PDA

View Full Version : Flyselskap som har trafikkert Sola opp gjennom tidene.


mach.86
22-09-2009, 01:34
Etter å ha bodd i Stavanger og jobbet på og rundt Sola, hadde jeg en stille stund der jeg prøvde å erindre alle rute og charterselskap som har traffikert Sola opp gjennnom tidene.
Oppfordrer til en liten dugnad til å få satt sammen en liste over dem. Hvem de var og når/hvor de fløy, flytyper osv. Litt årstall hadde også vært av stor hjelp.

Fredriksen
22-09-2009, 05:00
Ruter mellom Lista og Sola:
Airexecutive Norway/Busy Bee:
Rundt 70-80 tallet, litt usikker, kanskje noen som vet?

Her brukte de Skyvan.
LN-NPA/NPC/NPG litt usikker på hvilken de brukte.

Air Stord:

1996-1997:

LN-VIU > King Air 200 > BB-216
LN-VIZ > King Air 200 > BB-1136


1998:
OY-NPB > Fairchild Metro III > AC420

mach.86
22-09-2009, 11:33
Nordsjøfly fløy fra Sola til Lista fra 1980. De ble oppkjøpt av Norving i 1981, men eksisterte som eget selskap frem til 1983. Fra 1983 og frem til Norving avviklet all virksomhet i sør-norge, fløy de til Lista fra Sola. Norving brukte Do-228 av det jeg kan huske.
Om jeg ikke husker feil fløy Coast Air en periode, Sola-Lista, uten at jeg vet når.

mach.86
25-09-2009, 00:12
Utenlandske ruteselskap jeg kommer på i farten:

Air Anglia F27 & F28

Air Business Shorts 360

Air France B727 & 737

airUK F-27

Allied Airways DH-86 Dragon Rapide?

British Airways Bac1-11 & B-737?

Cimber Air

City Star Airlines Dornier Do328

Dan Air DH Comet, HS748, BAe 146

Danish Air Transport ATR-42 & Saab 340

Eastern Airways BAe J-41?

Eurowings Avro RJ85?

Golden Air Saab 340

KLM DC-9-10, B-737?

KLM Cityhopper Fokker 70/100

Lufthansa B-737 & CRJ50/70

Muk Air

Mærskair F-50

Newair

North Flying

Sterling B-737

Welcome Air Dornier Do 328?

Noen andre som kan komplettere listen med flere selskaper, flytyper, destinasjoner og årstall
Charter selskaper følger.

Lennart
25-09-2009, 11:03
Skal dette være en liste opp til ett satt årstall ?
Eg har en laaaaaaang liste siden 2001

Rob Mulder
25-09-2009, 11:34
Hei

For informasjon om Allied Airways DH-86 Dragon Rapide - Jeg har skrevet en artikkel på min websiden om denne ruten: www.europeanairlines.no/Arcticles_Stavanger-Newcastle_150804.htm

Så fantes det også i 1939-1940 diverse selskap som fløy via Stavanger.

Ha en fin dag.

mach.86
25-09-2009, 12:03
Skal dette være en liste opp til ett satt årstall ?
Eg har en laaaaaaang liste siden 2001

Jeg tenkte i første omgang selskaper som hadde en mer eller mindre faste ruter.
AD-Hoc har jeg ikke begynt på enda. Det vil si, at jeg har begynt å samle stoff spesielt om Spantax, jeg er generasjonen som opplevde dem.

mach.86
25-09-2009, 12:05
Hei

For informasjon om Allied Airways DH-86 Dragon Rapide - Jeg har skrevet en artikkel på min websiden om denne ruten: www.europeanairlines.no/Arcticles_Stavanger-Newcastle_150804.htm

Så fantes det også i 1939-1940 diverse selskap som fløy via Stavanger.

Ha en fin dag.

Hei Rob

Det var en fenomenal side om Allied. Den var ny for meg. Mange takk.

LN-MTC
25-09-2009, 18:51
Nor-Fly CV-440 och -580

Här ifrån min flygning Sola-Landvetter 1985 med LN-KLK :up:

http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=24149&d=1253897451

24149

mach.86
25-09-2009, 20:19
Nor-Fly CV-440 och -580

Här ifrån min flygning Sola-Landvetter 1985 med LN-KLK :up:

http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=24149&d=1253897451

24149

LN-KLK er fremdeles i "livet" er på museum på Sola i beste velgående.

LN-MTC
26-09-2009, 11:55
LN-KLK er fremdeles i "livet" er på museum på Sola i beste velgående.


Tänk om den kunde fås i luften igen!!! :spin

stistens
26-09-2009, 12:30
mener å huske busy bee hadde en ryte fra Haugesund til Sola 10 min flytid ..

B767
26-09-2009, 13:34
hadde vert kjekt om BA og AF kom tilbake til sola... :)

ett eneste gang eg såg ei airfrance va en 737 som fløy opp i lufta da eg passerte veien ved junkfoodsjappa ved veien inn til sola sentrum... såg flyet mellom trærne. mange år siden sist.. BA brukte 757 på ruten.

BSSW
26-09-2009, 13:40
Har BA kun brukt B757 på den ruten (SVG-LGW)? I så fall så er det mulig at det var det jeg fløy i '98.

B767
26-09-2009, 13:41
BA brukte for det meste 737-200, så senere med 400 til Gatwick... så kom 757 senere til LHR ruten...

BSSW
26-09-2009, 13:44
Vet du hva de brukte til LGW på våren/tidlig sommer '98?

B767
26-09-2009, 13:53
eg husker ikke om LGW eksisterte på den tiden... husker best at det va to selskaper på LHR ruten, SAS og BA. kanskje andre i forumet husker bedre.

mach.86
02-10-2009, 12:29
Noen som vet med sikkerhet når BA la ned sin rute på Sola?

Lennart
05-10-2009, 14:32
Ba la ned sin rute før den nye terminalen ble tatt i bruk (1987)
BA fløy IKKE til LGW ifra Sola , kun til LHR

BSSW
05-10-2009, 15:32
BA fløy IKKE til LGW ifra Sola , kun til LHR
Jeg VET jeg har fløyet BA fra SVG til LGW. Men skal ikke si om det var rute eller charter, selv om jeg er ganske sikker på at det var rute...

Lennart
05-10-2009, 15:41
SAS fløy til LGW, har selv vert med på den ruten en del ganger
Har også flydd til Norwich med Air UK F27

BSSW
05-10-2009, 15:43
Det var med BA. Kjøpte en BA klokke ombord :)

Lennart
05-10-2009, 15:48
Far min som har jobbet i trafikk avdelingen på SAS/Sola i 40 år sier at BA ikke fløy til LGW

BSSW
05-10-2009, 16:03
Da har jeg sjekket albumet som moren min har samlet. Og der står det:
BA2824 8/5-97 (tok altså feil på årstall, men...) SVG-LGW. BP er skrevet ut på BU papir

Og retur: BA2794 11/5-97 LGW-SVG Avgang kl1910

Lennart
05-10-2009, 16:12
Kan jo ha vert en charter tur også

BSSW
05-10-2009, 16:34
Det kan ha vært charter ja, men jeg tror ikke det. Det står ikke noe om det på BPene...

Martin
05-10-2009, 19:43
Ba la ned sin rute før den nye terminalen ble tatt i bruk (1987)

De var der hvertfall en tur i 1998 (http://www.airliners.net/photo/British-Airways/Boeing-757-236/0035024/&sid=766c1a668fe8b4c51c4dd719d44b6e50)

BSSW
05-10-2009, 20:17
Oi, kanskje det var B757 som fløy meg da :wow: :)

Discus
05-10-2009, 20:29
Vet du hva de brukte til LGW på våren/tidlig sommer '98?

Du får svinge innom BA-museet neste gang du er på LHR - de har kanskje oversikt over 90-tallet også. De hadde hvertfall over 30-40-50-tallet, men husker ikke hvor langt frem.

BSSW
05-10-2009, 20:35
Tenkte tanken, men vet ikke om/når jeg reiser til London igjen :8:

Liker bedre å "utforske" nye steder/flyplasser ;)

Discus
05-10-2009, 20:37
Tenkte tanken, men vet ikke om/når jeg reiser til London igjen :8:

Jeg tenkte det var en god unnskyldning for en tur

Liker bedre å "utforske" nye steder/flyplasser ;)


KGL kan sikkert anbefale noen i området ;)

BSSW
05-10-2009, 20:40
Jeg tenkte det var en god unnskyldning for en tur
Normalt så holder det i massevis ;) Men er ikke så glad i London...

KGL kan sikkert anbefale noen i området ;)
Tviler jeg ikke ett sekund på :D

Martin
05-10-2009, 22:19
Kikket litt på FLyertalk, og fant denne:

Other changes include a boost to services from Heathrow to Bologna and from Gatwick to Marseille, Ljubljana, Vilnius, Sofia and Budapest. Flights to Perpignan and Stavanger will be suspended fro the end of March due to reduced demand.

http://www.flyertalk.com/forum/british-airways-executive-club/29598-route-changes-march-28-a.html

BA la mao. ned SVG-ruten i Mars 1999.

Martin
05-10-2009, 23:42
Og, bare for å "bevise" at BSSW fløy til LGW:

Her er boardingpasset til hans mor, som viser at flight BA2794 fløy fra LGW til SVG:

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/BABP.jpg

Og i følge denne:

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/DSC_0386.jpg

Ser vi at:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/DSC_0385.jpg
BA2791 er et flightnummer som ble benyttet på OSL-LGW.

Mao. er det nærliggende å tro at BA279X-serien var vanlige rutenumre, og at det ikke var noen charterflight BSSW var med.


En annen ting jeg forøvrig la merke til, i en gammel tråd på Flyertalk, der det ble stilt spørsmål til hvorfor BA (den gangen, var vel ca. 2005) fløy til både IAH og DFW kun fra LGW, og det ble bl.a. nevnt at LGW visstnok var en flyplass med mye "oljeconnections". Derfor er det vel og logisk å tenke at en rute mellom SVG og LGW ville hatt et visst marked.

(Om jeg har for lite å gjøre? Neeeeeida :D)

Lennart
06-10-2009, 06:50
Bra jobba Martin :)
Fikk en mail ifra LHR google group med mer info , skal copy'n'paste senere

mach.86
06-10-2009, 16:55
Jeg forstår det dithen at BA i mars 1999 flyttet flygingene fra LGW tilbake til LHR og forsatte en stund til. Regner med at timetable som vist over fra oct 1999-mar 2000 er fra LHR (nederst bilde sier ikke om det er LHR eller LGW)
Kjekt at noen fremdeles har rutetabellene....

Martin
06-10-2009, 17:42
Jeg forstår det dithen at BA i mars 1999 flyttet flygingene fra LGW tilbake til LHR og forsatte en stund til. Regner med at timetable som vist over fra oct 1999-mar 2000 er fra LHR (nederst bilde sier ikke om det er LHR eller LGW)
Kjekt at noen fremdeles har rutetabellene....

Rutetabellen på det nederste bildet viser flyvninger fra OSL. Til høyre for ankomsttidspunktet, der du en liten ring med enten et ett-tall, eller en N inni. Det angit om flighten ankommer LHR Terminal 1, eller LGW Terminal North. Som du ser, hadde BA den gang altså to flighter til LGW, og 5 til LHR. i dag har de kun 4 til LHR.

Men poenget med det bildet, var mest for å "bevise" at flightnummerserien som ble brukt, var et vanlig rutenummer, og ikke en chartret flight, og at nummerserien hørte hjemme på LGW, ergo fløy BSSW en vanlig ruteflight mellom LGW og SVG i 1997.

Jeg forstår det dithen at BA i mars 1999 flyttet flygingene fra LGW tilbake til LHR og forsatte en stund til....

Jeg forstår ikke helt hva du mener her? Om du referer til OSL-flightene, så har ingen flighter blitt flyttet fra LGW til LHR. De hadde to flighter til LGW, som siden ble lagt ned. Kan sjekke opp når jeg kommer hjem når de forsvant.. Fant denne og tre tabeller til nederst i en skuff i går ;).

Lennart
06-10-2009, 20:58
Her er svaret ifra mine LHR/GW venner


I think BA stopped flying LHR-SVG around 1991. I flew on BA772/773 LHR/
BGO/SVG/BGO/LHR May 1991 on I think the service stopped in October.

Brgds PAUL

On Oct 6, 10:19 am, Mark Curran <n37...@googlemail.com> wrote:
> Old Wiki not entirely correct: Dan passed NCL-SVG/BGO/FBU to Braathens prior
> to their demise. Indeed the LGW-NCL flights were operated by a One-Eleven
> 500 which day stopped at Newcastle. There was no through-flight from
> Gatwick, NCL-LGW as DA101/2/7/8 whereas the NCL-Norway flights were DA84x.
> Of course there was a lot of chopping and changing between One-Eleven and
> 146 variants in the preceding years.
>

mach.86
06-10-2009, 22:17
Kikket litt på FLyertalk, og fant denne:



http://www.flyertalk.com/forum/british-airways-executive-club/29598-route-changes-march-28-a.html

BA la mao. ned SVG-ruten i Mars 1999.

Ser ut til mars -99 er det som er nærmest. Jeg jobbet selv på flyplassen og handlet BA772/773, men sluttet før de flyttet flygingene til LGW. Var bare ikke sikker på hvor lenge de forsatte før de la ned.

mach.86
06-10-2009, 23:11
Ser også at Dan-Air blir nevnt i siste innlegg. De startet på NCL-SVG-NCL i 1973 med Hawker Siddeley HS748 to dager i uken. Senere ble det fem og siden seks ukentlige avganger. Det ble brukt BAC1-11 og BAe-146 litt om hverandre. Da jeg jobbet på flyplassen gikk ruten via Bergen om jeg ikke husker feil. Da helst med BAe-146. Dan-Air ble solgt til BA i 1992 for 1£. Så BU må ha overtatt NCL flygingene før 1992 i følge dine LHR/LGW kilder.

Litt overaskende å se at du har fløyet til Norwich med AirUK. Kan du tidfeste den turen?

Lennart
07-10-2009, 08:02
Mulig turen til Norwich var i 1976-1980 en gang.
Må finkjemme far min sine gamle pass (han har flydd MYE) :)

Lennart
07-10-2009, 11:02
Ifølge far min, så var det Air Anglia vi fløy med Norwich-Sola.
Air Anglia ble senere kjøpt opp av Air UK i 1980.

Lennart
10-10-2009, 23:25
BA sluttet å fly på SVG-LHR den sommeren som Jan Einar sitt bilde er tatt på Sola
BA fløy også SVG-BGO-LHR det siste året for å fylle opp ruten.
Fikk en del svar idag ifra en gammel BA -ansatt på Sola

BSSW
11-10-2009, 00:59
Hva med LGW da? Når sluttet de med den ruten?

Lennart
11-10-2009, 10:00
Hun husket ikke lengre :(

mach.86
11-10-2009, 13:18
Jeg er ikke helt sikker hvilket bilde du henviser til?

Lennart
11-10-2009, 13:39
De var der hvertfall en tur i 1998 (http://www.airliners.net/photo/British-Airways/Boeing-757-236/0035024/&sid=766c1a668fe8b4c51c4dd719d44b6e50)


her er BA B757 på Sola , kunne jo være siste flighten dette

mach.86
16-10-2009, 15:00
Ifølge far min, så var det Air Anglia vi fløy med Norwich-Sola.
Air Anglia ble senere kjøpt opp av Air UK i 1980.

Blir vel kanskje ikke helt riktig å si at AirUK "kjøpte" opp Air Anglia. Det var vel heller en sammenslåing av 3(4) selskaper. Sammenslåingen var mellom Air Anglia, Air Wales, British Island Airways (BIA). BIA hadde alt overtatt Air Westward i mars 1979. AirUK startet operasjonene sine 1. januar 1980.

Air Anglia varte bare i 10år (1970-1980), det var resultat av en annen sammenslåing i 1970

OJB
27-10-2009, 23:14
Tänk om den kunde fås i luften igen!!! :spin

Send penger så skal jeg fikse resten!

OJB
27-10-2009, 23:22
Her er svaret ifra mine LHR/GW venner


I think BA stopped flying LHR-SVG around 1991. I flew on BA772/773 LHR/
BGO/SVG/BGO/LHR May 1991 on I think the service stopped in October.

Brgds PAUL

On Oct 6, 10:19 am, Mark Curran <n37...@googlemail.com> wrote:
> Old Wiki not entirely correct: Dan passed NCL-SVG/BGO/FBU to Braathens prior
> to their demise. Indeed the LGW-NCL flights were operated by a One-Eleven
> 500 which day stopped at Newcastle. There was no through-flight from
> Gatwick, NCL-LGW as DA101/2/7/8 whereas the NCL-Norway flights were DA84x.
> Of course there was a lot of chopping and changing between One-Eleven and
> 146 variants in the preceding years.
>

Dette kan ikke være mye venner Lennart,
Jeg brukte BA772/773 mye mellom SVG og LHR på hele nittitallet.
Ruten ble lagt ned på slutten av 1999 etter den hysteriske satsingen i 1998 hvor de enkelte dager var oppe i hele 3 avganger med både 732 , 734 og 752.

OJB
27-10-2009, 23:27
Hva med LGW da? Når sluttet de med den ruten?

Meg bekjent har BA aldri trafikkert SVG - LGW.

Martin
28-10-2009, 04:09
Meg bekjent har BA aldri trafikkert SVG - LGW.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/BABP.jpg

Dette er vel et greit bevis på at de har gjort det minst en gang? I tillegg var flightnummeret i ca. samme serie som ruteflyvningene mellom OSL og LGW, så for meg virker det sannsynlig at det var en ruteflyvning også, og ikke charter.

BSSW
28-10-2009, 20:45
Ser nesten ut til at jeg har flydd 2 flighter som egentlig ikke har eksistrert... :8:

;)

Beechdriver
20-11-2009, 11:08
Om jeg husker rett fløy BA Stavanger-London og hvidere til Paris i 1989/1990 med Fokker-100 (innleid men husker ikke av hvem). KLM fløy til SVG som NLM cityhopper (forgjenger KLM Cityhooper) med både Fokker 28 Fellowship of Fokker 27 Friendship (70/80/90-tallet).

mach.86
21-11-2009, 16:41
KLM startet flyginger til SVG den 4. april 1977. I mangen år gikk ruten med en Douglas DC-9-10 med 80 seter. Ruten har vel mer eller mindre gått sammenhengende frem til i dag, med unntak av de årene hvor Braathens fløy codeshare med/for KLM.

TG923
21-11-2009, 17:30
Var ikke KLM på Sola før 1977?
Mener da jeg reiste FBU-SVG-AMS med KLM tidligere på 70-tallet

mach.86
21-11-2009, 19:21
Det er mye mulig du har, men jeg sitter på et avisutklipp fra 1987 der det er 10års jubileum for ruteåpningen AMS-SVG-AMS. Om det har vært andre ruter som har svingt via SVG står det ingenting om. Men for de som sitter med gamle rutehefter kan kanskje gi oss ett svar.

Fellowship
22-11-2009, 00:05
Var ikke KLM på Sola før 1977?
Mener da jeg reiste FBU-SVG-AMS med KLM tidligere på 70-tallet

KLM har aldri fløyet FBU-SVG-AMS. Men de fløy i mange år FBU-KRS-AMS, men dette var kun til og med 1971, da de vekslet til å fly FBU-GOT-AMS inntil de begynet med nonstop FBU-AMS.

Jeg kan ikke svare på når de begynte å fly AMS-SVG, men jeg er ikke overrasket om 1977 er riktig, slik det er skrevet her.

SAS fløy FBU-SVG-AMS i mange år, men hvor lenge ut på 70-tallet husker jeg ikke.

LN-MOW
22-11-2009, 00:45
SAS fløy FBU-SVG-AMS i mange år, men hvor lenge ut på 70-tallet husker jeg ikke.

De fløy denne ruta ihvertfall til 1984 ... muligens noe lenger.

mach.86
22-11-2009, 11:37
Jeg synes å huske at SK fløy SVG-AMS-SVG i 1987. Jeg jobbet på flyplassen på denne tiden og jeg tror ikke denne ruten var gjennomgående. SK hadde gjennomgående ruter fra BGO-SVG-LHR (SK515-517 tror jeg det var), senere ble det en FBU-SVG-ABZ (DC-9-21) om ikke husken spiller meg et puss. Var det også en gjennomgående BGO-SVG-CPH på denne tiden?

Beechdriver
23-11-2009, 22:05
Jeg fløy SK547 BGO-SVG-AMS våren 1987 (DC9-41). Avgang var fra den gamle terminalen på Flesland. Senere (ca. 1989-ca. 1993) fløy SK med Fokker 50 SVG-AMS-SVG.

LN-KGL
24-11-2009, 00:47
SVG har vært mellomlandingsplass for andre destinasjoner fra Fornebu - jeg fløy med DC-9-21 fra Oslo til Glasgow med mellomlanding på SVG begge veier i påsken 1990. Begynnelsen på oppholdet i Scotland denne påsken ble litt spesiell - for det første var det foran gardinen til GLA fredag den 6. april, et GLA i kaos på grunn av oppbygninger, en skranglebusstur til Edinburgh og ombord kunne røyke (jeg gjorde det ikke) og så våknet en opp neste dag med nyhetene om Scandinavian Star. Det la litt demper på stemningen i Craigmillar Park de første par dagene, så derfor flyttet vi til Bruntsfield før vi begav oss opp i The Highlands med besøk hos en del whisky-destillerier før en tok fatt på vestkysten. Selvsagt var returen hjem også med DC-9-21 foran gardinen.

Å ja, det ble ytret ønske om tips til hvilke flyplasser en skal fly til i UK - dere får vente til etter 29. januar, for da er det et jubileum for meg - jeg har da flydd til/fra 30 flyplasser i UK. Har vel besøkt mer enn titalls flere flyplasser som det enten ikke er mulig å fly til/fra eller ikke har flydd til enda og en femtentalls flymuseer.

RampSnake
24-11-2009, 01:15
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/BABP.jpg

Dette er vel et greit bevis på at de har gjort det minst en gang? I tillegg var flightnummeret i ca. samme serie som ruteflyvningene mellom OSL og LGW, så for meg virker det sannsynlig at det var en ruteflyvning også, og ikke charter.
Jeg har også fløyet SVG-LGW med BA 737 på slutten av 90-tallet. Ikke noe chartertur dette heller;)


On Topic; Husker å ha fløyet charter med Premiair fra SVG-HER (Kreta) en gang på 90-tallet. Noen som vet hvilke flytype som ble brukt på den aktuelle ruten? Har på følelsen av at det kan ha vært en A300 vi fløy med.

Lennart
24-11-2009, 08:23
Premiair hadde vel de 3 A300 ifra Conair. Usikker på resten av flåten på den tiden.
Eg har ett bilde av Premiair A300 tatt på Sola, men ikke digitalt.

Fellowship
26-11-2009, 21:17
På ´90-tallet var flåten til Premiair DC-10, A300 og A320, fra 1993 til 2000

TG923
27-11-2009, 00:33
KLM har aldri fløyet FBU-SVG-AMS. Men de fløy i mange år FBU-KRS-AMS, men dette var kun til og med 1971, da de vekslet til å fly FBU-GOT-AMS inntil de begynet med nonstop FBU-AMS.

SAS fløy FBU-SVG-AMS i mange år, men hvor lenge ut på 70-tallet husker jeg ikke.

OK - takk for oppklaringen. Mener vi fløy med KLM den ene veien og SAS den andre, men husker ikke detaljene - var bare guttungen den gangen.

OJB
30-11-2009, 17:05
De fløy denne ruta ihvertfall til 1984 ... muligens noe lenger.

Stemmer Andreas, SK547/548 paret gikk i årevis frem til 1988 mener jeg det var.

OJB
30-11-2009, 17:09
Jeg synes å huske at SK fløy SVG-AMS-SVG i 1987. Jeg jobbet på flyplassen på denne tiden og jeg tror ikke denne ruten var gjennomgående. SK hadde gjennomgående ruter fra BGO-SVG-LHR (SK515-517 tror jeg det var), senere ble det en FBU-SVG-ABZ (DC-9-21) om ikke husken spiller meg et puss. Var det også en gjennomgående BGO-SVG-CPH på denne tiden?

SK547/548 var alltid gjennomgående FBU-SVG-AMS.
Jeg brukte den ruten både på strekket SVG-AMS retur og SVG-FBU retur.
Passet alltid godt som tidlig ettermiddags flight fra Fornebu til SVG.
Det var den ene av 2 SAS flighter i mange år mellom FBU og SVG SAS fikk trafikkere i de regulerte tider, mens BU hadde resten enten direkte til SVG eller via KRS.

SVG
01-12-2009, 19:13
Har selv fløyet BA fra SVG til LHR med Trident 2 og Trident 3B. De fløy med B737-200 til LGW samtidig som de fløy med B757 til LHR. Dan-Air fløy SVG-Newcastle med HS748,BAC 1-11 og senere med BAE 146-100(det andre flyet som ble satt i trafikk av Dan-Air) Dan-Air fløy charter til LGW med BAC 1-11,Comet 4 og B727-100 med 150 seter(ekstra nødutganger). Ved ett tilfelle var alle representert samtidig. Tror dette var 1977 (?) TAP (Portugal) fløy også charter til Faro på slutten av 70tallet(B727-100).
SAS fløy sommerrute fra New York(Kennedy) til ARN via SVG kun på turen østover på 70tallet med DC8-63. SAS fløy også cargoruter fra Chicago og New York til SVG med DC8-62F(også 62CF)
Loganair fløy ABZ-SVG med Bech 18 de første årene de fløy.Noen ganger brukte de også Short Skyvan(den første turen med Skyvan!):D

mach.86
05-12-2009, 11:14
Takk SVG
Mye info der jeg ikke visste, Dette med Beech 18 til ABZ hadde jeg ingen peiling paa. Hadde vaert morsomt om noen hadde bilder aa dele med oss fra denne epoken.

SVG
06-12-2009, 20:23
Her er en link til et bilde av Beech 18 slik det så ut da ruten startet i 1969!

http://www.airliners.net/photo/Loganair/Beech-E18S/0220708/L/&sid=669f0b9ad77e99b35bb1db5257f08893

SVG
06-12-2009, 20:28
Her er også en link til bildet av flyet som åpnet denne ruten i 1969!
http://www.airliners.net/photo/Loganair/Short-SC-7-Skyvan/0754655/L/&sid=5f929de1861bf76c382926bbd982134f

mach.86
25-01-2010, 00:48
Journalist i Stavanger Aftenblad, Jan-Petter Helgesen er mer enn middels flyinteressert. Han har så lenge jeg kan huske skrevet alt av flyrelaterte saker for Stavanger Aftenblad, og dessuten skrevet boka "Kampen om Sola".

Han skriver i Aftenbladet den 6 februar 1998: British Airways ønsker forsatt å ha et godt rutetilbud mellom Stavanger Lufthavn, Sola og Gatwick-flyplassen utenfor London.
Lenger nede i samme rubrikk, skriver han at Braathen's som i årevis hadde sammarbeidet med BA ble nødt til å avslutte sammarbeidet fordi KL kjøpte seg opp i BU.
Videre står det at BA brukte B-737-400 med 117 seter, og at SK fløy SVG-LHR to ganger daglig


På en annen side, men samme dag står det at BU starter flyginger SVG-AMS-SVG den 29. mars 1998.

Håper dette er oppklarende på våres SVG-LGW diskusjon

DY1503
12-10-2012, 15:59
Føk til SVG fra enten LHR eller LGW i desember 1993, var vertfall mørkt da vi landet, så må ha vert en ettermiddags/kveldsflight. Noen som har peiling her om hva det kan være jeg har flydd ? Mangler rutenummer og alt. (vet det kanskje skal til regs. forumet men tenkte det var mulig å spørre her siden det er relevant i forhold til tema, BA diskusjonen)

Fellowship
12-10-2012, 19:45
Hvis det var BA du fløy så er nok sannsynligheten for B737-200 stor!

mach.86
20-10-2012, 16:25
Da jeg jobbet på Sola i slutten av -80 tallet, var det vel mest B737-400 de brukte. Gikk de tilbake til -200 senere?

Stone
20-10-2012, 17:35
Ja, de gjorde det. Den siste tiden BA fløy mener jeg var ganske snodig, med varierende rutetid til/fra LGW alt etter hvilken dag det var, oftest med 737-200, men av og til med -400. Det var vel ex-Dan-Air crew som opererte denne.
I tillegg var det også en 757 som kom fra LHR på formiddagen og stod til utpå ettermiddagen før den returnerte. Den stod så lenge at det var vanlig å fjernparkere den.... :8:

Fellowship
20-10-2012, 20:22
Da jeg jobbet på Sola i slutten av -80 tallet, var det vel mest B737-400 de brukte. Gikk de tilbake til -200 senere?

saksopplysning: BA begynte ikke å fly 737-436 før i november 1991, og de fleste av flyene ble levert i 92.

Dan-Air var tidlig med 737-400, levert alt i 1989, omtrent samtidig med at BU fikk sine 2 første.

BraathensSafe1985
11-11-2012, 12:56
Mener jeg fløy BA 757 200 fra Stavanger til London i 95 eller 97. Men det er mulig at det var BA 737 400 til Aberdeen for så å skifte til BA 757 200 fra Aberdeen til London.

BraathensSafe1985
11-11-2012, 13:04
Forøvrig:

Air France: Concorde ( charter )
British Airways: Concorde ( charter )

Stone
11-11-2012, 14:57
Disse er vel ikke nevnt:

Teddy Air fløy SVG-SKE på nittitallet med EMB-110, husker dessverre ikke nøyaktig tidsperiode.

Før Maersk-eide AirBusiness fløy SVG-AAR-EBJ med Shorts 360 fra ca.1984 var det et annet dansk selskap som fløy EMB-110 SVG-Thisted-Esbjerg.
Noen som husker hva det het?

BraathensSafe1985
11-11-2012, 17:23
British Airways B757 200 på Sola i 1998:

http://www.airliners.net/photo/British-Airways/Boeing-757-236/0035024/L/&sid=5fc5f5f1f06858cef6f9bf346297a3e3

LN-BFT
23-11-2012, 20:43
Disse er vel ikke nevnt:

Teddy Air fløy SVG-SKE på nittitallet med EMB-110, husker dessverre ikke nøyaktig tidsperiode.

Før Maersk-eide AirBusiness fløy SVG-AAR-EBJ med Shorts 360 fra ca.1984 var det et annet dansk selskap som fløy EMB-110 SVG-Thisted-Esbjerg.
Noen som husker hva det het?

Danske EMB-110 operatører var iallefall Sun-Air og MUK AIR,men husker ikke om også Midt-Fly hadde en slik.Alternativt så var det muligens en EMB-110 operasjon under AirBusiness-navnet før de ble Maersk-eiet ( pussig så glemsk man blir!)

LN-BFT
24-11-2012, 15:44
Ref. min teori over, så fant jeg et bilde av EMB-110 Bandeirante OY-ASY i Esbjerg 1982 merket ALKAIR.Denne gikk iflg. bildetekst vidre til AirBusiness.Mener å huske at AB ble etablert av ALKAIR for så å bli solgt til Maersk

Stone
28-11-2012, 02:20
Ref. min teori over, så fant jeg et bilde av EMB-110 Bandeirante OY-ASY i Esbjerg 1982 merket ALKAIR.Denne gikk iflg. bildetekst vidre til AirBusiness.Mener å huske at AB ble etablert av ALKAIR for så å bli solgt til Maersk
Jepp. Alkair it was. Når Air Business overtok med Shorts 360 fløy de vel SVG-AAR-EBJ først hvis jeg ikke tar feil. Om de senere endret AAR til BLL husker jeg ikke helt. Men jeg tror faktisk ikke det.

krølle
04-02-2014, 13:27
Mye rart som dukker opp når en bruker Search funksjonen:lol:
BA fløy både til LGW/LHR som andre har bevist ved b-pass. Crew hadde nightstop i SVG. Husker t.o.m den kom inn 31/12 et år kl 2220 ( ca )
I tillegg så hadde vi de heldige som hadde billett SVG-LHR-LGW-... de fikk denied boarding compensation for å "slippe" å fly via LHR i.o.m de skulle videre fra LGW.

Dan-Air fløy og 737, de var vel de første til å ha blokkert midtsete foran gardinet, 737 var ikke spesiellt godt likt blant enkelte eks BAC skippere.

Og Air Anglia fløy på både NWI/ABZ.

raider66
04-02-2014, 19:22
Hei!
British European Airways Vickers Viking er så langt jeg kan se ikke nevnt. Fløy London (Northolt) - Sola - Fornebu allerede i 1946 og også så sent som i 1952, ifølge Propliner magazine No. 136.

Beste hilsen Espen

Stone
05-02-2014, 11:19
Husker t.o.m den kom inn 31/12 et år kl 2220 ( ca )
Jo takk. Den gikk ut igjen tidlig neste morgen som normalt. Gjett hvem som var på jobb......:o

LN-TOR
06-02-2014, 14:30
Hei
Etter å ha lest igjennom innleggene her minner jeg om:
VLS (Vestlandske Luftfartselskap A/S) trafikkerte Sola med Short Sealand - både Sola sjø og land - land om vinteren da det var et amfibium fra 1951 - 57. Selskapet hadde to sealands - LN-SUH og LN-SUF.
Videre hadde selskapet en DH-Heron mk.II LN-BDS som det hadde i rute mellom Bergen/Flesland og Stavanger/Sola og Bergen/Flesland og Trondheim/Værnes
Er det noen som har bilder fra disse operasjonene vil det være fint om de ble publisert.
hilsen
LN-TOR

1944vintage
06-02-2014, 14:38
Det var jo en fin tråd om VLS' ruteopersjoner på gamle Airpics forum.
Med et foto av Heron LN-BDS.

Om det er mulig å gjenskape den tråden, så hadde det jo vært flott.

mach.86
15-02-2014, 09:33
Det var jo en fin tråd om VLS' ruteopersjoner på gamle Airpics forum.
Med et foto av Heron LN-BDS.

Om det er mulig å gjenskape den tråden, så hadde det jo vært flott.

Jeg skrev en gang et sammendrag av historien til Nordsjøfly som jeg la ut på ovenfor nevnte forum. Siden PCér har en tendens til å havarere mistet jeg selvfølgelig denne historien. Er det noen som har kopi av Nordsjøfly historien?

1944vintage
15-02-2014, 14:58
Jeg har et par tekstfiler med tittel: Haugesund.

Er usikker på om det er det du sikter til, eller utdrag jeg selv har skrevet
fra boka om Luftfarten på Haugalandet.

Hvis du sender PM med mailadresse, så kan jeg sende kopi,
så får du se selv. :)

krølle
02-03-2014, 17:41
Utenlandske ruteselskap jeg kommer på i farten:

Air Anglia F27 & F28

Air Business Shorts 360

Air France B727 & 737

airUK F-27

Allied Airways DH-86 Dragon Rapide?

British Airways Bac1-11 & B-737?

Cimber Air

City Star Airlines Dornier Do328

Dan Air DH Comet, HS748, BAe 146

Danish Air Transport ATR-42 & Saab 340

Eastern Airways BAe J-41?

Eurowings Avro RJ85?

Golden Air Saab 340

KLM DC-9-10, B-737?

KLM Cityhopper Fokker 70/100

Lufthansa B-737 & CRJ50/70

Muk Air

Mærskair F-50

Newair

North Flying

Sterling B-737

Welcome Air Dornier Do 328?

Noen andre som kan komplettere listen med flere selskaper, flytyper, destinasjoner og årstall
Charter selskaper følger.

Nå husker jeg ikke alle, men AirUk fløy og med BAE-146 og F-50
Dan-air som vent i andre tråder med B737
Men noe ringer i hodet om KLM og SF340, er det bare surr i et gammelt hode, eller narde som har samme ringingen.

Stone
02-03-2014, 17:50
Nå husker jeg ikke alle, men AirUk fløy og med BAE-146 og F-50
Dan-air som vent i andre tråder med B737
Men noe ringer i hodet om KLM og SF340, er det bare surr i et gammelt hode, eller narde som har samme ringingen.
Ringingen i hodet ditt er nok korrekt. KLM Cityhopper fløy innimellom SF340 som erstatning for F50 rundt midten av nittitallet. De fløy vel også F27 en liten periode før det.
Dan-Air fløy vel sjeldent med 737 (-200 og -400?), men likevel. 1-11 vrimlet det jo av i årevis.

krølle
03-03-2014, 13:14
Ringingen i hodet ditt er nok korrekt. KLM Cityhopper fløy innimellom SF340 som erstatning for F50 rundt midten av nittitallet. De fløy vel også F27 en liten periode før det.
Dan-Air fløy vel sjeldent med 737 (-200 og -400?), men likevel. 1-11 vrimlet det jo av i årevis.

Klarer ikke å dra det helt, men grunnen til at jeg husker 737'ern, var vel som BU mann så anså man vel den for den "optimale" maskinen. Derimot husker jeg at enkelte Dan Air kapteiner som hadde flydd 1-11 "hatet" 737 flymessing.

Forøvrig var det NLM som fløy SF340 og F-27 for KLM.

Stone
03-03-2014, 16:03
Forøvrig var det NLM som fløy SF340 og F-27 for KLM.
Vel. KLM Cityhopper ble jo dannet når NLM og Netherlines ble fusjonert i 1991, etter at sistnevnte ble kjøpt opp av KLM, så F27 var vel NLM, mens de SF340-operasjonene jeg siktet til var definitivt KLM Cityhopper. Jeg har ikke sett SF340 i NLM-farger på Sola.
Details schmitails.... ;)

LN-BFT
03-03-2014, 19:10
Flere detaljer: BusyBee fløy for Cityhopper med LN-BBB i deres farger. Varighet ca. ett år, fram til konkursen desember 1992.Maskinen stod Malmø over natten og gikk Amsterdam-Nürnberg-Ams.-Basel-Ams.-Stavanger-Ams.-Malmø. Crewbytte Ams.

krølle
04-03-2014, 14:18
Vel. KLM Cityhopper ble jo dannet når NLM og Netherlines ble fusjonert i 1991, etter at sistnevnte ble kjøpt opp av KLM, så F27 var vel NLM, mens de SF340-operasjonene jeg siktet til var definitivt KLM Cityhopper. Jeg har ikke sett SF340 i NLM-farger på Sola.
Details schmitails.... ;)

Du har nok rett. Var en kjapp "konklusjon" etter et lite dykk i WIKI.
My bad

krølle
05-03-2014, 18:47
Hei!
British European Airways Vickers Viking er så langt jeg kan se ikke nevnt. Fløy London (Northolt) - Sola - Fornebu allerede i 1946 og også så sent som i 1952, ifølge Propliner magazine No. 136.

Beste hilsen Espen

Enda godt noen har hode nok til å ta vare på enkelte ting, ikke jeg dog, men
dette fant jeg iallefall:
Som nevnt så begynte de å fly fra NORTHOLT, men ifølge deres sjef på Vestlandet så var det med DC-3 I 46.
Så, fra sommeren 1960 fortsatte det med uregelmessige flygninger frem til 1971, hovedsaklig nattflygninger om sommeren.
Fra 1978 begynte de så å fly TRIDENT 2, 6 x ukentlig, hvorpå de gikk til daglig i 1980.
Gjengitt fra et skriv i forbindelse med at BA byttet handling agent fra SK til BU i 1988.

Fellowship
06-03-2014, 11:40
Hei!
British European Airways Vickers Viking er så langt jeg kan se ikke nevnt. Fløy London (Northolt) - Sola - Fornebu allerede i 1946 og også så sent som i 1952, ifølge Propliner magazine No. 136.

Beste hilsen Espen

Jeg tror også at det var DC-3 i 1946.
En annen ting er at i 1947 fløy BEA Northolt- Sola - Gardermoen (GEN) når de skulle sette inn Viking. FBU hadde på den tid en ganske begrensa rullebanelengde.
Da de kom med Viking igjen i 1952, var rullebanen lang nok og de gikk til FBU med den.

hmm273
06-03-2014, 13:14
BEA DC-3 på Fornebu

http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/FBU-BEA-DC3.jpg

ENJOY!

Altitude
10-03-2014, 01:13
Jeg fløy SK547 BGO-SVG-AMS våren 1987 (DC9-41). Avgang var fra den gamle terminalen på Flesland. Senere (ca. 1989-ca. 1993) fløy SK med Fokker 50 SVG-AMS-SVG.

SAS fløy SVG-AMS med F-50 tidlig på 1990-tallet, men ikke før tidligst 1992, mener jeg. Etter en tids fravær på ruten. Sen kveldsavgang til AMS, tidlig morgenavgang til SVG.

Det var omtrent på samme tid de prøvde seg med utvidede frekvenser fra Sola til Newcastle, Glasgow og Aberdeen. Oljedestinasjoner.

Forøvrig:
British Airways: Concorde ( charter )

Ja, men BA benyttet også Concorde (to?) én gang på LHR-SVG-LHR på vanlig rutenummer mot slutten av 1980-tallet. Crew training, selvsagt. Husker ikke datoen(e), men vi var flere som vuderte å kaste oss på et fly til SVG for å bli med på returen til LHR.

Det jeg imidlertid husker bedre er: BAs Trident III fra SVG til LHR, som UM sommeren 1978. Halve kabinen var innredet med bakovervendte seter, og jeg var veldig skuffet. Høydepunktet - take-off - ble jo ikke det samme med ryggen til. Årevis med terapi fulgte.

BHSkeie
08-01-2015, 06:51
Fra Stavanger Aftenblad i går, 7 Januar

VC-10
08-01-2015, 15:03
Ja, men BA benyttet også Concorde (to?) én gang på LHR-SVG-LHR på vanlig rutenummer mot slutten av 1980-tallet. Crew training, selvsagt. Husker ikke datoen(e), men vi var flere som vuderte å kaste oss på et fly til SVG for å bli med på returen til LHR.


Det ble benyttet en Concorde en gang på en ordinær flight LHR-SVG-LHR. 737´eren som egentlig skulle benyttes hadde snag og det var ingen andre av sorten å hente. Siden det var samme crew som betjente B737 og Concorde, satte de for anledningen inn den raske fuglen. Det var en del avisskriverier rundt dette, så det er sikkert mulig å finne tak i for den som måtte være interessert i dette. Årstall husker jeg ikke, men tipper det må ha vært i første halvdel av -80 tallet en gang.

BHSkeie
08-01-2015, 22:03
BA brukte 2 Concorder i forbindelse med et cruise anløp med Quen Elisabeth 25/7-1994.