View Full Version : Lufthansa DC-8 !
En sjelden fugl....Lufthansa var jo som kjennt Boing 707 og 720 kunde....men opererte denne:
http://www.airliners.net/photo/Lufthansa-(Trans-International/Douglas-DC-8-51/0091485/M/
I et paar maaneder i 1965....det er foroevrig DC-8 Ship # 1 opprinnelig bygget i 1958 som en DC-8-10...ble senere brukt til aa sertifisere JT3D Turbofans og derav convertert til en DC-8-51
ENGM RAMP
09-09-2009, 00:06
hehe jøss, en sjeldenhet det der ja :)
Si meg, NÅR ble siste DC-8 tatt ut av regulær rutetrafikk egentlig? Anyone?
Vel jeg saa en DC-8 frakter i dag tidlig....ABX flyr dem daglig til Seattle...i det siste har jeg bare sett -70 series....tror at siste Passasjer flight var i 2002....
Arrow fløy vel en kombi-DC8 på milchartere inntil de filet for ch.11 i 2004, tror jeg.
Per mai var det fortsatt 97 DC-8'ere i trafikk.
Tror ATI (hvis de heter det ennå) fremdeles har noe combi´er, 30 seter eller noe bakerst i fraktmaskin.
ENGM RAMP
09-09-2009, 02:05
jøss, ok, men hva med rutefly da? ikke cargo eller mix, men ren flyrute?
Jeg tror at Untied var de siste som opererte DC-8-73 (CFM-56 motorer) i regulaer rutetrafikk, og at disse forsvant paa slutten av 90 tallet.....dessverre....
Tror ruten til Hawaii var den siste UA fløy, og forsvant vel heller på første del av -90 tallet.
Jøss; den der har jeg hverken sett eller hørt om før. Og her går man og tror at man har rimelig god peiling.
Jøss; den der har jeg hverken sett eller hørt om før. Og her går man og tror at man har rimelig god peiling.
Helt enig, var heller ikke klar over denne...og trodde jeg hadde rimelig peiling...men husker en tilsvarende foelelse naar jeg fant Postkort med SAS BAC1-11 i gottebutikken i Zurich....
Herpa har en 1:200 av denne.
Lufthansa Douglas DC-8-51 made by "Herpa". Scale 1:200.
In early 2009 "Herpa" sold this model of an aircraft that was part of the Lufthansa-fleet for only a very short period. In 1965 Lufthansa leased a Douglas DC-8-51 from Trans International Airlines because Boeing couldn't deliver ordered 707-330B jets on time. Actually the leased aircraft was the first DC-8 ever built. It was called "Ship One" by the Douglas Aircraft Company and carried the registration N8008D.
The heavy 1:200 scale model is 22,9 cm long, wing-span is 21,7 cm. It was sold in this original box. I bought the DC-8 in June 2009.
FBU 4EVER
10-09-2009, 23:14
Så bildet av denne på Airliners.net tidligere i uken og kunne endelig puste lettet ut! Jeg har sett en DC-8 i Lufthansa farger, men kunne ikke finne noe dokumentasjon på det, husker ikke ved hvilken anledning jeg så den. Kan ha vært et bilde fra tiden rundt midten av 60-tallet.
Nå gjenstår et bilde av en DC-8 fra KLM som hadde Avianca-farger på høyre (?) side og KLM på venstre. Min farfar ankom ANC i 1965 med en sånn maskin.
DC-8 kler nesten alt av fargeskjema, Branniffs pastellfarger med "bandittmaske" og Sam Calders psykedeliske fargeskjema ingen unntak. Boeing 707 blir liksom litt "tung i sessen" og stiller større krav til fargeskjema.
Vel, vel, alt kler den skjønne!:up:
Hei Stein
Jeg har ogsaa hoert om KLM / Avianca kombinasjonen fra en stasjonsjef i KLM paa FBU, han hadde jobbet i Paris aa saa Aviance maskinen lande paa tid, men det kom jo en KLM maskin taksende tilbake....
Så bildet av denne på Airliners.net tidligere i uken og kunne endelig puste lettet ut! Jeg har sett en DC-8 i Lufthansa farger, men kunne ikke finne noe dokumentasjon på det, husker ikke ved hvilken anledning jeg så den. Kan ha vært et bilde fra tiden rundt midten av 60-tallet.
Nå gjenstår et bilde av en DC-8 fra KLM som hadde Avianca-farger på høyre (?) side og KLM på venstre. Min farfar ankom ANC i 1965 med en sånn maskin.
DC-8 kler nesten alt av fargeskjema, Branniffs pastellfarger med "bandittmaske" og Sam Calders psykedeliske fargeskjema ingen unntak. Boeing 707 blir liksom litt "tung i sessen" og stiller større krav til fargeskjema.
Vel, vel, alt kler den skjønne!:up:
Hei Stein
Kan det vaere denne:
KLM "paa Hoeyre side":
http://www.airliners.net/photo/KLM---Royal/Douglas-DC-8-53/0222660/M/
Viasa "paa Venstre side":
http://www.airliners.net/photo/Viasa-(KLM--/Douglas-DC-8-53/0362308/M/
mvh
Finn Erik
FBU 4EVER
19-09-2009, 06:38
Ikke utenkelig!
Nå husker jeg at flyet gjorde en høyre sving og parkerte foran terminalen, ingen jetbridge den gang. Det var da jeg oppdaget at det sto Avianca på siden. Men jeg kan ikke huske at det var så mye rødt i skjemaet. Men vi snakker sommeren 1965, så da så.