View Full Version : DY SE-RRB/LN-DYB - status
Nedenstående notiser er hentet fra Luftfartstilsynets nyeste postjournal. Det ser ut til at Norwegian finner det lønnsomt å lease sitt andre "eide" fly?
Dok.dato: 14092009
Fra: Norwegian Air Shuttle AS
Sak: Norwegian Air Shuttle ASA - LN-DYB - Innleieavtale
Dok: Norwegian Air Shuttle ASA - søknad om godkjenning av innleieavtale - LN-DYB
Dok.dato: 15092009
Fra: Vogt & Wiig v/Camilla Flatum
Sak: LN-DYB - registrering av luftfartøy
Dok: LN-DYB - søknad om dispensasjon fra nasjonalitetsvilkåret
Til: Advokatfirmaet Vogt & Wiig AS
Dok: LN-DYB - dispensasjon fra nasjonalitetsvilkåret
--------------------------
Og registreringen er nær forestående:
Dok.dato: 14092009
Fra: Vogt & Wiig AS
Dok: LN-DYB - Søknad om foreløpig registrering av luftfartøy i utlandet
Til: Utenriksdepartementet
Dok: LN-DYB - anmodning om foreløpig registrering av luftfartøy ved Det norske konsulatet i Seattle, USA
Legg også merke til advokatfirma som formidler dette. Tilfeldig?
Neppe;)
Nei det er vel ikke tilfeldig, Vogt Wiig håndterer det meste av slikt for Norwegian.
ENGM RAMP
22-09-2009, 15:14
Og NOI er vel rett rundt hjørnet også vel..
Hvorfor vil DY plutselig lease i stedet for å eie? Kjos har sagt at det lønner seg å eie.... Har han skiftet mening? Eller er dette bare en teknisk midlertidig overføring av neste flymaskin?
ENGM RAMP
22-09-2009, 16:13
Alle i DY-serien skal jo eies, så jeg tipper det er en overgangsordning?
Hvorfor vil DY plutselig lease i stedet for å eie? Kjos har sagt at det lønner seg å eie.... Har han skiftet mening? Eller er dette bare en teknisk midlertidig overføring av neste flymaskin?
Nå kjenner ikke jeg til saken, men det skyldes vel trolig "valg" av finansiering. Skal man kjøpe flyet så trengs det jo endel millioner i kontanter......og når man i tillegg skal kjøpe 42 av dem, så sier det seg selv at Norwegian ikke kan kjøpe alle, og derfor enten må lease flyene eller skaffe kapital på en annen måte
ENGM RAMP
22-09-2009, 16:20
Kjoser'n sa vel i en eller annen setting en gang i sommer, etter at Exim hadde godkjent søknaden deres, at nå var alt i orden for de 10 første flyene?
Nå kjenner ikke jeg til saken, men det skyldes vel trolig "valg" av finansiering. Skal man kjøpe flyet så trengs det jo endel millioner i kontanter......og når man i tillegg skal kjøpe 42 av dem, så sier det seg selv at Norwegian ikke kan kjøpe alle, og derfor enten må lease flyene eller skaffe kapital på en annen måte
Japps, men som ENGM RÆMP sier, så var det akkurat det som nå skulle vært løst slik at DY selv kunne eie flyene. Noe Kjos sa var mer lønnsomt enn hvordan andre ordinære selskaper driver. Planen var vel at alle flyene med DYx-registreringer skulle vel eies direkte av DY?
Tommy777
22-09-2009, 19:12
Alle i DY-serien skal jo eies, så jeg tipper det er en overgangsordning?
Kan jo hende at de skal lease flyene noen år og kjøpe dem etter leasingavtalen går ut? Tror ikke leasingselskaper leaser nye fly ut på korte avtaler.
Kanskje man i DY har funnet ut det de fleste flyselskaper vet allerede: Det lønner seg å lease
RYKogREIS
22-09-2009, 19:18
Står det svart på hvitt noe sted fra Norwegian at de skal eie DYx serien? Er jo mye "ryktebørs" på forum som dette, men ofte lite fakta....
Tommy777
22-09-2009, 19:22
Lite fakta? Det hjelper også å ta en titt rundt, feks www.google.no, der fant jeg svar. Gapet til DY (PR dama) har også sagt at de skal eie disse flyene selv. Du kan jo kikke litt rundt så finner du nok ut av dette
http://www.boarding.no/art.asp?id=37892
Det står skrevet i årsrapporten for 2008 at de har et selskap i Irland som heter følgende:
NAS Asset Management (Ireland)
Kanskje svaret ligger her?
Her kan der lese mere om det!
http://www.norwegian.no/Global/english/aboutnorwegian/IR/doc/annualreports/Norwegian_Annual_Report_2008.pdf
Aha, da løser det mysteriet. Norwegian oppretter et eget selskap på Irland de da skal leie sine egne fly av. Ikke helt ulikt det SAS gjør.
Det står forresten om de på side 11 i årsrapporten fra 2008
Går ut fra at dette gjøres av skattemessige årsaker. Noen som kjenner detaljer rundt dette?
Registrerad ägare är DY1 Leasing LLC för LN-DYA
Nei det er vel ikke tilfeldig, Vogt Wiig håndterer det meste av slikt for Norwegian.
Han tenkte nok mer på at Kjos er medeier og tidligere advokat i selskapet.
Han tenkte nok mer på at Kjos er medeier og tidligere advokat i selskapet.
Stemmer det. Kjos var i Vogt og Wiig i mange år. Advokatene markedsfører seg med kompetanse innefor flybransjen.
Paa Flightline paa Renton i umalt tilstand.
C/n 39163/3054 LN-DYB Norwegian Air Shuttle 737-8JP
Blir aa testflys som BOE452.
Skal denne få en helt på halen eller bli en av Norwegians mange white tails?
Folien blir nok uansett satt paa i Oslo, saa regner med at den blir hvithalet i foerste omgang ..
RYKogREIS
23-09-2009, 19:26
Lite fakta? Det hjelper også å ta en titt rundt, feks www.google.no, der fant jeg svar. Gapet til DY (PR dama) har også sagt at de skal eie disse flyene selv. Du kan jo kikke litt rundt så finner du nok ut av dette
http://www.boarding.no/art.asp?id=37892
At DY har kjøpt fly vet alle.
Men om NOx (U-V-W etc) eller DYx (B-C-D-E) registreringer blir eid eller leaset er vel ikke bekreftet er mitt poeng? De skal ha minst 42 nye fly, og så mange bokstaver er det uansett ikke i alfabetet :)
At DY har kjøpt fly vet alle.
Men om NOx (U-V-W etc) eller DYx (B-C-D-E) registreringer blir eid eller leaset er vel ikke bekreftet er mitt poeng? De skal ha minst 42 nye fly, og så mange bokstaver er det uansett ikke i alfabetet :)
Forskjellen mellom NOx serien og DYx serien er vel Boeing Customer # NOx har forkskjellige Customer # ettersom hvem som har bestillt dem, DYx serien skal vel alle leveres med DY's Specs og derad DY's Customer # .
Har det noen praktisk betydning på hvilen serie man registrere et fly?
Den kan vel vaere praktisk i operasjons sammenheng aa skille ut DYx da disse mest sannsynelig vil ha en identisk konfigurasjon, cockpit layout etc. mens NOx kan variere...kan skjoenne at det er pratisk for diverse Operative avdelinger....
Den kan vel vaere praktisk i operasjons sammenheng aa skille ut DYx da disse mest sannsynelig vil ha en identisk konfigurasjon, cockpit layout etc. mens NOx kan variere...kan skjoenne at det er pratisk for diverse Operative avdelinger....
Men ingen juridiske eller regulatoriske årsaker. Kun at det gjør ting litt lettere internt?
De skal ha minst 42 nye fly, og så mange bokstaver er det uansett ikke i alfabetet :)
Det har kanskje ikke vært nevnt her at Norwegian nylig har reservert
LN-NG-serien også? Sannsynligvis til de "eide" flyene som ikke får plass i LN-DY-serien.
Vel, dette med Registrasjoner er egentlig ganske enkelt:
KK* serien ble - etter vel-informerte rykter benytted fordi dette inneholder to K's, en for Kjos og en for Klev, da de dannet Norwegian Air Shuttle etter Busy Bee sitt konkurs.
KH* serien ble reservert etter man funnet at man trengte flere registrasjoner for -300er. Alle restende reservasjoner er sletted, dvs KHD til KHZ kan bli benytted av en annen aktör. Jeg har ikke hört en annen god grunn hvorfor denne ble brukt enn at dette series ble fri fra A til Z.
NO* er vel den mest prestige-traktig serie. Jeg vil gjerne vedde at dersom LN-NOR kunne nyttes, sa ville Norwegian har dette som förste fly. Alle flyene i denne serien er leased / vil bli leased.
DY* her har man bare benytted sitt 2.letter code som starter. Enkelt og greit, BU gjorde dette för med LN-BU* serien.
NG* vil bli benytted for egne fly etter DYZ er leverert. Ingen vanskelighet a finne ut hvorfor man valgte denne.
Man mikser sjelden serier og dette er normalt praksis a bruke dedicated series til leased fly. LH gjorde det samme da de lante 3 737-500 fra Braathens. De kom inn i D-ACB* series, hvorav -AC henviser til en fly over en vist vekt som brukes i en ruteselskap. "B" ja vel, jeg tror hver finner ut for seg selv...
Dette noen overser at potensialet for human error. Fra KHA til KKA er det ikke langt. Sa det finnes en stor motivasjon a har serier som ikke lyder likt.
Den operative side er likevel en annen. Man planer med interne numrer, til eksempel med 7378 eller 737W eller 737T eller noe. Hver selskap har for disse koder spesielle konfigurasjoner.
DY har vel likt cockpit fra instrumentside. Men i kabinen er det sma forskjeller i NO* serien. Dette er rett og slett for dyrt og for tidskrevende a fa alle disse fly til en felles standard. Bare tenk deg av paperwork som trenges til for Galley-reconfiguration...
Fra de operasjonelle muligheter flyene har, sa ha man de flyene som man eier og de diverse som man ikke eier. Dette bestemmes av mye ting og medförer til at noen fly ikke kan operere alle ruter. Det vil finnes ruter hvor bare DY* og NG* serie fly kan fly, men ikke NO*.
Saavidt jeg forstaar paa lokale kilder er det stor forskjell i Cockpit mellom NOx og DYx...ikke layout...men utstyr....
jeg bare snakker om layout dersom jeg skriver likt.
leverandör av instrumenter velges for normalt av flyeier. A bytte dette koster mye tid og krever en god del paperworks. not desirable...
Nå skal vel EFB inn i alle maskinene, ikke bare de eide, så det er litt hipp som happ der også. Men dette er vel som 'ekstrautstyr' å regne, så det er kanskje lettere administrativt.
Ikke noedvendigvis leverandoer...men hva som er inkludert..;)
DY* her har man bare benytted sitt 2.letter code som starter. Enkelt og greit, BU gjorde dette för med LN-BU* serien.
NG* vil bli benytted for egne fly etter DYZ er leverert. Ingen vanskelighet a finne ut hvorfor man valgte denne.
Deretter blir det kanskje JP* .... ? ;)
First flight unnagjort i går RNT-MWH-BFI. Hex-koden er 478538. Temp. reg er ikke oppgitt.
En liten runde i kveld også:
BOE452 has just filed a flight plan. A B738 is scheduled to depart from KBFI (Boeing Field Intl) at 19:21 PDT heading for KBFI (Boeing Field Intl) for an estimated arrival at 20:36 PDT.
Expected route: SEA J523 TOU J501 HQM AST OLM OLM6
Da var den bekreftet malt - saa da blir det vel C1 i dag kanskje?
Når blir LN-DYB levert?
Kommer LN-NOI i oktober også?
ENGM RAMP
02-10-2009, 14:29
DYB skal vel komme om en uke eller to vel, og NOI et par uker etter det igjen om jeg ikke tar helt feil
Kan dette være DYB?
DY 8738 08OCT09 20:00 A O BFI OSL 09OCT09 05:30 73H DY7386
First flight unnagjort i går RNT-MWH-BFI. Hex-koden er 478538. Temp. reg er ikke oppgitt.Hva er en hex-kode?
Også kjent som ICAO24 adresse .. det er koden flyet sender ut som gjør at det kan identifiseres på radaren. Alle norske fly starter med 47.
Også kjent som ICAO24 adresse .. det er koden flyet sender ut som gjør at det kan identifiseres på radaren.
Kommer litt an på hvilken radar du snakker om. Hvis hexkode (ICAO24) har noe med ModeS å gjøre, så er ikke det i bruk til identifikasjon i ATC-sammenheng enda. Vi bruker fortsatt SSR Mode A.
Alle norske fly starter med 47
Samme som telefonnummer?
Alle norske fly starter med 47.
Og det gjør også fly fra Ungarn, men Ungarn har første halv del av den hexkode-serien - og Norge har mellom 478000 og 47FFFF.
MOW henviser til ICAO24 som er det andre navnet, og 24 er fordi det er en 24-bits kode (bit= 0 eller 1). De som har vært inne på web-design og presentasjoner er allerede kjent med disse hexkodene kanskje uten å har merket det. Det er vel noe som er kjent med begrepet 24-bits farger på skjermen (tilsvarer 16,7 millioner forskjellige farger). Hvis dere tar en titt på den lille vedlagte grønne firkanten, så er det hexkoden til DYB benyttet som fargekode.
En god forklaring om flytranspondere og koder finner du her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_transponder_interrogation_modes
Takker for svar angående hex-code.
Da var det ut og fly litt igjen ....
BOE452 has just filed a flight plan. A B738 is scheduled to depart from KBFI (Boeing Field Intl) at 09:00 PDT heading for KMWH (Grant Co Intl) for an estimated arrival at 10:30 PDT.
Expected route: SEA J523 TOU TOU180015 PUW ALW PELLY
BOE452 has just filed a flight plan. A B738 is scheduled to depart from KMWH (Grant Co Intl) at 10:45 PDT heading for KBFI (Boeing Field Intl) for an estimated arrival at 11:15 PDT.
Expected route: GLASR GLASR7
seatsniffer
07-10-2009, 16:42
Og her i blankpolert tilstand festet på film
http://farm3.static.flickr.com/2446/3988206421_69c398752b.jpg
http://www.flickr.com/photos/smartjunco/3988206421/
Fra flickr og Drewski2112.
S. Holberg
07-10-2009, 16:50
Hmm!
Snaxy! :D
Ser ut som den tar av fra BFI i morgen klokken 2000z..lander på OSL klokka 0730 å rett inn i hangar tenker jeg..
Da er det vel snart klart for avgang fra BFI. Er det ikke kl. 22.00 norsk tid den skal ta av mot OSL?
Jøss, jeg er på jobb i morgen tidlig - nei, så stas :cool:
1400 PDT står det i flightplanen ... skulle bli 2300 norsk.
Men eh hva skjer med at de skal fly som NAX8D ?
DEPARTURE: KBFI
DESTINATION: ENGM
CALLSIGN: NAX8D
SOURCE: FPL
EOBT: 0910082100
ROUTE: DCT SEA J505 YVC/N0458F410 J540 YYL J539 YYQ
NCAE 6530N07000W LAT9 DARUB/M078F410 DCT
68N050W 68N040W 68N030W 68N020W
66N010W/N0447F410 DCT ISVIG UP608 VIG UL997
TUVIG UZ13 MES
Itte vet je ... det er vel noen som vil erte oss ... ;)
Går den fort inn i produksjon? Skal fly med en -800 til RIX klokken 1915 i morgen, er jo lov å håpe! :p
Nei, så fort har de vel aldri satt noen i trafikk ... pleier å gå et par dager - minst ...
Airbus 330
08-10-2009, 22:19
De skal jo montere rullende gulv :lol: så det tar nok noen dager vil jeg tro.
Men fra mandag av kanskje den er i trafikk?
Da har'n gått !
NAX8D has departed KBFI (Boeing Field Intl) enroute to ENGM (Oslo, Gardermoen) for an estimated arrival at 08:06 CEST
DY8738 08/10/2009 BFI OSL LNDYB 2100 0630/2
Så den er godt på vei..;)
Nå er den over Stryn i FL 410 som NAX8D
... og her er den...
http://i727.photobucket.com/albums/ww273/LTH_01/LN-DYBDelivery.jpg?t=1255068247
C/n 30163/3054 LN-DYB Norwegian Air Shuttle 737-8JP
LN-MOW: visst menar du 39163 ? 30163 är ju hos Alaska.
LN-MOW: visst menar du 39163 ? 30163 är ju hos Alaska.
Selvfølgelig - her var det nok en trykkfeil ... :headbang
Takk for correction.
putzmeister
10-10-2009, 18:17
Litt inside... Den står nå i hangarden på Osl for div. ettermontering av noe utstyr. Det var usikkert hvem som skal på halen.
MVH
Stein Olsen
Slo de ni timer sharp fra DYA turen?
Hva slags halemotiv ble det?
Airbus 330
11-10-2009, 12:20
Og akkurat NÅ, så tok LN-DYB av på sin første tur til ENBR.
Spottere i Bergen, gjør dere klare.
Så da venter vi på som har kommet på halen. Jeg blir skuffet om det er hvit hale!
Noen som har sett DYB, som kan si hvem som er på halen?
Er vel tatt opp sju ganger, men det er ingen på halen.. mao den er hvit.
ENGM RAMP
11-10-2009, 19:43
Ikke er den vel satt i trafikk enda heller, og er ikke satt opp på noen dager enda heller..
Airbus 330
11-10-2009, 19:57
Joda Morten, den er i trafikk den fra i dag. BGO hele dagen står det i ett post i underforumet.:up:
Er vel tatt opp sju ganger, men det er ingen på halen.. mao den er hvit.
Jeg kan ikke finne noen poster hvor det bekreftes at halen er hvit før du gjorde det nå:P
wildbird
13-10-2009, 20:05
For dere som er i Trondheim onsdag 14.10. så kommer LN-DYB oppover ditt å skal være der i noen dager, gleder meg til å hente den :)
Så den kjørte TRD-BOO-TOS-BOO-TRD idag, jeg satt på SAS-flyet som gikk omtrent samtidig (DY var forsinket) og tenkte at jeg hadde bestilt feil :)
Da var denne en blitt svensk og satt i trafikk
Boeing 737 -8JP 39163 3054 SE-RRB Norwegian Air Sweden first in svc 30oct19 ARN-CPH-ARN after transfer
Airbus 330
31-03-2021, 10:58
Nå på vei fra BGO til BUD som NSW8906, neste ut av flåten eller bare for service?
Tilbake i trafikk, gikk DY949 CPH-OSL i går kveld 19/4.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/se-rrb
HenrikL92
21-05-2021, 21:32
Överflyttad till NSZ