PDA

View Full Version : Mye Norsk Laks


MartinL
22-09-2009, 13:00
Finnair flyr 100 tonn laks i uken fra Norge!


Varje vecka flyger Finnair 100 ton färsk norsk lax till Japan. Köpare är japanska sushirestauranger. Laxen har successivt fått en stark position inom den japanska nationella matkulturen. Något som kan innebära ännu större frakter i framtiden för Finnair. Varje år äter nämligen japanerna totalt 1,5 miljoner ton rå fisk. Anledningen till att Finnair har fått fraktuppdraget är att bolaget erbjuder den snabbaste och kortaste vägen till Japan från Norge. Via Helsinki.

http://hangar.no/permalink/46699.html

sail4fun
22-09-2009, 13:13
Og Korean >100 Tonn pr flygning ?

MartinL
22-09-2009, 13:35
Hvor mange tonn har SAS til Tokyo?

Bizflyer
22-09-2009, 13:45
Hvordan frakter Finnair så mye laks mellom Norge og Finland da?
Med de små Airbussene sine som går i rutetrafikk? Har de så stor kapasitet da?

BF:cool2

Olebno
22-09-2009, 13:53
Kan jo være at laksen går med trailer fra Troms/Finnmark til Helsinki ???

MartinL
22-09-2009, 13:54
Hvordan frakter Finnair så mye laks mellom Norge og Finland da?
Med de små Airbussene sine som går i rutetrafikk? Har de så stor kapasitet da?

BF:cool2

Godt spørsmål Bizflyer. Hva er vitsen med raskeste veien til asia dersom det må gå med lastebil til Vantaa? Det er jo snakk om hele 15 tonn om dagen.

LN-KGL
22-09-2009, 13:59
Hvordan frakter Finnair så mye laks mellom Norge og Finland da?
Med de små Airbussene sine som går i rutetrafikk? Har de så stor kapasitet da?

BF:cool2

Bedrives det noe oppdrett og slakting av laks i nærområdet til OSL? Nei!

Jeg tror vi her snakker om trailertransport fra slakterier i de tre nordligste fylkene til HEL og videre med store Finnair-fly. En slik transport på veien tar 16-18 timer.

jikswoboB
22-09-2009, 14:04
Vet inte om Via Helsinki ska betraktas som ett slags varumärke men att blanda Helsinki och Helsingfors i en svensk text är knappast snyggt.

Låter bättre att köra laxen till Luleå och flyga den där ifrån.

MartinL
22-09-2009, 14:09
Vet inte om Via Helsinki ska betraktas som ett slags varumärke men att blanda Helsinki och Helsingfors i en svensk text är knappast snyggt.

Låter bättre att köra laxen till Luleå och flyga den där ifrån.

Som å blande Stockholm og Tukholma;)

Falcon
22-09-2009, 15:57
(...)
Jeg tror vi her snakker om trailertransport fra slakterier i de tre nordligste fylkene til HEL og videre med store Finnair-fly. En slik transport på veien tar 16-18 timer.

Enig; fisken går garantert med truck.

LN-SEK
22-09-2009, 17:05
Vet inte om Via Helsinki ska betraktas som ett slags varumärke men att blanda Helsinki och Helsingfors i en svensk text är knappast snyggt.

Men på norsk kan vi jo si Helsinki ;)

Aleksander Maaland
22-09-2009, 17:26
Vi må snart beholde mer laks SELV:D:nor Jeg liker laks!

Går vi ikke snart tom hvis Norge fortsetter slik i noen år?

Fry
22-09-2009, 18:55
Bedrives det noe oppdrett og slakting av laks i nærområdet til OSL? Nei!

Jeg tror vi her snakker om trailertransport fra slakterier i de tre nordligste fylkene til HEL og videre med store Finnair-fly. En slik transport på veien tar 16-18 timer.



Lakseslakterier??? Hehe.

LN-MOW
22-09-2009, 19:03
Lakseslakterier??? Hehe.

???

Lakseslakteri
(12 gule treff i nettkatalogen.no)

http://www.nettkatalogen.no/bransjelist/lakseslakteri/1.htm

petru26
22-09-2009, 20:08
går masse finnair-fisk direkte fra slakteriene i nord over til helsinki ja! Vi sender ikke veldig store mengder av sorten med fly fra gardermoen. KLM derimot, der sender vi endel flyfisk til ams..

LN-KGL
22-09-2009, 21:09
Merkelig at så mange vet så lite om en av Norge største næringer - oppdrettsnæringen. På lik linje med at det er slakterier for varmblodige dyr som ku og gris, så er det også slakterier for laks og ørret. Det er de samme kravene til en human avliving av fisk som for gris, og det er ikke få fisker som skal avlives, sløyes og fileteres. Årsproduksjonen av laks i Norge i 2008 var rundt 750.000 tonn og dette tilsvarer rundt 200 millioner lakser pr. år. For det hjelper det ikke med bare et forkle og en tollekniv - det er fullstendig mekaniserte slakterier hvor brønnbåter kommer med levende fisk inn til brygga. Fisken blir så bedøvet, avlivet, kjølt ned og går så inn på linja for å fjerne innvoller (se siste bilde under). Ut fra denne linja er det to muligheter - den ene er den enkleste med fersk fisk på is for eksport, mens den andre muligheten er filiterering og nedkutting helt ned til serveringsstykker. Det første bilde under viser hvordan beinene midt i fileten fjernes mekanisk.

For å få et begrep om dimensjonene her - i en annen tråd her omtalte vi et slakteanlegg med en kapasitet 32.000 tonn pr. år. Dette tilsvarer at det skal slaktes litt over 40.000 fisk pr. dag hvis det slaktes 225 dager i året. Jeg har selv besøkt to slike slakterier for et par år siden (bildene har jeg tatt under et av disse besøkene), og jeg ble mektig imponert av dimensjonene og kvaliteten på de ansatte og det maskinelle utstyret.

Hvis det er noen som vil følge med på hva som skjer i bransjen, så kan denne siden være til hjelp: http://www.kyst.no/

Wishmaster
22-09-2009, 21:10
Hvordan frakter Finnair så mye laks mellom Norge og Finland da?
Med de små Airbussene sine som går i rutetrafikk? Har de så stor kapasitet da?

Kjapt overslag.

A321 - max 10 AKH = 10 * ca 850kg fisk. Med paxbelegg i beregning
ca 7AKH frakt, kanskje 8 AKH.
AY652/656/660/658 med A321 og 8 AKH PES pr fly = 27tons * 4uker/mnd
blir jo 100 tons... ;-)

Men det trafikkeres jo med A319 og E190, så ... da fraktes mest via veien.
(20 tonn med fly, ellers resten med bil).

Kjenner jeg Roadfeeders rett, så er det vel "haste-fisk" som blir sent med fly til knutepunkter (AMS,CDG,LON,HEL,FRA,BRU,CPH,ARN +++)

Fry
22-09-2009, 21:38
Oida. Greeeeit! Jeg legger meg flat. Laksen slaktes.
Bare trodde det het å sløye den.
Jeg spiser ikke laks, men da lærte jeg noe nytt idag og:)

Bizflyer
23-09-2009, 01:20
Man snakker om transport fra de 3 nordligste fylker, men er det ikke på strekningen Stavanger - Trondheim at de fleste oppdrettsanlegg finnes? Austevoll er jo en stor produsent.

Går det mindre fraktefly fra Bergen til HEL? Den er ikke mye fersk om den skal gå på lastebil fra Vestlandet til HEL!

BF:cool2

LN-MOW
23-09-2009, 01:30
Går det mindre fraktefly fra Bergen til HEL? Den er ikke mye fersk om den skal gå på lastebil fra Vestlandet til HEL!

BF:cool2

Det er bedre å få den rett til HEL med termobil framfor diverse omlastinger og temperatursvingninger underveis.

Da kan man time trucken etter longhaul-flighten og man slipper bytter og ekstra lagring underveis.

Utflyttet
23-09-2009, 02:07
Oida. Greeeeit! Jeg legger meg flat. Laksen slaktes.
Bare trodde det het å sløye den.
Jeg spiser ikke laks, men da lærte jeg noe nytt idag og:)

Man sløyer fisk. ;)

Men fra spøk til alvor, jeg har litt innsikt i papir-flyten rundt slakt/sløying og frakt, og kan bekrefte at det nok er en del timing inne i bildet med hvor man kjører fra når og hvor man skal til. Jeg har mer enn en gang måtte bistå i å få elektroniske papirer avsted for trailere på mange av grenseovergangene ut av Norge.

-A

O_K_
23-09-2009, 10:51
Det er bedre å få den rett til HEL med termobil framfor diverse omlastinger og temperatursvingninger underveis.

Da kan man time trucken etter longhaul-flighten og man slipper bytter og ekstra lagring underveis.

Jepp, og det er veldig greit å kjøre til HEL fra østlandet. En snau dags kjøring og man er i stockholm hvor det går ferger videre. Både helt til HEL, men også en del til Åbo hvor det er flott motorvei til HEL.