PDA

View Full Version : Fly SAS - sjekk inn på flytogstasjonen


FlightDeck
09-09-2009, 17:12
SAS vil vurdere det samme i Oslo og København om forsøket er vellykket.

2009-09-09

Nu kan du checka in redan på Stockholm C!

Med start denna vecka erbjuder SAS i samarbete med Stockholm Arlanda Airport automatincheckning i Arlanda Express vänthall, på Stockholm Central. Detta sker under en testperiod som sträcker sig fram till årsskiftet. Automaten är öppen för all in- och utrikestrafik från Arlanda, exklusive resor till USA.

Incheckningen följer samma rutiner som på Arlanda, passageraren får både boardingkort och bagagetag när så behövs från automaten. Vid ankomst till Arlanda lämnas eventuellt bagage i någon av diskarna märkta med "SAS Bag Drop".

- SAS fortsätter att förenkla resandet i syfte att spara tid åt resenärerna. Är passageraren resklar redan innan ankomst till flygplatsen blir det mindre väntetid på Arlanda och mer tid över till annat, säger Lena Rökaas, Vice President Product & Customer Services på SAS. Passageraren kan även välja säte eller ändra avgång via automaten.

Deadlines för check-in och bagageregistrering i incheckningsautomaterna är:
· Utan bagage 60 min
· Med bagage 90 min

För mer information:
Helen Sylvander, Manager Product Information, SAS
Telefon: 070 - 997 53 01

Discus
10-09-2009, 00:22
Hvorfor ble det fjernet fra Oslo S i sin tid? Fordi billettkontoret forsvant og det ikke var noen til å fylle på papir og trykke på reset-knappen når noe gikk galt? Eller var det Internet-innsjekk som overtok?

dc-8-63
10-09-2009, 00:40
Paa tidlig 80 tallet sjekket jeg inn med Swissair paa Jernbanestasjonen i Zermatt - de tok gladelig bagasjen og den dukket opp paa Fornebu...

LN-MOW
10-09-2009, 01:04
Remote check-in har på en måte fått sin renessanse ... det ble droppet i sin tid pga sikkerhetsproblemer med oppbevaring og frakt av bagasjen til flyplassen. Men nå som man har innført bagdrop og at paxen selv likevel må ta med seg bagasjen, er jo dette ikke lenger så relevant. Det finnes nå også firmaer som har spesialisert seg på å tilby remote checkin, f.eks. på kongressentre og cruiseskip, men disse må også sørge for trygg oppbevaring. Men siden bagasjen gjennomlyses kreves det ikke lenger at paxen har den i sin forvaring så lenge oppbevaringen er godkjent.

JoeW
10-09-2009, 11:43
Egentlig synes det for meg som et dyrt og ikke altfor attraktivt tilbud å sjekke inn på en automat på en flytogstasjon, all den tid jeg ikke kan droppe bagen der. Internet-sjekk inn har jo god dekning - og skulle jeg ikke rekke det, er det minimal tidsbesparing forbundet med å hente boardingpasset mitt på en maskin remote som på airporten.

Etter at jeg så prisene på en slik kiosk(og fikk en smule bakoversveis), og hvis man også kalkulerer inn leie til jernbaneverket eller hvor man nå måtte plassere disse kioskene, har jeg problemet med å se lønnsomheten i prosjektet.

Får man en remote bagdrop er saken derimot en annen - men da skyter naturligvis også kostnaden for flyselskapet i været...

gardkarlsen
11-09-2009, 07:50
I Kuala Lumpur kan man sjekke inn bagasjen allerede på KL Sentral (togstasjonen) dersom en f.eks. flyr med Malaysia Airways. Jeg synes det er glimrende å bli kvitt bagasjen med en gang istedetfor å dra den med ut til flyplassen...det hadde jo vært kult hvis SAS kunne tilby noe lignende i Oslo ;-)

Someone
11-09-2009, 07:57
I Kuala Lumpur kan man sjekke inn bagasjen allerede på KL Sentral (togstasjonen) dersom en f.eks. flyr med Malaysia Airways.

Det samme kan man i Wien

Discus
11-09-2009, 08:13
...det hadde jo vært kult hvis SAS kunne tilby noe lignende i Oslo ;-)
Det tror jeg bare man kan drømme om fra et økonomisk perspektiv. Det eneste de snakker om i Stockholm er jo å sette ut "dyre printere" på stasjonen.

FlightDeck
12-09-2009, 12:01
Norwegian vil også tilby innsjekking fra Stockholm C.