PDA

View Full Version : Kamera

Twin Otter
14-09-2009, 19:29
Ja, jeg sa ja og jenta mi sa ja, så da ble vi gift. Kamera stod på ønskelista. Det ble det ikke. Men vi fikk en god del peng. så vi har bestemt oss for å kjøpe kamera. Først og fremst er det Nikon D60 vi har tenkt på. Først og fremst fordi vi har en del venner som har slikt og sier det er "et bra nybegynnerkamera". Og vi har jo ikke "bare tenkt å ta flybilder." Ellers må det nevnes at vi u første omgang kommer nok til å gå for en standard 18/55 linse. Men det er ikke tvil om at jeg kommer til å ønske meg en større linse til flyfotografering etterhvert.

Vi reiser til kreta på lørdag så vi har nok lyst å ha kamera i boks før den tid så internett handel blir nok ikke aktuelt. For de lokalkjente i Stavanger har vi tenkt å prøve oss på Aleksander Foto i Søregata. Noen som har sterke meninger om at vi bør prøve oss et annet sted?

Vet at det florerer ørten flere kameratråder her på forumet, men har ikke kapasitet til å starte å bla igjennom disse nå. Så da sier jeg bare kjør diskusjon...

BSSW
14-09-2009, 22:28
I stede for D60 så ville jeg heller gått for D3000 (vet ikke om den har kommet i butikkene her i Norge enda). Dessuten så finnes det også andre gode kameraer, som sikkert andre kommer til å nevne. Canon har gode kameraer de også ;)

Jeg er godt fornøyd med mitt kamera (Nikon D40), og vil anbefale Nikon D3000, som vel er en uoffisiell erstatning til D40. Den 18-55mm linsen som følger med (både med og uten VR) er meget god. D3000 har også en GUIDE-funksjon som kan lære deg mer om fotografering.

Hva enn du ender opp med så tviler jeg på at du blir skuffet.

gilera
14-09-2009, 22:52
Egentlig så vil jeg anbefale å dra til en kamerabutikk og prøve forskjellige kameraer. Velg det kameraet DU synes er best å holde i, hvor logisk du synes funksjonene er plassert og etter hvert prisen.

De aller fleste nye digitale speilrefleks kameraene tar så og si like gode bilder. Legg heller pengene i et dyrere objektiv. :)

Bizflyer
15-09-2009, 00:38
Jeg har D60 og er veldig godt fornøyd med det. I tillegg kjøpte jeg en Tamron 70-300 linse. Har hørt om noen som har kjøpt en 55-280 linse, og det kan jo være en fordel, ettersom man slipper å bytte linse.

Jeg fant best pris på JapanPhoto på nett da jeg handlet. Ofte mye billigere på nett enn i butikk. Så sjekk det!

Lykke til!

BF:cool2

Martin
15-09-2009, 00:40
I stede for D60 så ville jeg heller gått for D3000 (vet ikke om den har kommet i butikkene her i Norge enda).

http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/nikon/nikon-d3000-kamerahus/

meliiis
15-09-2009, 02:00
Japanphoto er ofte gode på pris, men det er de største kjedene også i sine kampanjepriser, slik som Elkjøp og Elprice. Fordelen med Elkjøp er at du kan dra ned og kjøpe deg et kamera, ta det med til Kroatia og teste det ut, er du ikke fornøyd. eller angrer på at du ikke kjøpte en modell høyere, så er det bare og returnere det :)

Når det gjelder valg av kamera så er min oppfattning at Nikon er hakket enklere i menyen og lettere og lære funksjonene på, enn Canon. I tillegg nevner du at flere du kjenner har Nikon, da kan det være lurt med Nikon, da det er lettere og få hjelp og tips med kameraet. Ellers er Canon veldig bra, er selv Canon-mann :)

Går du opp til Canon 500D eller Nikon D5000 kan du filme i HD i tillegg :)

quattroman
15-09-2009, 04:45
De speilrefleks kameraene som har HD videoopptak i dag, har en nærmest ubrukelig teknologi pga manuell fokus og minimal skarphetsdybde. Den vil overhodet ikke erstatte et fullverdig videokamera.

D60, D90 og D5000 har tilnærmet lik bildekvalitet, så i test er anbefalingen at det er like greit å gå for D60 og heller legge mer penger i opptikk.

Mpx og Komplett er også gode på pris. Bestiller du tidlig på dagen og "på døren", så har du sannsynligvis varen dagen etter, hvis produktet er på lager.

De beste kamera testene er "Diwa" testene som du finner på Digit.no.

Søk på Akam, Kelkoo eller prisguide, så får du en grei oversikt over prisene hos forskjellige leverandører.

Mvh
Marius

meliiis
16-09-2009, 00:42
Canon 500d har autofokus på video. Nei jeg sier ikke at det kan erstatte et fullverdig videokamera, men det kan være kjekk funksjon i de situasjonene man kun har med seg speilrefleksen, og noe bare MÅ filmes :)

quattroman
17-09-2009, 04:49
Jo, sant det.. Men ofte er den virkelige nytteverdien i enkelte tekniske nyvinninger ganske annerledes enn det man får inntrykk av fra bransjen. Sikkert en del som har kjøpt speilrefleks med HD video, som tror at dette eliminerer behovet for et videokamera (om man filmer mye). Jeg trodde selv at et speilrefleks med video i full-HD måtte være perfekt.

Fra Kai Thon/Diwatest av 500D:

"Det mest irriterende er likevel at autofokusen ikke er permanent, slik som i et vanlig videokamera. Hvis avstanden til motivet endrer seg, må fokus stilles på nytt. Det kan man riktignok gjøre mens opptaket pågår, men fokuseringen forårsaker pulserende uskarphet. Videopptak av motiver i bevegelse er derfor nærmest umulig. Dessuten, hvis objektivet har konvensjonell fokusmotor vil motorstøyen virke svært forstyrrende på videolyden. Derfor bør objektiver med USM fokusmotor utelukkende brukes ved videoopptak. Manuell fokusering er absolutt å anbefale, men det krever rutine og kan i praksis være umulig med litt unormal kameraposisjon fordi skjermen ikke er bevegelig".

Lennart
17-09-2009, 08:25
Om denne video funksjonen går ut over kvaliteten i kamera ellers ?
Håper virkelig at det kommer en nyere vesjon av min 40 D, og uten video-opptak
Har selv ett Sony HD- videokamera som er mer enn godt nok, det kan også ta bilder,
men de er ikke til å skryte av

Twin Otter
17-09-2009, 16:58
I stede for D60 så ville jeg heller gått for D3000 (vet ikke om den har kommet i butikkene her i Norge enda). Dessuten så finnes det også andre gode kameraer, som sikkert andre kommer til å nevne. Canon har gode kameraer de også ;)

Jeg er godt fornøyd med mitt kamera (Nikon D40), og vil anbefale Nikon D3000, som vel er en uoffisiell erstatning til D40. Den 18-55mm linsen som følger med (både med og uten VR) er meget god. D3000 har også en GUIDE-funksjon som kan lære deg mer om fotografering.

Hva enn du ender opp med så tviler jeg på at du blir skuffet.

Da har vi kjøpt kamera og det ble Nikon D3000 med 18-55 VR linse. Kjempefornøyd. Så får vi se hvordan bildene blir.

Vet noen om det medfølgende redigeringsprogrammet finnes tilgjengelig i en nedlastingsversjon? Har ikke dvd eller cd rom på den ene pc'en vi tenker å bruke.

BSSW
17-09-2009, 18:13
Da har vi kjøpt kamera og det ble Nikon D3000 med 18-55 VR linse. Kjempefornøyd. Så får vi se hvordan bildene blir.

Vet noen om det medfølgende redigeringsprogrammet finnes tilgjengelig i en nedlastingsversjon? Har ikke dvd eller cd rom på den ene pc'en vi tenker å bruke.
Gratulerer. Du får si ifra hvordan det går med kameraet og bildene :)

Du kan gå inn på www.nikon.no (http://www.nikon.no) og kikke etter programvare, vet ikke hva og om du får det som følger med. Du kan kanskje sende det som er på cd-rom'en til den andre pcen via email eller lignende. Om det går vet jeg ikke, har alltid hatt cd-rom/dvd leser på mine pcer ;)