PDA

View Full Version : Fem døgn i Iran


Eirik
03-09-2009, 13:05
Her kommer en liten rapport fra vår reise til Iran, mai-2009 :-)


Del 1 :


I de 30 årene som har gått siden revolusjonen i 1979 har Iran hatt en eksplosiv befolkningvekst, noe som blant annet har medført økt behovet for flytransport i dette geografisk svært utstrakte landet.
I samme tidsrom har vestlig blokade gjort det umulig å anskaffe nye fly fra USA og Europa, og resultert i at Iran Air fremdeles flyr sine Boeing 727, 747-100/200 og 747-SP, flere tiår etter opprinnelig planlagt utfasing. Alle disse maskinene ble kjøpt direkte fra Boeing i 70-årene, i en tid da Iran Air var et foregangsselskap i Midt-Østen og faktisk hadde inne en bestilling på 2 stk. Concorde, noe som rimelig raskt ble avbestillt da Ayatollahene kom til makten.
Det er derimot ingen form for restriksjoner på Russisk materiell, og etter hvert er TU-154 blitt den dominerende flytypen innenriks, enten selskapene heter Iran Airtour, Eram, Taban, Aria eller Kish, for å nevne noen. I tillegg flyr også førstegenerasjons A300, Yak-42, og de senere årene F-100, MD-80 og 757 på innenlandsrutene.

Iranerene har i det hele tatt vært svært kreative i sitt arbeid med å vedlikeholde sine gamle fly og til å skaffe ´nytt´materiell fra de mest overraskende kilder; den kanskje største kuriositeten, og hovedgrunn til at flyentusiaster har valfartet til Iran senere år, er Iran Air Force's eget sivile flyselskap Saha Airlines, opprettet for å avlaste trafikken på de travleste strekkene, og det med en liten flåte bestående av Boeing 707 !

Jeg var første gang i Iran i februar 2007 i regi av tyske 'Airevents'', hadde særdeles opplevelsesrike og sosiale dager, og har siden den gang hatt et ønske om å dra tilbake.
Da bilder av 2 stk. IL-62M med Aria Air titler dukket opp på nettet fikk jeg mildt hakeslepp og skjønte at det nå gjaldt å kjenne sin besøkelsestid, disse lett mytiske maskinene står i stor fare for snarlig utryddelse, meg bekjent flyr de nå bare enkelte avganger for Cubana og Air Koyoto, og er i ferd med å bli erstattet av TU-204.

Via e-mailens vidunderlige verden får jeg vite at noen av mine venner fra 2007 allerede er i full gang med planlegging og billettbestilling i samme øyemed og skal avgårde i en av de få ukene jeg har fri denne våren, så her er det bare å gi gass ! :-)
Vi avtaler å møtes i Dubai, for så å fly i samlet tropp til Teheran, forhåpentligvis på Mahan Air's 747-300.
Billett til Dubai blir kjøpt samme kveld til en hyggelig pris; kun 3.000 kr. skal Lufthansa ha, og da får jeg jammen meg 744 og A340 med på kjøpet :-)
De neste ukene er det travelt på mail-fronten i mellom oss 5 og vår koordinator hos 'Pars Travel Agency' i Shiraz i Iran; reiseruter, selskaper og flytyper foreslås og justeres.

En kort periode ser det ut som vi kan toppe det hele med en tur i en L-1011, men Fars Air Qeshm´s innleide eksemplar er allerede levert tilbake til eier; etter at maskinen stadig gikk tech, massive forsinkelser og illsinte brev fra strandede passasjerer til myndighetene er Fars´ tillatelse til å operere dette flyet blitt trukket tilbake.

Etter at eksotiske timer i visum-kø på Irans ambassade i Drammensveien er unnagjort er vi en dag i mai endelig klare :



Dag 0 :
Oslo-Frankfurt LH Airbus 321 D-AIRE
Frankfurt-Dubai LH Boeing 747-400 D-ABVO

Avgang tidlig ettermiddag fra OSL, boarder vår A321 og er snart i Frankfurt :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/LH-lineup.jpg

Setter kurs mot nærmeste *A lounge etter ankomst, til det som må være den største Senator-loungen på FRA. Fint sted; først en dusj for å komme helt i vater etter innledende reiserunde, deretter er det duket for smakfulle tyske pølser skyldt ned med tysk øl som seg hør og bør, og med panoramautsikt over rullebane blir dette noen hyggelige timer.

Passende nok fant Iran Air´s 747-SP EP-IAB det for godt å parkere rett utenfor loungen :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/SP-FRA.jpg

Jeg vil alltid ha et spesielt forhold til disse maskinene etter at jeg fløy med søsterskip -IAD i 2007; 14 uforglemmelig timer i IR´s businessklasse over Middelhav og Atlanter, fra Teheran/ Damaskus til Caracas i Venezuela. http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36873 . Iran Air er nå de eneste som flyr denne rarieteten i ordinær passasjertrafikk.


Etter behagelige timer med bevertning på Lufthansas regning er det på tide å begi seg til gate'n og vår 744 som venter der :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/LH-jumbo.jpg


Etter å ha flydd A380, div. A340/330, 777, 767, IL-86 og -96 senere år synes jeg igjen at jumbo-jet kanskje er det aller hippeste, kribler alltid litt ekstra når en 747 står ved gaten. Lufthansa´s flåte er visstnok noen av de aller eldste -400 maskinene som er i lufta.
Prøvde å få til oppgradering med hjelp av EBG-kort, men fikk til svar at de sjelden eller aldri oppgraderer passasjerer med SK-kort og i alle fall ikke i dag. MEN de hadde sørget for at jeg på grunn av status har tomt sete ved siden av meg, og det er en finfin trøst, hjelper godt på på en 4-5 timer lang tur i et rimelig fullt fly.

Alltid noe interessant å se mens en tax´er :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/cargo1.jpg


En sprudlene start på resten av dagen :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Champ2.jpg

desserten var heller ikke verst :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/desert2.jpg


Uten idividuelt underholdningsystem er du prisgitt at filmene som serveres på fellesskjermene holder greit nivå, det synes jeg ikke de gjorde, så det ble bok og ipod på meg. Forøvrig er jeg nok en av de som kunne overlevd uten underholdningstilbud på fly, det er egentlig det perfekte sted for filosofering og ettertanke, og ikke minst; å sove ! :-)


http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/LHengine.jpg



Etter ankomst Dubai bar det rett til forhåndsbestillt hotell kun 5 min. fra flyplassen, bestillt på asiatravel.com.


- - - - - - - - - - - - - - - -


Dag 1:

Dubai-Teheran(IKA) Mahan Airways A310-300 EX-35004
Teheran (THR)- Kish Saha Airlines Boeing 707-3J9C EP-SHG
Kish-THR Eram Air (VIM) Boeing 757-200 RA-73011


Neste morgen er det tidlig avgårde i taxi til terminalen for å treffe de 3 andre som er ankommet fra London via Qatar, tydligvis lite søvn underveis; trøtte men forventningsfulle ansikter :-)
Det glade(gale) selskap bestod av en australsk musiker/ platedirektør bosatt i London, en belgisk FedEx-sjef, en nederlandsk dataekspert og meg selv. Sistemann; vår te-drikkende engelske BA pilot skulle komme til Teheran direkte fra London neste morgen.

Innsjekk; det viser seg at vår forventede Mahan 747 er erstattet med en A310 ...

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A310dxb.jpg

Hadde sammen med buddy Charlie spleisa på en C og en Y billett t/r Tehran, slik at vi hver vår vei kunne sjekke ut hva Mahan hadde å by på fremme i flyet .
Jeg er førstemann ut, skulle gjerne ha sett at vi fløy 747, men Mahan's A313 biz viser seg å innfri alle forventninger.

Synes Mahan´s valg av boarding-musikk var særdeles fornøyelig :

http://www.youtube.com/watch?v=EWLZ4YqbEEM

.. måtte rett og slett sende klippet til unge Løvland etterpå


Takeoff fra DXB :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/leavingDubai.jpg

Mahan´s Business klasse viste seg som sagt som en veldig hyggelig opplevelse, det er nivå på mat og servering, og på alle måter Persisk klasse over crewet :-)

Dagens meny :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Mahanmenu.jpg

..og det flott presenterte måltidet (hadde spist deler av det før jeg kom på å ta bilde.. :-)

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Mahanmeal.jpg

Dette var få uker før valget i Iran ...

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Mahannewsp.jpg

Turistklassen :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Mahantourist.jpg
foto: guy van herbruggen


Alle internasjonale flighter til/fra Teheran er nylig flyttet fra gamle Mehrabad midt i byen til nye og moderne IKA (Imam Khomeini international airport) som ligger i et heller øde område en times kjøring ut av sentrum.

En annen av Mahan's A313 :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A310IKA.jpg

En liten tur i Cockpit etter landing sier vi ikke nei til ! :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A310cockpit.jpg
foto: guy van herbruggen


TU-154 EP-CPG fra Caspian taues ut for avgang, lite visste vi da at dette flyet skulle gå i bakken mindre enn to måneder senere.

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A62.jpg
foto: guy van herbruggen

Imigrasjon + visum til vår mann fra Tulipanlandet gikk raskt og smertefritt.
Vi ble møtt av en representant for 'Pars' som hadde ordnet med hotell og billetter; Iran Air flyvningene var de eneste vi kunne bestille utenfra.
Planen var så at vi skulle kjøre til hotellet for en avslappende ettermiddag og kveld før tidlig action neste dag. Men den gang ei; selv om gjengen var rimelig overtrøtt fant noen ut at hvis vi gassa på og dro rett til Mehrabad flyplass i sentrum, kunne vi rekke en ekstra tur til øya Kish i Persiabukta med Saha Airlines' Boeing 707-3J9C ..
Som sagt så gjort, vi rekker frem i tide, billetter til Kish er heller ingen problem denne ettermiddagen, og vi er klar for første flight tilbake i tid :-)


- - - - - - - - - - - - - - -

Eirik
03-09-2009, 13:06
Selv om all utenlands trafikk nå er flyttet til IKA (med unntak av Hajj-flighter) er fremdeles Mehrabad en travel, pulserende og særdeles fasinerende flyplass.
På bussturen ut til rampen føler man seg hensatt til 70/80-årene, og det kribler litt ekstra i magen når vårt fly dukker opp i synsfeltet; en 707 fra det eneste selskapet i verden som ennå flyr disse legendariske maskinene i passasjertrafikk :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Saha1.jpg

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A57.jpg
foto: mick plock

Saha´s flåte kom til verden som air-to-air refuelling maskiner for Iran Air Force i midten av 70-årene og har i gjennomsnitt bare drøye 25.000 timer i luften. De er blitt konvertert til passasjerfly på enkleste og helt sikkert billigeste måte fra 1990 av for å gi bla. pilgrimsruten til Mashad og ferieflyvninger til Kish en sterkt tiltrengt kapasitetsøkning. Det var i fjor snakk om at dette på-overtid eksperimentet snart skulle ta slutt, men gledelig nok er det i stedet nye maskiner under konvertering, så i beste fall kan dette eventyret pågå noen år til.

Klar for første nostalgi-trip-delux innenriks i Iran :
Saha utøver åpenbart militær tidsdisiplin, 4 stk. JT3D fyres opp som musikk i våre ører, og vi er avgårde et minutt før rutetabell.

Etter konverteringen til passasjerfly har disse Boeing´ene beholdt det ekstra brede vinduet bak i flyet, gir en fantastisk utsikt og var en ettertraktet seterad for oss fantaster:


http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A60.jpg



Flyvende museum. Legg merke til hattehyllene :-)

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A70.jpg
foto: guy van herbruggen




http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A59.jpg



Vi nærmer oss Kish :

http://www.youtube.com/watch?v=5Pub7NrlBW0

EP-SHG - Kish Island
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A61.jpg


Etter landing fikk vi lov til å avlegge cockpit et besøk. Generelt var crewene ombord svært begeistret for vår interesse for luftfart i Iran og 707 spesielt, og var alltid klar for å slå av en prat, men det måtte som oftest klarerest med vaktene som alltid er ombord på iranske flyvninger; lett gjenkjennelige, strenge menn fra revolusjonsgarden. Som oftest gikk de motvillig med på å la oss besøke cockpit etter kort men intens diskusjon med kapteinen :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/cockp.jpg
foto: guy van herbruggen

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/FE.jpg
foto: guy van herbruggen



Vi hadde såpass mye tid før vår returflight til Tehran at vi tok en kjapp taxi ned til stranden, og jeg fikk for min del igjen anledning til å duppe føttene i det Persiske hav :-)
Kish var Sjahens private øy, ved flere anledninger chartret han en Air France Concorde fra Paris for å fly seg og følge sitt fra Teheran til Kish. I dag er det et frihandelsområde og yndet feriested for Iranere, en kan og oppholde seg på Kish uten visum. Iran er et STORT land; i februar 2007 beveget vi oss fra Persiabukta med 30 fuktige grader i sør til et Teheran med snøbyger i nord på knappe halvannen times flytur.

Saha´s kontor på Kish airport :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A11.jpg
foto: charles kennedy/ astral horizon

Saha´s retur til Teheran var full denne kvelden, men vi fikk ordnet billetter med Eram Air.
Eram har nylig leaset 2 stk. 757-200 fra russiske Vim Airlines, og er første Iranske selskap til å operere denne typen. Det var for oss et uplanlagt men hyggelig tilskudd til et allerede spennende fly-mangfold disse dagene.
Fikk sete i fremre kabin på turen tilbake til Teheran, de første radene var allerede okkupert av det som åpenbart var ekstra crew og mekanikere fra Vim; russere i godt og avslappet humør.

Erams andre 757 på Mehrabad neste dag :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Eram.jpg
foto: andre van loon


Iransk Cola, ris med kylling; et herremåltid ! :-)
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Erammeal.jpg
foto: guy van herbruggen


Sent på kvelden er vi omsider sjekket inn på særdeles hyggelige Hotell Erkan i Teheran og stuper i seng for å få noen timers søvn før tidlig oppstandelse neste dag og det som er planlagt å bli en slags `Iran greatest hits`: TU-154, Boeing 707, IL-62 og 707 igjen på en og samme dag :-)


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Dag 2 :

THR-Mashad Iran Airtour TU-154M EP-MCQ
Mashad-THR Saha B707 EP-SHG
THR-Kish Aria Air IL-62M UP-i6208
Kish-Thr Mahan A300B2 EP-MHP

Som sagt tidlig opp, disse gutta ville helst være først i innsjekkingskøene for å sikre seg best mulig sete og utsikt, det betydde å møte på flyplassen to timer før avgang, og da var det bare å komme seg ut av dyna og følge flertallet, men skjønte allerede nå at dette kom til å bli en tur med LITE søvn ..

Første flight: Iran Airtour til Shia'enes hellige by Mashad nordøst i landet og ikke langt fra grensen til Afghanistan og Turkmenistan.
Jeg hadde min første Tupolev TU-154 flight ombord i en på alle måter dårlig vedlikeholdt Aria-maskin to år tidligere, merket at jeg var betydelig mer avslappet denne gangen :


http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/IranAT1.jpg


Det er noe med disse russiske maskinene, de er liksom ikke helt tamme, har fremdeles litt rovfugl i seg .. :-)
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/IRT2.jpg
foto: guy van herbruggen



http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/IRT3.jpg
foto: guy van herbruggen


Vel framme i Mashad :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/IRT4.jpg
foto: guy van herbruggen


Aria´s tredje IL-62 stod parkert i Mashad de dagene vi var i Iran :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Ariamash.jpg
foto: andre van loon



Ettermiddagens arrival-meny for Mahshad airport :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Mashadboard.jpg
:

Vi hadde noen timer til rådighet før vår returflight til THR, og siden dette var mitt første besøk til Mashad bestemte jeg meg for å ta tur inn til byen som er Iran´s nest største, det kunne se ut som vi var omtrent de eneste vestlige turistene der. http://en.wikipedia.org/wiki/Mashhad

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A71.jpg]


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Eirik
03-09-2009, 13:06
Vi er tilbake på Shahid Hashemi Nejad (Mashad) airport tidsnok til å se EP-SHG taxe inn i friskt tempo etter landing fra Esfahan :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Sahalanding.jpg

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Sahaland2.jpg

Fotografering på Iranske flyplasser er strengt forbudt, vi var likevel langt mer frimodig i så måte denne gangen enn for to år siden, og atmosfæren nå i mai i år var egentlig relativt avslappet. Vi tok bilder så diskre vi kunne men ble i blant stoppet av sikkerhetsvaktene som var over alt, og da var det bare å smile pent og legge vekk apparat sporenstreks :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Sahaland3.jpg

På vei igjen :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A42.jpg

På denne turen blir vi virkelig kompiser med kabinbesetningen ombord, og vi tilbringer store deler av turen i en egen avdeling bak i flyet som fungerer som en slags kombinasjon av galley og lounge for besetningen. (det finnes også en sjarmerende ´60-talls´lounge framme i flyet, men den er sikkerhetsvaktenes domene)

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/SahaM-T2.jpg
foto: charles kennedy/ astral horizon

Det blir servert kaffe og te, holdes 707 fotosession, og utveksles historier over landegrensene :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/SahaM-T3.jpg


Mehrabad lå nok i utkanten av Teheran den gangen den ble bygget, men i dag er den omgitt av bebyggelse tett inntil på alle kanter.


http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A22.jpg
foto: guy van herbruggen


Turen avsluttes på spektakulære måte; vi går bratt og fort ned fra stor høyde, bebyggelse og trær suser forbi utenfor vinduene og vi går inn med det jeg vil tro er maksimal landingshastighet, og jeg har en herlig 'tivoli' opplevelse før vi igjen er trygt på bakken.

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/SahaM-T4.jpg

Dette skyldes kanskje mer uvitenhet enn fryktløshet; de andre som alle er betraktelig mer fly-kyndige enn meg, og har flere 707-landinger her er litt bleke om nebbet. Denne spesielle innflyvingen og farten hadde overbevist minst en av dem at nå skjer det; vi har mistet kontroll og flyr enten rett inn i tett bebyggelse eller krasjlander på rullebanen..
Vi møter samme kaptein neste dag og han forteller at de under innflyvningen var i ferd med å ta igjen en Fars Air Qeshm Yak-42 som fløy lavere og langsommere enn vår 707 og at ATC hadde bedt dem om å ligge høyt til like før landing, for så å gå rett ned og lande før Yak'n. Og det hadde neppe de gamle Air Force-gutta hos Saha noe i mot. JEG hadde en av de beste landingene i mitt liv ! :-)

sitat Charlie : " Now I know we definitely didn't crash into the middle of the city, it would be fun to do again, but at the time, I just thought, this might be it. And it might have been! "


Saha´s ´nye´707 skimtes i bakgrunnen. Den har ennå ikke fått sivil registrering/ flydd i passasjertrafikk :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/SahaM-T5.jpg
foto: guy van herbruggen


God gammel årgang :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/SahaM-T7.jpg
foto: guy van herbruggen



Tiden var inne for kanskje den største rosinen i pølsa; å fly Ilyushin-62M, noe ingen av oss hadde gjort før.

Usannsynlig nok flyr altså to (etter hvert 3) av disse maskinene i innenrikstrafikk her; i likhet med 707 er dette maskiner som er designet for langdistanse og tiltenkt helt andre roller enn turer på mellom en´ og halvannen time. Det er nok ene og alene latterlig lave leasing-priser som gjør at disse flyene, crew og mekanikere fra Kazakhstan befinner seg her, det finnes knapt nok et marked for dette materiell og denne ekspertisen noe sted i verden lenger. Irans tilgang til billig olje/ drivstoff gjør det nok og lettere å holde både disse og div. andre tørste flytyper i luften.

Vi hadde lagt opp til et rimelig tight tidsskjema, tanken var at vi skulle rekke to rundturer hver dag og ha hotellet i Teheran som base, og vi var avhengige av at ting var noenlund på rute.
Saha var militær displin og bankers i så måte, det var IKKE Aria. Avgangen til Kish er solid forsinket, og det kan skape problemer for vår retur med Saha/707 samme kveld.
Det viser seg at alle selskaper er fullbooka på strekningen Kish-Thr, og kommer vi oss ikke hjem denne kvelden mister vi vår 707 roundtrip Teheran-Ahwas neste morgen.
De mest hardbarka medlemmene av gruppa vår var her først og fremst for å fly 707 og var lite lysten på å i verste fall miste 3 Boeing flighter.
Jeg bestemte meg for å hoppe i det uahvhengig av ev. konsekvenser, det samme gjorde vår A320 pilot, han skulle hjem før oss andre og dette var hans eneste anledning til å fly Ilyushin. De andre føler presset og blir med, om enn med blandede følelser/ bange anelser..


http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Aria3.jpg



Dette er altså UP-i6208 som på spektakulært vis skulle havarerte under landing i Mashad 8 uker senere. To hele flightcrew , 2 mekanikere, 2 sikkerhetsvakter, 2 av kabinbesetningen og 3 passasjerer inkl. Aria's CEO, tilsammen 17 personer omkom i denne tragiske ulykken, sannsynligvis var deler av crewet vår denne dagen blandt dem.

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Aria.jpg
foto: guy van herbruggen


http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Aria32-1.jpg



Her er det alle mann i arbeid; Kazak- og Iranske mekanikere og sikkerhetsvakter ser alle ut til å være opptatt med å klargjøre avgangen.
Etter boarding blir vi tauet langt og lenge til et avsidesliggende hjørne av flyplassen der motorene startes. En av de Kazakhstanske mekanikerene står oppreist bak i midtgangen og lytter nøye til lyden av hver motor som vekkes til live.. virker som han til slutt er fornøyd, og jeg tenker noe sånn som at hvis det er trygt for han, får det funke for meg og; han skal være med oss til Mashad. Aria flyr med to mekanikere ombord og et reservelager av deler oppbevart i et stort rom bakerst i kabinen.
Skrekkblanda fryd, og virkelig følelsen av å stikke tåa inn i noe ukjent, ustabilt og kanskje farlig .. Vi har valgt seter på de bakerste radene for å virkelig føle de 4 Soloviev D-30 motorene på kropp og ører under takeoff, og de skuffer ikke; overgår t.o.m.TU-154 i ekstrem, høyfrekvent lyd under oppstart. Det er lenge siden kropp og sjel har vært så på alerten under en takeoff/ climb som på denne flyvningen.
Full motorkraft på, bremsene slippes og vårt eksemplar av russerenes første langdistanse-jet brøler nedover rullebanen. Vi legger drøye 2 tredjedeler av betongen bak oss før vi gradvis blir luftbårne. Laangsom stiger vi oppover, og tenker at støynivået må være enda verre for de som befinner seg på bakken under oss.


http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Aria4.jpg
foto: guy van herbruggen

Etter at vi er stabilisert på 35.000 fot blir resten av turen nesten et antiklimaks, motorkraften reduseres til ´lyden av en 732´, de fleste av oss sitter ved vinduer det var vanskelig å se gjennom, og er innestengt av passasjerer i midtsete og midtgang.
Det som ikke er antiklimaks er Aria's kabinbesetning, de kunne sannsynligvis alle gått rett inn i kåringen av Miss Persia 2009 :-)
I mangel av nye safety cards har Aria like godt flyttet over kortene fra en TU-154 de opererte tidligere, en maskin som i motsetning til IL-62 bla. har en nødutgang bak i flyet :-)


http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/CK-62.jpg
foto: andre van loon

Servering: " .. brands that do not appear in the West, and in flavours that do not occur in nature" for å sitere min australsk-engelske kompis, i tilegg til kaffe, te og mineralvann.


Vi nærmer oss Kish igjen ..
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A8.jpg
foto: charles kennedy


http://www.youtube.com/watch?v=TD6R148idwg


På vei inn til terminalen ser vi at vår returtransport (Saha ) til Thr allerede har fyrt opp motorene og taxer ut, igjen før tiden ..

Ok; stuck på Kish, alle flighter fulle, gode råd dyre, lettere desperat stemning hos våre 707-fantaster :-)
Vi prøver alle selskaper, flighter og routinger som finnes, til slutt får vi noe som minner om ventelisteplasser på absolutt siste flight 'hjemover' ;
Mahan's Airbus A300B2, men den er til gjengjeld overbooka med minst 30 personer.
Avgangstid nærmer seg og vel så det, og vi innser at dette umulig kan gå veien.. DA vinkes vi bort til skranken og blir tildelt 5 stk boardingpass, og det foran minst 10 personer som var foran oss på listen, noen ganger er det tydligvis en fordel å være vestlendig og gjest i landet !
Dagen siste utfordring er da å skrape sammen nok Iranske Toman, vestlige kredittkort kan IKKE brukes i Iran, og vi hadde allerede brukt mye mer kontanter enn vi planla med våre 3 ekstra flighter. Men vi kommer i mål, sprinter lettet ombord og har slettes ingenting i mot å busse hjem i denne årgangs-widebody´en :-)
Secret Garden og 'Nocturne' ønsker oss nok en gang velkommen til Mahan :

http://www.youtube.com/watch?v=x2JBMfUl8qE

Kraftig forsinket er vi omsider tilbake på hotellet, jeg prøver etter beste evne å besvare resepsjonistens spørsmål om opptakskravene på norske folkehøgskoler !! før puta og i beste fall 4 timers søvn .


http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A25.jpg
foto: mick plock

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -

Eirik
03-09-2009, 13:07
Dag 3 : All Boeing ! :-)

THR-Ahwas 707
Ahwas-THR 707 !
THR-Kish 707 !!
Kish-THR 707 !!!

Vi møter opp i god tid ved Saha's innsjekking til Ahwas og er kjente ansikter nå, både for gjengen bak skranken og crew'ene ombord :-)
Skal i dag ut på noe vi fikk trøbbel med to år tidligere; tur/retur med samme flyet. Revolusjonsgarden syntes det var all grunn til alarm i 2007 da ca 30 europeere stormet ut av flyet etter landing i Kish, inn i terminalen for ny innsjekk og rett ombord igjen; flyspotting o.l. er en heller ukjent 'kunst' i Iran. Nå må det og i sannhet sies at det lå amerikanske marinefartøy og vaka rett utenfor Iransk territorialgrense i Persiabukta i de dager, forholdet til Bush og co. var på et lavmål og man fryktet et angrep fra USA eller Israel.


Vi er klare for take off : Saha har flere 747-100/ 200 (bla. ex. TWA), vi spekulerte litt på om vi snart ville se en eller flere av disse i innenriks passasjertrafikk .. :-)

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A1.jpg
foto: mick plock

en nydelig dag for flyvning :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Ahwas11.jpg
foto: charles kennedy

EP-SHG speiler seg i ørkenen rett før landing i Ahwas:
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Ahwas2.jpg

Ahwas ligger i nordvest-Iran, er hovedstaden i provinsen Khūzestāni og ligger i et område med store oljeforekomster og hovedsaklig arabisk befolkning. Dette mente Saddam Hussein var en fin kombinasjon og innvaderte Iran i 1980 i et forsøk på legge dette området under Irak. Det ble starten på en katastrofal krig som varte fram til 1988, millioner av liv gikk tapt på begge sider, ingen oppnådde noe, og utallige krigsinvalider utsatt for sennepsgass og våpen levert med stor iver fra land i både øst og vest lever amputerte liv på begge sider av grensen. I Iran har soldatene som døde i krigen martyr-status, og en ser stadig sekvenser på TV der disse hylles med nasjonal patos- og musikk, akompagnert av filmklipp fra krigen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ahvaz


Iran Aseman 727 EP-ASC (ex Air France) er også innom :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Teh3.jpg
foto: andre van loon

Inne i terminalen sprinter vi over til Saha's innsjekking; vi var aldri helt sikre på om de ville slippe oss rett om bord på disse kjappe roundtrip'ene, noen ganger satte vi sammen ulike billetter og routinger for å ikke stresse dem opp for mye på forhånd. Men alt glir fint, og vi er snart ombord igjen for nok en nostalgi-trip(p) tilbake til Tehran.

Inn for landing i Teheran :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A31.jpg
foto: charles kennedy/ astral horizon

Tilbake på Mehrabad har vi en sedvanlig interessant taxing,
og disse bildene sier det meste; hvor ellers i verden kan en fly 707, 747-100, IL-62 og 727 som passasjer i det herrens år 2009, og til en billettpris som knapt nok overstiger 300 norske kroner :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Teh4.jpg
foro: charles kennedy

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Teh5.jpg
foto: andre van loon
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Teh6.jpg
foto: andre van loon
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Teh2.jpg
foto: guy van herbruggen

Fin samling TU-154m, ikke vanskelig å se hvilket selskap som opererte RA-85829 tidligere :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Teh8.jpg
foto: andre van loon

Kjenner at det er lenge siden jeg hadde en hel natts søvn og tar en taxi tilbake til hotellet for en liten blund før vår 5pm 707 r/t; til Kish for 3. dag på rad ! Vurderte lenge å heller slappe av i byen denne kvelden, men valgte til slutt å følge de mest dedikerte som ALDRI ville latt en mulighet for en extra 707 gå fra seg :-)

Azadi tower; åsted for store anledninger, har en fantastisk belysning på kveldstid og er det perfekte bakteppe for fx. Ahmadinejad´s TV-sendte budskap til inn- og utland :-)

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A26.jpg


Teheran er verdens 16. største by, og har en trafikk-intensistet og forurensning som lett kan sammenlignes med Bangkok :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Tehran2.jpg

På vei ut til Mehrabad igjen akompagnerer vi Teherans gladeste taxisjåfør :

http://www.youtube.com/watch?v=YcIEvAT8bdc




Skumring på Kish : Vi kommer inn og returnerer med samme fly :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/707Kish.jpg

Som oftest har Saha en´maskin i luften og de andre inne for lett vedlikehold. Vi hadde håpet å kanskje få fløyet 2 forskjellige 707 på turen, men -SHG var den som trofast møtte oss hver gang.


Vår gode venn Kaptein A ønsker oss velkommen om bord igjen:-)

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/707Kish2.jpg
foto: charles kennedy

- - - - - - - - - - - - - - - -



Dag 4 : Shiraz/ Persepolis

Thr-Shiraz Iran AIr Fokker-100 EP-CFL
Thr-Bandar Abbas IR Fokker-100 EP-CFI
Bandar Abbas-Thr IR Airbus A300B4 EP-IBI

Denne søndagen var dedikert til Shiraz og Persepolis.

For å kunne få en tur med Iran Airs vintage 727-200 hadde vi bestemt oss for å ta en ufyselig tidlig avgang til Shiraz denne morgenen (booka på wideroe.no by the way), følte oss rimelig snytt da vi skjønte at en Fokker-100 var satt inn i stedet. To av gjengen fikk i det minste fly Tupolev, fordi '727´- avgangen var fullbooka lang tid i forveien.
Nedtur, men i det minste hadde vi panoramautsikt mot rullebanen fra liggestoler i den gamle utenriksterminalen som nå blir benyttet av IR.

Boarding :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/F100boarding.jpg

Denne dagen ble preget av for lite søvn for min del, men vi fikk da besøkt våre venner på 'Pars' sitt hovedkontor i Shiraz, inspirerende, dyktige og faktisk også musikalske mennesker viste det seg :-)

Persepolis er et fantastisk skue som ligger en times kjøring fra Shiraz sør i landet. http://en.wikipedia.org/wiki/Persepolis
Tar meg i å fundere på om denne sermonielle hovedstaden i det gamle Persia ville ha vært besøkt på lik linje med Colosseum og Akropolis hvis den politiske situasjon hadde vært anderledes.
Vi tilbringer timer utendørs der, solen steiker, jeg har verken solkrem eller hatt..

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Persep1.jpg


http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A82.jpg


http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Persep2.jpg





For å gjøre en litt bakpå dag enda lengre er vår kveldsavgang med IR Fokker-100 til Bandar Abbas forsinket. Hva skal vi så i Bandar ?
Jo; fly en Iran Air A300B4 derfra og hjem til Teheran :-)

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/MahanKish-Thr.jpg
foto: andre van loon


Vi ankommer nok en gang hotellet godt over midnatt. Dette er nok den dagen jeg hadde blitt i sengen/ Teheran hvis jeg hadde kunne gjort det om igjen, selv om storslåtte Persepolis imponerer hver gang.

- - - - - - - - - - - -

Eirik
03-09-2009, 13:07
Dag 5 :

Vår særdeles vittige BA pilot har forlatt oss, og i dag skal vi igjen fly Ilyushin !
I tillegg til Aria's IL-62 t/r Mashad har vi også billetter på en siste Saha 707 til Kish og tilbake samme kveld..

For en gangs skyld har vi ikke avgang før tidlig ettermiddag og har avtalt å treffe en lokal student og spotter for en kopp kaffe og et besøk på et utendørs flymuseum som ligger like ved Mehrabad. Vår venn kan fortelle oss nytt og nyttig om sivil iransk luftfart og vi har veldig hyggelige timer der, med bla. et besøk i shjaens private 727. Området fungerer også som en slags langtidsparkering; Air Universal´s 2 stk. L-1011 er her på ubestemt tid :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A50.jpg
foto: andre van loon


Opprinnelig skulle vi t/r Ahwas med Fars Air Qeshm´s Yak 42 denne kvelden, men flighten gikk med en MD-80 i stedet..

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Yak.jpg
foto : Andre Van Loon

Igjen viser Aria seg å være upålitelig mht punktlighet, og vi befinner oss i samme situasjon som 2 dager tidligere, det er slettes ikke sikkert at vi er tilbake fra Mashad tidsnok til å rekke en siste Saha 707 svipptur til Kish.. Samme scenario, nervøs vurdering fra våre venner fra kontinental-Europa, men off we go !

Dette blir en virkelig flott Ilyushin dag, og vi er veldig fornøyd med at bussen vår stopper ved 'den blå` denne gangen : UP-i6205 er faktisk den siste IL-62 som ble bygget (1995), og ble ikke satt inn i trafikk før 1999, så både den og 'søstrene' hadde relativt få timer i luften.
Nyter virkelig opplevelsen denne gangen, vi har mulighet til å bevege oss litt rundt i flyet, men er litt forsiktig med fotografering.

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/AriaB1.jpg
foto: Guy Van Herbruggen
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/AriaB2.jpg
foto: andre van loon
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/AriaB3.jpg


På denne flighten fant vi jammen meg noen IL-62 safety cards og, i tillegg til de fra TU-154 :-)
Vår ´Pan Am IL-62´ etter landing i Mashad :



http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/AriaB4.jpg



Vi skjønner at vi begynner å få knapp tid hvis vi skal rekke tilbake i tide, og håper turnaround´n går forholdsvis kvikt, men selv om flighten er forsinket inn til Mashad går det over en time før vi er klar for boarding igjen.

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/AriaB6.jpg
foto: Guy Van Herbruggen


Ombord får jeg tildelt sete 6D i den fremre kabinen, men ser at det kun sitter en sikkerhetsvakt på rad 1; tar mot til meg og spør han om det er mulig å sette seg på 1A/vindu og får noe overraskende et vennlig nikk til svar.
Om det er et ekstremt støynivå bak i flyet er det tilsvarendes usannsynlig stille her framme, bare et forsiktig sus som fra vinden, og det blir en av mine mest magiske flyturer noensinne, som om vi fløy seilfly hele veien til Teheran, god benplass, store ovale vinduer, et fantastisk vær og utsikt som nesten tok pusten fra en denne dagen, med nedstigning over snødekte Alborz-fjell og Teheran i ettermiddagssol som verdig avslutning.

Hadde også mitt mest spesielle måltid på denne flighten; på vei gjennom flyet så jeg at crewet spiste frukt, lei av sjokolade/ boller og annet tull med mange E´er i som vi ofte fikk utdelt, spurte jeg om å få en banan. Det endte med at jeg fikk servert et helt crew-meal og ble invitert til å spise det i en egen krok i det som må være det nærmeste en kan komme et skikkelig russisk gårds-kjøkken ombord på et fly; omfangsrikt og robust, til og med en stor vask i rustfritt stål :-)

Litt rart å tenke på at sikkerhetsvakten på 1C kan være en av de som gikk med da -i6208 havarerte, vi fikk en fin kontakt gjennom nikk, smil og tegnspråk, han spanderte appelsin og virket i det hele tatt som en bra fyr.

Ved landing i Teheran ser vi til vår overraskelse at Saha for en gangs skyld er forsinket; kommer vi oss fort av flyet kan vi kanskje rekke en siste Kish-tur. Men vi blir stående og vente i 20 minutter på plass å parkere på overfylte Mehrabad, og selv om vi jogger friskt og lystig over til Saha´s terminal er gaten stengt og vi skjønner at vi har flydd vår siste 707 for denne gang.
For noen en stor skuffelse, jeg føler vel heller lettelse, nå kan vi for en gangs skyld nyte en sen ettermiddag og kveld i Teheran og komme oss i seng sånn noenlunde, før tidlig avgang til IKA neste morgen, der Mahan og 747 skal fly oss tilbake til Dubai.
Teheran er en fasinerende by å rusle rundt i, dette var en spesielt fin vårkveld, og med vakkert kveldslys gjør det godt å runde av vårt opphold her i ro og fred, finne et koselig spisested, åpne sansene for en by som virkelig lever, og er noe helt annet enn Dubai som vi skal tilbake til neste dag.




http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A34.jpg



- - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Dag 6 :

IKA-DXB Mahan Airlines B744 EP-MNB


Boarding :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Mahan1.jpg
foto : Andre Van Loon


Utsikt til Mahan 743 fra vår 744 :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Mahan2.jpg

At denne pleide å fly ´the friendly skies´er lett å se :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Mahan3.jpg
foto: Guy Van Herbruggen


Mahan har meget god service om bord, opplever det som det i særklasse beste Iranske flyselskapet :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Mahan4.jpg

Gikk glipp av biz på jumboen, men tok turen opp til min kompis som nøt service og komfort i 2. etasje, fikk sitte ned og ble servert kaffe av et veldig hyggelig crew før jeg returnerte til en knapt nok halvfull hovedkabin. Biz avdelingen nede var ikke i bruk og store deler av turist- stod også tom.

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Mahan6.jpg

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Mahan5.jpg


Innflyvning mot Dubai :

http://www.youtube.com/watch?v=0iIB5TL2Buk


Ankomst DXB; Emirates A340-500 :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Emirates345.jpg



Etter en sightseeing i fasinerende men middels-minus sjarmerende Dubai var det på tide å sende resten av gjengen avgårde vestover, med Qatar Airways via Doha til London. Selv var det å ta turen til nærmeste kjøpesenter for innkjøp av de mest essensielle klesplagg og toalettsaker etter at jeg klarte å gå fra kofferten min ved gaten på IKA samme morgen !!

- - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - -


Dag 7 :

DXB-MUC LH A343
MUC-FRA LH B733
FRA-OSL SK B738

Rimelig frisk og opplagt neste morgen var det klart for hjemreise; Lufthansa´s 07.00 avgang til Munchen, og min første tur med LH´s A343. Ingen oppgradering her heller, men også denne gang hadde de sørget for å blokkere setet ved siden av meg; sympatisk ! En fin tur på morgenkvisten, men igjen måtte de vise de samme platte filmene som på turen ned; ´Marley and me´ og ´Mall Cop´ .. :-)
Routingen hjemover var DXB-MUC-FRA-OSL, MUC-FRA skulle flys av en av LHs siste A300-600, tenkte det var en gøy ting å få med seg for samme prisen. Da det viste seg at det var satt inn en vanlig Gris i stedet prøvde jeg å få bytte til direkteavgangen til Oslo, men den var helt full. Ble en lang dag med mye lounging både i Munchen og Frankfurt, men var slettes ikke ille med et par glass forfriskende etter 5 dager i total edruelighet. (Alkohol er forbudt i Iran). Siste strekket med Sas/738; et passende sted å ta igjen litt søvn :-)



- - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - -




http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A66.jpg






Vår Belgiske maestro´s log for våre 5 døgn i Iran :


http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A69.jpg









http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A92.jpg





- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -




Tre flyulykker har funnet sted i Iran i den korte tiden etter vi kom hjem, alle med selskaper eller flytyper vi benyttet, den mest fatale var Caspian's TU-154 som styrtet etter avgang fra Teheran på vei til Yerevan.
Saha's 707 EP-SHK får svikt i begge motorerene på venstre side under avgang fra Ahwas; bare særdeles rutinert innsats fra pilotene gjør at de klarer å beholde kontrollen og få fly og passasjerer trygt ned igjen.
´Vår' IL-62 UP-i6208 mister boksavelig talt hodet etter å ha landet med for høy hastighet langt inne på rullebanen i Mashad, ute av stand til å bremse fort og godt nok krasjer den i en betongvegg en kilometer utenfor rullebanen.


http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A45.jpg


Det er nå klart at hverken Aria eller IL-62 vil returnere til Iransk luftrom, og det er denne måneden vedtatt en ny lov som legger kraftige restriksjoner på muligheten til å lease eller operere brukte russiske fly. I så måte var vi heldige som fikk delta i en helt spesiell luftfarts-opplevelse i den korte tiden den pågikk; Aria's første IL-62 flight var i april, den siste altså 24. juli.







men for de eventyrlystne: Saha og 707 flyr fremdeles ... :-)

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A15.jpg

Someone
03-09-2009, 18:31
Herlig lesing så langt. Ser frem til de siste delene:up:

Farmer
03-09-2009, 18:38
Fantastisk og eksotisk TR ! MER , MER !

AirbusTrond
03-09-2009, 18:56
Meget interessant og vel så det. Håper på ligg mer generell reiseinfo også. Iran er må jo være et av verdens mest spennende reisemål.

Eirik
03-09-2009, 19:15
:) Denne gangen gjorde vi lite annet enn å fly, så det blir dessverre lite ´generell reiseinfo´, har derfor linket til Wikipedia her og der.
Men ja; det er et aldeles fantastisk land, drar sannsynligvis tilbake neste år, vil da legge opp turen selv og sørge for å ha mye bedre tid på de stedene vi besøker, her er det fullt mulig å kombinere ski-, kultur-, bade-, storby- og fly-ferie hvis en setter av litt tid, Iran har alt !

SQ 777
03-09-2009, 19:51
Herlig å lese, herlig å se 707 ,ed hattehyller igjen.. Så mange timer har jeg hatt i en sådan..^_^

Eirik
03-09-2009, 21:31
Meget interessant og vel så det. Håper på litt mer generell reiseinfo også.

..men takk; har nå i alle fall lagt til litt mere info enn opprinnelig planlagt i neste del, som kommer snart :-)

dolmo333
03-09-2009, 22:06
Detta var den bästa tripreport jag läst på länge. Och med intressant(a) flygplan/destination dessutom.:up:

/Daniel

sirpjalle
03-09-2009, 22:28
Kjempe trip-report, og langt fra det man vanligvis får servert :up:

Ser frem til mer..... :)

Holmion
03-09-2009, 22:32
Kjempebra! Virkelig bra rapport! Takktakk:-)

meliiis
04-09-2009, 02:40
Spennende rapport fra fremmede strøk :)

Går frysninger gjennom ryggen ang. de flyene som hadde ulykker etter at du fotograferte dem, må jeg innrømme.....

LN-MOW
04-09-2009, 03:56
En helt fenomenal tripreport!! Sitter her med en GT og STORKOSER meg!!

EB
04-09-2009, 06:47
Rett og slett tidenes beste triprapport!!! Tusen takk!!!

Oggi
04-09-2009, 08:32
Flott rapport!! Rett og slett glitrende lesning.

Men jeg må innrømme at du slett ikke har fått meg ombord i den Ilyushin maskinen... :drunk:

SudCaravelle
04-09-2009, 08:37
Oj.. Dette er den råeste reisen og tripreporten jeg har sett... Dette var fantastisk stoff.. :)

Jarlabanke Vking
04-09-2009, 10:42
ikke ofte jeg må lage meg en kaffe og drøye til siiiiiste minutt før jeg letter avgårde på dagens gjøremål, men her kan man lese og se til øyet blir både stort og vått. KNALL!

Er det noe sted forumistene ikke har vært lurer jeg på????

Eirik
04-09-2009, 12:20
Veldig hyggelige tilbakemeldinger, siste del kommer snart :D

ENGM RAMP
04-09-2009, 12:24
wow, for en fantastisk lesning! Jeg stemmer i med flere her, dette er den beste TR EVER !!! Herlig!

Spanair
04-09-2009, 13:22
Ojoj.. Dette var en helt fantastisk bra rapport. Bra skrevet og kjempebra bilder og videoklipp.

Må være en optimal tur for entusiastene. Trenger du reisefølge til neste tur så bare ta kontakt. :D

Discus
04-09-2009, 20:43
Fantastisk rapport og tur! Må ha vært en kjempeopplevelse i både fly og kultur.

Skjønner nå at jeg ikke er så gal som enkelte her hjemme skal ha det til - får jeg slike kommentarer så kan jeg jo vise frem denne rapporten.

Eirik
04-09-2009, 20:45
Ojoj..
Må være en optimal tur for entusiastene. Trenger du reisefølge til neste tur så bare ta kontakt. :D

Scanairs neste julebord blir på Kish .. :D

Eirik
04-09-2009, 20:47
Skjønner nå at jeg ikke er så gal som enkelte her hjemme skal ha det til - får jeg slike kommentarer så kan jeg jo vise frem denne rapporten.

Neida, du er ikke gal, ikke jeg heller, bare av og til :colgate:

krs-per
04-09-2009, 22:19
Legendarisk rapport, Iran frister.

JonF
04-09-2009, 22:23
Fantastisk rapport, en av de beste jeg noensinne har lest! Må ha vært en fantastisk tur!

MountainDew
04-09-2009, 23:47
Utrolig bra dokumentert reise :up:
1000 takk :)

Eirik
05-09-2009, 00:48
Takk i lige måde; slike tilbakemeldinger gjør det meningsfullt å ha brukt tid og energi på dette :)

LN-MEH
05-09-2009, 12:26
For en fantastisk flott trip-report!:up: Veldig fin med fine og interessante bilder. Det må ha vært litt av en opplevelse den turen!:)

ex_trd
05-09-2009, 13:45
Veldig bra og interessant TR.

Eirik
05-09-2009, 17:26
Noen bilder som ikke fikk plass i selve rapporten :)


http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A21.jpg
foto: guy van herbruggen




Siste mann av flyet på Kish :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A22.jpg



IR har nylig overtatt Mahan Air´s A320, flys på noen få ruter til Midt-Østen og Europa :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A6-1.jpg
foto: mick plock


Ankomst fra Mashad :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A8-1.jpg
foto: andre van loon



Man kan tydlig se at disse Saha 707´ene har en fortid innen air-to-air refuelling :-)
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A7-1.jpg
foto: andre van loon




og jammen meg har også en liten amerikaner sneket seg inn .. :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A9-1.jpg
foto: andre van loon




Ahwas :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A24.jpg





ex. Iran Air 707 parkert på den militære siden av flyplassen/ rullebanen på THR :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A13-1.jpg
foto: guy van herbruggen



Shiraz :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A15-1.jpg





Legg merke til ´støttehjulet´på disse svære maskinene :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A16.jpg
foto: andre van loon


http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A17.jpg
foto: andre van loon




Fornøyelig med damen i hijab :
http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A18.jpg





Billetter og boardingkort er en fryd for øyet, og hyggelige souvinerer :-)


http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/A19.jpg]








- - - - - - - - - - -

jefi99
05-09-2009, 17:52
Fantastisk rapport; underholdende og informativ læsning.
Apropos de mange flystyrt og følgende dødsfald i Iran; mon nogen af disse dødsfald kunne være undgået, hvis de havde haft tilstrækkeligt med Safety Cards (læs: dem du havde med hjem :-D )

Eirik
05-09-2009, 17:55
Helt sikkert :D

.. men spøk til side; på flere av flyvningene skulle en lete godt for i det hele tatt finne safety cards, hos Saha fantes de omtrent ikke.

SNSK
05-09-2009, 17:58
Dette var veldig bra.. :up::up::up:

Tror nesten jeg hadde blitt litt skeptisk til alle disse gamle og slitne flyene..

Tøft gjort....

DCHalvorsen
05-09-2009, 20:22
Kjemperapport fra et land jeg selv planlegger å besøke. Her var det mange nyttige opplysninger og ikke minst motiverende argumenter for å reise dit.

Det som slår meg er alle bildene og filmsnuttene. Du skriver at å ta bilder i utgangspunktet er strengt forbudt, men at det likevel gikk på et vis.

Min egen erfaring fra land som ikke liker fotografering på fly og flyplasser er at små kamera og mobilkamera i en viss grad blir tolerert, rett og slett fordi mange av de lokale reisende gjerne vil ha et bilde fra sin første flytur (eller en av de sjeldne).

Men ve den som drar frem en svær speilrefleks, da er man ille ute som "spion" eller ondsinnet utenlandsk reporter. Er bildene her tatt med små kamera, eller er det speilrefleks?

Eirik
05-09-2009, 21:40
Tror du er inne på det; vi kjørte definitivt ´turist-varianten´ med små kamera og det rimelig åpenlyst, speilrefleks ble brukt av bare en person, og det kun når en satt ´trygt´i setet, gjerne innerst ved vinduet.
Edit : Vi vekslet vel på å være diskre eller åpenlyse, alt etter anledning ;)

baselutvann
05-09-2009, 23:20
ET ORD! FANTASTISK!!

Eirik
06-09-2009, 11:20
Men ve den som drar frem en svær speilrefleks, da er man ille ute som "spion" eller ondsinnet utenlandsk reporter. Er bildene her tatt med små kamera, eller er det speilrefleks?

Kom på følgende historie som ble meg fortalt:
En som jobbet på rampen i DXB, mener jeg det var, tok et bilde av en Iran Air maskin i det den er i ferd med å rygge ut fra gaten. Han ser at maskinen plutselig stopper, og etter en liten stund returnerer til gaten. Det neste som skjer er at en sikkerhetsvakt kommer stormende ut av flyet og ned til vår mann på rampen og forlanger å få filmen ! Den nekter han naturligvis å gi fra seg, vakten prøver å få lokalt politi til å hjelpe seg, men en sikkerhetsvakt fra Iran har selvfølgelig ingen myndighet i Dubai og må etter hvert reurnere til flyet med uforettet sak :headbang
So you never know .. ;)

Kjøpte forresten et veldig bra kamera i Dubai på veien over; Nikon Coolpix 6000, vidvinkel, kompakt og klasse over designet; anbefales !

Eirik
07-09-2009, 18:15
Kanskje mitt favoritt 707-minne :
innflyvning til Mehrabad i snøbyger, halvannen time etter at vi tok av fra varme og fuktige Kish i Persiabukta.

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A30-1.jpg

Discus
07-09-2009, 18:21
Kanskje mitt favoritt 707-minne :
innflyvning til Mehrabad i snøbyger, halvannen time etter at vi tok av fra varme og fuktige Kish i Persiabukta.


Etter å ha lest alle røverhistoriene må man selvfølgelig stille spørsmålet hvordan de-icer de der nede?

Eirik
07-09-2009, 18:24
hehe.. tror det de-ica seg selv rimelig raskt akkurat denne kvelden, men kan nok være skikkelig vinterlig ja.. (dette var feb.07)

Eirik
10-09-2009, 17:39
Her kommer noen bilder fra museet som ligger like ovenfor Mehrabad, området blir også benyttet av fly som bare ´hviler seg´; noen av dem vender tilbake i trafikk. :) Disse bildene er fra 2007, men de samme flyene stod der i mai i år :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A1.jpg




http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A2.jpg




http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A13.jpg




http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A3.jpg



Både Sjahen og hans søster hadde egen 727 :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A4.jpg




http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A5.jpg





http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A7.jpg




Denne Iran Air cargo 747´n har sannsynligvis hatt sin siste flight :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A6.jpg




http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A12.jpg




http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A9.jpg

Air Universal´s Tristar; ingen visste sikkert om den noen gang ville fly igjen :



http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A10.jpg

Dave ! :)


http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A14.jpg



Denne 707´n ligger oppe på høyden, og er en restaurant :


http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A15.jpg



Det var meningen at vi skulle spise lunch her, men ingen mat, kun sightseeing denne dagen :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A16.jpg





Teheran, på vei ut til IKA en tidlig morgen :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A18.jpg



Dagstur til øya Qeshm :

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A17.jpg


- - - - - - - - - - - - -

Epsilon
10-09-2009, 19:26
Tusen takk for kveldens underholdning, dette er den tøffeste tripreporten jeg har lest! Takk!

Eirik
10-09-2009, 19:48
og joda; du får øl på iranske flyselskaper, men alkoholprosenten er kanskje LITT lav .. ?

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/A20.jpg

Bizflyer
12-09-2009, 23:07
Helt super rapport! Herlig lesning og flotte bilder!

Takker!

BF:cool2

Eirik
17-09-2009, 10:10
Full stopp for import/ leasing av flere TU-154 nå, flere A&B på vei :
http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=105533&sectionid=351020102


Dette er en fin side for oppdaterte bilder og nyheter fra Iransk luftfart :
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=813558&page=12

Ser de har lagt ut min video fra THR-Kish, Saha-707 i mai :-)

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=813558&page=13

Eirik
04-10-2009, 09:07
Airevents´ tur til Iran i oktober er kanselert, men følg med for oppdatering/ ny tur, og meld dere for all del på hvis muligheten byr seg :cool:
http://www.airevents.de/index.php?language=en

Eirik
13-12-2009, 11:48
Charlie´s maleriske resyme fra våre turer med IL-62 er på trykk i januar-utgaven av ´Airways´, i et stykke kalt ´In-flight on an Ill-fated IL-62´.

http://airwaysmag.com/channels.html?article_id=200&channel_id=16

Artikkelen fikk sønnen til Aria´s avdøde CEO til å sende en mail til Airways/ Charlie der han takker for nyansert/ positiv omtale av Aria og flyturene, i en periode der feilinformasjon, ansvarsfraskrivelse og jakten på syndebukker har vært det fremtredende, i alle fall i Iransk media.
(Ali Dadpay var på flyplassen i Mashad og ventet på sin far som var ombord på IL-62 maskinen denne skjebnesvangre dagen i juli.)

Han benytter også anledningen til å komme med noen korreksjoner, bla. mht. hvem som omkom, det skal være som følger :

3 passasjerer
1 air marshal
2 deck crews (8 personer til sammen)
2 mekanikere
1 Flight attendant
1 observatør
Captain Mehdi Dadpay (Aria´s CEO/ eier)

Han skriver videre at IL-62 maskinene var leiet inn fra Kazakhstan og vil bli levert tilbake når alle formalitetene er ordnet, men tydligvis er det bare denne flytypen og ikke flyselskapet som er satt permanent på bakken; Aria har nemlig en liten flåte bestående av Fokker-50 som flyr ut i fra Bandar Abbas.


Fint bilde fra Teheran her, usikker på om denne -62´n rakk å fly passasjerer for Aria :
http://www.airliners.net/photo/Investavia-(Aria-Air)/Ilyushin-Il-62M/1622948/L/&sid=d380572f7e8ae0ed0d56d60c6b4f6cef


EDIT : Saha´s 707´s er forresten igjen i luften etter å ha blitt satt på bakken etter nesten-ulykken i august, vi tar oss kanskje en tur på nyåret :)

Spantax
13-12-2009, 14:25
Tusen takk for at du hentet opp igjen denne fantastiske rapporten!!! Den hadde jeg gått glipp av. Det er den absolutt beste rapporten jeg har lest.

Leste din venn Charlie's artikkel i Airways senest i forgårs, og tenkte "Det er noen som har det". Og så kommer du og gjør meg grønn av misunnelse med disse eventyrlig gode bildene og fantastiske beskrivelser fra turer som ligger langt utenfor de flestes rekkevidde!

Du lever virkelig opp til tittelen "livsnyter".
Takk, takk takk!!! :D

Eirik
13-12-2009, 17:38
Du lever virkelig opp til tittelen "livsnyter" :D
Jo takk, gjør så godt jeg kan... :)

Siste info fra Charlie om UP-i6210 som ses parkert i Teheran på A.net-linken i min forrige post, er at den ble levert bare et par dager før ulykken i Mashad i juli, og aldri fløy passasjerer.
På tross av mr. Dadpay junior´s forsikring om at alle IL-62 er på vei hjem til Kazakhstan, skal nevnte UP-i6210 ha blitt påført Aria Air titler for få dager siden... hmm...
Vel, den som lever får se ! :)

Savipix
13-12-2009, 17:48
Den här tråden innehåller såpass mycket pornografiskt material som stör mig i studierna att jag överväger att använda mina modrättigheter och deleta den ;)

FLOTT!

Eirik
13-12-2009, 17:49
Den här tråden innehåller såpass mycket pornografiskt material som stör mig i studierna att jag överväger att använda mina modrättigheter och deleta den ;)

Unnskyld :D

MartinL
15-12-2009, 07:54
Utrolig bra! Den reisen skulle jeg ha likt å være med på!

Eirik
06-01-2010, 07:23
Saha´s første A300-600 er klar til å bli satt inn i trafikk, og det ryktes og at 2 nye maskiner er på vei fra China Southern.
http://www.privateimage.com/images/q8d7ixx7ofgrwl28zbhh.jpg
En milepæl for Saha (men hadde vært enda showere om de satte inn B741´n i bakgrunnen i tilsvarende rolle :) )
I følge selskapet skal B707´ene over i cargo-trafikk, så nå begynner det virkelig å haste for de som har lyst og mot til å få denne i boka, eller for de av oss som har lyst på en siste tur.

Annen oppdatering fra Iran :
En domstol har gitt Aria Air tilatelse til igjen å operere sine Kazakhstanske IL-62´s !
Irans sivile luftfartsmyndigheter uttaler at de ikke ønsker å gi denne tillatelsen, men er nødt pga. domstolens avgjørelse...

Ellers er nydelig restaurerte B747-SP EP-IAC offisielt overlevert til Iran Air, slik at selskapet igjen har 4 maskiner i luften. IAC ble regnet som avskrevet etter en særdeles hard landing i Beijing i 2004, men er gledelig nok på vingene igjen.

Siste : Iran Air A320 EP-IEF ´mistet´en motor underveis fra Ahwas til Teheran i dag:

http://avherald.com/h?article=424e54ea&opt=1

Eirik
07-04-2010, 01:35
Vi drar tilbake til Iran i Mai, ingen IL-62, men Boeing 707 an mass, B727, Yak-42, A300B2 o.a. :)

Islending
07-04-2010, 01:54
Hva koster en tur ned dit?

Egenes
07-04-2010, 02:13
Veldig bra T/R Eirik! Utrolig bra lesing dette her :)

Er ikke siste bildet fra DXB en A340-300, og ikke -500?

meliiis
07-04-2010, 03:47
Gleder meg til neste TripReport derfra :)

T.A.K
07-04-2010, 04:13
Meget misunnelig. Flott rapport!

Eirik
07-04-2010, 07:41
Hva koster en tur ned dit?

Drøye 4.000,- fra Norge. En av de mest interessanne routingene/prisene er London til Teheran med Iran Air´s 747-200 til ca 2.800,-. Jeg endte opp med å booke ARN-THR-FRA denne gang pga. datoer, og det dukket i tillegg opp en hyggelig pris i biz (drøye 6.000,-) hos Iran Air på denne routingen, bestilt på www.alternativeAirlines.com
Innenriksflightene i Iran koster jevnt over 300 kroner :)


Er ikke siste bildet fra DXB en A340-300, og ikke -500?

Du har helt rett, sorry :)

Egenes
07-04-2010, 17:57
En dag.. En dag! Da blir det Iran på meg også! Noen som vet hvor lenge 707 blir i tjeneste?

Eirik
07-04-2010, 18:03
Noen som vet hvor lenge 707 blir i tjeneste?

Saha har nettopp fått 2 stk. A300-600, ikke godt å si om 707 flyr passasjerer på denne tiden neste år.

Islending
08-04-2010, 01:27
Drøye 4.000,- fra Norge. En av de mest interessanne routingene/prisene er London til Teheran med Iran Air´s 747-200 til ca 2.800,-. Jeg endte opp med å booke ARN-THR-FRA denne gang pga. datoer, og det dukket i tillegg opp en hyggelig pris i biz (drøye 6.000,-) hos Iran Air på denne routingen, bestilt på www.alternativeAirlines.com
Innenriksflightene i Iran koster jevnt over 300 kroner :)


Takk for det! Herregud, dette er jo latterlig billig! Jeg er lett med på en tur til neste år... Har nok av ting å gjøre i år!

stian1
10-04-2010, 02:11
knall bra trip-report :)

AirCanada
19-05-2010, 01:52
Tillat meg å ta denne tråden opp igjen. For dette var rett og slett fantastisk å lese samt beskue. Jeg skulle helst ha vært i seng kl 00, men i vill begeistring over innholdet har det rett og slett ikke latt seg gjøre å legge dette bort.

Nå sitter jeg bare her overtrøtt og smiler fra øre til øre. Og kommer sovne godt inn til herlige nostalgiske følelser.

Takker så mye for en fantastisk flott TR samt for innlevelsen du skapte, av å ha deltatt på denne turen med alle sine vakre sjeldne fugler og særdeles gode skildringer.

Dette er kvalitet som fortjener all mulig ros Eirik! Og jeg gleder meg stort til dine fremtidige bidrag.

Tusen hjertelig takk

Eirik
19-05-2010, 10:16
TakkTakk :)
Vi drar ned igjen i morgen, skal stable en oppsumering på beina etter hjemkomst, neppe like omfattende, men noe må det da bli.
En dag.. En dag! Da blir det Iran på meg også! Noen som vet hvor lenge 707 blir i tjeneste?

22.juni 2010 sies det nå. (som nordmann kan man få iransk visum ved ankomst .. ;) )
Det kan bli tidligere, det kan bli senere, men B707´s dager i passasjertrafikk er definitivt talte.

AirCanada
19-05-2010, 21:04
Vi drar ned igjen i morgen, skal stable en oppsumering på beina etter hjemkomst, neppe like omfattende, men noe må det da bli.


Og du skal vite hvor mye jeg miskunner deg. TR av dette formatet får jeg aldri nok av, så gleder meg stort til neste :)

Ha en riktig god tur og fornøyelig opplevelse!

Eirik
19-05-2010, 21:46
Og du skal vite hvor mye jeg miskunner deg. TR av dette formatet får jeg aldri nok av, så gleder meg stort til neste :)
Ha en riktig god tur og fornøyelig opplevelse!

Hmm.. blir vist nødt til å stå opp i morgen tidlig og ta kroppen med ut på OSL skjønner jeg ... :) Men enn så lenge er det Rose´vin og Oslo-sommer/ vår ! :)

AirCanada
19-05-2010, 22:52
Hmm.. blir vist nødt til å stå opp i morgen tidlig og ta kroppen med ut på OSL skjønner jeg ... :) Men enn så lenge er det Rose´vin og Oslo-sommer/ vår ! :)

Hehe..., du blir nødt til det ja :)

Nyter selv et glass med Moet Chandon i den tidlige sommervarmen. Smatt... herlig.

En aldri så liten request... jeg vet det er svært strengt, men om du får anledning kunne du filmet final mot THR av 707, med touchdown og revers. Ligger noen ute på tuben, men ser ingen inn mot THR som inkluderer dette. Så får man satse på en ny tivoli tur når du gjør dette :D

Kos deg videre! Stoler på at trekkplasteret imorgen får deg tidsnok i bingen :)

Eirik
19-05-2010, 23:25
Neppe tidsnok i bingen, men sannsynligvis tidsnok opp ! :)
Filma finale, touchdown, muligens reverse på Kish, skal gjøre et forsøk i Thr hvis anledningen byr seg.
Det jeg gleder meg mest til i morgen er Biz på Iran Air fra ARN til Teheran. Ingen alkohol, men suveren oppvartning sist jeg satt foran gardinen der.

----------------------


OPPDATERING : Javel. Kom meg så langt som til Stockholm før telefon om sykdom i familien, et langt blikk på IR´s A310 var det det ble i denne omgang. Får kanskje med meg siste del av turen, eller prøver på ny i juni hvis aller siste 707-flight da, vi får se.

----------------------

MEN NÅ : er ny søndagstur via Kastrup ordna :) Hvis alt går etter planen denne gangen blir det i alle fall 2-3 dager der nede, sosialisering, 727, A300B4 og ikke minst noen farvel-turer med gode gamle 707, Gleder meg ! :)

AirCanada
20-05-2010, 06:19
Det jeg gleder meg mest til i morgen er Biz på Iran Air fra ARN til Teheran. Ingen alkohol, men suveren oppvartning sist jeg satt foran gardinen der.

Wakee wakee!

Vil forære deg denne nydelige låten av Ryan Farish før du stikker avgårde.

http://www.youtube.com/watch?v=YBmC-PYzaXQ

nime
05-12-2010, 23:48
Utrolig morsomt lesestoff dette her. Iran som reisemål frister faktisk, det landet har nok langt mer å by på enn det vi får vite om gjennom media her hjemme.

Egenes
06-12-2010, 06:23
Helt enig. Jeg har troen på at Iran ikke bare tilbyr utsøkte flyvalg, men også mye flott å se på, og oppleve.

Intemezz
16-12-2010, 23:02
Har tenkt på Iran tidligere, kombinere ski og varme på et for meg nytt sted. Men folk er skeptiske til å reise dit, og jeg vil ikke dra alene. Skal til Dubai i romjula og prøvde å overtale fruen til å bli med på en svipptur, men hun sa nei. Så kommer denne saken på VG.no: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/wikileaks/artikkel.php?artid=10028244
Da ble det enda værre og overtale henne. Hmm...

Hvordan opplevde du sikkerheten der nede? Ser du kom godt overens med sikkerhetsvakter, og har tatt masse delvis forbudte bilder. Følte du (Eirik) deg noen gang truet eller i fare?

Eirik
27-12-2010, 18:56
Hvordan opplevde du sikkerheten der nede? Ser du kom godt overens med sikkerhetsvakter, og har tatt masse delvis forbudte bilder. Følte du (Eirik) deg noen gang truet eller i fare?

Så artikkelen i VG, ikke akkurat hyggelig lesning, virker som vår mann har vært maksimalt uheldig med tid, sted og begivenheter.
De få gangene vi følte noen form for utrygghet var de gangene vi selv utfordret rimelig åpenbare regler, som fx å ta MANGE bilder på flyplasser.
Dagen før jeg joina vår 707-ekspedisjon i mai i år (TR´n min er fra 2009), hadde de to i mitt reisefølge blitt tatt til side etter landing i Mashad av en sivilkledd agent med bevæpnet vakt som anstand. Det var tydligvis blitt tipset om at guttaboys hadde vært rimelig friske i kameraføringen ombord på turen fra Teheran. Agenten så i gjennom alle bildene, sa `this is ok, this is also ok...´osv, og til slutt: ´you can go´.
Hadde noen av bildene hatt noen form for militært innhold kunne de (og ev jeg også) ha vært i deeper shit. Ombord på returflighten til THR ble de møtt av flyets sikkerhetsvakt som sa noe sånn som `If I see you use your camera again, you´re in DEEP trouble´. Denne hendelsen la en demper på lysten og motet til å fotografere resten av tiden vår der nede.
Erfaringsmessig vil likevel moderat fotografering bli tolerert, C&G ødela nok for seg selv (og meg) med å gå ut litt vel friskt allerede på 1.tur. Og det er altså særdeles viktig å ikke rette linsen mot noe som kan ha militær relevans.
Jeg mener helt klart det er et trygt land å dra til, så lenge en oppfører seg, og ikke havner midt i politiske opptøyer, og det er virkelig et eventyr av et sted; rikt på natur og kultur.

EDIT : svarte kanskje ikke helt på det du spurte om; nei; har aldri følt meg truet eller i reell fare de fire gangene jeg har vært i Iran.

Ståle
04-03-2011, 14:01
Jeg fikk en lenke om denne TR-en for omtrent en time siden og har brukt store deler av denne tiden til å lese igjennom og drømme meg bort.. Kanonflott rapport!

Selvom det er visse utfordninger / forsiktigheter turister må være nøye på i Iran for å få en problemfri tur så må jeg nesten bare få tatt en tur nedover..

707 har vel gått sin siste tur sist sommer? Hvordan er det med 727 + TU154 f. eks?

Bare si i fra om noen planlegger en tur til Iran kun for å fly, da deltar jeg gjerne på tur!

Swedeline F28
04-03-2011, 14:34
flott! Snacka om rolig läsning.

Eirik
04-03-2011, 18:34
707 har vel gått sin siste tur sist sommer? Hvordan er det med 727 + TU154 f. eks?


Neida :)
Selv om Saha nå i følge rapportene bruker A300 på formiddagsturen fra Teheran/Mehrabad til Mashad, skal ettermiddagsflighten til Kish med retur samme kveld fremdeles gå med 707, men ja, det haster vel, vi snakker kanskje bare måneder før Airbus overtar alle Saha´s ruter.

Alle flyvninger med TU154 i Iran ble innstilt for et par uker siden, det er primært MD80-maskiner som erstatter disse.

727 kan en ennå få med seg, selv om det beklagligvis var en ulykke med en av Iran Air´s eksemplarer for ikke så lenge siden. IR og Iran Aseman Airlines har fremdeles noen få 727-200 i flåten.

Yak-42 skulle det vel og være mulig å få med seg, og Pasargad Airways planlegger å fly 747-200 JT-KCP på innenlandsruter.

Ståle
04-03-2011, 19:42
Noen mulighet for å oppleve DENNE?: :-)

http://i477.photobucket.com/albums/rr135/eirik1964/Iran%202009/Aria3.jpg

Eirik
05-03-2011, 00:35
Nei, ikke i luften i alle fall...

" Dette er altså UP-i6208 som på spektakulært vis skulle havarerte under landing i Mashad 8 uker senere. To hele flightcrew , 2 mekanikere, 2 sikkerhetsvakter, 2 av kabinbesetningen og 3 passasjerer inkl. Aria's CEO, tilsammen 17 personer omkom i denne tragiske ulykken, sannsynligvis var deler av crewet vår denne dagen blandt dem "

Ståle
05-03-2011, 09:07
Samme type da? ;)

LN-MOW
05-03-2011, 09:36
Da må du til Nord-korea. Søk i trip-reports. Det ligger en veldig bra rapport der.

Eirik
05-03-2011, 11:39
Var i Nord-Korea i september, da var begge Air Koryo´s IL-62 parkert.
Litt synd, men vi fikk istedenfor flydd TU-154B ! og TU-204-300 (den nyeste varianten med kortere flykropp) fra Beijing til Pyongyang og tilbake.

Ellers ryktes det at Cubana fremdeles bruker IL-62 til og fra.

Det står 2 stk. Aria Air -62 parkert sammen med TU-154´s i Teheran, men de kommer neppe i luften igjen, ikke i Iran.

Ståle
09-03-2011, 21:49
Glemte denne tråden visst, takk for tipset LN-MOW! VC10 er jo en maskin jeg egentlig har mer lyst til å få prøvd ut enn Dc3 f. eks.

jameson82
09-03-2011, 22:01
Forøvrig åpner Iran Air rute ifra MXP-IKA ifra 27/3 med en A310

LN-MOW
26-12-2014, 21:58
Julens ønskereprise til glede for nye lesere ... dæggærn!

Eirik
28-12-2014, 18:24
Julens ønskereprise til glede for nye lesere ... dæggærn!

Hehe, takk, Andreas. :)
Har egentlig vært med på sykt mye digg og spesielle anledninger på flyfronten siste par årene, men får ikke fingen ut til å skrive nye TR´s. Satser på et bedre 2015 i så måte.

SK384
29-12-2014, 15:48
Hehe, takk, Andreas. :)
Har egentlig vært med på sykt mye digg og spesielle anledninger på flyfronten siste par årene, men får ikke fingen ut til å skrive nye TR´s. Satser på et bedre 2015 i så måte.

Da krysser både jeg og helt sikkert hele resten av flyprat fingrene for at vi får flere sykt digge rapporter i 2015. Denne fra Iran var bare helt fenomenal.

RJon
29-12-2014, 20:43
Takk for en godt skrevet rapport med mange bilder av gamle fugler! Godt lesestoff på en mandag :)

AirCanada
03-01-2015, 01:41
Svart før, men fremdeles den beste TR ever

jb1
17-01-2015, 11:32
Jeg hadde ikke sett denne fantastiske rapporten foer. Iran er tydeligvis stedet for eksotiske flytyper. Noen DC-10/MD-11 burde jo ende opp her. Jeg skulle gjerne hatt A-310, 707 og noen russere paa listen. Jeg har floeyet Tu-134 og noen Antonov propeller, men det blekner i forhold til det man leser om her.

SK384
04-03-2023, 11:12
I lys av tripreporten med A318 og diskusjonen om hobbyen med å samle på spesielle flytyper så løfter jeg denne fantastiske rapporten fra Eirik fra hans tur til Iran for å fly spesielle flytyper. Som noen er inne på må da dette være beste tripreport ever.

lanorge
04-03-2023, 11:38
Wow!!! Tidenes trip report deluxe!! Jeg skulle gjerne ha vært der. I dag er det vel også muligheter for å fly A300-B4, A300-600, A310-300, MD-88, Avro +++ i det landet, men jeg har dessverre ikke mulighet til å dra...

Eirik
04-03-2023, 11:43
Wow!!! Tidenes trip report deluxe!! Jeg skulle gjerne ha vært der. I dag er det vel også muligheter for å fly A300-B4, A300-600, A310-300, MD-88, Avro +++ i det landet, men jeg har dessverre ikke mulighet til å dra...

Takk, mye `Photobucket´ smørt over alle bildene nå, burde kanskje gjøre noe med det :)
Fantastisk tur var det virkelig, og det med å ´trøkke til når muligheten byr seg, ja. (IL-62 o.a.)

EB
04-03-2023, 12:29
Etter å ha hatt en mor stasjonert i Teheran og hørt historiene fra datidens Iran så er En turtilbud Teheran definitivt på bucket-list`n….enn så lenge så kan jeg fortsatt nyte de persiske teppene som hun tok med hjem på slutten av 50-tallet.

KnutW
04-03-2023, 14:13
Dærscken! Det er ikke ofte jeg blir misunnelig når jeg leser trip rapporter her på forumet, men denne... oi oi oi. Måtte lage en ekstra presskanne med kaffe og få tak i en kanelbolle før jeg leste alt. Og hvilke bilder!

Selv om jeg har fløyet alle flytypene du beskriver forskjellige andre steder rundt i verden, har det hele tiden vært noe nesten mytisk spennende med Iran. Jeg har flere bekjente som har vært der de siste årene, og de har uten unntak bare hatt positive opplevelser.

Det har jo dessverre blitt krøkkete med internettbestillinger osv. pga diverse blokkader og sanksjoner. I tillegg har det pågått ganske heftige opptøyer som gjør det lite fristende -om ikke umulig?- å besøke landet akkuirat nå. Men det står definitivt på listen.

Nok en gang: Hadde man bare fått sosa seg til å ta turen den gangen Iran Air fløy 747SP direkte fra Gardermoen..:headbang

PS: Vet du om "museet" ved Mehrabad flyplassen fremdeles eksisterer?

Eirik
04-03-2023, 14:35
Nok en gang: Hadde man bare fått sosa seg til å ta turen den gangen Iran Air fløy 747SP direkte fra Gardermoen..:headbang

PS: Vet du om "museet" ved Mehrabad flyplassen fremdeles eksisterer?

Yepp, og det kosta bare 2.000,- første strekket ned til Larnaca :D

Vil vel tro at museet er der ennå, ja, skal sjekke litt.

Saha´s 707 (cargo) forresten `sist sett i Syria for noen uker siden ifm. jordskjelvkatastrofen

KnutW
04-03-2023, 18:00
Ye
Saha´s 707 (cargo) forresten `sist sett i Syria for noen uker siden ifm. jordskjelvkatastrofen

Jøss, trodde den siste operative røyk i havariet i 2019?

Eirik
04-03-2023, 19:22
Jøss, trodde den siste operative røyk i havariet i 2019?

Mulig det var siste i pax confiq. ?
Er tydligvis en eller flere i gang ennå, for den Iranske hæren.
Forøvrig ser det ut som Saha har en 737-300 i passasjertrafikk nå.