PDA

View Full Version : Norwegian har vokst seg store på innenriks i Sverige


MartinL
04-09-2009, 14:12
Selskapet holder seg undelig nok borte fra Gøteborg - Stockholm, men høster 40% av innenriks markedet totalt sett. Kjos er også tilbake på Finnair sporet til Asia, selv om jeg ikke helt er med på den. Det høres på meg ut som en gammel artikkel som er satt sammen med noe nytt. Mulig Hangar har snappet dette opp fra en annen svensk nettside som ikke er helt i "water".

Bjørn Kjos sier imidlertid til det svenske nyhetsbyrået Direkt at det er først i 2011 at selskapets flykapasitet vil økes betydelig.
- Ekspansjonen kommer til å skje i hele Skandinavia, pluss Polen for vi har en base der også. Finland er også et interessant område for å fly til Asia fra, sier Kjos til Nyhetsbyrået.

Den viktigste anledningen til Norwegians sterke vekst i nabolandet er kjøpet av Finnairs svenske datterselskap Fly Nordic. I følge Kjos har administrasjonen i Fly Nordic blitt slanket med 70 prosent siden den gang, samtidig som selskapet flyr 30 prosent mer.

http://hangar.no/permalink/46658.html

Someone
04-09-2009, 14:14
Selskapet holder seg undelig nok borte fra Gøteborg - Stockholm, men høster 40% av innenriks markedet totalt sett.

Det der stemmer ikke, dette oppe tidligere i uken og de har 40% på de 3rutene de trafikkerer. Ikke av totalmarkedet

MartinL
04-09-2009, 14:15
Det der stemmer ikke, dette oppe tidligere i uken og de har 40% på de 3rutene de trafikkerer. Ikke av totalmarkedet

Ja jeg har ikke peiling. Refererer bare til det jeg leser og synes det er undelig.

Someone
04-09-2009, 14:19
Det er bare hangar.no som slurver og ikke leser riktig

Og som Kjos selv sier:
Vår markedsandel på de rutene vi flyr på i Sverige ligger på 40 prosent og over. De siste årene har det tatt skikkelig av, utdyper Kjos.

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1733716.ece

jikswoboB
04-09-2009, 15:48
Norwegians framgångar i Sverige verkar än så länge måttliga. 30 procent mer trafik sen man tog över låter inte så värst mycket.

LN-MOW
04-09-2009, 15:54
Nå har de vel lagt ned en rekke ruter siden overtagelsen av Flynordic, har de ikke? Men det er jo lettere å øke igjen når tidene blir bedre og det er kanskje det de har planer om ..

FlightDeck
04-09-2009, 17:20
Nå har de vel lagt ned en rekke ruter siden overtagelsen av Flynordic, har de ikke?

Det er riktig som du sier. Norwegian har bare "arvet" svenske innenriksruter fra FlyNordic, primært mellom Stockholm og Nord-Sverige, men har ikke åpnet ny trafikk i dette segmentet. Den "store" ruten er Stockholm-Luleå med seks daglige, i tillegg Stockholm-Umeå med fire daglige. Den siste innenriksruten, Stockholm-Kiruna, flys bare en gang daglig. Kiruna-Luleå og Stockholm-Åre/Östersund har blitt lagt ned.

jikswoboB
04-09-2009, 17:36
Nu menade jag på det hela taget. Tillväxten på 30 procent avser väl hela Norwegians trafik i Sverige, inrikes som utrikes?