant de som har ansvaret for sikkerheten på flyplassen er utrolig. Jeg tviler på at G4S har egne ansatte som bare sitter å glor på ombordstigningskort - men at de også jobber med andre sikkerhets rutiner - og da er det skremmende at dette ikke er korrigert etter første tilfellet:angry:

TOS
05-01-2012, 10:05
Jeg synes egentlig at fast Track i forhold til LH er mere skremmende enn greit - at OSL ikke klarer å få innført en såpass enkel rutine (sjekk flight nummer og klasse - Flight LH.... Klasse C) i løpet av 8-9 måneder blant de som har ansvaret for sikkerheten på flyplassen er utrolig. Jeg tviler på at G4S har egne ansatte som bare sitter å glor på ombordstigningskort - men at de også jobber med andre sikkerhets rutiner - og da er det skremmende at dette ikke er korrigert etter første tilfellet:angry:

Saken er grei i den forstand at fakta i saken er grei - ikke at OSL sin håndtering er grei...;) Det skulle være enkelt å lære seg 3 bokstaver i en gitt kombinasjon.

Fnate
28-05-2012, 16:21
Men forstår jeg rett; man kan fortsatt ikke benytte fast-track som gullmedlem i andre *A selskaper?

Bumper denne jeg. Kan man bruke Fast Track om man f.eks er MM-Senator og flyr en SK flight?

Discus
28-05-2012, 17:22
Bumper denne jeg. Kan man bruke Fast Track om man f.eks er MM-Senator og flyr en SK flight?

Jeg vant ikke i lotteriet sist gang jeg forsøkte meg på den kombinasjonen.

robertaas
28-05-2012, 18:29
Er det noen planer om at "Fast track" i OSL får flere sluser slik at den blir like rask som vanlig sikkerhetssjekk?

Sist jeg prøvde "Fast track" i OSL tok det ca. dobbelt så lang tid som den vanlige køen. :sarc

Fnate
28-05-2012, 18:42
Er det noen planer om at "Fast track" i OSL får flere sluser slik at den blir like rask som vanlig sikkerhetssjekk?

Sist jeg prøvde "Fast track" i OSL tok det ca. dobbelt så lang tid som den vanlige køen. :sarc

Det er rimelig sjelden det er slik. Men det er vel iblant sånn på "8.30-avganger". bruker Fast Track'en 30-40 ganger i året og har kun en gang valgt den vanlige køen. Normalt er den rask.

Forøvrig takk til Discus. Da må man vel beholde EB-kortet, ja.

Martin
28-05-2012, 18:43
Det er forresten ingen som har brukt/vært i nærheten av Fast Tracken i det siste (les: etter påske) som har sett om det har dukket opp noen BA-logo der?
'

PC
28-05-2012, 18:48
Det er forresten ingen som har brukt/vært i nærheten av Fast Tracken i det siste (les: etter påske) som har sett om det har dukket opp noen BA-logo der?
'

Jeg så ingen BA-logo der 19 Mai.

Martin
28-05-2012, 18:57
Jeg så ingen BA-logo der 19 Mai.

Ikke skjedd noe enda, mao.

De har i hvertfall sagt at de jobber med saken.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/ee022438.jpg

storg
28-05-2012, 20:08
På fredag gikk jeg i vanlig slow-track og reisefølget i Fast-track og jeg var raskest gjennom. Men mulif det kom av at jeg kom gunstig inn i køen. Men den vanlige køen var virkelig effektiv.

Glean EBG
29-05-2012, 13:50
Hvordan blir det med fast track ved eventuelt streik vil den være prioritert og holde åpen?

storg
29-05-2012, 14:15
Hvordan blir det med fast track ved eventuelt streik vil den være prioritert og holde åpen?
Tviler jeg sterkt på, da vil OSL prioritere å få flest mulig gjennom fortest mulig.

robertaas
29-05-2012, 14:21
Hørte planen var å ha 2 sluser åpne på Gradermoen fra fredag, da blir vel én av dem fast track.

Someone
29-05-2012, 14:29
Hørte planen var å ha 2 sluser åpne på Gradermoen fra fredag, da blir vel én av dem fast track.

Neppe, ved streik vil trolig fast track falle bort og det blir bare vanlige sluser åpne

VirreVapp
01-10-2013, 12:58
Alltid like forvirrende dette.
Flyr Swiss med eco ticket fra OSL-Zürich med Div Star Alliance gullkort, inkl EBG. Kan man da benytte fasttrack på OSL ??

3cseat
01-10-2013, 13:01
Flyr Swiss med eco ticket fra OSL-Zürich med Div Star Alliance gullkort, inkl EBG. Kan man da benytte fasttrack på OSL ??

Funket fint forrige uke for meg. Har SKG og reiste Swiss eco.

VirreVapp
01-10-2013, 13:05
Funket fint forrige uke for meg. Har SKG og reiste Swiss eco.

Takk, da satser jeg på det! Har Swiss noen egen Business check in skranke også? Det er vel en eller annen agent som har check in for Swiss?

3cseat
01-10-2013, 13:17
Takk, da satser jeg på det! Har Swiss noen egen Business check in skranke også? Det er vel en eller annen agent som har check in for Swiss?

Stemmer. Innskjekking på den øverste skranken, "H" om jeg husker rett. Og ja de har business check in. Nå var det ikke mye kø når vi reiste forrige lørdag, så det spillte liten rolle hvilken skranke man valgte. Mener det var 2 eller 3 skranker.

hifiman
01-10-2013, 14:41
Funker fast track på Osl når man reiser med BA i business?
Eller Swiss?

Someone
01-10-2013, 14:44

Nei, BA er vel en av de få som ikke har fast track på OSL. Selv charterselskapene tilbyr jo det nå il de som bestiller "stor matboks"

TG923
01-10-2013, 20:26
Eller Swiss?

SWISS HON Circle, Senator and Business Class customers have access to the fast track at Oslo Gardermoen Airport. Fasttrack is located at OSL Terminal 1, Departure level at the east end right next to the standard Passenger Security Control.

Access with 2D barcode on boarding pass:
HON Circle members travelling all classes on SWISS-operated flights
Senators travelling all classes on SWISS-operated flights
Business Class passengers travelling on SWISS-operated flights

http://www.swiss.com/countries/NO/local_content/airports/Pages/oslo_airport.aspx

gynie
01-10-2013, 22:50

Står vel i klartekst her også: http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Pa-flyplassen/Fast-Track/

Quote:

SAS Fast Track gjelder for reisende til utlandet med SAS og Widerøe, som:

- reiser i SAS Business
- reiser i SAS Plus
- er EuroBonus Gullmedlemmer uansett billettype, også når du reiser med et selskap i Star Alliance
- reiser i Business med en av våre samarbeidspartnere

VirreVapp
03-10-2013, 09:02
Ble nektet fast track i dag. Er og hadde med EBG kortet og skal reise med LX swiss...
Den svenske vekteren var ikke å rikke, han kunne reglene påstod han...

LNv22
03-10-2013, 09:14
Ble nektet fast track i dag. Er og hadde med EBG kortet og skal reise med LX swiss...

Det der er så utrolig elendig av OSL / G4S. Hvem er det som står for opplæringen av disse menneskene som jobber på lufthavnen?

For øvrig: hvordan er tilgangen til fast track på OSL med *A gullkort fra A3?

3cseat
03-10-2013, 10:27

Merkelig. Jeg hadde ingen problemer for en drøy uke siden. Men ser av mitt BP fra "Passport" at det ikke står fasttrak .Men siden LX er *A medlem, skulle vel dette fungere, slik som for meg ? Men det kan jo være at det faktisk ikke gjelder for LX , og at jeg slapp gjennom ved en feiltagelse ved å vise til SK*G på mitt printede BP ?

Men med alle forskjellige systemer, handling agents og outsourcede tjenester er det kanskje ikke rart det går litt skjeis i blandt. Men det gjør jo ikke dette mindre irriterende .

DagS
03-10-2013, 11:33

Det samme skjedde meg for 2 uker siden da jeg skulle fly med TG. Det ser ut som om en har begynt med en ny praksis. Tidligere har det vært tilstrekkelig med et *A BP og et gyldig EBG kort. Det er ikke nødvendigvis godt nok lenger. Jeg har gått flere runder med EuroBonus om dette, men det koker ned til at EuroBonus-nummeret må ligge inne i bestillingen. Det gjorde det ikke for mitt vedkommende (jeg har alt rekvalifisert meg og trengte poengene i et annet program). Jeg ser at du også har flere *A gullkort så muligens kan det være årsaken i ditt tilfelle også? I så fall hadde den svenske vekteren rett.

Som EBG skal du imidlertid ha tilgang til Fast Track selv om om du krediterer poengene til et annet program, men det må ligge inne i bestillingen. Følgende er sakset fra det svaret jeg fikk fra EuroBonus om dette: "Saken er den: at ditt EuroBonus gullkort nummer (EBG...) må stå i bestillingen, som, det vi kaller FOID." Dette må gjøres før billetten utstedes da FOID ikke kan settes inn senere.

Merk at dette ikke er noe SAS har funnet på. I følge korrespondansen fra SAS skyldes dette Avinor.

Jeg synes dette er en noe merkelig ordning. En har et dagsaktuelt *A BP og en har et gyldig EBG kort. Det er nok for å komme inn i loungen, men en får ikke benytte Fast Track. Jeg har alt klaget til EuroBonus og Customer Care og forslår at andre som misliker denne praksisen gjør det samme. Personlig ønsker jeg at en tar i bruk den gamle ordningen igjen. Det burde være tilstrekkelig å sveipe BP og umiddelbart etterpå EBG-kortet.

Ph34r
03-10-2013, 12:03
Idiotisk opplegg. Alt skal være så jæ*** vanskelig. Hva med vektere som er opplært til å tenke selv og hvor man enkelt og greit gir *A gull tilgang så lenge de reiser med *A.. Er jo ikke vanskelig, er det vel?

bardf
03-10-2013, 12:19
Betyr det at hvis man registrerer EBG-nr på check-in for eks hos LX, så vil det heller ikke gå?
Som oftest legger man jo inn nr ved bestilling, men det er ikke alltid like lett ved jobb/reisebyrå.

LNv22
03-10-2013, 12:28
Finnes det et sted hvor de komplette reglene for bruk av Fast Track fremkommer? Da tenker jeg ikke nødvendigvis bare i forhold til EuroBonus...

Someone
03-10-2013, 12:34
Finnes det et sted hvor de komplette reglene for bruk av Fast Track fremkommer?

Det varierer vel fra selskap til selskap, eller tenker du nå kun i forhold til SAS eller Eurbonus?

LNv22
03-10-2013, 12:38
Nei jeg tenker ikke i forhold til EuroBonus. Det er vel OSL som "eier" Fast Track selv, og selger denne tjenesten til de forskjellige selskapene?

Finnes det ingen komplett oversikt over hvilke selskaper og bonusprogrammer som har tilgang og hvilke vilkår som gjelder for de forskjellige selskapene/bonusprogrammene?

Men igjen: Har man eksempelvis tilgang som LH Senator (*A Gull) på LX eco billett? Eller A3 (*A Gull) på LH eco billett?

Discus
03-10-2013, 16:50
For øvrig: hvordan er tilgangen til fast track på OSL med *A gullkort fra A3?

Skal ikke funke, men hender det gjør det.

Finnes det ingen komplett oversikt over hvilke selskaper og bonusprogrammer som har tilgang og hvilke vilkår som gjelder for de forskjellige selskapene/bonusprogrammene?

Men igjen: Har man eksempelvis tilgang som LH Senator (*A Gull) på LX eco billett? Eller A3 (*A Gull) på LH eco billett?

Ja, hjelp, jeg har også forsøkt å finne ut av sakene, det som er sørgelig er at det ikke er noen felles StarAlliance-regler. Og at det ikke kommer tydelig frem noe sted om hva som gjelder med "fremmede" kort.

F.eks. sier SAS at EBG får tilgang med alle *-gull. Mens har man LH-gull så funker ikke det på en SK-billett hverken på OSL eller CPH, fordi LH ikke vil betale for det (iflg. de jeg har snakket med både på OSL og CPH). I FRA og MUC så er det "alle gull hjertlig velkommen" i fasttrack virker det som, så en smule forvirrende hva man kan forvente.

SQ 777
03-10-2013, 18:12
Har en venn som to ganger nylig har passert med SK økonomi og UA * G... Vil teste det selv 8. nov...

The Ticketor
03-10-2013, 19:31
Vi (QR) har også opplevt problemer med at BP-scanneren i Fast Track-slusen ikke plukker opp status på pax i økonomi. For reisende i C, sorry - det heter J nå, går det fint å scanne. Vi deler derfor ut Fast Track-kort til dem som skal ha på innsjekk, men da må man selvfølgelig dit og hente først. Dog har de fleste pax bagasje å sjekke inn uansett, så akkurat den biten er ikke et stort problem.

SQ 777
08-11-2013, 14:05
Er testet, rett igjennom SK med UA MP *G og en gjest.... Søte damen ba om å se kortet, så ok..

Som nevnt ovenfor, kompisen min har gjort det to ganger med UA også...

Står på SK sine sider at kun EBG..

la4gy
15-11-2013, 16:55
Noen som har funnet noe logisk mønster i plasseringen av denne?
Hadde visse problemer i går, etter overgang utland - innland.
Strenet direkte mot der den var sist, men havnet i en forbausende lang kø :(
Var da selvsagt havnet i en vanlig kø, og så at fasttrack var flyttet til track 19!!
Tok ikke sjansen på å bytte kø heller, da tiden "kun" var 15 min. på vanlig kø.
Endret seg rimelig fort til 20, og 30 min. dog.....
Selvsagt var SK348 (som vanlig!) lagt til Pir 19, C tilogmed..... :(
Rakk jo akkurat fram, men ikke akkurat med god margin.....
Hvorfor må de drive å flytte på fasttrack - og hvor er tanken at den får sin endelige plass?

Superhai
16-11-2013, 12:15
Noen som har funnet noe logisk mønster i plasseringen av denne?

Det har til nå vært prøveprosjekt med fast-track innland og derfor har det vært delt, prosjektet er over og nå så skal det kun være én fast-track som er felles.

Fnate
02-02-2014, 16:11
Kort spm... Kan man bruke Fast Track på OSL med KLM sølvkort? Man har jo sånn Priority ting. Flyr economy btw.

Bergern
02-02-2014, 17:56
Kort spm... Kan man bruke Fast Track på OSL med KLM sølvkort? Man har jo sånn Priority ting. Flyr economy btw.

Nei, det er forbeholdt Elite Plus medlemmer.

http://www.klm.com/travel/no_no/flying_blue/membership_benefits/silver_benefits/silver_benefits_with_skyteam_airlines.htm

Fnate
02-02-2014, 17:58
Nei, det er forbeholdt Elite Plus medlemmer.

http://www.klm.com/travel/no_no/flying_blue/membership_benefits/silver_benefits/silver_benefits_with_skyteam_airlines.htm

Takk skal du ha. Ble littegrann i tvil da det virker som om jeg kan i Amsterdam.

Bergern
02-02-2014, 18:02
Takk skal du ha. Ble littegrann i tvil da det virker som om jeg kan i Amsterdam.

I Amsterdam kan du. Både i security og passkontroll :)

Fnate
02-02-2014, 18:05
I Amsterdam kan du. Både i security og passkontroll :)

Ah, sweeeeeeeeeeet. Takk.

Roxman
02-02-2014, 23:10
Ta den linken med en klype salt. Selv om det ikke er nevnt der, så vett jeg av erfaring at en kan bruke Fast Track både i Frankfurt, London, Hong Kong og Tokyo. Så spør ved innsjekk.

Etter at Sky Priority ble intrdusert så virker det som om KLM har snakket litt ned fordelene til Silver, men det viser seg at veldig mye også gjelder Silver, selv om de ikke nevner det, som bla dette med Fast Track.

SQ 777
05-02-2014, 08:16
Gikk også bra med LX og UA *G..... Ja ja går nå greit med LH, SK og LX :)

Peppep
05-02-2014, 10:10
Jeg ble nektet med UA + UA*G i januar. Fikk beskjed i innsjekk at jeg hadde tilgang, men gadd ikke ta diskusjonen når scanning av BP ikke fungerte.

østfolding
20-03-2014, 14:07
Får man ikke tilgang til Fast Track på OSL ved gullkort hos Aegean?

Fra AegeanAir.com:
***Access to Security Control Fast Lane. Speed up the process of security control and access immediately to your boarding gate simply by displaying your Gold Miles&Bonus card (Fast Lane access available at: Athens International Airport, Chania, Heraklion, Rhodes, Thessaloniki, London-Gatwick, London-Heathrow, Barcelona, Brussels, Budapest, Dusseldorf, Frankfurt, Madrid, Milan-Malpensa**, Moscow-Domodedovo, Munich, Paris-Charles de Gaulle, Prague, Rome-Fiumicino, Stuttgart, Tel Aviv).***

VirreVapp
20-03-2014, 14:13
Nei.

Man har fasttrack om man reiser med Aegean med SAS gullkort, men ikke med Aegean gullkort og en sas billett...

jameson82
20-03-2014, 14:13
Får man ikke tilgang til Fast Track på OSL ved gullkort hos Aegean?

Fra AegeanAir.com:
***Access to Security Control Fast Lane. Speed up the process of security control and access immediately to your boarding gate simply by displaying your Gold Miles&Bonus card (Fast Lane access available at: Athens International Airport, Chania, Heraklion, Rhodes, Thessaloniki, London-Gatwick, London-Heathrow, Barcelona, Brussels, Budapest, Dusseldorf, Frankfurt, Madrid, Milan-Malpensa**, Moscow-Domodedovo, Munich, Paris-Charles de Gaulle, Prague, Rome-Fiumicino, Stuttgart, Tel Aviv).***

Nei.

Merk! Hvis du er Gullmedlem hos en av våre Star Alliance-partnere, eller hvis flygningen din skjer med et annet selskap, kan du ikke bruke Fast Track. Sjekk din reiseplan - "Flight operated by".

http://www.sas.no/alt-om-reisen/pa-flyplassen/fast-track/

Edit; Leste feil

østfolding
20-03-2014, 14:20
Nei.

Man har fasttrack om man reiser med Aegean med SAS gullkort, men ikke med Aegean gullkort og en sas billett...

Nedtur.

Så eneste fordel kontra EBS er tilgang til Star-lounger?

andyp
20-03-2014, 17:30
Du får tilgang til fasttrack med billett fra Lufthansa og United iallefall med hvilket som helst *G kort på OSL. Mulig det samme gjelder hos Swiss, Austrian og Turkish også?

Discus
20-03-2014, 21:35
Så eneste fordel kontra EBS er tilgang til Star-lounger?

Min erfaring er at det funker som skikkelig gull alle andre steder enn FastTrack som er SAS-administrert som på OSL/CPH/ARN.

LNv22
21-05-2014, 13:26
Er det fortsatt slik at de forskjellige operatørene må inngå avtaler mht. til bruk av Fast Track på OSL?

Med andre ord, et tilfeldig gullkort i *A gir fortsatt ikke tilgang?

Discus
21-05-2014, 16:40
Med andre ord, et tilfeldig gullkort i *A gir fortsatt ikke tilgang?

Korrekt, operatør bestemmer hvem som får bruke hva for å slippe gjennom, så SAS gull på LH funker, men ikke motsatt :rolleyes: (slik var det hvertfall sist)

SQ 777
21-05-2014, 16:43
UA gull på LH funker fortsatt....

Peppep
22-05-2014, 03:48
UA gull på LH funker fortsatt....
UA*G på UA-flight fungerte ikke i januar. Fikk beskjed i skranken ved innsjekk at det skulle gjøre det, så det var kanskje feil, men gadd ikke å ta diskusjonen.

Norfindir
22-05-2014, 09:51
UA*G på UA-flight fungerte ikke i januar. Fikk beskjed i skranken ved innsjekk at det skulle gjøre det, så det var kanskje feil, men gadd ikke å ta diskusjonen.

Computer said no.. og når personen i slusa ikke gidder/vet bedre så er det vel lite å gjøre

SQ 777
22-05-2014, 15:44
UA tillater kun de som flyr BusinessaFirst fasttrack.... Kunne latt alle UA * G og høyere ... Ikke en gang 1K.. Men ikke sur siden de har gitt oss TSA Pre som er helt supertopp

VirreVapp
23-05-2014, 08:36
Fast track på OSL er bingo.. Kort og godt, har reist med LH med SAS gull og blitt nektet, har hatt Senator kort og reist med sas og blitt nektet.. Så det er helt bingo ja..

KristianSk
14-08-2014, 04:36
Gir Miles & More Senator fasttrack på OSL om man flyr SAS?

Norfindir
14-08-2014, 06:12
Fra sas.no
Merk! Hvis du er Gullmedlem hos en av våre Star Alliance-partnere, eller hvis flygningen din skjer med et annet selskap, kan du ikke bruke Fast Track. Sjekk din reiseplan - "Flight operated by".

SQ 777
14-08-2014, 10:21
LH tillater Fasttrack med * G på OSL og andre steder i Europa...;) Funker hver gang..

Are G
14-08-2014, 14:23
Fra sas.no
Så om man har en 117 billett med TAP/swiss eller hva det måtte være så får man ikke fast track? Høres ikke ut som god kundebehandling for meg.. Men sikkert smart for å stoppe A3*G...

darkcho
14-08-2014, 14:44
Smart for å stoppe A3*G? Hvor mange er det snakk om i norge som har giddet gjøre det her? Kan ikke være mange pr dag som bruker den fasttracken med det kortet :)

KristianSk
14-08-2014, 15:07
Takk for svar. Har bestemt meg for å flytte fra Eurobonus til M&M. Er det slik at opptjeningsperioden i M&M går fra 01.01? Isåfall venter jeg til nyttår, klarer ikke Senator på 4 måneder.

jamesclandestine
12-07-2015, 14:35
Hva er statusen nå for ft med a3 gull i oslo?

jamesclandestine
13-07-2015, 05:26
for å besvare meg selv ☺: nope. hverken annonsert på tavla over ft eller at en slipper gjennom med star alliance billett hvor status er på boarding pass.. til tross for at noen har sluppet gjennom før og at aegean annonserer dette på nettsida si..

vbe86
13-07-2015, 15:53
Aegean har ennå ikke kommet frem til en avtale med OSL om fast track, men det kommer. I følge selskapet selv forventer de at det skal komme i løpet av ca 2 måneder.

jamesclandestine
13-07-2015, 18:44
interessant. hva er kilden til denne infoen?

vbe86
13-07-2015, 18:49
interessant. hva er kilden til denne infoen?

Som jeg skriver selskapet selv i intern kommunikasjon til sine samarbeidspartnere og handling-agenter.

jamesclandestine
11-10-2015, 21:21
Aegean har ennå ikke kommet frem til en avtale med OSL om fast track, men det kommer. I følge selskapet selv forventer de at det skal komme i løpet av ca 2 måneder.

Det har ikke skjedd særlig mye på denne fronten skulle mon tro. Sist sett rødt lys i dag ..

vbe86
14-10-2015, 18:28
Det har ikke skjedd særlig mye på denne fronten skulle mon tro. Sist sett rødt lys i dag ..

Nei ikke ett pip dessverre. Spurte etter en oppdatering fra selskapet for noen uker siden og da var svaret blitt "next year" :angry:

jamesclandestine
16-10-2015, 11:24
fint at dem annonserer det fremdeles på nettsiden sin da :)

Tornerose
10-12-2015, 16:06
For to uker siden ble jeg nektet å gå gjennom fast-track på tross av at jeg har gullkort og skulle reise med SAS. Angivelig pga. at billetten var bestilt på mannen sin innlogging. Han måtte da gå først og så jeg etterpå. Er det riktig?

Edit: Fikk svar fra SAS at jeg skulle fått gå gjennom. Spørs om han som jobbet der hadde en dårlig dag. Får ikke slettet posten - så da får den stå her;)

Bergern
11-12-2015, 22:12
Reiste statusløs med SAS idag. Tror køen var lengre i Fast enn Slow, men uansett; tre minutter fra start til de plukket ut sekken min for en grundigere sjekk av vinåpneren er ikke gæli.

robertaas
11-12-2015, 22:57
Hadde tilgang å fart track torsdag, men valgte faster track istedenfor. Til tross for at faster kun hadde én sluse åpen der jeg gikk og at det var noen trege pensjonister forran meg så jeg at det gikk rakere enn fast track ved siden av. Det tok bare 2-3 minutter og selv om fast var ikke særlig mye tregere så må jo de som står i den køen og ser at andre kommer gjennom raskere unektelig føle seg dumme.

Chriscross
12-12-2015, 08:33
Jeg reiser fra osl ca fire ganger i uken. Siden august har jeg tatt meg bryet med å gå bort til fast track 3 ganger. Dette skyldes dog først og fremst at folkene på osl er utrolig effektive sammenlignet med andre flyplasser. Ft LHR på lørdag tok 17 min med 20 personer i køen for å sammenligne.

Noe annet som trekker ned for ft på osl er at de har det samme håløse sikkerhetsbåndet som på lhr. Opplegget påslow track er mye bedre.

tafpl
12-10-2016, 23:15
Det ryktes om at SAS skal åpne egen fast track på OSL til neste år. Slik som de har i CPH.

Bergern
12-10-2016, 23:30
Det ryktes om at SAS skal åpne egen fast track på OSL til neste år. Slik som de har i CPH.

Hva er poenget med det?
Fint for oss andre da, som slipper å stå i kø med Gulligaen til SAS i den ordinære FT.

tafpl
12-10-2016, 23:38
Hva er poenget med det?
Fint for oss andre da, som slipper å stå i kø med Gulligaen til SAS i den ordinære FT.

De får vel mer kontroll over produktet tipper jeg. I dag er det Avinor som styrer validerings-systemet, åpningstider osv.

Sundet81
14-10-2016, 10:59
Jeg tror det har vært mye frustrasjon hos SAS med fast track på OSL: Ikke bare er trykket på FT veldig stort, men måten den organiseres på er jo helt håpløs: Ofte med én eller maks to sluser åpne for å håndtere en ganske stor passasjermengde. Det er på denne bakgrunnen at vanlig sikkerhet i 8 av 10 tilfeller er mye raskere enn FT. Tirsdag ettermiddag kan være et eksempel i så måte: Da sto FT-køen ut i innsjekkingsområdet, mens det gled fint gjennom vanlig sikkerhet.

Med en egen FT for SAS/*A, som på CPH, så reduseres pågangen betraktelig, samtidig som SAS får bedre kontroll med produktet. Slik det er nå, betaler SAS betydelige summer til Avinor, men hva de får tilbake for summene, er ganske skralt.

Someone
14-10-2016, 11:02
Hva er poenget med det?

Det er ikke umulig at de da vil redusere kapasitet i den eksisterende fast track hvis det skulle vise seg at en av de største brukerene vil ha sin egen. Så ikke sikkert du bør glede deg for tidlig

VirreVapp
14-10-2016, 11:16
Alltid like gøy å se på "viktigperene2 som velger FT selv om det er mondre kø på den vanlige. Da ler jeg like godt hver gang. Jeg er så enkel at jeg går der det er minst folk :-)

robertaas
14-10-2016, 12:03
Jeg tror det har vært mye frustrasjon hos SAS med fast track på OSL: Ikke bare er trykket på FT veldig stort, men måten den organiseres på er jo helt håpløs: Ofte med én eller maks to sluser åpne for å håndtere en ganske stor passasjermengde. Det er på denne bakgrunnen at vanlig sikkerhet i 8 av 10 tilfeller er mye raskere enn FT. Tirsdag ettermiddag kan være et eksempel i så måte: Da sto FT-køen ut i innsjekkingsområdet, mens det gled fint gjennom vanlig sikkerhet.
Du tar ikke tak i det som er dummest, at slusene for "Fast track" på OSL er konstruert slik at de faktisk tar lengere tid per passasjer enn de vanlige slusene. SAS må forlange å få "Fast track" med sluser som er minst like raske som de vanlige slusene.

Norfindir
14-10-2016, 21:34
Du tar ikke tak i det som er dummest, at slusene for "Fast track" på OSL er konstruert slik at de faktisk tar lengere tid per passasjer enn de vanlige slusene. SAS må forlange å få "Fast track" med sluser som er minst like raske som de vanlige slusene.

Og ikke helt på siden slik det er i dag. Barneslusa og Fasttrack burde ha byttet plass - evt flyttet fasttrack så nærme rulletrappa fra togene som mulig.

LN-MOW
14-10-2016, 21:44
evt flyttet fasttrack så nærme rulletrappa fra togene som mulig.

Ikke sikker på at det er så lurt. Flere som 'går feil' og sperrer. Noen meter ekstra gange holder disse unna.

eql1zr
27-10-2016, 14:37
I siste Corporate News bekrefter SAS egen fasttrack på OSL:

På København flyplass har vi vår egen SAS Fast Track for rask passering gjennom sikkerhetskontrollen. Per i dag er det den eneste flyplassen der vi kan tilby passasjerene våre en Fast Track som er eksklusiv for SAS. På alle andre flyplasser deler vi denne tjenesten med andre flyselskaper. Men i begynnelsen av neste år kommer vi også til å tilby en eksklusiv SAS Fast Track for deg som reiser med oss fra Oslo Lufthavn, Gardermoen.

BårdK
29-10-2016, 15:42
Er det behov for det da?

Sundet81
30-10-2016, 08:07
Er det behov for det da?

Definitivt. "Fast" track på OSL er pr. nå helt håpløst.

robertaas
30-10-2016, 08:35
Definitivt. "Fast" track på OSL er pr. nå helt håpløst.
Hvordan skal 2 håpløse "fast" track være bedre enn 1 håpløs "fast" track?

Når flyselskapene som idag betaler ekstra for å bruke en sluse som er tregere enn andre sluser uten å klare få OSL til å skjerpe seg hva er da sannsynligheten for at SAS klarer det alene?

sail4fun
30-10-2016, 10:53

Når flyselskapene som idag betaler ekstra for å bruke en sluse som er tregere enn andre sluser uten å klare få OSL til å skjerpe seg hva er da sannsynligheten for at SAS klarer det alene?

Avtale, KPI, SLA oppfølging

Field in sight
30-10-2016, 16:18

Slutt å tull. I peak er det kanskje litt kø i fast track og, men normalt går det veldig kjapt å gå gjennom der.

robertaas
30-10-2016, 21:57
Slutt å tull. I peak er det kanskje litt kø i fast track og, men normalt går det veldig kjapt å gå gjennom der.
Man kan diskutere om det er gjort med overlegg eller pga. inkompetanse, men det bør ikke være noen tvil om at "fast" track på OSL tar lengere tid per person som passerer slusen enn hva man har med de andre slusene.

Du kan ta tiden, du kan spørre de som jobber der eller du kan se på beskrivelsen flere har postet av hvilke forskjeller det er som gjør "fast" track tregere enn andre sluser på OSL.

Jeg kan ikke skjønne at flyselskapene ikke har reagert på denne skandalen.

Chriscross
31-10-2016, 05:17

Det er jo også bare i peak det er kø i den vanlige sikkerhetskontrollen, og bare da det er behov for fast track.

robertaas
31-10-2016, 09:48
Det er jo også bare i peak det er kø i den vanlige sikkerhetskontrollen, og bare da det er behov for fast track.
Men når den er tregere enn vanlig kø også når det er peak så har den lite for seg. Selv om "fast" tar lengere tid per person som skal gjennom slusen kunne den vært raskere om de hadde nok sluser oppe, men slik er det ikke for ofte.

Husker godt engang det var kaos i sikkerhetskontrollen og en halvtimes kø til sikkerhetsslusene som snirklet seg gennom innsjekkingshallen. Jeg tenkte at endelig skulle det være nyttig å ha "Fast" track. Men neida, vaktene sa at alle måtte stille seg i samme lange kø. Og når køen endelig kom frem til sikkerhetsslusene ble den splittet i vanlig og "fast". Og derifra gikk selvsagt køen for "fast" tregest.

econ
31-10-2016, 10:05
Mitt inntrykk er at selvom det er kø i FT så flyter denne mye bedre enn den vanlige køen.

Dette pga av at majoriteten av de som går i FT kan forberede seg til sikkerhetskontrollen, og de vet hva som piper og hva som ikke piper, pluss at de ikke prøver å ta med seg en liter med hårspray el.

robertaas
31-10-2016, 10:15
Mitt inntrykk er at selvom det er kø i FT så flyter denne mye bedre enn den vanlige køen.

Dette pga av at majoriteten av de som går i FT kan forberede seg til sikkerhetskontrollen, og de vet hva som piper og hva som ikke piper, pluss at de ikke prøver å ta med seg en liter med hårspray el.
Joda, de som bruker FT er mer effektive, men det blir spist opp av at man bruker tregere sluser på FT. Hadde man brukt samme type sluse i FT som ellers så hadde det nok gått raskere per person.

robertaas
31-10-2016, 10:24
For de som ikke har fått det med seg så kommer folk seg raskere gjennom de vanlige slusene fordi:
-flere kan samtidig legge i kurvene
-man kan selv hente kurver
-man kan dra kurvene til side etter scanning slik at de ikke sperrer for andre kurver
-man har flere steder de reisende kan stable kurvene slik at de ikke sperrer for andre kurver

Som sagt er de som har konstruert/bestilt slusene for "fast" track fullstendig inkompetente eller så har de med overlegg sørget for at de er tregere enn de vanlige slusene.

SudCaravelle
31-10-2016, 10:34
Min erfaring er at alt i alt så går det raskere å gå via fast tracken – men det jeg føler er at køen i seg selv går tregere og de reisende på FT er tregere… Det er mer dubeditter, velknytte skjerf osv, samt at jeg føler noen av dem har så inderlig god tid siden de allikevel er på fast track.

Discus
31-10-2016, 10:41
Alt avhengig av tidspunkt synes jeg. Tidlig på hverdagsmorgenene (7-ish-flightene) er det majoritet av erfarne reisende så det glir veldig bra både i fast og slow. Jeg har enda tilgode (i år) å bruke mer enn 10 minutter i sikkerhetskontrollen på OSL (majoriteten av gangene har jeg gått i vanlig kø). Som tidligere nevnt - OSL gruser de fleste andre tilsvarende plasser på security og køhåndtering.

econ
31-10-2016, 10:54
Alt avhengig av tidspunkt synes jeg. Tidlig på hverdagsmorgenene (7-ish-flightene) er det majoritet av erfarne reisende så det glir veldig bra både i fast og slow. Jeg har enda tilgode (i år) å bruke mer enn 10 minutter i sikkerhetskontrollen på OSL (majoriteten av gangene har jeg gått i vanlig kø). Som tidligere nevnt - OSL gruser de fleste andre tilsvarende plasser på security og køhåndtering.

AMEN!

Trenger ikke reise lenger enn til ARN for å se et kremeksempel på hvordan man IKKE skal drive sikkerhetskontroll. Helt håløst der til tider, spesielt rundt 17:00 da jeg som regel reiser hjem derfra, har stått 30 min, i fast track kø.

Chriscross
31-10-2016, 13:12
AMEN!

Trenger ikke reise lenger enn til ARN for å se et kremeksempel på hvordan man IKKE skal drive sikkerhetskontroll. Helt håløst der til tider, spesielt rundt 17:00 da jeg som regel reiser hjem derfra, har stått 30 min, i fast track kø.

Arn har vel samme håpløse systemet som LHR t5 og fasttrack på Osl?

Field in sight
31-10-2016, 15:28
Det blir bare for dumt om enkelte skal påstå at fast track på OSL er tregere enn vanlig sikkerhetskontroll. Det stemmer enkelt og greit ikke. Man kan selvsagt argumentere for at det er et potensiale for at det skal gå raskere og mer effektivt, men det har jo med hvilket produkt selskapene ønsker å kjøpe å gjøre.

At SAS annonseren en egen "SAS Fast Track" kan jo ha med at SAS faktisk ønsker å gjøre noe med fast track-produktet de tilbyr, og at ønsker å kjøpe et bedre produkt med mindre gjennomsnittlig ventetid. Samtidig har de vel et ønske om å differensiere seg fra andre selskaper, og da kanskje særlig Norwegian. De fleste bedrifter nå har gratis fast track hos Norwegian i sine bedriftsavtaler, noe som fort vanner ut forskjellen mot "premiumproduktet" til SAS.

robertaas
31-10-2016, 15:44
Det blir bare for dumt om enkelte skal påstå at fast track på OSL er tregere enn vanlig sikkerhetskontroll. Det stemmer enkelt og greit ikke.
At selve slusene som brukes til FT er tregere enn andre sluser er det ingen tvil om. Avhengig av hvor mange som bruker FT og hvor mange sluser som er åpne kan FT likevel være raskere. Min erfaring og mange andres erfaring er at FT på OSL ofte er tregere.

Sjekk fakta: ta tiden, følg med på noen som kommer samtidig i den andre køen eller spør de som jobber der. Å bare basere seg på reklame blir for dumt.

Sundet81
31-10-2016, 16:22
Gjorde en simpel test forrige onsdag morgen (07:00): jeg gikk i FT, mens turkompanjong gikk i vanlig sikkerhet. Sistnevnte kom gjennom først og sto og ventet på meg, selv om det riktignok var ca. 30 sekunder gange for meg fra FT-båndet til møtepunktet vårt. Ikke rart jeg normalt pleier å sky FT.

Kun to sluser i FT åpne forøvrig, mens jeg tror sluse 17 (tror det er nummeret) aldri noensinne har vært åpen.

SQ 777
02-11-2016, 12:32
UPDATE. 0935 i dag null kø i FT.. 10 min i vanlig. Flott TK godtok *G ( UA ) :up:

jb1
02-11-2016, 13:20
FT går normalt raskt når jeg kan gå der, men det er litt dårlig med plass til å forberede seg på å legge ting i boksene og man får ikke tak i dem før rett før man skyver dem på båndet. Det burde være mulig å legge fra seg alt opp i boksene mens man venter (om man må vente litt) på tur og så bare skyve alt inn i scanner og gå igjennom.

Fnate
02-11-2016, 14:16
Det blir bare for dumt om enkelte skal påstå at fast track på OSL er tregere enn vanlig sikkerhetskontroll. Det stemmer enkelt og greit ikke. Man kan selvsagt argumentere for at det er et potensiale for at det skal gå raskere og mer effektivt, men det har jo med hvilket produkt selskapene ønsker å kjøpe å gjøre.

Helt enig med deg. Og strengt tatt også Discus. Det avhenger av tiden på døgnet. Det er tider der det står en million viktigperer med stripete dresser og "velknyttede skjerf". Men brorparten av gangen jeg er der er Fast Track raskest. Men nå flyr jeg sjelden kl 7-8 om morgenen eller 17-ish om eftan om jeg kan unngå det. Og det kan jeg jo som oftest.

At selve slusene som brukes til FT er tregere enn andre sluser er det ingen tvil om. Avhengig av hvor mange som bruker FT og hvor mange sluser som er åpne kan FT likevel være raskere. Min erfaring og mange andres erfaring er at FT på OSL ofte er tregere.

Sjekk fakta: ta tiden, følg med på noen som kommer samtidig i den andre køen eller spør de som jobber der. Å bare basere seg på reklame blir for dumt.

Du driver jo din helt egne diskusjon, kall :)

Det finnes en egen tråd om selve slusene i Fast Track. Var enig med deg i at det var sykt irriterende i starten. Skrev vel også selv et par flammende innlegg i nevnte tråd. Kan t.o.m hende jeg startet den, he he. Men nå har de så styr på denne at det er likegyldig i følge faktisk opplevd tid i FT eller vanlig kø.

Synes faktisk OSL er så enestående på security at jeg lurer på om jeg skal fortsette å tørre å svare "smileansikt" på automatene. Normalen i samfunnet er jo at om noe fungerer strålende kommer det en forbasket økonom og river det hele ned.

Dag Viking
02-11-2016, 16:19
Kan ikke huske sist jeg tok FT på OSL. Det er ikke fordi den er så treg, men fordi den vanlige er så kjapp. På andre flyplasser bruker jeg det gjerne. Dessuten merker jeg at tålmodigheten når jeg venter på en bestemor som flyr en gang i året og står i den vanlige kontrollen, er mye større enn når jeg står bak reisevante Philip i FT som har utrolig dårlig tid når han står i køen men likevel ikke noe klart til å legge på båndet når han kommer fram.