View Full Version : Solgte billetter for 58 millioner kroner på en dag
FlightDeck
02-09-2009, 15:58
Under kampanjens sista dag strömmade bokningarna in. Dubbelt så många resebokningar gjordes jämfört med en genomsnittlig dag, vilket ledde till att SAS i måndags hade den högsta omsättningen någonsin på webben. På en enda dag sålde SAS biljetter för 58 miljoner kronor.
http://www.boarding.no/art.asp?id=38046
S. Holberg
02-09-2009, 15:59
Jøss jøss!
Synes det skjer mye positivt for SAS fortiden jeg, og det er flott! :)
Sikkert et dumt spørsmål, men var det for hele SAS, eller bare i Sverige?
FlightDeck
02-09-2009, 16:05
SAS viderefører for øvrig kampanjeprisene, f.eks. innen Sør-Norge fra kr. 345 én vei, innen Skandinavia fra kr. 445 én vei og innen Europa fra kr. 545 én vei.
Da gjenstår det bare for SAS å faktisk skjønne at det er billige billetter som selger.
FlightDeck
02-09-2009, 17:34
Da gjenstår det bare for SAS å faktisk skjønne at det er billige billetter som selger.
Tja, det selger - men man kan jo ikke drive flyselskap på disse billettene alene. Det hadde vært interessant å vite hva som var fortjenesten av disse 58 mill. Norwegian tjener nok mer på slike kampanjer på grunn av lavere kostnader og ikke minst mye ancillaries. Lave priser fungerer fint for å lokke passasjerer til flyselskapet. Og dersom passasjeren synes det er fint med en billigbillett på utreise og i gleden av det er villig til å betale en del mer på returen, er det jo butikk. Kanskje kjøper man hotell via SAS i tillegg, kanskje en pakkereise. Men SAS har ikke så mange ben å stå på utover billettprisen, slik som f.eks. lavprisselskapene har gjennom alle ancillaries. I artikkelen står det imidlertid at SAS har solgt fire ganger flere pakkereiser enn normalt, og dobbelt så mange ekstratjenester som hotell, leiebil og forsikring.
Tja, det selger - men man kan jo ikke drive flyselskap på disse billettene alene. Det hadde vært interessant å vite hva som var fortjenesten av disse 58 mill.
Det er egentlig helt irrelevant. Her er det snakk om å få 'butts in seats' som ellers trolig ville gått tomme, og hvis dette bidrar til en høyere kabinfaktor er det god butikk uansett. Man har også mange som kjøper seg opp når de ikke finner laveste pris på de avgangene de helst vil ha, og man vinner ytterligere på dette.
Kampanjene er bare en del av en totalpakke som har som mål å få totale inntekter høyere enn totale kostnader.
FlightDeck
02-09-2009, 21:04
Det er egentlig helt irrelevant. Her er det snakk om å få 'butts in seats' som ellers trolig ville gått tomme, og hvis dette bidrar til en høyere kabinfaktor er det god butikk uansett. Man har også mange som kjøper seg opp når de ikke finner laveste pris på de avgangene de helst vil ha, og man vinner ytterligere på dette.
Kampanjene er bare en del av en totalpakke som har som mål å få totale inntekter høyere enn totale kostnader.
SAS' fortjeneste er selvsagt ikke irrelevant, og det er ikke riktig de 650 000 kampanjebillettene ville forblitt usolgt uten denne kampanjen. Høyere kabinfaktor er heller ikke ensbetydende med god butikk. Men selv om en billett til 345 kr. isolert sett ikke gir fortjeneste, kan denne billetten senke terskelen for å fly, påvirke den reisendes fremtidige reisemønster og bidra til forbedre den reisendes mening om SAS. Sånn sett kan kampanjen være en god investering. En kampanje stimulerer først og fremst til mer reising, ikke bare til salg av billige billetter.
Men selv om en billett til 345 kr. isolert sett ikke gir fortjeneste, kan denne billetten senke terskelen for å fly, påvirke den reisendes fremtidige reisemønster og bidra til forbedre den reisendes mening om SAS. Sånn sett kan kampanjen være en god investering. En kampanje stimulerer først og fremst til mer reising, ikke bare til salg av billige billetter.
Faren med billige billetter er at det er sterkt vanedannende. Jeg ser bare på meg selv: Hvis jeg skal ut i Europa og må betale 1000 kroner tur/retur så synes jeg det er rådyrt. Sansynligheten for at jeg noen gang igjen vil kjøpe dyre billetter er mikroskopisk.
IMM
(til Paris 29.august/01oktober for 102 kroner inkludert alle avgifter)
Det blir jo helt feil når folk synes det er ok med 200kr EN VEI fra asker til gardemoen med flytog.. og dyrt å fly til en europeisk by når de må over tusenlappen... Verden er gal ;)
SAS' fortjeneste er selvsagt ikke irrelevant,
Det jeg mente var at disse billettene isolert sett ikke gir gevinst - de er en del av en større sammenheng hvor den totale mixen av fares på en flight (forhåpentligvis) gir fortjeneste. Du fyller ikke fly med disse prisene, du fyller opp til det som du beregner at du kan selge til høyere pris.
Som du sier selv:
En kampanje stimulerer først og fremst til mer reising, ikke bare til salg av billige billetter.
Så mer 'butts in seats'!
Jarlabanke Vking
03-09-2009, 01:34
Det blir jo helt feil når folk synes det er ok med 200kr EN VEI fra asker til gardemoen med flytog.. og dyrt å fly til en europeisk by når de må over tusenlappen... Verden er gal ;)
jeg prøvde å dy meg..... Det koster mer med en ID billett liksom
lurer på om det er social dumping airlines fra "Oslo" til "Paris"......^_^
Hehe ja det er det i manges øyne. Men bevares, hadde jeg reist med samme selskap et par dager senere (helga) måtte jeg vi ha betalt over 1500 kroner pr. person, og da gidder vi ikke dra.
Som sagt, lave priser er vanedannende. Og jeg er ikke en av de som synes 200 kroner for en halvtime på tog er iorden. Prisene på tog her i landet er hinsides all fornuft. Hadde politikerne vært reelt interessert i miljø (slik de hevder de er) burde de vedtatt at det skulle være tilnærmet gratis å reise kollektivt. Men det blir en annen diskusjon.
Flott at SAS har solgt mange seter til en billig penge. Det gir $ i kassa. Det trengs.
IMM
FlightDeck
03-09-2009, 09:19
Det jeg mente var at disse billettene isolert sett ikke gir gevinst - de er en del av en større sammenheng hvor den totale mixen av fares på en flight (forhåpentligvis) gir fortjeneste. Du fyller ikke fly med disse prisene, du fyller opp til det som du beregner at du kan selge til høyere pris.
Da er vi enige. Kampanjer har vel tradisjonelt også vært et fint verktøy for å forbedre likviditeten.
Sikkert et dumt spørsmål, men var det for hele SAS, eller bare i Sverige?
Det er hele SAS.
Lave priser fyller stolene, og det hjelper også på folks oppfatning om prisnivået hos SAS.
Men SAS skal også passe seg! Dette kan fort bli en backfire av en annen verden.
Jeg kjørte 107 mil i Sverige i forrige uke. reklamen var synlig over alt med gule papirfly. Når de først skal bruke så mye penger på en kampanje, hvorfor rettes ikke dette mot det som skiller SAS fra sine konkurrenter?
SAS vil aldri kunne konkurrere med andre LCC selskaper på pris. Det er en grunn til etablerte og eksklusive merkevarer ikke ønskes solgt til lav pris gjennom egne kanaler. Det utføres da ofte gjenom "outlets" eller lagersalg. Dersom SAS promoterer store reklame kampanjer med lav pris, risikerer de også at kunder blir mer pris sensitive i et allerede presset marked.
Dette burde håndteres av reisebyråer og kampanjer på internet som ikke direkte linkes til SAS. Det skapes forventninger til kunden om at SAS er billigst. Finner ikke kunden dette hos SAS etter en slik kampanje, er veien kort til Ryanair.com eller Norwegian.se.
Jeg tror ikke de oppnår annet med denne kampanjen enn at de reisende blir enda mer bevisst på at de kan finne billige billetter. Da vinner desverre ikke SAS.
Skal SAS overlever må det være fordi kundene faktisk foretrekker SAS og ikke fordi billetten er billigst!
Unnskyld meg - men dette er vås! Hvorfor skal LCC'ene ha monopol på billige flybiletter?? Alle bransjer operer med 'lokkepriser' - bare se på din lokale matvarehandel. Dette for å få kunden inn i butikken. Mange kjøper lokkevaren og er fornøyd med det, men det man er ute etter er mersalget, det at du forlater butikken med mer enn lokkevaren. I dette tilfellet er det mange som 'kjøper seg opp' hvis ikke ønskede flighter er tilgjengelige til avertert pris. Noen kjøper kanskje også flere billetter.
Kampanjepriser har eksistert siden store fly kom på markedet og er et nødvendig verktøy for å få romper i seter og cash i kassa.
Unnskyld meg - men dette er vås! Hvorfor skal LCC'ene ha monopol på billige flybiletter?? Alle bransjer operer med 'lokkepriser' - bare se på din lokale matvarehandel. Dette for å få kunden inn i butikken. Mange kjøper lokkevaren og er fornøyd med det, men det man er ute etter er mersalget, det at du forlater butikken med mer enn lokkevaren. I dette tilfellet er det mange som 'kjøper seg opp' hvis ikke ønskede flighter er tilgjengelige til avertert pris. Noen kjøper kanskje også flere billetter.
Kampanjepriser har eksistert siden store fly kom på markedet og er et nødvendig verktøy for å få romper i seter og cash i kassa.
Jeg vil ikke akkurat påstå at det er "vås" når SAS nå står ned til lårene i et marked som haggler av kunder som i stadig større grad, velger pris fremfor produkt. SAS står ovenfor et konkurranse klima du ikke kan sammenligne med noe som helst tidligere. Når det først skal brukes så store midler på markedsføring overasker deg meg derfor stort at det er kun pris og ingen ting annet som kommuniseres ut til markedet!
Når det først skal brukes så store midler på markedsføring overasker deg meg derfor stort at det er kun pris og ingen ting annet som kommuniseres ut til markedet!
Når det kjøres rene priskampanjer for å fylle flyene, så er det vel ikke så rart det fokuseres på pris. Og man må også se litt på realiteten: I dagens marked er det så og si bare pris som gjelder. Den vanlige mannen i gata som reiser 1-2 ganger i året er mest opptatt av pris, og ikke så veldig opptatt av alt mulig annet. Dessuten er det veldig enkelt å kommunisere pris. Alle de store annonsene som SAS har hatt hvor de forøsker å få frem sitt produkt og fordelene med det, vil jeg si er litt mislykket. Annonsene har inneholdt for mye tekst, og har vært for dårlig utformet. Og igjen, dersom jeg skal fra Oslo og til en storby i Europa, så er det stort sett pris det går på. Skal tross alt bare være ombord i 2-4 timer. Men selvsagt foretrekker jeg SAS uansett :)
SAS er dessuten flinke til å informere om produktet og forskjellene hvis man leser aviser som er rettet mot forretningssegmentet. De bryr seg nok mer om produktforskjellene enn de vanlige "idiotene" som kun ser på pris :)
Jeg vil ikke akkurat påstå at det er "vås" når SAS nå står ned til lårene i et marked som haggler av kunder som i stadig større grad, velger pris fremfor produkt.
Jo, jeg kaller det vås når du sier at SAS skal hode seg unna denne kundegruppen - og når du i tillegg sier at hvis SAS skal satse på disse, skal man gjøre det gjennom en tredjepart (- Dette burde håndteres av reisebyråer og kampanjer på internet som ikke direkte linkes til SAS.)- noe som fordyrer distribusjonsprisen drastisk - rimelig selvmotsigende for de billigste billettene.
Du kan ikke sammenligne SAS med luksusprodukter. Det er et transportselskap som frakter deg fra A til B og vil du ha komfort og fleksibilitet betaler du ekstra. Det er fortsatt mange som vil det, og slik vil det alltid være. Du vil alltid finne både Tommy777'er og Reidar'er som fokuserer på forskjellige prioriteringer.
Jo, jeg kaller det vås når du sier at SAS skal hode seg unna denne kundegruppen - og når du i tillegg sier at hvis SAS skal satse på disse, skal man gjøre det gjennom en tredjepart (- Dette burde håndteres av reisebyråer og kampanjer på internet som ikke direkte linkes til SAS.)- noe som fordyrer distribusjonsprisen drastisk - rimelig selvmotsigende for de billigste billettene.
Du kan ikke sammenligne SAS med luksusprodukter. Det er et transportselskap som frakter deg fra A til B og vil du ha komfort og fleksibilitet betaler du ekstra. Det er fortsatt mange som vil det, og slik vil det alltid være. Du vil alltid finne både Tommy777'er og Reidar'er som fokuserer på forskjellige prioriteringer.
Du får snu å vri dettte så mye du gidder, for jeg skriver ikke at SAS ikke skal selge og markedsføre billige billetter.
Mitt poeng er fortsatt hvorfor i all verden SAS ikke fremmer sitt produkt fremfor pris, når de først velger å gå ut så høyt. Om du hadde vært i Sverige i forrige uke, ville du sett en reklamekampanje som må ha kostet fryktelig mye penger! Sklal man først virkelig gå ut så høyt, klarer jeg ikke å fatte at det rettes en kampanje mot det som skiller SAS fra de selskapene.
SAS kan aldri konkurrere på pris og jeg er redd en slik kampanje bare vil gjøre kundene mer pris sensitive. Oppgaven må jo være å få kundene til å velge SAS av andre grunner enn at det er billigst!
Mye av det som gjør SAS til et mer attraktivt produkt for kunden er ting som ikke synes på en flight fra Arlanda til London i Economy. Hvorfor skal aldri kundene få høre om ting som punktlighet, nettverket, frekvens, gjennomgående reiser. Kundene ser stadig mindre forskjell på SAS og LCC selskapene fordi mange av disse nærmer ser fullpris selskapene og omvendt.
Det er her SAS etter min mening har en jobb å gjøre hvis de skal kunne fly inn i fremtiden!
Du får snu å vri dettte så mye du gidder, for jeg skriver ikke at SAS ikke skal selge og markedsføre billige billetter.
Mitt poeng er fortsatt hvorfor i all verden SAS ikke fremmer sitt produkt fremfor pris, når de først velger å gå ut så høyt. Om du hadde vært i Sverige i forrige uke, ville du sett en reklamekampanje som må ha kostet fryktelig mye penger! Sklal man først virkelig gå ut så høyt, klarer jeg ikke å fatte at det rettes en kampanje mot det som skiller SAS fra de selskapene.
SAS kan aldri konkurrere på pris og jeg er redd en slik kampanje bare vil gjøre kundene mer pris sensitive. Oppgaven må jo være å få kundene til å velge SAS av andre grunner enn at det er billigst!
Mye av det som gjør SAS til et mer attraktivt produkt for kunden er ting som ikke synes på en flight fra Arlanda til London i Economy. Hvorfor skal aldri kundene få høre om ting som punktlighet, nettverket, frekvens, gjennomgående reiser. Kundene ser stadig mindre forskjell på SAS og LCC selskapene fordi mange av disse nærmer ser fullpris selskapene og omvendt.
Det er her SAS etter min mening har en jobb å gjøre hvis de skal kunne fly inn i fremtiden!
Konkurrentene klarer meget bra selv å markedsføre hvorfor SAS i de fleste tilfellene er å foretrekke! Kanskje en hundrelapp dyrere, men bevares... Heller 100 kroner ekstra enn å sitte på en flyplass og vente på et fly! Norwegian på OSL hadde i dag den nette punktligheten på 56% !!!, og fortsetter det slik i lengden, så trenger ikke SAS å bruke spesielt mange reklamekroner i Norge! At kun ett av to NAS fly går på rute er jo ikke mindre enn dramatisk! SAS og Widerøe hadde på samme tid nesten dobbelt så mange avganger og en punktlighet på 90%!! ....
Ja, det kan være en tilfeldighet, men de siste dagers punktlighet fra OSL viser vel at det istendenfor å være en tilfeldighet, heller er en regel med unntak. Det blir spennende å se hva som skjer når Røros overtar KL/AF handlingen i tillegg... Overload?