PDA

View Full Version : Tørrlagte flyselskap


Bizflyer
07-09-2009, 10:55
Det var et spørsmål i en annen tråd her om Ethiad serverte alkohol ombord, og meg bekjent gjør alle selskapene fra Emiratene det.

Men det hadde jo vært greit med en liste over hvilke selskaper som er tørrlagte, slik at man kan unngå disse. De jeg kommer på i farten er:


Egyptair
Saudi Arabian Airlines
Kuwait Air
Iran Air
Mahan Air
Pakistan International
Royal Brunei


Noen som vet om flere selskap som kan legges til listen?

BF:cool2

Concorde
07-09-2009, 11:08
PIA?
.................................................. ...................

LN-KGL
07-09-2009, 11:30
Selv ikke en ekstremt tørr hvitvin får man på PIA.

Andrev
07-09-2009, 11:37
Royal Brunei, men medbrakt er lov. (de holder deg med glass, is, og blandevann visstnok)

Utflyttet
07-09-2009, 14:22
Jordanian?

-A

Someone
07-09-2009, 14:28
Jordanian?

-A

Royal Jordanian serverer alkohol ifølge hjemmesiden deres

Martin
07-09-2009, 14:37
Men det hadde jo vært greit med en liste over hvilke selskaper som er tørrlagte, slik at man kan unngå disse. De jeg kommer på i farten er:

Hvis en virkelig må ha alkohol ombord, kan jeg forstå at dette er et problem. Tror ikke det vil påvirke mitt valg av flyselskap.

Someone
07-09-2009, 14:40
Hvis en virkelig må ha alkohol ombord, kan jeg forstå at dette er et problem. Tror ikke det vil påvirke mitt valg av flyselskap.

Poenget er vel heller at man bør ha valget og muligheten. Det er ingenting som irriterer mer enn når andre folk nekter deg å gjøre noe på bakgrunn av deres religiøse eller moralske prinsipper......

....derfor stemmer jeg heller ikke KrF eller SV, eller reiser med tørrlagte selskaper:stir

Bizflyer
07-09-2009, 15:04
Poenget er vel heller at man bør ha valget og muligheten. Det er ingenting som irriterer mer enn når andre folk nekter deg å gjøre noe på bakgrunn av deres religiøse eller moralske prinsipper......

....derfor stemmer jeg heller ikke KrF eller SV, eller reiser med tørrlagte selskaper:stir

Der er vi helt enig!!:old

BF:cool2

Eirik
07-09-2009, 15:16
Hvis en virkelig må ha alkohol ombord, kan jeg forstå at dette er et problem. Tror ikke det vil påvirke mitt valg av flyselskap.


Enig, begge deler har sin fordel :)

Eirik
07-09-2009, 15:30
Poenget er vel heller at man bør ha valget og muligheten. Det er ingenting som irriterer mer enn når andre folk nekter deg å gjøre noe på bakgrunn av deres religiøse eller moralske prinsipper......


.. tenker litt på alle hasj-røykerene som ikke flyr i det hele tatt fordi de blir nektet valget ombord av noens religiøse eller moralske prinsipper .. :D

Someone
07-09-2009, 15:37
.. tenker litt på alle hasj-røykerene som ikke flyr i det hele tatt fordi de blir nektet valget ombord av noens religiøse eller moralske prinsipper .. :D

Hvis du fyrer opp en tjall ombord i et fly så går det utover de andre passasjerene gjennom passiv røyking......det er en vesentlig forskjell fra å drikke. Hvis jeg tar meg en øl så har ikke det noen innvirkning på sidemannen.

I ditt eksempel er det snakk om å vise hensyn, da det går utover andre. Derimot tar jeg meg en øl så går det ikke utover andre enn meg selv

Eirik
07-09-2009, 16:46
Sant nok. Men unntakene er stadig der; folk som har fått en 3 eller 10 drinker for mye og er klar for enten en tur ut nødutgangen, en klapp på flyvertinnen eller trøkk i trynet på sidemannen. Ellers er det interessant å fundere over hva som er lov eller ikke i de forskjellige land og samfunn, hvorfor det er sånn og om det summa summarum er en god eller dårlig ting.

B767
07-09-2009, 17:27
selv om eg drikker gjerne øl... så vil eg ikke drikke alkohol i fly... synes bare ikke er riktig å drikke der i en trangt fly med lite bevegelsesmuligheter.... men kanskje det er greiere dersom på business eller firstklass... mye bedre med deilig coca cola eller appelsinjuice og eller vann.. mmmm :D

Utflyttet
07-09-2009, 17:32
Hvis du fyrer opp en tjall ombord i et fly så går det utover de andre passasjerene gjennom passiv røyking......det er en vesentlig forskjell fra å drikke. Hvis jeg tar meg en øl så har ikke det noen innvirkning på sidemannen.

I ditt eksempel er det snakk om å vise hensyn, da det går utover andre. Derimot tar jeg meg en øl så går det ikke utover andre enn meg selv

Nå er det en smule OT, men et jevnt sig av ymse idioter i nyhetene tilsier da at man kan lide overlast av "passiv drikking" også?

-A

Eirik
07-09-2009, 17:33
Selv drikker jeg til tider i overkant mye vin på utenlandsturer (røyker ikke hverken der eller på landjorden :-), men på fx. min 14 timers tur med Iran Air fikk god kaffe og te en helt ny betydning og fokus, og jeg kom fram i bedre form enn jeg ellers ville ha gjort.. :)

ex_trd
07-09-2009, 19:41
Pleier å bli litt småpussa i loungen før jeg skal fly interkontinentalt, og da er det ofte godt å holde seg unna alkohol etter pre-departure drinken :)

Bizflyer
07-09-2009, 22:54
Men da synes jeg de av dere som ikke synes det er greit å drikke på fly eller er redde for at noen skal bli fulle ombord å velge ett av de tørrlagte selskapene neste gang dere skal ut å fly. Selv synes jeg noen av de kommentarene som kom frem her er på grensen til det patetiske! Er det rart jeg drikker? :drunk: Ja, jeg måtte bare spørre!

BF:cool2

TommyL
08-09-2009, 00:04
selv om eg drikker gjerne øl... så vil eg ikke drikke alkohol i fly... synes bare ikke er riktig å drikke der i en trangt fly med lite bevegelsesmuligheter.... men kanskje det er greiere dersom på business eller firstklass... mye bedre med deilig coca cola eller appelsinjuice og eller vann.. mmmm :D

Samme her. Liker ikke å bli mer dehydrert enn jeg må.

Ut i fra et sikkerhetsperspektiv, er det egentlig helt utrolig at det er lov å servere alkohol på fly i det hele tatt. Jeg er langt ifra noen avholdsmann, men en evt beredskapssituasjon og alkohol har ingenting med hverandre å gjøre...men det er vel ikke mange som er enig med meg her, hehe.

MVH

Tommy

Bizflyer
08-09-2009, 10:49
Nå var ikke målet med denne tråden å få ærklæringer fra enkelte om de liker å drikke alkohol ombord på fly eller ikke.

Målet var å få opp en liste over hvilke flyselskaper som ikke serverer alkohol ombord. Kan vi vennligst holde oss til temaet?

BF:old

Molinari
08-09-2009, 10:55
Tenk på alle de som drikker for å tørre å fly..... jeg ser de stadig vekk på OSL... 06.42 og de sitter i DY-loungen med en halvliter.....
Er det rart de drikker??

Eirik
08-09-2009, 10:57
Kan vi vennligst holde oss til temaet?
BF:old

Skal bli ! :D

Mahan Air.

Flyr bla fra Europa til Bangkok via IKA.
Veldig bra selskap, men serverer altså ikke alkohol.

LN-KEH
09-09-2009, 03:42
Hei,

Jeg har hatt noen turer med Royal Brunei - har ikke sett noen nyte medbrakt og vil ikke anbefale å forsøke.
Det er lov å ta med alkoholkvote inn i landet, man må skrive under på at det er til eget bruk og ikke gi det bort eller selge til nasjonens rettroende.


Eders
Knut Erik

Bizflyer
09-09-2009, 13:17
Kan man selge det til nasjonens hedninger da? :colgate:

BF:cool2

SQ 777
09-09-2009, 20:07
Kunne vært gøy å prøve Saudi uansett, kun med transfer i Saudi, og så videre til Asia. Men da hadde jeg vel tatt med noen 7UP med något attåt mixet på LHR...

Og en får jo ta med noen flasker med maks 1 dl "shampoo" etc...:colgate:

10x1 dl= 1 liter bør holde... For BizFlyer og jeg som drikker....:headbang

LN-KEH
11-09-2009, 02:30
Hei,

Transfer i Saudi-Arabia står veldig høyt på lista mi over ting jeg ikke vil gjøre igjen.


Eders
Knut Erik

SpottAir
19-12-2009, 18:20
Det er ikke sunt å drikke for mye alkohol ombord i fly

Bizflyer
19-12-2009, 18:37
Det er ikke sunt å drikke for mye alkohol ombord i fly

Sludder og vrøvl!:old
Du må ikke tro på alt du leser!;)

BF:drink

SQ 777
19-12-2009, 20:03
Sludder og vrøvl versjon 2 : :cry: . Har man vanskelig for å sove på longhaul , sover man godt etter en runde hver 4 time...:lol:

Egenes
19-12-2009, 22:03
BF må være den mest optismistiske personen jeg veit om når det kommer til tema som er pro-alkohol :up:

LA:drink

AirbusTrond
19-12-2009, 22:30
Det kan du si, men jeg stoler ikke på folk som drikker Jägermeister ! :lol:

Northrider
20-12-2009, 00:06
Jeg driter faktisk i om jeg går utenfor tråden nå, for nå er det allerede tatt opp.
Jeg har ingenting imot at folk drikker. Jeg er ingen motstander av alkohol.
Men jeg synes nesten du har et lite problem når du ikke klarer å sette deg på et fly hvor du ikke kan få servert alkohol.
Nå kommer det riktig nok aldri til å komme tørrlagte selskaper til Europa, så det blir jo aldri problemer med det sånn sett.

Drikk gjerne ombord, bare ikke drikk så mye at jeg må sitte barnevakt for folk jeg ikke kjenner. (Det burde jo være flaut nok i seg selv og ikke kunne ta vare på seg selv) :)

JoeW
20-12-2009, 01:22
Sludder og vrøvl!:old
Du må ikke tro på alt du leser!;)

BF:drink

Nei, hør på Onkel BizFlyer!

Alkoholen virker bare bedre. :)

Someone
20-12-2009, 12:46
Det er ikke sunt å drikke for mye alkohol ombord i fly

Strengt tatt er det vel aldri sunt å drikke for mye alkohol, men det finnes en mellomting mellom å måtte pumpes, og det å følge pålegg fra den nærmeste shariadomstolen;)

Egenes
20-12-2009, 20:12
Strengt tatt er det vel aldri sunt å drikke for mye alkohol, men det finnes en mellomting mellom å måtte pumpes, og det å følge pålegg fra den nærmeste shariadomstolen;)

Han snakker sant! Det er ikke en påstand, det er fakta.

Selv om jeg ikke er gammel nok til å bli servert alkohol på fly, så ville jeg aldri valgt ett flyselskap avhengig av hvorvidt det er alkoholservering eller ikke. Det finnes utallige andre faktorer som faktisk er viktigere.
Men er jo selvfølgelig kjekt med en slik liste, og hvis man først skal på en lengre ferie til en fjern destinasjon. Så er det ofte greit og få begynne "ferien litt tidlig". Myker opp foreldrene en del det faktisk! :stir

gustavf
20-12-2009, 20:30
På vegne av mange av oss som er gamle nok til å få servert alkohol, og som har vært det ei stund...

Vi drikker ikke alkohol til maten for å bli beruset, men fordi vi synes at vin og øl passer bedre til mat enn brus og vann. Vi drikker ikke nødvendigvis gintonic fordi vi vil bli fulle, men fordi vi synes det er bedre enn enn cola. Selvfølgelig finnes det mange andre ting enn alkoholservering for å vurdere et flyselskap, men å fjerne alkohol fra menyen gjør noe med totalopplevelsen, det være seg ombord i et fly eller på en restaurant.

På tilsvarende måte vil et flyselskap som ikke serverer noe annet en vegetarretter, etter min mening, være et dårligere valg enn et selskap som ellers er likt og serverer et utvalg av kjøttretter. Det er ikke fordi jeg må har kjøtt, men fordi jeg foretrekker det til middag.

Egenes
20-12-2009, 21:09
Joda, men er det en kriterie?

Men selvfølgelig må dere jo få en hvis dere skvett hvis dere vil ha det! Forstår den. Si hvis dere kunne velge mellom og fly med f.eks en 707og ikke ha alkohol i 2 timer, eller og fly med ett kjedelig (les 737) fly og fått noen dråper på 2timer. Hva hadde valget vært?

Eirik
20-12-2009, 21:11
På vegne av mange av oss som er gamle nok til å få servert alkohol, og som har vært det ei stund...

Vi drikker ikke alkohol til maten for å bli beruset, men fordi vi synes at vin og øl passer bedre til mat enn brus og vann. Vi drikker ikke nødvendigvis gintonic fordi vi vil bli fulle, men fordi vi synes det er bedre enn enn cola. Selvfølgelig finnes det mange andre ting enn alkoholservering for å vurdere et flyselskap, men å fjerne alkohol fra menyen gjør noe med totalopplevelsen, det være seg ombord i et fly eller på en restaurant.

På tilsvarende måte vil et flyselskap som ikke serverer noe annet en vegetarretter, etter min mening, være et dårligere valg enn et selskap som ellers er likt og serverer et utvalg av kjøttretter. Det er ikke fordi jeg må har kjøtt, men fordi jeg foretrekker det til middag.

Tja, å si at en velger alkoholholdig drikke utelukkende pga. smaken og ikke det alkohol medfører av velværefølelse tror jeg ikke er helt riktig for de fleste av oss, uten å gå inn i diskusjonen om positiv effekt av moderat bruk av alkohol, og på hvilket tidspunkt/ mengder den får totalt motsatt resultat.
Har ferska meg selv flere ganger med å skjønne at fx. rå-saften i naboglasset smakte meg mye mer enn Rose´vinen jeg hadde valgt å fylle mitt glass med, siden vi snakker om smak... :)

Discus
20-12-2009, 21:25
Nå var ikke målet med denne tråden å få ærklæringer fra enkelte om de liker å drikke alkohol ombord på fly eller ikke.

Målet var å få opp en liste over hvilke flyselskaper som ikke serverer alkohol ombord. Kan vi vennligst holde oss til temaet?

BF:old

Trådstarter har selv sagt det: http://forum.mambo-foundation.org/images/smilies/focus.gif

Someone
20-12-2009, 21:29
Joda, men er det en kriterie?

Men selvfølgelig må dere jo få en hvis dere skvett hvis dere vil ha det! Forstår den. Si hvis dere kunne velge mellom og fly med f.eks en 707og ikke ha alkohol i 2 timer, eller og fly med ett kjedelig (les 737) fly og fått noen dråper på 2timer. Hva hadde valget vært?

Vel, en 707 vil være såpass eksotisk at jeg kan da fint drikke vann, men hvis valget står mellom en 737 med alkoholservering eller en 737 uten, så ville jeg klart valgt den med.

Ikke det at jeg må ha alkohol i fly (og svært mange av flyturene mine drikker jeg ikke under), men jeg hater å bli fortalt at jeg ikke kan gjøre ditt eller datt, når det ikke er en logisk eller fornuftig argument bak det.

Men tilbake til tema: finnes det noen ikke-muslimske selskap som er tørrlagte?

SpottAir
20-12-2009, 21:45
Hvis det er nødvendig med alkohol ombord i fly, ta med en tappekran!

Eirik
20-12-2009, 22:46
Trådstarter har selv sagt det: http://forum.mambo-foundation.org/images/smilies/focus.gif
Joda, bra med å holde seg til topic, men noen ganger er det vel så interessant å la tråden leve sitt eget liv. Nå går forresten resten av Amaronen ... ;)

gustavf
20-12-2009, 23:08
Men tilbake til tema: finnes det noen ikke-muslimske selskap som er tørrlagte?

Det vil jeg anta... I Norge må vel flyselskaper ha statlig skjenkebevilgning, med det papirarbeidet som følger med, og det finnes sikkert noen som har enda mer byråkrati.

Har, for eksempel, Vildanden alkoholservering?

Happyflyer
20-12-2009, 23:16
Kato Air hadde ingen servering ombord ihvertfall.

Egenes
21-12-2009, 16:33
Har CHC og Bristow alkohol servering? :colgate:

LN-KEH
23-12-2009, 23:49
Nei - men du kan ende opp "i drinken".

Generelt dårlig med servering ombord offshorehelikoptere, men jeg har ved et par anledninger strammet opp folk som har sluppet fra seg tomme vannflasker på helidekket ved ankomst i varmere områder.


Eders
Knut Erik