View Full Version : OSL-AMS med rullestol og assistanse?
Fikk plutselig en tur til Amsterdam i fanget her om dagen. Reiser ut 22 okt på morgenen og tilbake 25 okt på kvelden.
Jeg er avhengig av assistanse/bæring fra gate og til flysete. I tillegg har jeg en elektrisk rullestol som veier ca 140 kilo. Under selve turen har jeg med to egne assistenter.
Dette med bæring til sete, fungerer det i utlandet på samme måte som i Norge?
Er det noen form for dokumentasjon jeg trenger på rullestolen, tenker da på batteritype o.l.
Jeg har ellers bare erfaring med SAS sine innlands griser, så på dette området er jeg grønn :)
Noen som har forslag på flyselskap og ikke minst flytyper som ikke er så altfor trange inni?
I prinsippet ingen forskjell fra innenlands ... Pass imidlertid på at flyselskapet bekrefter transport av rullestolen samt assistansen, men det vet du sikkert alt om hvis du har reist med stolen innenlands. Pluss beregn god tid, møt tidlig osv. Har du tørrcellebatteri, skulle alt være greit, men jeg anbefaler at du trener en av reisefølget ditt i å koble fra poler, teipe etc .. det er alltid enklere og tryggere med en 'ekspert' framfor en flyselskapsansatt som kun gjør det en gang i blant.
Det er ikke nevneverdig forskjell i setekomforten for noen av selskapene som trafikerer ruta ...
Da var turen bestilt, det ble KLM begge veier :D Har bestilt splitter nye batterier til rullestolen med tilhørende attester/klistremerker som bekrefter at det er tørrcellebatterier. Rullestolen er også utstyrt med et galvanisk skille mellom batteri og elektronikk slik at teiping av poler i praksis er unødvendig. Har fått dokumentasjon på dette også.
Er det noen som vet målene på cargoluken til 737 flyene? Slik at jeg vet hva jeg har å forholde meg til med tanke på rullestolens størrelse?
Rullestolen går jo gratis, men i Amsterdam vil jeg ha behov for å ta med ytterligere hjelpemidler (2 ekstra kolli, tilsammen ca 50 kg). Må jeg betale ekstra for dette, eller går dette også gratis (noe jeg ikke har så store forhåpninger om)?
Jeg vurderer også å shippe disse tingene i forveien dersom det blir sor dyrt å ta de i bagasjen.
Noen innspill?
Døråpningen er vel den samme for NG som for Classic, tror jeg. Har aldri hørt om at noen har problemer med å få inn en stol i en 737, så med mindre du har en XXXL spesialmodell burde det gå greit.
http://cargo.cocargo.com/cargo/shipping/aircraft/us/737-300.aspx
Anbefaler som nevnt over at en av assistentene dine blir med stolen ned og kobler fra og teiper polene. Selv om mange av lasterne har god erfaring går det gjerne smidigere med en 'insider'.
Rullestolen går jo gratis, men i Amsterdam vil jeg ha behov for å ta med ytterligere hjelpemidler (2 ekstra kolli, tilsammen ca 50 kg). Må jeg betale ekstra for dette, eller går dette også gratis (noe jeg ikke har så store forhåpninger om)?
Med mindre dine reisefeller har med store mengder bagasje, er det bare å poole denne.
Som MOW skriver bør din rejse ikke volde dig større problemer...
De fleste El-stole kan jo klappes sammen , f.ex ryglæn kan lægges ned.
At håndtere en elstol er dagligdags for de fleste selskaber...Det er ikke noget der laves "big fuzz" ud af.
Sørg for at være ved gate i god tid, så dem der skal løfte dig ombord, har bedst mulig tid
til at udføre deres assistance opgave...og så vil jeg ønske dig god tur til AMS
Hilsen
Ole
Jag har aldrig varit med om att en elrullstol har skapat problem vid lastning på 737NG. Är det någonting killarna och tjejerna på lastningen behandlar med största respekt är det just dessa och djur!
Som MOW skriver är det bästa om din ledsagare är tränad i hur stolen skall hanteras. Bestäm möte med assistansen i god tid. En dialog mellan dig och chk-in brukar lösa nästan alla utmaningar (vill inte kalla det problem) som kan uppstå. Sen vill jag inte bara råda att vara i god tid vid gate utan också på flygplatsen. Även om många är vana med procedurerna kring elrullstolar är det inte vardagsmat och då slipper Du en massa stress.
Hoppas att du får en riktigt god tur!
Wishmaster
03-10-2009, 11:10
Hadde en elstol der ryggen var sveisa fast i stolen, og da måtte vi evt legge'n på sida, men vekta ville ha knust div lykter og andre finesser.
Sa fra til pax om det, og det var katastrofe, han skulle kontakte VG og Se&Hør asap.
de valgte å ikke reise, og ingen oppslag i medier.
tackle55
03-10-2009, 11:17
Da var turen bestilt, det ble KLM begge veier :D Har bestilt splitter nye batterier til rullestolen med tilhørende attester/klistremerker som bekrefter at det er tørrcellebatterier. Rullestolen er også utstyrt med et galvanisk skille mellom batteri og elektronikk slik at teiping av poler i praksis er unødvendig. Har fått dokumentasjon på dette også.
Er det noen som vet målene på cargoluken til 737 flyene? Slik at jeg vet hva jeg har å forholde meg til med tanke på rullestolens størrelse?
Jeg vurderer også å shippe disse tingene i forveien dersom det blir sor dyrt å ta de i bagasjen.
Noen innspill?
Om det er hjelpemidler/medisiner, skal det nok gå å ikke betale for det. Iallefall om du har erklering fra lege på at det er nødvendig utstyr.
Jeg har pratet med Medema på OSL, så vi avtalte å møtes 45 minutter før avgang. Jeg har drillet den ene assistenten i rullestoldemontering. Tidligere har det vært tilstrekkelig å legge ryggen helt bak, og slå av hovedbryteren (som er en hovedsikring) burde vel være tilstrekkelig.
han skulle kontakte VG og Se&Hør asap.
de valgte å ikke reise, og ingen oppslag i medier.
Å herregud hvor mange ganger jeg har fått den slengt i trynet .... bare smiler å sier "Skal du ha tlf nr til dem" når jeg får den nå til dags.
Savipix: Takk for det:)
Ett annet spørsmål som er litt på siden av topic:)
Hva er det KLM serverer på disse turene? Dette er vel ikke en tur med fri tilgang til baren :p
Hva er det KLM serverer på disse turene? Dette er vel ikke en tur med fri tilgang til baren :p
Et litt begrenset bar-utvalg, øl og vin f.eks. er tilgjengelig:
a snack, a fresh sandwich or a hot or cold light meal. As ever, we have an extensive selection of hot and cold drinks for you, including juices, wines, beer and tea or coffee.
http://www.klm.com/travel/no_en/travel_information/on_board/dining_on_board/index.htm#4
Da har jeg fått beskjed om at nederlandske tollmyndigheter ikke kan garantere at de ekstra hjelpemidlene vil passere smertefritt gjennom tollen. Det ser ut til at jeg må ta disse ekstra tingene med som bagasje hvis KLM aksepepterer dette. Har sendt de en forespørsel.
Det er snakk om en heis og en trillestol. Heisen er 55x120x20 (WxLxH cm sammenslått, vekt: 43kg).
Trillestolen er 55x55x116 (WxLxH i cm, vekt: 12kg).
Kan jeg forvente å få disse med meg?
Hvor lang tid i forveien kan man sjekke inn bagasje? Tenkte å hive mannskjiten i bilen og sjekke de inn dagen før reisen om det er mulig (forutsatt KLMs aksept).
Jeg tror neppe du får problemer med dette fra KLM. Man har stort sett forståelse for at bevegelseshemmede må ha med nødvendig utstyr på tur, uten å måtte betale ekstra for det. Jeg har selv en mor som sitter i rullestol, og hun har aldri fått nei av noe flyselskap når hun har søkt om å få med nødvendig utstyr.
IMM
imm, det er ikke meningen å lage en ny disksjon, men hvordan forholder f.eks. Ryanair seg til transport av bevegelseshemmede som i dette tilfellet?
Det kan du hvis oenskelig ta i en egen traad.