PDA

View Full Version : Mattilsynet refser OSL-serveringssteder


AirbusTrond
18-09-2009, 18:40
Mattilsynet har vært på kontroll på OSL. Og de likte ikke hva de fant. Nå synes jeg kanskje de overdriver litt i en del tilfeller, men skjerpings er på sin plass !

En rekke serveringssteder på Oslo lufthavn, som daglig har om lag 60.000 passasjerer, har omfattende mangler i renhold, hygiene og oppbevaring av lett bedervelig mat, viser en rapport fra Mattilsynet.
¨
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/mattilsynet-fant-uhygieniske-forhold-paa-oslo-lufthavn-2914049.html

Øivind
18-09-2009, 19:05
Hvor er det de "overdriver"?

seilfly
18-09-2009, 19:33
Bra for serveringsstedene på OSL at "pristilsynet" ennå ikke er opprettet.

Fly high
18-09-2009, 20:53
Enig med AirbusTero i at mattilsynet kan være vel firkantete regelryttere av og til. Men det er vel som med diverse direktorater (f.eks. UDI) - de får mye kritikk, men det er andre som har laget reglene.

AirbusTrond
18-09-2009, 21:09
Det er kanskje rettere å si at det er media som overdriver. Har selv jobbet på kjøkken, og det skal ikke mer enn en liten prikk på en tallerken før det blir anmerkning. Men å si at det er helsefarlig, er ekstremt overdrevet.

Discus
18-09-2009, 21:33
Det er kanskje rettere å si at det er media som overdriver. Har selv jobbet på kjøkken, og det skal ikke mer enn en liten prikk på en tallerken før det blir anmerkning. Men å si at det er helsefarlig, er ekstremt overdrevet.
Men det de sa på TV2-nyhetene i dette tilfellet var at det var en systemsvikt hos selskapet som var ansvarlig, og det var det de var ute etter å få rettet opp. De ble jo sagt at enkelttilfellene ikke var farlige i seg selv. Og da har det etter mening faktisk vært et godt besøk, for de har sett at det er det totalet systemet som ikke er godt nok (ikke tilfeldig slurv der og da)

litt-amatør
18-09-2009, 21:55
Jeg tror ikke dette er overdrevet. Jeg har flere ganger ved serveringsstedene der merket meg en slett håndhygiene og noe som virker som en total mangel på interesse for renhold og hygiene. :8:

Det er klart det henger litt sammen med monopol; akkurat som man ikek behøver å bry seg om andres priser behøver man ikke være så opptatt av renhold etc. Det er det som er problemet med monopoler; det finnes ikke incentiver til å drive best mulig fordi man kan gjøre som man vil.:old

Nå er jeg også en sånn som legger litt merke til sånn og rett som det er forlater steder hvis jeg føler hygienen ikke blir ivaretatt. Jeg er skeptisk til en del offentlige tilsyn, men akkurat Mattilsynet mener jeg gjør en viktig jobb og det er bra at de kikker OSL.

TOS
18-09-2009, 21:59
Bra for serveringsstedene på OSL at "pristilsynet" ennå ikke er opprettet.

Der tar du nok feil. Vi har hatt Pristilsyn (og Prisdirektorat), og dette var forløperne til Konkurransetilsynet som ble opprettet etter forslag fra Ryssdal-utvalget helt i begynnelsen av 90-tallet.:) Det var en konsekvens av at man innså at det ofte ikke var priser som var det sentrale i forhold til å bidra til effektiv konkurranse, men andre, strukturelle og strategiske aspekter (som etableringshindringer osv.) som var viktig. Dermed hadde pristilsynet som sådan utspilt sin rolle.

seilfly
18-09-2009, 22:15
Jeg beklager på det groveste :)

dc-8-63
18-09-2009, 22:20
Der tar du nok feil. Vi har hatt Pristilsyn (og Prisdirektorat), og dette var forløperne til Konkurransetilsynet som ble opprettet etter forslag fra Ryssdal-utvalget helt i begynnelsen av 90-tallet.:) Det var en konsekvens av at man innså at det ofte ikke var priser som var det sentrale i forhold til å bidra til effektiv konkurranse, men andre, strukturelle og strategiske aspekter (som etableringshindringer osv.) som var viktig. Dermed hadde pristilsynet som sådan utspilt sin rolle.

men dette tilsynet har kanskje ikke funnet OSL ennaa :old Muligens de holder paa med analysen paa FBU ennaa...:old

rampen
18-09-2009, 22:49
Tror det er på sin plass at dette kommer frem. Jeg har selv for noen år siden levert matvarer til en av spiseplassene( som IKKE er nevnt i listen fra mattilsynet), og jeg leverte kjølevarer/frysevarer 3 ganger i uken på fast leveringstidspunkt kl 08.00. Varene ble levert i kjelleren på OSL, der hvor all varelevering til flyplassen er. Varene ble levert på paller, og plassert i et rom uten kjøle/frysemuligheter. Dette finnes heller ikke pr dags dato på nevnte sted. Varene ble levert ca kl 08.00 hver eneste gang, plassert på anvist plass av de som jobber på varemottaket( disse er ansatt av OSL, og har intet med serveringstedene å gjøre). Problemet var at denne spiseplassen ikke åpnet før midt på dagen, og både kjølevarene og frysevarene kunne stå i romtemperatur som er høy der nede i opptil 3 timer uten at disse ble hentet og satt inn på spisestedets kjøle/fryserom. Som sjåfør hadde jeg aldri mulighet å levere direkte til firmaets kjølerom/fryserom pga da måtte jeg være sikkerhetsklarert, noe jeg ikke fikk da det var spiseplassen som måtte søke for meg, og sjefen der jobbet ikke på OSL og ikke visste hvem jeg var da han satt en annen plass i landet.. Jeg har alltid sagt at det ikke finnes noe galt med flymaten, har levert til firmaer på OsL som driver med det også, og der er temeratur,hygiene og renhold veldig bra. Men vi har hørt historier hvor passasjerer er blitt syke, og jeg har mine mistanker hvor det kan komme fra..

FlightDeck
18-09-2009, 22:56
Har selv jobbet på kjøkken, og det skal ikke mer enn en liten prikk på en tallerken før det blir anmerkning.

Som det kommer tydelig frem av reportasjen er det jo ikke enkelttilfellene som er det verste, men at man finner feil og mangler på gjennomgående basis ved serveringsstedene. Det er sikkert mange her som ikke liker tilsyn og kontrollorganer, men i dette tilfellet synes Mattilsynets besøk å ha vært veldig konstruktivt ettersom Mattilsynet nettopp har funnet en systemfeil (ikke en enkeltfeil) og eieren har gjort systemendringer.

TOS
18-09-2009, 23:27
Jeg beklager på det groveste :)

Easy mistake to make....;)

men dette tilsynet har kanskje ikke funnet OSL ennaa :old Muligens de holder paa med analysen paa FBU ennaa...:old

Ting tar tid, vet du....;) og prisene på OSL er nok ikke tilsynets største bekymring.

dc-8-63
18-09-2009, 23:33
...det er ikke min stoerste bekymring heller...^_^ saa lenge jeg faar nyte min fredags Ale paa fergen hjem....

LN-KKY
18-09-2009, 23:39
Ting tar tid, vet du....;) og prisene på OSL er nok ikke tilsynets største bekymring.

Men det burde det vært, eller i hvertfall gjort noe med ansattprisene slik at vi som jobber der kunne spist en ordentlig middag uten at det skal koste oss nærmere 200 kr.. Baguett med ost og skinke er LITT utdatert kan man si.. hehe

Discus
18-09-2009, 23:59
Det er mange arbeidsplasser som har mistet kantina, men neppe en sak for konkurransetilsynet.

MD11
19-09-2009, 00:11
Ikke bra dette nei, absolutt ikke. MEN noe annet ledelsen burde innføre er å sørge for at de ansatte på serveringssjappene holder seg unna snus og tyggis når de er på jobb bak diskene. Dette er en uting som er meget utbredt blant de ansatte legger jeg merke til. Og ser jeg det sier jeg selvsagt fra til vedkommende.

AirbusTrond
19-09-2009, 00:26
Misforstå meg rett, jeg sa at skjerpings er på sin plass, men at jeg synes Mattilsynet har litt vel mange oppslag i media, som kan forlede folk til å tro at det er farlig å spise mat utenfor hjemmets trygge ramme. Er litt overrasket over at en så stor aktør som Select ikke har hatt bedre rutiner. Vel, uansett, tryggest å holde seg til denne: :drink

FBU 4EVER
19-09-2009, 07:00
Nå er vel prisene på OSL et resultat av hva nettopp OSL tillater seg i å ta for arealleie og kommisjoner!
På FBU tok man 1 mill. NOK/ kv.m/ år i leie av Narvesen, som så seg lei på at SAS delte ut mer enn en avis til de reisende. Vi fikk holde oss til transportør rollen, mens det det var Narvesen som var nyhetsformidler, var beskjeden den gang. Og resultatet var sure pax som kun fikk en avis. Nå betaler vel SAS stort sett full pris på sine aviser, men ikke den gang.

ENGM RAMP
19-09-2009, 07:10
Desverre er det ingen kantine på OSL lenger

Joda Ticketor, den ER her ;) Du må bare få hjelp av noen til å finne den! :) Prøv i Flyportens 1 etasje istedet!

MartinL
19-09-2009, 08:35
Nå betaler vel SAS stort sett full pris på sine aviser, men ikke den gang.

SAS betaler overhode ikke fullpris for sine aviser. På det norske markedet er prisen nærmest symbolsk. Derimot har jeg hørt om at avisene betaler seg til distribusjonsrett på Arlanda, uten å ha fått bekreftet dette.

Utfordringen for Norske aviser er at de måles på betalt opplag og ikke på trykt opplag. Da blir det vanskelig å gi bort aviser for å fremme opplaget.

rampen
19-09-2009, 09:10
Joda Ticketor, den ER her ;) Du må bare få hjelp av noen til å finne den! :) Prøv i Flyportens 1 etasje istedet!

Det er kantine i Flyportens 1 etg som du skriver ja, og det er også en i hovedbygget til OSL, i 1 etg som har det samme utvalget.

laurenz
19-09-2009, 10:19
Når det gjelder priser m.m. så var jeg nettopp på Monolitten og kjøpte meg frokost, 2 rundstykker + 2 solrik til den nette sum av kr 108,50,- ! :headbang
(Og merk at det er inkl. 10% rabatt)

Jeg skulle drikke kaffe der på torsdag og fredag men gikk derfra igjen da jeg ikke fant en eneste kopp som var helt ren! :angry: