PDA

View Full Version : SAS best i gebyrtest

EB
02-09-2009, 13:37
På boarding.no kan du lese mer om gebyrene...eller mangel på gebyr.

http://www.boarding.no/art.asp?id=38051

RIBRO
02-09-2009, 13:47
Synd bare at "vanlig folk" ikke får det med seg, uten bare fokuserer på prisen før gebyrer.

Jeg tror at folk tenker at "62kr for baggage der" og "25kr for bestillingsgebyr" og "95kr for kredittkortgebyr" virker så lite, at de ikke gidder å avbestille for å se hva f.eks SAS tar for sin, identiske reise.

MartinL
02-09-2009, 14:27
Synd bare at "vanlig folk" ikke får det med seg, uten bare fokuserer på prisen før gebyrer.

Jeg tror at folk tenker at "62kr for baggage der" og "25kr for bestillingsgebyr" og "95kr for kredittkortgebyr" virker så lite, at de ikke gidder å avbestille for å se hva f.eks SAS tar for sin, identiske reise.

Det hjelper jo ikke når Norwegian i de fleste tilfeller blir billigere enn SAS inkl gebyrer! Gebyrene gir også folk valgfrihet.

Men for all del, flott at SAS holder profilen ren her. Spørsmålet er vel heller hvor lenge de klarer det i en bransje der alle nærmest hoper etter Ryanair (bare det har gått litt tid).

laurenz
02-09-2009, 14:40
Det hjelper jo ikke når Norwegian i de fleste tilfeller blir billigere enn SAS inkl gebyrer! Gebyrene gir også folk valgfrihet.

Men for all del, flott at SAS holder profilen ren her. Spørsmålet er vel heller hvor lenge de klarer det i en bransje der alle nærmest hoper etter Ryanair (bare det har gått litt tid).

Helt enig. Gebyrene har fordeler og ulemper. Jeg synes Norwegians bagasjegebyrer er helt topp. Jeg reiser billig når jeg ikke har bagasje og får med veldig mye bagasje for en billig penge når jeg trenger det!
Men samtidig er det veldig kjekt å slippe å tenke slikt når mann reiser med SAS.

AirbusTrond
02-09-2009, 14:57
Det er vel kanskje ikke gebyrene i seg selv som irriterer så mye, det kan jo være mye foruftig at man betaler for tilleggstjenester, men når prisen på billetten blir en helt annen enn det som er annonsert, vil jeg tro at det er et irritasjonsmoment for de fleste. Men kanskje ikke tilstrekkelig til at de velger SAS.

TOS
02-09-2009, 15:02

Jeg tror du undervurderer "vanlige" folk. Selv mine foreldre som er ute og flyr kanskje 1-2 ganger i året (hvorav 1 stort sett er charter) har fått dette med seg. Fruen som ikke er spesielt flyinteressert (og som ikke reiser så mye) har også fått det med seg, og tar det med i betraktningen når hun skal ut og fly.

amatør
02-09-2009, 15:39
Jeg tror du undervurderer "vanlige" folk. Selv mine foreldre som er ute og flyr kanskje 1-2 ganger i året (hvorav 1 stort sett er charter) har fått dette med seg. Fruen som ikke er spesielt flyinteressert (og som ikke reiser så mye) har også fått det med seg, og tar det med i betraktningen når hun skal ut og fly.

Det hjelper vel kanskje litt å ha en sønn- eller være gift med en flygal.:twink

TOS
02-09-2009, 15:41
Det hjelper vel kanskje litt å ha en sønn- eller være gift med en flygal.:twink

Kanskje, men det er faktisk ikke jeg som har fortalt hverken fruen eller mine foreldre om dette....:) Tro meg, når jeg begynner å snakke om fly så rister bare fruen på hodet....;)

FlightDeck
02-09-2009, 15:48
Det er interessant hvor avhengig Norwegian har blitt av gebyrer. Da de startet i 2002 hadde de ingen gebyrer. Dette varte helt frem til 2006 da passasjerer måtte begynne å betale for bagasje. Da kostet det 25 og 27 kr., nå koster det 40, 55 og 60 kr. I 2006 kunne man betale for bagasje på flyplassen uten ekstra gebyrer, nå må man betale et gebyr som er like høyt som det bagasjen egentlig koster.

Det har blitt innført en rekke andre gebyrer også, f.eks. avgift for å reservere sete (40, 50, 60 og 80 kr), avgift for å få tilbake skatter og avgifter (40 kr.), avgift for å betale (40 kr.), avgift for videreforbindelser (40 kr.), med videre.

Dette forteller hvor viktig lave priser er for å lokke til seg kunder, men også hvor viktig det er å tjene inn tapet som ligger i lokkebillettene gjennom gebyrer.

Norwegian har skrudd opp prisene over hele linja etter at gebyrene ble innført. Gebyrene kommer altså i tillegg til det flyprisen var tidligere.

amatør
02-09-2009, 15:50
Kanskje, men det er faktisk ikke jeg som har fortalt hverken fruen eller mine foreldre om dette....:) Tro meg, når jeg begynner å snakke om fly så rister bare fruen på hodet....;)
Jepp, her også.:lol: