View Full Version : Dagstur m/leiebil fra Zurich
jcnorway
07-09-2009, 14:52
Hei folkens.
Skal til Zurich i helgen og tenker på dette med leiebil... Hvordan er det å kjøre bil i Zurich og i områdene rundt? Er det noen som kan anbefale en fin rute for dagstur med utgangspunkt i Zurich? Tenker da at man får oppleve litt natur, samtidig kanskje også får mulighet til å besøke en liten by på veien.
Ingenting er bestemt da dette nok avhenger litt av hvordan været blir. Men det er jo greit å ha undersøkt mulighetene. Alle tips tas i mot med takk :up:
Molinari
07-09-2009, 15:24
Det er ikke langt til Davos - flott lite sted det!
1t og 47min i følge Google Earth....
jcnorway
07-09-2009, 16:55
Ser at Lichtenstein bare ligger en kort biltur unna. Hadde jo vært morsomt og fått krysset av det landet på lista. Takk for tipset på Davos!
Hvis været er fint og du starter tidlig kan du nok få med deg en del fin natur, men husk litt spotting også da (hvis reisefølget tillater det). Surret rundt i området i sommer: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=49095
Lichtenstein er jo ikke veeeeldig spennende, men hvis man vil krysse det av så kan man jo dra dit. Har hørt at Interlaken skal være fint (ca. 2 timer fra ZRH), der er det også mange muligheter for en tog/trikk/gondol-tur opp i fjellene. Tror kanskje jeg ville siktet i den retningen i stedefor Lichtenstein dersom været er så bra at man får noe ut av naturen. Henger skyene i knehøyde der nede er det jo lite spennende både det ene og det andre. http://www.jungfraubahn.ch/en/
Hvis du ikke kjører om Bern, men mer direkte så blir det kanskje ikke så kjedelig heller (flatlands-Sveits er ikke spennende): http://www.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=zurich,+sveits&daddr=46.97463,8.308411+to:interlaken&hl=no&geocode=&mra=dpe&mrcr=0&mrsp=1&sz=9&via=1&sll=47.055154,8.00354&sspn=1.208818,2.469177&ie=UTF8&ll=46.940887,8.242493&spn=0.605702,1.234589&z=10
Når du skal hjem igjen så kan dere jo evt. velge småveier/avstikkere, eks. rett øst via Waasen dersom dere har tid.
jcnorway
07-09-2009, 21:14
Takker for tips, Discus ;)
Det er meldt nydelig vær i området kommende helg så vi får se hvor leiebilen/GPS'en tar oss :lol:
Hei.
Vil anbefale Luzern på det sterkeste, jeg ble helt betatt av naturen og landskapet rundt denne middelsstore byen.
Det er også ett fantastisk transportmuseum der, som jeg klarte å rote bort en hel dag i når jeg var der sist sommer!
Ellers vil jeg også kaste meg på Discus og anbefale Interlaken og Jugnfraubahn.
Synes jo egentlig hele Sveits er fantastisk jeg da!
god tur;)
En kombinasjon av Luzern, Pilatus og Engelberg er ogsaa svaert bra...noe kortere kjoeretur enn Interlaken og i Engelberg kommer du ogsaa svaert lett opp "paa taket" av alpene - Verkerhshaus i Luzern er svaert bra...de har blant annet en Swissair Coronado som det er mulig aa komme inn i....
jcnorway
08-09-2009, 20:26
En tur innom Engelberg og gondol opp til Mt. Titlis er meget mulig at man satser på. Veldig praktisk og fin gondol-bane opp ser jeg. På vei til Engelberg tar man nok et stopp i Luzern. Takker for tipset! Interlaken står fortsatt på listen så her må man nok prioritere. Liechtenstein ligger kun 1,5 times kjøretur unna så hvis man kjeder seg på fredag kan man jo alltids svippe bortom :lol:
Ikke glem toget....i Sveits er tog et utmerket alternativ...slipper aa parkere faar sett mere ... ikke like fleksibelt som leiebil....men en tanke....
Hei,
Du har også et flymuseum i Dubendorf i utkanten av Zurich - med utsikt til Ju-Airs drift av Ju 52ere.
http://www.airforcecenter.ch/
Tog er et godt alternativ i Sveits, går ofte og i rute.
Eders
Knut Erik
Eders
Knut Erik
jcnorway
09-09-2009, 22:06
Da er første del av turen planlagt. Avbestilt første natten i Zurich og legger heller ut på veien med en gang :)
Etter å ha hentet ut bilen på ZRH så er planen at vi kjører til Lucerne hvor man tar en sen lunsj og litt sightseeing. Når man er fornøyd så setter man kursen til Engelberg hvor man tar første natten.
Dagen etter blir det gondol(er) fra Engelberg opp til Mt. Titlis for litt alpegøy :p Så får vi se hvor man setter kursen etter å ha kommet ned fra fjellet. Siste natt er i alle fall i Zurich så det blir vel å kjøre i retning Zurich, men sikkert innom noen avstikkere på veien. Mulig vei mot Zurich blir via Interlaken og Bern... vi får se ;)