PDA

View Full Version : Vil fly – men får ikke lov


apron
01-09-2009, 22:53
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6756388
"Næringslivet i Finnmark mener flytilbudet internt i fylket er så dårlig at det hindrer for næringsutvikling.
Dette ønsker flyselskapet Norwegian å gjøre noe med.

Men flyselskapet får ikke lov fordi staten har gitt flyselskapet Widerøe monopol på all flyging internt i fylket."
:o

Discus
01-09-2009, 23:05
WF har ikke monopol på all flyging i flyket, vil ikke DY gå inn der. Står heller ikke noe om hvor de vil inn så saken er vel bare for å skape noe blest? Hvis DY mener de kan gjøre det bedre/billigere enn WF på anbudsrutene bure de lagt inn anbud selv.

Anbudet gir en aktør monopol på ruten ifht. en del kriterier. Brytes monopolet er avtalen brutt og i teorien kan eks. WF da legge ned flygingen - det er ikke sikkert det sikrer flytrafikken.

laurenz
01-09-2009, 23:11
Hmmm... hadde ikke NAS et par anbudsruter der for 7 år siden?

Men uh... hvor er resten av artikkelen? 3 linjer er for dårlig det er ikke journalistik. Hvor ønsker Norwegian å fly? Mener de virkelig at det kan være lønnsomt med 737 i et fylke som har omtrent like mye innbyggere som Sarpsborg?

Discus
01-09-2009, 23:13
Forøvrig mener jeg at denne var oppe tidligere en gang også - i omrent samme drak, fant den ikke i farta.

Someone
01-09-2009, 23:44
Forøvrig mener jeg at denne var oppe tidligere en gang også - i omrent samme drak, fant den ikke i farta.

Her

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37866

Nok en gang, dette er ren furting fra Norwegian sin side som ønsker å undergrave hele systemet med anbudsruter.:naughty:

LN-TIB
02-09-2009, 00:00
Årsaken til at DY tidligere har furtet over at de ikke får lov å fly mellom KKN og ALF er ene å alene at de ønsker å slå sammen rutene fra nevnte steder til OSL. De har en forpliktelse i anbudet til Forsvaret om et gitt antall avganger, og utenfor sesongen vil det vært veldig lønnsomt for de å kunne slå disse sammen.

LCH78
02-09-2009, 00:07
Årsaken til at DY tidligere har furtet over at de ikke får lov å fly mellom KKN og ALF er ene å alene at de ønsker å slå sammen rutene fra nevnte steder til OSL. De har en forpliktelse i anbudet til Forsvaret om et gitt antall avganger, og utenfor sesongen vil det vært veldig lønnsomt for de å kunne slå disse sammen.

Dem får lov til å fly mellom KKN og ALF da, mener at dem gjorde så i vinter. Men det dem ikke får lov til er å ta med seg passasjerer, alstå selge billetter for passasjerer, som kun skal til ALF pga konsesjonen til WF på FOT-rutene :)

MD80
02-09-2009, 00:08
Hvor skulle Norwegian fly i så fall? De har jo riktignok ruter fra Oslo til Alta og Kirkenes, men er vel kun Lakselv som har lang nok rullebane til å ta imot 737-fly av de andre flyplassene i Finnmark. Ang. en rute fra Kirkenes til Alta med Norwegian, så spørs det om den er lønnsom å fly med 737-fly?

LN-TIB
02-09-2009, 00:20
Dem får lov til å fly mellom KKN og ALF da, mener at dem gjorde så i vinter. Men det dem ikke får lov til er å ta med seg passasjerer, alstå selge billetter for passasjerer, som kun skal til ALF pga konsesjonen til WF på FOT-rutene :)

Det går vel for det samme. Herr Kjos får ikke dollarglis når han ikke får selge billetter. Men du har rett i at de fløy. Det han klaget på var at han ikke kunne selge billetter.

Poenget mitt var at det er bakgrunnen. Det vil aldri i min levetid være grunnlag for å fly med 737 mellom Alta og Kirkenes som isolert rute.

Jarlabanke Vking
02-09-2009, 01:08
sleipe-kjos prøver seg igjen!

Beklager å si det på den måten, men å prøve å opptre som den nye samferdselministeren i landet blir litt snodig, hvertfall når det er for å tyne mest mulig penger ut av produksjonen i nord. Han kan jo legge inn anbud på rutene i Finnmark som andre kortbaneaktører har gjort i årevis.

Discus
02-09-2009, 01:18
sleipe-kjos prøver seg igjen!

Nå er jo artikkelen så tynn denne gangen at det kan være at næringslivet legger ordene i munnen på Norwegian også. Står ikke eksplisitt hvem som har sagt hva om saken.

LN-TIB
02-09-2009, 01:26
Nå er jo artikkelen så tynn denne gangen at det kan være at næringslivet legger ordene i munnen på Norwegian også. Står ikke eksplisitt hvem som har sagt hva om saken.

Jeg så intervjuet, og det kan nok i denne gangen stemme at det var mer spørsmål som han besvarte på et mer generelt grunnlag.

laurenz
02-09-2009, 11:22
sleipe-kjos prøver seg igjen!

Beklager å si det på den måten, men å prøve å opptre som den nye samferdselministeren i landet blir litt snodig, hvertfall når det er for å tyne mest mulig penger ut av produksjonen i nord. Han kan jo legge inn anbud på rutene i Finnmark som andre kortbaneaktører har gjort i årevis.

Og så klager vi på dårlig journalistik. :rolleyes:

Jeg leser ingen sted at Kjos prøver å leke samferdselminister.

LN-BEF
02-09-2009, 11:35
Hvor skulle Norwegian fly i så fall? De har jo riktignok ruter fra Oslo til Alta og Kirkenes, men er vel kun Lakselv som har lang nok rullebane til å ta imot 737-fly av de andre flyplassene i Finnmark. Ang. en rute fra Kirkenes til Alta med Norwegian, så spørs det om den er lønnsom å fly med 737-fly?

Heisann, min første post på forumet

Jeg vet at det også ligger planer fra Norwegian om å trafikere OSL-LKL i første omgang på sommerstid (muligens fra sommeren 2010). SAS gjorde dette for et par år siden, med stor suksess. Om jeg ikke husker feil hadde de vel gjennomsnittlig et belegg på 90% i sommer månedene. Grunnen til at denne ruten opphørte var at de angivelig "konkurrerte" med seg selv på ruten OSL-ALF (noen SAS-ansatte antydet dette).

Widerøe lukter visst nok også på denne ruten, med sine Q400 fly.

laurenz
02-09-2009, 11:54
Heisann, min første post på forumet

Velkommen! :)



Jeg vet at det også ligger planer fra Norwegian om å trafikere OSL-LKL i første omgang på sommerstid (muligens fra sommeren 2010). SAS gjorde dette for et par år siden, med stor suksess. Om jeg ikke husker feil hadde de vel gjennomsnittlig et belegg på 90% i sommer månedene. Grunnen til at denne ruten opphørte var at de angivelig "konkurrerte" med seg selv på ruten OSL-ALF (noen SAS-ansatte antydet dette).

Widerøe lukter visst nok også på denne ruten, med sine Q400 fly.

Det er vel egentlig bare å prøve seg. Nå vet jeg ikke hvilket belegg SAS hadde men om det var så mye som 90% så er dumt at ruten er lagt, selv om den skulle ta noe av trafikken til Alta.

CK
02-09-2009, 12:16
Jeg tror lokalpolitikerne i Finnmark skal vokte seg vel for hva de önsker seg. En ren kommersiell operasjon vil ikke lønne seg, og om man begynner å undergave FOT-regimet med å tillate f.eks. DY (eller SK) å frakte passasjerer på KKN-ALF eller andre "add-ons" innen fylket. Da faller hele korthuset sammen og tilbudet blir kanskje billigere - men dårligere og helt uten den firutsigbarheten for næringslivet som ligger i FOT-regimet. Om DY tror de kan gi et bedre tilbud enn andre aktører på FOT-nettet, får de levere inn anbudssøknad nesten gang ruteområdet legges ut - og om de skulle vinne, ikke stikke av etter halvgjort jobb som sist.

TCAS
02-09-2009, 13:05
Er vel anbudsrunde for bl.a. Finnmark nå i høst mener jeg å huske. DY får legge inn et tilbud da.

Farmer
02-09-2009, 13:33
Er vel anbudsrunde for bl.a. Finnmark nå i høst mener jeg å huske. DY får legge inn et tilbud da.
Utfordringen med å legge inn andbud er jo at dette også gir en plikt til å operere x antall avganger pr uke innen strenge rammer, slik at dette kan som CK nevner lenger opp gi dem betydelige utfordringer...

TCAS
02-09-2009, 15:31
Utfordringen med å legge inn andbud er jo at dette også gir en plikt til å operere x antall avganger pr uke innen strenge rammer, slik at dette kan som CK nevner lenger opp gi dem betydelige utfordringer...

Nettopp, og derfor bør Kjos slutte å sympatisutre først som sist :)

laurenz
02-09-2009, 15:34
Nettopp, og derfor bør Kjos slutte å sympatisutre først som sist :)

Jeg har ikke sett at han gjør det...:rolleyes:

TCAS
02-09-2009, 15:50
Ok, han sutre-ler da :)

Men greit nok, Kjos uttaler seg nok på veldig generelt grunnlag om at han gjerne skulle flydd mer i Finnmark, uten at han hverken har planer eller kanskje ser for seg at det er et marked hvor DY kan gjøre spesielt med penger. Bare et inntrykk jeg får når jeg ser innslaget. Kjos vil selvfølgelig alltid uttale seg positivt når han blir spurt om han vil fly "hit" og "dit".

TOS
02-09-2009, 15:57
Jeg tror lokalpolitikerne i Finnmark skal vokte seg vel for hva de önsker seg. En ren kommersiell operasjon vil ikke lønne seg, og om man begynner å undergave FOT-regimet med å tillate f.eks. DY (eller SK) å frakte passasjerer på KKN-ALF eller andre "add-ons" innen fylket.

Selv om jeg ikke er uenig i det du skriver CK, så ser det jo ut til at DY kanskje mener at det er grunnlag for en kommersiell operasjon. At det ikke er lønnsomt for et selskap (fx SAS) betyr jo ikke at det ikke kan være det for et annet (fx DY). Om det er slik at det faktisk er kommersielt bærekraftig med et omfang som er hensiktsmessig så er det ingen grunn til at ruten skal være en anbudsrute. Nå er det vel veldig lite informasjon om fx DY faktisk vil kunne drive lønnsomt med tilstrekkelig stor frekvens, så jeg skal ikke være veldig bombastisk i så måte.

TOS
02-09-2009, 15:58
Bare et inntrykk jeg får når jeg ser innslaget. Kjos vil selvfølgelig alltid uttale seg positivt når han blir spurt om han vil fly "hit" og "dit".

Ikke ulikt en sjef i et annet stort flyselskap når man spør om oversjøiske destinasjoner osv....;)

Someone
02-09-2009, 16:22
Selv om jeg ikke er uenig i det du skriver CK, så ser det jo ut til at DY kanskje mener at det er grunnlag for en kommersiell operasjon. At det ikke er lønnsomt for et selskap (fx SAS) betyr jo ikke at det ikke kan være det for et annet (fx DY). Om det er slik at det faktisk er kommersielt bærekraftig med et omfang som er hensiktsmessig så er det ingen grunn til at ruten skal være en anbudsrute. Nå er det vel veldig lite informasjon om fx DY faktisk vil kunne drive lønnsomt med tilstrekkelig stor frekvens, så jeg skal ikke være veldig bombastisk i så måte.

Isåfall kan jo bare DY legge inn et "0-bud" (eventuelt vesentlig under Widerøe sitt) på ruten ved neste anbudskonkuranse, hvor sier det skal fly på strekket med tilstrekklig frekvens uten å måtte motta støtte fra staten for å drive......da er det jo nesten garantert at de vil få lov til å fly der

LN-TIB
03-09-2009, 01:26
Isåfall kan jo bare DY legge inn et "0-bud" (eventuelt vesentlig under Widerøe sitt) på ruten ved neste anbudskonkurranse, hvor sier det skal fly på strekket med tilstrekkelig frekvens uten å måtte motta støtte fra staten for å drive......da er det jo nesten garantert at de vil få lov til å fly der

Hele Finnmark utenom Lakselv er slått sammen til et anbud, så da må de også fly Berlevåg, Båtsfjord osv. Tror ikke Kjos er spesielt gira på akkurat det.