PDA

View Full Version : Cargofly fra Haugesund til Boston?


ClassOne
02-09-2009, 16:24
Det jobbes for å få en frakterute fra Haugesund til Boston for fisk.

KARMØY: Som følge av sykdomsutbrudd er lakseproduksjonen i Chile lagt brakk.

Etterspørselen etter norsk laks har økt, og med store lakseslakterier på Bømlo og i Ryfylke, har ideen om å etablere Haugesund lufthavn, Karmøy som eksportflyplass for fisk fra Vestlandet, kommet på bordet.



http://www.h-avis.no/article/20090902/NYHETER/374887021/1058/AKTUELT

LN-MOW
02-09-2009, 16:43
2160 meter ..... halloooooooooo!!!!!!! Hva har man glemt å regne inn? Last eller fuel? :rolleyes:

LN-KGL
02-09-2009, 17:21
Har'ke du hørt om frysetørket laks da MOW - lett som en fjær, og så er det bare å tilsette vann ved ankomst. Med det unngår en også straffetollen, siden en da må videreforedle den i Statene (enkel prosess med å tilsette vann - og luksus utgaven tilsettes det norske designervannet Voss) ;) :colgate:

LN-TIB
02-09-2009, 17:34
Trygve Seglem gir ikke opp drømmen om å drive i luften ;)

JetBlue
02-09-2009, 18:17
Trygve Seglem gir ikke opp drømmen om å drive i luften ;)

Helt sikkert en driftig kar, men har han glemt rullebanen ^_^

Bizflyer
02-09-2009, 18:26
Og så skal flyet gå på tørket drivstoff har jeg hørt!
Det er nesten det samme som tørr-vann! Man tar en pose tørr-vann, blander det med en liter væske, og plutselig har man en liter vann!! Gennialt? :drink

BF:cool2

LN-MOW
02-09-2009, 18:57
For å være fair .. man snakker 757 og dermed muligens Iceair Cargo ... FBU var 2200 meter til sammenligning. Men å operere med mellomlanding fordyrer jo endel ....

LN-TIB
02-09-2009, 19:08
For å være fair .. man snakker 757 og dermed muligens Iceair Cargo ... FBU var 2200 meter til sammenligning. Men å operere med mellomlanding fordyrer jo endel ....

HAU-BOS er 2889nm GreatCircle, mens range for en 757F med max payload på ca 40 tonn har en range på 3150nm, så dette kan jo gå. Nå kjenner jeg dog ikke til hvor mye rwy en trenger med MTOW.

Discus
02-09-2009, 19:11
HAU-BOS er 2889nm GreatCircle, mens range for en 757F med max payload på ca 40 tonn har en range på 3150nm, så dette kan jo gå. Nå kjenner jeg dog ikke til hvor mye rwy en trenger med MTOW.

I tillegg er det ofte motvind vestover så rekkevidden blir redusert noe - på kanten rangemessig hvertfall.

LN-MOW
02-09-2009, 19:17
Nå kjenner jeg dog ikke til hvor mye rwy en trenger med MTOW.

Kvalifisert gjetting 26-2700m under optimale forhold. (tørr bane, ingen crossvind osv).

Concorde
02-09-2009, 19:31
Er dette samme fyren som ville fly fisk ut fra Lista med Anotnov?

DY_ENZV
02-09-2009, 21:20
ehm, sola ligger ikke akkurat så fryktelig lengre unna heller?

TPN
02-09-2009, 21:26
:70: ....40 tonn på 757 til Boston.. uff dette blir dyr fisk ja... tror ikke dette kommer til å bli realisert nei. Som det står i artikkelen:

En annen utfordring er det faktum at det er fortsatt billig å transportere fisk i trailere til dagens mest brukte eksportflyplasser, for eksempel Gardermoen og Malmö.

Det kommer det til å være i fremtiden også gitt.... Men de skal ha for entusiasmen da... :up:

Lennart
02-09-2009, 21:41
Sola kan snart legges ned, e derfor ingen nevner at Sola kan ta imot litt større fraktere
enn det HAU kan :drink

C130
02-09-2009, 21:42
2160 meter ..... halloooooooooo!!!!!!! Hva har man glemt å regne inn? Last eller fuel? :rolleyes:

B757-200 trenger ca. 7000 fot rwy for takeoff på en varm dag :
http://www.landrum-brown.com/masterplans/pvd/Final%20mp%20exhibits/CHIII/EX_III-1-7_Rwy-Length.pdf
Så det kan vel bli litt i knappeste laget ja...

C130
02-09-2009, 21:43
Sola kan snart legges ned, e derfor ingen nevner at Sola kan ta imot litt større fraktere
enn det HAU kan
Hm... dårlig dag i dag Lennart??

Lennart
02-09-2009, 22:59
Nope, men det viker sånn

72velle
03-09-2009, 08:48
B757-200 trenger ca. 7000 fot rwy for takeoff på en varm dag :
http://www.landrum-brown.com/masterplans/pvd/Final%20mp%20exhibits/CHIII/EX_III-1-7_Rwy-Length.pdf
Så det kan vel bli litt i knappeste laget ja...
Varme dager har man ikke mye av på HAU...

LN-KGL
03-09-2009, 10:47
Hau 72velle, den var under beltespennen ;)

Jumper G5
03-09-2009, 16:55
Med bare noen "meter" fra Haugesund til Stavanger, er det nok ikke noe stort operativt hinder å ta av fra HAU med nok fuel til å hoppe ned til Stavanger eller opp til Bergen, tanke opp, og så dra ut i den store verden.

Som med alle fraktoperasjoner, er det returfrakten som ofte er utfordringen. Finner man noe som kan bruke SVG eller BGO som importflyplass til Norge, er det lettere.

Til slutt; er det nok produksjon av fisk rundt Karmøy til å opprettholde et omfattende eksportprorgram med fly, og er tanken evt å bygge et slakteanlegg ved flyplassen for å ha kortest mulig kjede fra oppdrettsanlegget til flyet?

LN-MOW
03-09-2009, 17:08
Med bare noen "meter" fra Haugesund til Stavanger, er det nok ikke noe stort operativt hinder å ta av fra HAU med nok fuel til å hoppe ned til Stavanger eller opp til Bergen, tanke opp, og så dra ut i den store verden.


Intet operativt hinder, men absolutt et kostnadsmessig hinder. Du pådrar deg flyplass-, landingsavgifter og handlingkostnader som kan være nok til å velte prosjektet. Man opererer med små marginer på flyfrakt ....

Discus
03-09-2009, 17:14
Med bare noen "meter" fra Haugesund til Stavanger, er det nok ikke noe stort operativt hinder å ta av fra HAU med nok fuel til å hoppe ned til Stavanger eller opp til Bergen, tanke opp, og så dra ut i den store verden.

Da vil det vel være billigere å sende fiske landeveien nord eller sydover?

LN-MOW
03-09-2009, 17:38
Det er det man gjør i dag ...

LN-KGL
03-09-2009, 18:25
Med en lett googling og relativt god kjennskap til oppdrettsindustrien ser det ut til at dette er snakk om å få dette produktet til USA

http://www.salma.no/images/pakning_home.jpg

Produksjonen av loinene skjer i Øklandsvåg på Bømlo (Bremnes Seashores lakseslakteri, og dette er i ferd med doble produksjonskapasiteten til 36 000 tonn). Som de fleste av dere vet så er Bømlo landfast med Haugalandet etter at trekantsambandet kom, og dermed er Karmøy flyplass den enkleste og korteste å komme til av de vestlandske flyplasser. Siden slakting hovedsakelig pågår på dagtid, så det her ut som om avgangen fra HAU vil være i løpet av ettermiddagen for å nå markedet (delikatessebutikkene i New England-området) på morgenen dagen etter laksen er slaktet. Ved å benytte andre flyplasser ville laksen med norske normalarbeidstider og transporttid til flyplasser i praksis miste en dag på markedet - Salma understreker spesielt dette med sin superferskhet og høye kvalitet ("Salma er den beste laksen i verda. Det kan eg stadfesta. Paul Bocuse, l’Auberge du Pont de Collonges" - dette er hentet fra Bremnes Fryseris årsrapport 2008). Kjøretiden mellom Øklandsvåg og HAU er rundt 1,5 time. Å kjøre til SVG eller BGO i stedet for HAU vil bety 1-3 timer mer på hjul, og det vil å så tilfelle kanskje medføre at neste-dag-i-butikk-vinduet lukkes for Salma.

Alt dette ovenfor er antagelser, men det er noe som sier dette kan ha en sannhetsgehalt er at det er en viss Eidesvik som nevnes i Haugesunds Avis' artikkel og han er som kjent en bømling.

Noen av linkene jeg fant med googlingen er:
http://www.fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=1305&amid=2692974
http://www.seashore.no/files/200909011309303_BF_aarsrapp2008.pdf
http://www.seashore.no/artikkel.aspx?nr=50
http://www.salma.no/page?id=1320

Someone
03-09-2009, 18:27
Og såvidt jeg har forstått det så unngår Salma Amerikansk straffetoll på laks siden den er filetrert og ikke regnes som fersk (på tross av at den er ferskere enn svært mye av laksen som går under betegnelsen fersk)

......hmmmm fikk nesten lyst til å kjøpe med en pakke Salma neste gang jeg handler

sukram
03-09-2009, 18:36
......hmmmm fikk nesten lyst til å kjøpe med en pakke Salma neste gang jeg handler

Ja, det så godt ut, men navnet Salma høres mer ut som et vaskemiddel enn fristende laks... :lol:

LN-KGL
03-09-2009, 18:39
Det hadde nok vært bedre med Salmo (latinsk navn for atlantisk laks er Salmo salar), men så var vel det opptatt så ...