PDA

View Full Version : Den siste reise (MD-80)


MartinL
23-09-2009, 15:40
15.oktober er det slutt!

Den aller siste turen med en MD-80 nærmer seg for flyselskapet Norwegian, 15 oktober er det slutt for bruken av MD-80 flyene.

Da Norwegian overtok det svenske flyselskapet FlyNordic i 2007 fulgte også en flåte av syv MD-80 fly som hovedsakelig ble benyttet i det svenske markedet.

Norwegian fikk en gullkantet avtale med eieren av FlyNordic, Finnair, hvor leieavtalen på de syv flyene var tildels på lave beløp. Samtlige MD-80 fly i operasjon hos FlyNordic kom i sin tid fra flåten til Finnair og det eldste flyet ble produsert i 1983.

MD-80 flyene som har hatt sin base i Stockholm har på ingen måte passet inn i Norwegians operasjoner, flyene har ikke kunne utføre det samme antallet av flygninger per dag som selskapets 737 fly og vedlikehold og reparasjoner har stått i kø.



http://hangar.no/permalink/46719.html

FlightDeck
23-09-2009, 18:43
Ja, MD-80-maskinene har vel vært hos Norwegian på lånt tid. De skulle egentlig ut tidligere, men ble hos Norwegian en stund ekstra på grunn av satsingen i Danmark og forsinkelsene hos Boeing.

Forumreglene sier vel at vi bare skal sette inn ingressen eller et tilsvarende lite utdrag av artikkelen, du har jo satt inn nesten hele artikkelen.

Lennart
23-09-2009, 18:44
Heldigvis var det DY sine siste flighter. Var ett sekund rett for at det slutt for SAS sine MD'er :spin

C130
23-09-2009, 19:08
Heldigvis var det DY sine siste flighter. Var ett sekund rett for at det slutt for SAS sine MD'er :spin

SAS har MD80 på SVG hver dag nå, har de ikke det Lennart?
Synes det er ett som tar av 06.30, mens et annet kommer inn ca. 15.00

Tommy777
23-09-2009, 19:56
Ey, ikke mobb MDen... Tar du vare paa MDer, gaar flyene som ett sveitsisk presisjonsur! Ta bedre vare paa flyene dine, Kjos :p

Den siste MD flighten til SAS skal jeg vaere med paa.

dc-8-63
23-09-2009, 20:43
Ja du skal vaere temmelig slapphendt med vedlikeholdet for aa faa problemer Long Beach Produktene.....:8:

laurenz
23-09-2009, 21:04
Vel.... disse flyene gikk fryktelig dårlig lenge før Kjøs fikk dem i fanget. Om det skyldes slapphendt vedlikeholdt så har det pågått veldig lenge.

AleksanderM
23-09-2009, 21:11
Velvel.. Ble aldri noe Norwegian MD-80 på meg, men har hatt noen turer med SAS sine MD'er. Forskjellen på flyturene er vel ikke så forferdelig stor :D

dc-8-63
23-09-2009, 23:19
De var vel OK mens de var hos Finnair (Er ikke de fleste exFinnair ??) husker aldri at AY hadde mye snag hverken paa DC-9-51 eller MD-80 ...

TCAS
24-09-2009, 00:27
Hva skjer med MD80-crew hos DY? Er/blir de skolet om på 737 for selskapets regning, eller må de ut med den kostnaden selv? Og er nå DY.se og DY.no på samme AOC?

LCH
24-09-2009, 00:44
De var vel OK mens de var hos Finnair (Er ikke de fleste exFinnair ??) husker aldri at AY hadde mye snag hverken paa DC-9-51 eller MD-80 ...

Antyder du at DY har dårlig vedlikeghold? Hva bygger du isåfall den påstanden på?

LN-MOW
24-09-2009, 00:50
MD'ene krever mye TLC, særlig nå som de er blitt eldre. Både DL og AA sliter med regulariteten på sine og har redusert utnyttelsen vesentlig.

Hemmeligheten er å gjøre som Allegiant: Kjøpe dem billig, fly dem forholdsvis lite og driv mye preventiv vedlikehold. Driftskostnadene blir noe høyere, men du tar det igjen i lave kapitalkostnader.

Dette passer ikke inn i DY's forretningsmodell, dermed er flytypen lite egnet for dem.

dc-8-63
24-09-2009, 01:40
Antyder du at DY har dårlig vedlikeghold? Hva bygger du isåfall den påstanden på?

Absolutt ikke...men disse maskinene har hatt et opphold hos en annen carrier etter Finnair....

Blubird
14-10-2009, 14:00
Blir det noen form for markering av dette?

OJB
14-10-2009, 16:21
Blir det noen form for markering av dette?

Nei , ikke det.

Blubird
14-10-2009, 16:43
Skulle jo nesten tro at Kjosern ville like å gjøre et poeng ut av at de har faset ut de eldste og mest fueltørste maskinene.

EB
14-10-2009, 17:02
Nå har han vel noen eldre 737`ere i flåten også...men det er synd om det ikke blir en form for markering. I allefall vil jeg tro at ex-flyNordic ansatte kunne ønske seg en markering.

Glenn
14-10-2009, 17:04
MD-80 fra Norwegian blir ikke å se i det hele tatt på OSL i morgen, iflg. flightstats.com.

Så den siste reise til/fra Norge med MD-80 fra NAX har allerede gått.

sukram
14-10-2009, 17:44
Det hadde vel vært mer naturlig med noe seremonielt dersom DY hadde hatt mange MDer og dersom MDene hadde vært med fra begynnelsen (av lavkost-satsingen, altså). Men MDene DY hadde var jo bare "med på kjøpet" vel flynordic-overtakelsen og har liksom aldri helt hørt til DY.

Når siste 733 forsvinner er det vel derimot på sin plass med litt stas.

LN-KKY
15-10-2009, 12:05
http://www.tu.no/motor/article226141.ece

kveld klokken 19.50 lander Norwegian aller siste fly av typen MD80 på Arlanda flyplass ved Stockholm.

FlightDeck
15-10-2009, 12:15
Hva er dagens routing for denne maskinen?

ENGM RAMP
15-10-2009, 12:27
Hva er dagens routing for denne maskinen?

Den er desverre IKKE innom OSL, så jeg tipper den flyr innenlands i Sverige...

OJB
15-10-2009, 12:29
Det hadde vel vært mer naturlig med noe seremonielt dersom DY hadde hatt mange MDer og dersom MDene hadde vært med fra begynnelsen (av lavkost-satsingen, altså). Men MDene DY hadde var jo bare "med på kjøpet" vel flynordic-overtakelsen og har liksom aldri helt hørt til DY.

Når siste 733 forsvinner er det vel derimot på sin plass med litt stas.

Jeg tror vi skal skille mellom oss flynerder og kommersielle selskaper.
DY likeså andre flyselskaper i vår hemisfære markerer når nye fly og teknologi introduseres via media.
Det er det nye og fremtiden det fokuseres på hvilket ikke er unaturlig når man driver forretning.
Det er ikke ønskelig å fokusere på det "gamle" i en slik konkuranseutsatt verden vi lever i.
Det er nok tankegangen til både DY og andre.

Det at små lokale tiltak skaper blest for flynerdene i form av at siste fly får "dusj" av brannbilene er nok det meste man kan forvente seg.

Jeg har ved flere tidligere anledninger hatt kontakt med både SAS og Braathens for å arrangere nostalgiflighter ved utfasing av fly.
Interessen har ikke vært tilstede overhode hos noen av selskapene.
Selv ikke Audun Tjomsland var interessert i en lokal mediajippo når Braathens utfaset 737-200 (LN-BRL) i sin tid tross iherdig jobbing fra vår side i flymiljøet på Sola.
Det skulle overhode ikke fokuseres på det gamle.

Markeringen skjedde etter et lokalt initiativ ved at -BRL fikk dusj av 2 brann kjøretøyer mens den ble tauet fra gate opp til hangar!

Jeg tror ikke man om noen år skal forvente at DY 733 for noen særlig markering fra DY's side ved utfasing.

OJB
15-10-2009, 12:34
Ey, ikke mobb MDen... Tar du vare paa MDer, gaar flyene som ett sveitsisk presisjonsur! Ta bedre vare paa flyene dine, Kjos :p

Den siste MD flighten til SAS skal jeg vaere med paa.

Jeg og!
Og Stein skal være skipper!
Han må bare sørge for at PFT er iorden først.

FlightDeck
15-10-2009, 12:54
Den er desverre IKKE innom OSL, så jeg tipper den flyr innenlands i Sverige...

I know, men spørsmålet er like relevant for min del.

LN-MOW
15-10-2009, 13:35
Det er ikke ønskelig å fokusere på det "gamle" i en slik konkuranseutsatt verden vi lever i.
Det er nok tankegangen til både DY og andre.



Her borte er man heldigvis litt flinkere. UA markerer utfasingen av 737 .. NW hadde akkurat avskjedsparty for 'gammeljumboene' .. Delta hadde tidenes party da L-1011 ble pensjonert - for aa nevne noen ...

Desk pilot
15-10-2009, 14:10
Teknisk Ukeblad har en artikkel om utfasingen av maskinene. I artikkelen er det også et støysonebilde som viser at det blir stillere i granskogen rundt Arlanda når man faser ut Mad Dog'en :)

www.tu.no/motor/article226141.ece (http://www.tu.no/motor/article226141.ece)

LN-KRF
15-10-2009, 14:23
Dagens routing for SE-RBE som er siste dag i trafikk er:


DY474 15102009 LLA ARN SERBE 0535 0655 0539 0642
DY3855 15102009 ARN NCE SERBE 0725 1035 0739 1005
DY3856 15102009 NCE ARN SERBE 1115 1425
DY435 15102009 ARN UME SERBE 1510 1615
DY436 15102009 UME ARN SERBE 1645 1750

Polaris
15-10-2009, 14:29
Når vi er inne på det, når vil det være sannsynlig at første 733 går ut, og hvem blir først ut? Starter de med bokstaver, første anskaffede, gamleste i henhold til byggedato eller evt. "det som har mest skader og koster mest å velikeholde" (om det finnes slike forskjeller)?

LN-KRF
15-10-2009, 14:48
Har hørt noen rykter at det er LN-KKM og LN-KKN som forsvinner først

Hickok
15-10-2009, 15:51
Det har nok helt sikkert med flere faktorer å gjøre, der alder og utgående leasingavtaler vel er to viktige parametere.

sukram
15-10-2009, 17:05
Jeg tror ikke man om noen år skal forvente at DY 733 for noen særlig markering fra DY's side ved utfasing.

Jeg sa ingenting om at 733 kom til å hedres for lang og tro tjeneste. Men jeg tror gjerne det blir en markering og at den kommer til å foregå noe slik som dette:

"Nå har vi den mest miljøvennlige flyflåten" jubler en henrykt Bjørn Kjos til VG Nett idet han spanderer den han selv kaller miljøvennlig kake til de påstigende passasjerene på Norwegians siste 737-300-flight.

Markeringen blir altså ikke en flynerdmarkering, men en måte å promotere eget selskap. Slike muligheter har ikke DY for vane å la gå til spille.

OJB
15-10-2009, 17:37
Her borte er man heldigvis litt flinkere. UA markerer utfasingen av 737 .. NW hadde akkurat avskjedsparty for 'gammeljumboene' .. Delta hadde tidenes party da L-1011 ble pensjonert - for aa nevne noen ...

Ja , det er slik det burde være....

Fellowship
15-10-2009, 21:53
Dagens routing for SE-RBE som er siste dag i trafikk er:


DY474 15102009 LLA ARN SERBE 0535 0655 0539 0642
DY3855 15102009 ARN NCE SERBE 0725 1035 0739 1005
DY3856 15102009 NCE ARN SERBE 1115 1425
DY435 15102009 ARN UME SERBE 1510 1615
DY436 15102009 UME ARN SERBE 1645 1750

Det var da en verdig avskjed å få en slinge til Nice siste dagen :)

Og for skogene rundt Arlanda, så har jo heldigvis SAS fortsatt noen igjen ;)

BU662
15-10-2009, 22:53
Har hørt noen rykter at det er LN-KKM og LN-KKN som forsvinner først

Alltid disse rykter. Du bedre ikke satser penger pa dette, ellers vil du tape...

Bak til topic:
Jeg tror det gar helt i orden med a ikke markere denne dagen da man slutter å bruke MD80. United har 40 årig historie som 737-operatör, som na kommer til en end. Delta og L1011 ble jo en annen kjaerlighets-affære. Dette ble det ikke med Norwegian og MD80s. Man markerer jo ogsa ikke dagen da man skiller seg fra en ikke lengre likt ektefru eller (ok, det finnes noen som sier "Endelig er jeg kvitt av hun...")

Man vinker bare farvel til noe(n) man kommer å miste. MD80s vil bli ikke misted i Norwegian.

LN-KGL
15-10-2009, 23:21
Da er det kanskje nok å markere avgangen med mitt siste bilde av RBE?

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Registrations/Sweden/SE-RBE_1.jpg

Blubird
16-10-2009, 00:06
Likevel litt snodig at en og samme flytype har så forskjellig status hos to ulike selskaper. Tipper at SAS fikser en verdig avskjed den dagen siste kommersielle MD-flight tar av.

ENGM RAMP
16-10-2009, 01:01
Likevel litt snodig at en og samme flytype har så forskjellig status hos to ulike selskaper

Hadde DY hatt den i 30 år, så hadde du vel kanskje opplevd det samme der og......
Godt den har blitt ferdig med tjenesten nå da....

Noen som vet forresten om maskinen blir stående i Sverige på lagring eller skal flys til USA eller andre steder?

LN-KGL
16-10-2009, 01:46
RBE er eid av Lakera Assets Inc. som holder til i Vaduz (ja, hvor er det? ;))
RDR er eid av Farnell Assets Inc. på British Virgin Islands
DLV er eid av Allegiant Air og havner helt sikker i Las Vegas

Det er vel bare en en kan si definitivt tar veien over dammen - de to MD-82ene er allerede 27 år gamle så spørsmålet om de ikke havner på en oppbrekkerplass her i Europa?

dolmo333
16-10-2009, 02:14
Det som har sagts var väl att samtliga av dessa MD80 skulle till Allegiant i USA.

RolfL
16-10-2009, 09:46
Det som har sagts var väl att samtliga av dessa MD80 skulle till Allegiant i USA.

?? Det som har sagts är väl att de som ägts av Allegiant (DLV/RDV/RFA/RFB/RFC/RFD) ska dit men de andra ... ?

dolmo333
16-10-2009, 12:31
?? Det som har sagts är väl att de som ägts av Allegiant (DLV/RDV/RFA/RFB/RFC/RFD) ska dit men de andra ... ?Jag hade hört alla men det är nog som du säger.:)

Blubird
16-10-2009, 13:33
Hadde DY hatt den i 30 år, så hadde du vel kanskje opplevd det samme der og......
Godt den har blitt ferdig med tjenesten nå da....



Jo, men selve flyet er akkurat det samme. Elsket ett sted, hatet et annet.