View Full Version : Dagens Grrr! til Norwegian
Skulle fløyet med DY EVE-OSL-AES i morgen sammen med madammen for å besøke svigers. Pga jobb, et møte i TRD på torsdag, måtte jeg la min billett forfalle, mens madammen reiser selvsagt. (Jobben tar regninga for ekstrabilletten siden den opprinnelige er no refund, så no problem der). Ringte DY for å si fra, og forsikre meg om at returen ble stående. Alt i orden.
Men: Vi hadde bare bruk for en innsjekket bagasje, som sto på meg. Dama i telefonen (svensk selvsagt, det er jo Norwegian!:cool:) nektet plent å la min kjære bruke denne kvoten, selv om det fortsatt bare var én ryggsekk, hun krevde at vi måtte kjøpe ny bagasjekvote, for den som var kjøpt kunne ikke overføres. :headbang
Ut fra en bokstavelig tolkning av reisebetingelsene har de jo rett, men sånn firkantethet øker ikke lysten til å fly med dem igjen. Liknende opplevelser?
Enda en bieffekt som viser at det kan bli krøkkete med alle disse tilleggsproduktene.
Jumper G5
15-09-2009, 22:19
Sikkert millioner tilsvarende opplevelser, men vi skal huske at det er ekstragebyrene som subsidierer billige "sticker prices" i mange lavkost-selskaper. Det kan hende at du har kommet ut for et slikt tilfelle.
DY tar betalt der de betalt kan, og siden det stort sett er gebyrer de er flinke på, så blir det jo slik da :) Hadde vært moro å hørt om du hadde fått samme behandlingen av SAS....? :)
RYKogREIS
15-09-2009, 23:22
Det spørs også om det er teknisk mulig... de to billettene henger jo ikke sammen.... Og som medarbeider kan man jo ofte ikke bare gi ting gratis...
Det spørs også om det er teknisk mulig... de to billettene henger jo ikke sammen.... Og som medarbeider kan man jo ofte ikke bare gi ting gratis...
Vel, de er vel gjerne utstedt sammen med et felles PNR...
Hadde en lignende opplevelse med Sas for ca 1 år siden, jeg og dama var hjemme på juleferie, og farmoren hennes gikk bort på 2. nyttårdag.
Vi hadde da Norwegian Boo-Osl og Sas Osl-Krs. Pga dødsfallet valgte hun da og bli igjen en uke, og jeg måtte da ta den store kofferten pga. at vi delte denne. Den veide jo 34kg, men første leg med Norwegian gikk greit. På Gardermoen kom problemene, det var greit med kø, slik at jeg ble vinket bort til den ledige business insjekkingen. Der fikk jeg værsegod betale for 14kg overvekt, var ikke snakk om at det gikk greit, selv om vi hadde betalt for det, siden biletten hennes ikke ble benyttet, og de kunne selge den på nytt. (flyet var 100% fullt) Prøvde og forklare hvorfor jeg hadde så mye, men fikk bare det glatte lag. Ble spurt om jeg hadde noe status i eurobonus, men da måtte jeg svare som sant var, blir ikke mye status slev om man reiser aldri så mye innenlands i Norge.
Endte opp med og betale over 700kr i overvekt. Selv om det er aldri så mye i henhold til reglene, så synes jeg det var skikkelig dårlig kundeservice...
Den veide jo 34kg, men første leg med Norwegian gikk greit
Den kofferen skulle hverken DY eller SK latt deg sende, 32 kg er absolutt maks.
At du ikke får med en bagasjekvote på en passasjer som ikke reiser er jo en ting, noe annet er når man har betalt spesifikt for en bag, at det ikke lar seg overføre innen PNR-et.
MountainDew
16-09-2009, 00:15
Det spørs også om det er teknisk mulig... de to billettene henger jo ikke sammen.... Og som medarbeider kan man jo ofte ikke bare gi ting gratis...
Helt korrekt at bagasjegebyret ikke kan overføres fra en person til en annen i datasystemet.
Hadde Norwegian brutt reisevilkårene sine kunne jeg forstått at det lages en sak ut av dette. Grrr ;)
Ok, da veide den 32kg da, fordi vi veide den før jeg reiste, og sjekket at den ikke veide mere enn maksvekt pr kolli som var oppgitt på nettsidene dems, bare for og være sikker.. julegaver, hehe :)
sail4fun
16-09-2009, 06:41
Som reisebyrå for de eldre i familien hadde jeg bestill 2* Dy tckts incl seating og bag for svigers.
Nå endrett DY avgangstidene så mye at ny avgangangstid var umulig , så jeg ringte DY for å finne en avgang som passet , de booket om ikke noe problem og bag som vi hadde kjøpt fikk vi med, men guess what ?, seatingen som det var betalt for fikk vi ikke med, men måtte kjøpe seating på nytt , logisk ? , NOT.
TigerBlack
16-09-2009, 07:20
Endte opp med og betale over 700kr i overvekt. Selv om det er aldri så mye i henhold til reglene, så synes jeg det var skikkelig dårlig kundeservice...
Hadde det vært bedre kundeservice å unvike fra gjeldene regler og prosedyrer ? Problemet er at skal man gjøre untak i hytt og pine er ikke reglene vært skvatt,men ja jeg skjønner det er j*vlig surt å betale overvekt.
Men når du sier at du VET at kofferten er for tung og dette er gjort med fult overlegg kan jeg ikke si at jeg syntes så inmari synd på deg.
Alle passasjerer som skal ha med bagasje plikter også å sette seg inn gjeldene regler for bagasje og evt gebyrer ved overvekt. Dette står lett tilgjengelig på de aller fleste flyselskapers internetsider, samt at man kan spør de forsjellige selskapene. Så du har strengt tatt ikke så mye å klage over.
Det spørs også om det er teknisk mulig... de to billettene henger jo ikke sammen.... Og som medarbeider kan man jo ofte ikke bare gi ting gratis...
Det er i hvert fall samme booking og bookingnr. Om ikke annet kunne de jo klare å ordne det i innsjekk på flyplassen, kan da ikke være så vankelig å bare skrive ut en ekstra bagasjetag?
Helt korrekt at bagasjegebyret ikke kan overføres fra en person til en annen i datasystemet.
Hadde Norwegian brutt reisevilkårene sine kunne jeg forstått at det lages en sak ut av dette. Grrr ;)
Som sagt, jeg ser at det er begrenset med "kranglepotensial" siden reglene er sånn, men det er jo en ren tilfeldighet at den sto på meg. Vi kan nesten snu det på hodet; vi har betalt for en innsjekket bagasje som nå ikke kan brukes.
Enden på visa blir at min kjære reiser kun med håndbagasje, mens sekken blir med meg på bisnissreise via Troinnhjæm. Ikke pokker om de får mer bagasjegebyrer av oss:colgate:
Hadde det vært bedre kundeservice å unvike fra gjeldene regler og prosedyrer ?
Ja, er det ikke det som er GOD kundeservice?? :)
Tanta mi på 72 år opplevde noe av det samme her i forrige uke... Hun kom en dag for sent til avgangen sin i Alta nedover hit til Oslo.... Hun hadde bestilt tur retur hvor hun i går skulle reise hjem igjen... At hun hadde tatt en dag feil Hjemme i Alta bare lo hun av og kjøpte seg ny billett nedover og hun spurte om returbilletten også måtte bestilles på nytt hvor de i Alta hadde sagt at det ikke var nødvendig bare hun kom til riktig dag på flyplassen... Men i går da hun kom på Gardermoen var retutbilletten også kanselert... Hvordan er dette mulig? Hun måtte etter mye om og men kjøpe seg ny billett til Alta for å komme seg hjem og Norwegian har mistet 30 potensielle kunder fra Alta... For når selskapet først juger om returbilletten og tar seg dobbelt betalt av en minstepensjonist slutter alle i familien vår å fly med selskapet... Jeg har alltid sagt det... DET ER DYRT Å FLY BILLIG! Kan noen her inne fortelle meg hva som kan ha skjedd her
Hvis du , som jeg, dagligt arbejder med bl.a indcheck, så har du også hørt alle historierne.
Ved bestilling af en e-billet oplyses også om bagage regler...og så er det altså ikke flyselskaberne, men bestilleren som skal vide hvad de går ind til....Når reglerne er 15 eller 20 kgs eller mere, så er det jo klart, at det er den regel selskaberne skal agere ud fra. Og det er altså ikke god kundeservice at give en rabat og en anden ikke.
Jeg har, i snart 40 år, hørt den ene mere eller mindre fantasifulde forklaring på, hvorfor der er for meget bagage, men når pax kommer op til skranken ved de som regel godt, at de har for meget bagage, men alligevel forsøger de med alle midler at slippe...Extrabagage er en god indtægt for alle fly selskaber. Hvis ikke det var det, ville selskaberne jo ikke kræve extra.
Hilsen
Ole
Wishmaster
17-09-2009, 16:41
Om du syns DY er så dyrt med bagasjegreier og extra avgifter, så følg SK reklamen davel... Bruk SK, og ikke DY, da har du bare èn pris å forholde deg til...
Om du syns DY er så dyrt med bagasjegreier og extra avgifter, så følg SK reklamen davel... Bruk SK, og ikke DY, da har du bare èn pris å forholde deg til...
Poenget her er vel at man booker to billetter samtidig og skal ha med en bag. Person A kan ikke resie, og bagen som er betalt er knyttet opp mot denne personen. Person B må betale dobbelt pris på nytt. Ja, sånn praktiseres det, men lite kundevennlig og fleksibelt.
Hvordan er det i SK hvis man har betalt for et par ski el.l.? Kan det flyttes fra person A til person B?
"DET ER DYRT Å FLY BILLIG!"
Må bare få sagt en liten ting: Det er ikke dyrt å fly billig så lenge en møter opp i rett tid. Det er heller ikke dyrt hvis en holder seg innenfor begrensningene med vekt på baggasje... Jeg har aldri hatt problemer med noen av selskapene (SK,WF,DY) nettopp fordi jeg faktisk gjør det jeg får beskjed om ;)
*P.S; Er ikke ment så krasst som det kanskje høres ut som... bare en liten digresjon om reising ;)
Tommy777
17-09-2009, 21:52
Hadde en lignende opplevelse med Sas for ca 1 år siden, jeg og dama var hjemme på juleferie, og farmoren hennes gikk bort på 2. nyttårdag.
Vi hadde da Norwegian Boo-Osl og Sas Osl-Krs. Pga dødsfallet valgte hun da og bli igjen en uke, og jeg måtte da ta den store kofferten pga. at vi delte denne. Den veide jo 34kg, men første leg med Norwegian gikk greit. På Gardermoen kom problemene, det var greit med kø, slik at jeg ble vinket bort til den ledige business insjekkingen. Der fikk jeg værsegod betale for 14kg overvekt, var ikke snakk om at det gikk greit, selv om vi hadde betalt for det, siden biletten hennes ikke ble benyttet, og de kunne selge den på nytt. (flyet var 100% fullt) Prøvde og forklare hvorfor jeg hadde så mye, men fikk bare det glatte lag. Ble spurt om jeg hadde noe status i eurobonus, men da måtte jeg svare som sant var, blir ikke mye status slev om man reiser aldri så mye innenlands i Norge.
Endte opp med og betale over 700kr i overvekt. Selv om det er aldri så mye i henhold til reglene, så synes jeg det var skikkelig dårlig kundeservice...
Min erfaring sier at DY er meget strenge på overvekt. Vi hadde ETT kilo overvekt da vi fløy DY i jula og ble snakket ganske så strengt til, men slapp unna da jeg tilbød meg å ta ut ett kilo av kofferten for å legge det i håndbagasjen.
Det samme skjedde i ALF og BOO da jeg hadde 4 kilo overvekt (event utstyr som skulle taes med tilbake til Oslo), det var bare å betale, ikke snakk om
Så din historie her er nok langt fra det som er normalt når det gjelder DY og deres handlingagenter.
32 kilo er MYE overvekt, er du litt over, er SAS mye mer fleksible enn det DY er.
Når det gjelder din case er det jo umulig for innsjekkingspersonalet å vite om kunder snakker sant. Kreativitenen på løgnhistorier som serveres for agenter hver eneste dag er meget stor, folk gjør alt for å slippe unna å betale og selv om du kanskje snakket sant, er overvekten stor og det visste du før du sjekket inn.
Isbamse har jo ett poeng i sin case, men bagasjegebyret til Norwegian er ikke refunderbart og knyttet til en bestilling, så jeg skjønner DY godt. Men Isbamse ringer jo her på forhånd så her har DYs representant mulighet til å se at Isbamse snakker sant og kanskje være litt fleksibel?
AirbusTrond
17-09-2009, 22:17
Synes det er greit at man forholder seg til dette regelverket. Skulle alle kunder drive å ringe inn for den minste ryggsekk, og innsjekkingspersonalet fikse og ordne ting i hytt og pine, og samtidig ha en koordinering mellom kundeservice og innsjekking, ville jo til slutt prisene gå opp for oss som synes det er greit å forholde oss til reglene slik som de er. :)
Ifbm denne episoden, så handler det jo utelukkande om service. Reint datateknisk er dette bare ein database-justering -flytte verdien frå ein post til ein annan. Om DY derimot ikkje ønsker å utføre ein slik handling, så vil eg påstå at det henger saman med at DY er lcc. I utgangspunktet synes eg DY burde ytt såpass service, for det er i bunn og grunn det det handler om. Plain simple serivce. Nei, det er mykje av "kremmerånden" som er på vei ut av samfunnet......
Isbamse har jo ett poeng i sin case, men bagasjegebyret til Norwegian er ikke refunderbart og knyttet til en bestilling, så jeg skjønner DY godt. Men Isbamse ringer jo her på forhånd så her har DYs representant mulighet til å se at Isbamse snakker sant og kanskje være litt fleksibel?
Ja, det var knyttet til en bestilling, samme bookingr på begge, og rent tilfeldig at det sto på meg. Så dette handler nok om at man vokter sine gebyrer med flid - med det resultat at jeg og madammen går til konkurrenten hvis mulig.
Min erfaring med SK iallefall er at de er veldig mye greiere å ha med å gjøre når det kommer til ekstragebyr og overvekt! Det er veldig ofte jeg har overvekt i bagasjen nårjeg er ute og reiser, og jeg har kun måtte betale overvekt en gang. Jeg har riktig nok ikke hatt så mange kiloene overvekt, men jeg har helt sikkert vært oppe i enn 26-27 kilo på det meste.
Og det kaller man god kunde service ;) Det er ting som det som gjør at man velger å fortsette å fly med det samme selskapet.. Atde er litt fleksible, og ikke helt firkantet. Selvfølgelig skal man ikke forvente det, men det er ett stort ekstra :) Som sagt, med bla. SK, alt er inkludert, og man vet hvor mye man betaler for turen på forhånd.
SAS tar også inn overvekt fra første kilo, slik som DY - så da har du nok bare møtt på slappe ansatte! ;-)
FlightDeck
21-09-2009, 21:13
SAS tar også inn overvekt fra første kilo, slik som DY - så da har du nok bare møtt på slappe ansatte! ;-)
Eventuelt ansatte uten tunnelsyn!
SAS tar også inn overvekt fra første kilo, slik som DY - så da har du nok bare møtt på slappe ansatte! ;-)
Da er det mange slappe ansatte ute og går i SAS. Jeg har hatt med meg 20 kilo overvekt (totalt 40kg jfr. vekta), og bare betalt for 15. Men når jeg reiser med såpass mye i overvekt har jeg alltid tatt gebyer for overvekt med i beregningen.
Det "slappeste" jeg har opplevd må være da jeg troppet opp på ALF i god tid før avgang med 40kg bagasje for innsjekk, og SAS bare vinket meg videre da jeg foreslo å betale overvekt.... :wow:
Jeg har ennå til gode å betale overvekt for 2-3 ekstra kilo (utover de tilatte 20kg) med SAS.
Det viser vel egentlig noe av problemet med overvekt som det fungerer i dag - det kommer veldig an på den du møter...
Tommy777
21-09-2009, 21:46
SAS tar også inn overvekt fra første kilo, slik som DY - så da har du nok bare møtt på slappe ansatte! ;-)
Dette er komplett svada. Det er allment kjent at SAS er mye mer runde i kantene enn det Norwegian er, mye fordi gebyer er en meget stor del av businessmodellen til DY og at de bruker helt eksterne firma de setter reglene for til å gjøre all handling.
Du skal være mye over før at SAS ansatte reagerer, det er regelen mer enn unntaket en regelrytterne som absolutt skal lage ett nummer av alt
Min erfaring sier at DY er meget strenge på overvekt.
Det samme skjedde i ALF ....
Det er vel SGS/SAS som handler DY i ALF? I så fall skulle man tro at handlingagentene er like strenge overfor både pax fra DY og SAS.
Dette er komplett svada. Det er allment kjent at SAS er mye mer runde i kantene enn det Norwegian er, mye fordi gebyer er en meget stor del av businessmodellen til DY og at de bruker helt eksterne firma de setter reglene for til å gjøre all handling.
Du skal være mye over før at SAS ansatte reagerer, det er regelen mer enn unntaket en regelrytterne som absolutt skal lage ett nummer av alt
Du ser hvordan det går med SAS vs. DY også for tiden. Mye å tjene på overvekt visst SGS hadde gjort jobben sin.
Min pers med overvekt er forøvrig å fly på studenthoppepåbillett med SAS med 35 kg sekk og en sykkel - uten en krone i ekstra gebyr. Leeenge siden - i 2003.
Eller med en 25 kg sekk og ski med WF-mygg. Den gangen ventet jeg meg overvektgebyret fra helsike, men slapp unna. Noe som nesten er synd, for jeg mener også at man ikke bør slippe unna med overvekt - man trenger kanskje ikke telle nøyaktig på kiloet, men får man med seg for mye for ofte venner paxen seg til det, og det blir nærmest en normal del av produktet.
explodinglint
25-09-2009, 17:19
Er nok sånn at de fleste av oss som jobber i SGS overser små mengder overvekt, og på store mengder slår vi av halvparten av kiloene. Dette for å gjøre kundene "fornøyde" med å betale overvekt, siden de slipper å betale for alt! Dessuten følger vi jo da også den pålagte oppgaven med å ta betalt for overvekt...
Er nok sånn at de fleste av oss som jobber i SGS overser små mengder overvekt, og på store mengder slår vi av halvparten av kiloene. Dette for å gjøre kundene "fornøyde" med å betale overvekt, siden de slipper å betale for alt! Dessuten følger vi jo da også den pålagte oppgaven med å ta betalt for overvekt...
..dette er jevngodt med underslag - skulle sett den produktsjefen i SAS som sier nei takk til halvparten av overvektinntektene fra Bergen.. (..og som fortsatt har jobben)
Balle Chlorin
26-09-2009, 12:54
Dette er komplett svada. Det er allment kjent at SAS er mye mer runde i kantene enn det Norwegian er, mye fordi gebyer er en meget stor del av businessmodellen til DY og at de bruker helt eksterne firma de setter reglene for til å gjøre all handling.
Du skal være mye over før at SAS ansatte reagerer, det er regelen mer enn unntaket en regelrytterne som absolutt skal lage ett nummer av alt
Kanskje derfor NAS tjener penger mens SAS taper penger :cry:
Så er jo spørsmålet hva som er viktigst; Tjene penger eller være snill med kunden/slepphendt overfor arbeidsgiveren.....
..dette er jevngodt med underslag - skulle sett den produktsjefen i SAS som sier nei takk til halvparten av overvektinntektene fra Bergen.. (..og som fortsatt har jobben)
Tull. Man kommer lenger med å bruke sunn fornuft istedet for å være regelryttere. En av tingene Gordon Bethune gjorde da han tok over CO var å la de ansatte bruke hode og fornuften og ikke bare regelboken. At Ryanair og diverse offentlige instanser foretrekker noe annet får være deres ting...begge deler gjelder det å unngå