View Full Version : Braathens' "Endelig fredag" lever videre i Sverige
Fredags-mys på Malmö Aviation
Malmö Aviation uppgraderar serveringen ombord.
Sista fredagen varje månad kommer det att på utvalda flygningar serveras libanesisk mat från Beirut Café i Stockholm. Detta ingår i Malmö Aviations Äntligen Fredag-koncept.
http://standbynews.com/5399.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=37234&cHash=70c6ad3484
Bizflyer
28-08-2009, 13:26
Tenk om noen fra SAS cateringdepartement leste dette.....
BF:cool2
Da hadde jeg fløyet Norwegian - libanesisk mat er da ikke godt!!!
Libanesisk mat er meget godt. Jeg spiste ofte på Al-Amir i Oslo, da den lå ved Konserthuset. Noe av den beste maten jeg har fått. Savner veldig den restauranten.
Har du slått deg, det er veldig godt!:p
AirbusTrond
28-08-2009, 14:40
Ah! Husker ennå den turen OSL-AES fredag kveld da vi til min store overraskelse fikk servert en liten hamburger og et glass rødvin ! :)
Libanesisk mat? Vel, den skiller seg vel ikke så mye fra annen mat i Midtøsten, og den er jo utmerket - med meze (hummus!) og diverse fisk/kjøtt med de herligste krydder...
Hver sin smak folkens...hver sin smak...... :nor
Forøvrig digga jeg "Endelig fredag"..... :)
Libanesisk mat er heller ikke øverst på min liste .. ligger vel omtrent på samme hylle som fårikål og levergryte ...
Da har jeg mer sans for mikrobryggeri-konseptet til Horizon.
Husker godt "endelig fredag". Det var skikkelig fint faktisk, men hører vel strengt tatt til en annen tidsalder.
Men jeg må si meg enig i at hvis det ble annonsert "endelig fredag" og jeg fikk libanesisk mat ville nok skuffelsen blitt synlig. Hva er så feil med burger og rødvin?
Libanesisk mat er jo utrolig digg.
At det går an å mislike det går over min forstand.
Burger og rødvin? Nei, huff.
Fett og jævlig.
Ja til Nøgne Ø på fly! (SAS, Norwegian eller hvem som helst andre egentlig, selv om filtrert øl nok er mest praktisk på fly. Det er for lite IPA i verden.)
AirbusTrond
28-08-2009, 16:22
Ja til Nøgne Ø på fly! (SAS, Norwegian eller hvem som helst andre egentlig, selv om filtrert øl nok er mest praktisk på fly. Det er for lite IPA i verden.)
Nei til perler for svin. Dobbel IPA, takk! :D
(Observert fra passasjerstol på vei hjem fra Bulgaria. Dialog mellom den mannlige verten en fyr fra bondelandet. - Hva slags øl skal det være? Fyren fra bondelandet: - Hva harrua? Vert: - Skal vi se, Carlsberg og noe gresk - Monolit heter det! Fyr: - Carls... Nei, hvaffor prosssent er dea? Vert: - Å, ja så du måler etter prosent, skal vi se... det er 4,5 og 4,8 (?). Fyr: - Ta dænn dærre andre da.. )
Libanesisk er da egentlig ganske franskinspirert - jeg kunne gjerne tatt libanesisk enten ombord i fly eller nede på landjorden. :)
Endelig Fredag i kombinasjon med klappsete var en fin ting da Braathens fløy. Klappsete & et stort brett fullt av burgere til overs :-)
Tommy777
29-08-2009, 04:35
Her skuffer du, EB. Libanesisk mat har bidratt utrolig mye til god mat som finnes her paa kloden. Og nei, det er ikke den moekkamaten du faar i en kebab i Oslo kl 0300 :rolleyes:
Blandt libanesiske favoritter kan man f.eks finne:
Kafta, Shawarma, Tabouleh, Fattoush, Hummus, Baba Ghanoush.
Tror jeg maa dra deg med en tur paa Pita Inn naar du besoker The Windy City.
Og Braathen lurte meg og mange fullprisbilletter vekk fra SAS mange fredager paa grunn av Endelig Fredag konseptet. Burgern var god og hyggelige flyvertinner bytta mer enn gjerne ut roedvinen som var av en meget billig type, med oel ;)
AirbusTrond
29-08-2009, 09:16
Det var vel en slik:
http://www.drinksdirect.co.uk/acatalog/Paul_Masson_Red_75cl.jpg
Der er jeg enig LN-MOW. Ble riktig positivt overrasket for noen år siden da jeg tok Horizon fra SFO via PDX til SEA. Servering av deilig øl både på CRJ-700 flighten til Portland og også på DHC8-200 siste strekket til Seattle.
En skikk som bør følges opp av flere ;)
SudCaravelle
29-08-2009, 13:59
Fredags-burgeren til Braathens var en herlig tradisjon, hadde vært morsomt om Norwegian hadde vært tøffe nok til å gjort noe lignende..
Når det kommer til Libanesisk mat så er det sikkert smak og behag og ikke minst som med all mat at hvis man spiser det på crappy steder eller crappy tilberedt så blir det, ja crap.
Jeg syntes det er meeeget godt og oppsøker dette på reise. Den Libanesiske på det ene Hyatt hotellet i Dubai er en av de bedre restaurantene jeg har spist på. Al Shouf nede ved Amerikanske ambassaden i Oslo er også å anbefale. Libanon har også svært gode viner.
En skikk som bør følges opp av flere ;)
Wideroe var faktisk over og tittet paa konseptet. Vet ikke hva det falt paa, men synd de ikke gjorde noe med det ...
Husker godt "endelig fredag". Det var skikkelig fint faktisk, men hører vel strengt tatt til en annen tidsalder.
Men jeg må si meg enig i at hvis det ble annonsert "endelig fredag" og jeg fikk libanesisk mat ville nok skuffelsen blitt synlig. Hva er så feil med burger og rødvin?
Tilhører en annen tidsalder????? Det skjønner jeg virkelig ikke noe av. Om noe ikke er "inn" så må det da være hamburger? Med mindre det er sånn "helse-burger".
Nei, endelig fredag var et artig konsept, da som nå!
Psst Norwegian!? ;)
Libanesisk mat er heller ikke øverst på min liste .. ligger vel omtrent på samme hylle som fårikål og levergryte ...
Og det fine med Horizon er at en ikke maa vente til fredag....:p:p
Som jeg skulle ha skrevet det selv....perfekt !!:p
FBU 4EVER
30-08-2009, 20:08
Tror jeg maa dra deg med en tur paa Pita Inn naar du besoker The Windy City.
Jeg spiser det meste, og har vel kun en eneste gang vært fornøyd med de tre besøkene jeg har avlagt en libanesisk restaurant. De to dårlige var i umiddelbar nærhet av crewhotellet vårt i Wash. D.C., og i Oslo. Den gode var i Adams Morgan, et lite stykke unna crewhotellet vårt i IAD. Førstnevnte hadde blitt besøkt av eks-pres. Clinton med frue en uke før vårt besøk (med security-biler med sotede ruter og væpnede vakter rund baut!). En av våre danske A/H'er var libanesisk, og forsto at vi andre ikke var fornøyd da vi avla stedet et besøk med de høyeste forventninger. Det var regelrett dårlig etter libanesisk standard ifølge henne. Cato Guhnfeldt i Aftenposten hadde engang en reportasje fra Libanon og fikk sans for libanesisk mat. Han inviterte oss i gjengen ut for å spise på "Al Chouf", det er vel det den heter, restauranten nær Slottet? Vi var nokså skuffet, alle sammen. Tror det er STOOOR variasjon når det gjelder libanesisk mat utenfor Libanon.
Min erfaring er at libanesisk mat kan være hva som helst, og da har jeg en snikende følelse av at dette "gimmick'et" kan floppe. Spesielt når man vet at det er mange libanesere rundt om i Sverige, og som vet hvordan det egentlig skal smake!
Concorde
30-08-2009, 20:17
Al Chouf var den første utenlandske restauranten i Oslo og er etter tiden utvasket så det holder.
FBU 4EVER
30-08-2009, 20:26
Al Chouf var den første utenlandske restauranten i Oslo og er etter tiden utvasket så det holder.
Nei, det var China House i Sofies Gate ved Bislett i 1965. Det var så eksotisk at regjeringen Borten møtte "i plenum" for å teste noe som ikke var kjøttkaker og brun saus!
Al Chouf kom på slutten av 80-tallet, etter at Tokyo Sushi åpnet som første japanske restaurant i november 1983 (samme dag som den første McGizzard åpnet i Norge, forresten!). Det kom endel, såkalte, italienske restauranter på første halvdel av 70-tallet.