PDA

View Full Version : Norwegian og SAS krangler om pristest


B777ER
03-09-2009, 15:30
Norwegian mistenker SAS for å ha rigget en pristest.

http://e24.no/medier-og-reklame/reklame/article3247856.ece

LN-MOW
03-09-2009, 16:05
Vi diskuterte jo den opp og ned i juli, men budskapet i annonsen var jo ikke 'SAS er billigst', men 'Sjekk alle alternativer'.

laurenz
03-09-2009, 16:05
Mann kan se på dette på flere måter. Men uansett var det ingen ordentlig test, bare reklame. Det som skjedde her at SAS kjører en kampanje og så sier de "Se, vi er faktisk billigst". Det er ikke vanskelig når mann har billettene på tilbud.
Men når de bruker det for å overbevise folk om at SAS ofte er billigst skjønner jeg at Norwegian blir litt småirritert.
Men det er reklame, no big deal

Jarlabanke Vking
04-09-2009, 08:33
kanskje de da skal gjøre det som en mission da og alltid være billigst; for det er de ikke!

søkte opp for en venn av meg hhv SK og DY fra SVG-TOS på noen datoer i september..... SK skulle ha 3300,- t/r, DY skulle ha drøye 6000,- t/r.

så da kan man jo regne på hvor mange kaffekopper man kan få for det.....

TOS
04-09-2009, 09:02
søkte opp for en venn av meg hhv SK og DY fra SVG-TOS på noen datoer i september..... SK skulle ha 3300,- t/r, DY skulle ha drøye 6000,- t/r.


Bare for moro skyld søkte jeg på SVG-TOS på DY i september via Lavpriskalenderen. Jeg finner vel nesten bare full fleks billetter som kommer opp i drøye 6000,-, og i all hovedsak finner man vel enveispriser til et sted mellom knappe 700 til drøyt 1400 kroner de fleste dagene. Det er klart at om man må reise på et gitt klokkeslett så blir det en annen sak.

Jarlabanke Vking
04-09-2009, 09:06
Bare for moro skyld søkte jeg på SVG-TOS på DY i september via Lavpriskalenderen. Jeg finner vel nesten bare full fleks billetter som kommer opp i drøye 6000,-, og i all hovedsak finner man vel enveispriser til et sted mellom knappe 700 til drøyt 1400 kroner de fleste dagene. Det er klart at om man må reise på et gitt klokkeslett så blir det en annen sak.

allright.

søkte og opp OSL-TOS, OSL-EVE, HAU-LHR og her kom stort sett SK best ut når alt kom til alt, uten at jeg husker hvilke datoer jeg søkte opp.

poenget er at det er innprentet at "SK ER SÅÅÅÅÅ DYRT"....... jeg kjenner haugevis av mennesker som lar vær å sjekke SK fordi DY tydeligvis har vært noen racere på å få fram sitt budskap. Og all kred for det!

TOS
04-09-2009, 09:18
allright.

søkte og opp OSL-TOS, OSL-EVE, HAU-LHR og her kom stort sett SK best ut når alt kom til alt, uten at jeg husker hvilke datoer jeg søkte opp.

poenget er at det er innprentet at "SK ER SÅÅÅÅÅ DYRT"....... jeg kjenner haugevis av mennesker som lar vær å sjekke SK fordi DY tydeligvis har vært noen racere på å få fram sitt budskap. Og all kred for det!

Jeg er helt enig i at det er viktig å sjekke priser hos flere, noe jeg alltid gjør. Jeg sjekket akkurat OSL-TOS med både SK og DY, og om man er interessert i billiger billetter (og dette er prioritet nr 1) så har DY billetter en vei fra 349,- rundt 8 av 10 dager den neste måneden. På et par vilkårlig valgte datoer i neste uke var DY aldri dyrere enn SK, men igjen, slikt kan endre seg som vi alle vet.

LN-TUM
04-09-2009, 09:23
:old Så må man huske og ta med alle gebyrer DY har,til sammenligning med SK som kun har NOK 25 for bestilling på www.sas.no. Trur mange glemmer og ta med gebyret når man sammenligner priser.

Jarlabanke Vking
04-09-2009, 09:24
jepp....

nå skal jeg ikke skuffle under en stol at jeg er tilhenger av nettverkselskapene og kanskje gjør meg litt blind på det, men de er jaggu ikke så gærne som folk flest skal ha det til.

Isbamse
04-09-2009, 09:37
Min erfaring er at DY oftest er billigst (stort sett på strekningene EVE/TOS-OSL-SVG), men noen ganger vinner SAS. Sjekker alltid begge.

TOS
04-09-2009, 09:54
:old Så må man huske og ta med alle gebyrer DY har,til sammenligning med SK som kun har NOK 25 for bestilling på www.sas.no. Trur mange glemmer og ta med gebyret når man sammenligner priser.

Om du kun reiser med håndbaggasje så er det ikke rare gebyrene du må ut med hos DY (kredittkortgebyr på 40 kroner?).

BSSW
04-09-2009, 10:07
Kredittkortgebyret slipper du unna hvis du betaler med Visa/Bank Accept (eller hva det nå heter)

BTW, jeg sjekker alltid SK og DY når jeg skal reise innenlands, eller korte strekk. Utenlands og lengre strekk går jeg for nettverksselskap.

JetBlue
04-09-2009, 14:04
Har i løpet av de siste ukene sjekket og bestilt 3 Europa-turer, med ulike selskaper. I alle tilfellene var DY dyrest, og DY ble da selvfølgelig valgt bort.

Jeg tror Jarlabanke Viking har helt rett i at svært mange reisende bestiller hos DY fordi dette nå er akseptert som "billigst". Budskapet forsterker altså en holdning som ikke nødvendigvis har rot i fakta.

Jarlabanke Vking
04-09-2009, 14:18
Har i løpet av de siste ukene sjekket og bestilt 3 Europa-turer, med ulike selskaper. I alle tilfellene var DY dyrest, og DY ble da selvfølgelig valgt bort.

Jeg tror Jarlabanke Viking har helt rett i at svært mange reisende bestiller hos DY fordi dette nå er akseptert som "billigst". Budskapet forsterker altså en holdning som ikke nødvendigvis har rot i fakta.

det er helt snodig, uten å sjekke SK var det en venn av meg som sa forldeden at "Åhhhnei, hun var da ikke rik så hun kunne hvertfall ikke reise med SAS". Jeg undrer meg til stadighet; er det slik SK framstår for menigmann?

Det er litt morsomt, veldig OT, men kan sammenlignes med Platons idè om at vi lever i en skinnvirkelighet og ikke ser lyset i andre enden av hulen vi sitter fanget i. Men den blir kanskje litt for dyp ^_^

LN-KGL
04-09-2009, 16:20
Det er langt i fra alltid at Norwegian er billigst - min tur til Hampshire i forrige uke ble med British Airways via Heathrow. De kom billigst ut siden de har et kombinasjonstilbud med leiebil som både SAS og Norwegian ikke kan matche. Totalprisen for BA var rundt kr 800 lavere enn kombinasjonen Norwegian.no + eleiebil.no som kom på annen plass kostet.

At flyturen inkluderer også full servering med vin for den som ønsker det, gode engelske aviser og et ekstremt hyggelig personell i kabinen hos BA gjør ikke turen til en mindre opplevelse. På flyturen tilbake var det også en hygge 2P som mimret fra hans hyggelige første flyturer til Fornebu på høytaleren nå routingen inn til OSL skulle omtales.

For å få det litt på sporet igjen, så omtalte jeg denne reklameserien til SAS som et potensielt brudd på markedsføringsloven i den originale tråden. De senere dagers utvikling styrker meg i troen om at "faktaene" i budskapet kan være/har vært manipulert for å virke mer positiv.

AirbusTrond
04-09-2009, 16:31
På de siste reisene og bestillingene OSL-AES har DY jevnt over vært mellom 150 og 300 kr billigere per vei, inkludert bagsasjeprisen. Dette gjelder slutten av august og rundt juletider. Velger kun ut fra pris på en så kort strekning.

Synes det er veldig rart at noen bare bestiller DY uten å sjekke alternativer, en gjennomsnittlig oppegående nordmann klarer da å finne de ulike prisene på nettet, i alle fall der det bare er to aktører, som AES-OSL. Til og med min mor på 70+ klarer dette...

LN-MOW
04-09-2009, 16:49
Jeg tror Jarlabanke Viking har helt rett i at svært mange reisende bestiller hos DY fordi dette nå er akseptert som "billigst". Budskapet forsterker altså en holdning som ikke nødvendigvis har rot i fakta.

Det kalles 'Southwest-effekten' og det er mange som laller rundt her borte i den tro at Southwest alltid er billigst, på samme måte som mange tror at alltid Norwegian er billigst.

Men det som er tilfelle er at de generelle prisene i de markedene Southwest opererer (eller for den saks skyld airTran eller andre LCC'er) har droppet betydelig og der de ikke flyr er prisene i mange tilfeller obskjønt dyre. Den forskjellen ser dere imidlertid ikke i så stor grad i Europa ..

Discus
04-09-2009, 20:09
:old Så må man huske og ta med alle gebyrer DY har,til sammenligning med SK som kun har NOK 25 for bestilling på www.sas.no (http://www.sas.no).

Forskjellen er at det pålagte bestillingsgebyret til SK er inkludert i prisen de annonserer med, og som vises som totalpris så man behøver ikke legge til 25 kr.

TOS
05-09-2009, 03:20
Forskjellen er at det pålagte bestillingsgebyret til SK er inkludert i prisen de annonserer med, og som vises som totalpris så man behøver ikke legge til 25 kr.

Hva er forskjellen til DY i så måte? hvilket gebyr kommer i tillegg?

Discus
05-09-2009, 11:03
Hva er forskjellen til DY i så måte? hvilket gebyr kommer i tillegg?
LN-TUM skrev at man måtte ta DY-prisene pluss evt. gebyrer og sammenligen med SK med 25 kroner i bestillingsgebyr. Kunne leses som man må legge til 25 kr på SAS-prisene, det er feil. SK's bestillingsgebyr ligger i totalprisen som vises, og det var det jeg påpekte. Hvilke gebyrer som kommer i tillegg hos DY er jo avhengig av hva man velger som opsjoner og hvordan man betaler pakka man kjøper.