View Full Version : SAS gjør et BYKS på omdømmemåling
PRESSEMELDING:
Gledelig oppgang i omdømme
SAS er et av selskapene som klatrer raskest på Synovates undersøkelse av Store Norske Bedrifter. Stabilt gode leveranser over lang tid er årsaken, mener SAS.
For tredje år på rad bykser flyselksapet SAS oppover på Synovates undersøkelse "Store Norske Bedrifter". I fjor lå flyselskapet på 57. plass over selskapene norske forbrukere har et godt totalinntrykk av. I år klatrer SAS opp til 41. plass, og er et av selskapene som øker sitt image mest.
- Vi har levert Europas beste kvalitet i to år, og har fortsatt en punktlighet i verdensklasse. I tillegg har vi et produkt uten irriterende gebyrer. Prisen du ser i avisannonsen er også den du ender opp med å betale, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen.
For bare tre år siden var SAS på 105. plass i Synovates måling av landets 116 største bedrifter. På bare tre år har flyselskapet klatret til plass nummer 41 på listen.
- Det er en utrolig imponerende innsats av våre medarbeidere å levere ekstremt høy kvalitet til tross for at vi er midt oppe i den verste krisen i luftfartens historie, sier Johansen.
I undersøkelsen er SAS´ datterselskap Widerøe flyselskapet folk har best totalinntrykk av med en 36. plass, mens Norwegian ligger på 75. plass i undersøkelsen.
Norwegian, derimot detter som en stein, og havner på 75. plass (mot 63. i fjor), og scorer mye dårligere enn SAS på alle kriterier unntatt økonomi og lønnsomhet).
Veldig bra SAS - nå gjelder det å omgjøre dette i penger! Dette går veien!
Grattis!!! Vel fortjent i en vanskelig tid!
Eneste er at jeg ikke klarer å ta en undersøkelse som setter Tine øverst som den best likte bedriften seriøst.........
The Ticketor
27-08-2009, 09:43
Bra jobba, SK!
I dagens Aftenposten blir listen gjengitt. Der er SAS rankert helt nederst på listen over selskap med score for dårlilig inntrykk, kun slått av NSB, GE MoneyBank, Avinor, Norske Skog og DnB Nor?
Dette er IKKE for å lage bråk, for jeg synes det er flott at SAS gjør det bra, men jeg klarer ikke helt å se sammenhengen her!
Jumper G5
27-08-2009, 10:15
Selv om det er "folk flest" sine tildels tabloide inntrykk som teller, reflekterer ikke slike lister nødvendigvis virkeligheten.
Avinors jobb er i stor grad "behind the scenes". Hva folk synes er likegyldig så lenge flygeledere er dyktige og sikkerhetsarbeidet i verdensklasse. Inntrykket av NSB kan skapes av forhold som skyldes manglende bevilgninger fra departementet, og av Jernbaneverkets "feil", men NSB må ta støyten. Hvor mange har hatt med GE Moneybank å gjøre, eller blir de dårlige fordi folk velger de mest kjente først, og plasserer de ukjente på restplasser?
Sikkert en hel vitenskap, dette rankingsystemet, men jeg klarer ikke å se at det nødvendigvis er helt "rettferdig".
En omdømme-måling tar vel heller ikke sikte på å være rettferdig. Det reflekterer jo bare hvilket inntrykk folk har av et selskap.
sail4fun
27-08-2009, 10:19
Det som kan være interesant er om man man klarer å forbedre seg over tid , så egen plassering i forhold til tidligere år er vel viktigere en faktisk plassering.
FlightDeck
27-08-2009, 10:38
Selv om faktisk plassering er lav, har SAS hatt en formidabel vekst! Det er et resultat av godt arbeid de siste årene, blant annet i forhold til punktlighet. Synes imidlertid det er litt drøyt å skrive at "vi har levert Europas beste kvalitet i to år" da kvalitet ikke bare er punktlighet. Og SAS har mye å gå på på andre områder.
I dagens Aftenposten blir listen gjengitt. Der er SAS rankert helt nederst på listen over selskap med score for dårlilig inntrykk, kun slått av NSB, GE MoneyBank, Avinor, Norske Skog og DnB Nor?
Undersøkelsen består av en liste over folks totalinntrykk av forskjellige merkevarer. På listen over totalinntrykk er WF på 36. plass, SAS på 41. plass og DY på 75. plass. SAS er en av merkevarene som øker mest, DY er en av merkevarene som faller mest. Aftenposten viser dessverre ikke hele listen.
I tillegg til totalinntrykk er det tabell på de selskapene som folk har veldig positive og veldig negative følelser til. SAS er en av merkevarene som forbrukerne har et elsk / hat forhold til, nesten ingen en likegyldige. Det er altså mange som "hater" SAS (ergo er de med på listen du nevner) men langt flere som elsker SAS = bykser oppover på totalinntrykkslisten.
Jarlabanke Vking
27-08-2009, 15:31
det som hadde vært interessant er å se hvem som hater SAS så intenst..... mitt generelle inntrykk er at det er de som reiser lite og så og si aldri i jobbsammenheng som misliker SAS mest.
Tommy777
27-08-2009, 16:43
Nå vil alltid flyselskaper havne langt ned på lista i sammenligninger. Det er soleklart vanskeligere å forholde seg til vær og andre parter og man har jo utfordringer som andre selskaper ikke har. I går ble flighten min MSP-ORD kansellert og jeg havna i ett midtsete i economy på avgangen som gikk en time senere. I tillegg ble det en time ground delay grunnet vær. Ikke United sin feil, men det er ofte det koker for folk som ikke bruker huet i en situasjon som dette. Det er jo ikke slik at man må vente to timer for å handle på Rimi grunnet vær.
Men det som er bra at SAS gjør en innsats og de har blitt utrolig flinke på punktlighet og å få folk frem før rute, noe som garantert er grunnen til at man hever seg kraftig på lista.
DY har en meget stram tidtabell og selv om de siste måneden har blitt bedre, starter jo ikke utfordingen før utover vinteren... Tror også at gebyrer begynner å irritere mange.
det som hadde vært interessant er å se hvem som hater SAS så intenst..... mitt generelle inntrykk er at det er de som reiser lite og så og si aldri i jobbsammenheng som misliker SAS mest.
De som "hater" SAS har nok ikke satt sine ben / stuss i et SAS-sete, undersøkelsen spør alle i befolkningen og ikke de som faktisk har brukt produktet. Man ser i kommentarfeltene ved siden av artikler om SAS at det er store emosjoner tett fulgt av lite kunnskap hos dem som lar seg fyre opp. Gjengangeren er "nå må det monopolistselskapet snart få konkurranse og slutte å få enooorme subsidier av staten".
Undersøkelsene som kun spør passasjerer som bruker SAS viser at tilfredsheten nå er veldig høy, og jo mer de fly desto mer fornøyde er de. Det er mange år siden SAS har hatt så høy tilfredshet som nå.
De som "hater" SAS har nok ikke satt sine ben / stuss i et SAS-sete, undersøkelsen spør alle i befolkningen og ikke de som faktisk har brukt produktet
Slik som når Ryanair-hatere som aldri har satt sine ben/stuss i en av maskinene til selskapet føler seg berettiget til å utale seg om servicen (eller mangelen på service) som de yter?
Fly high
27-08-2009, 20:45
Slik som når Ryanair-hatere som aldri har satt sine ben/stuss i en av maskinene til selskapet føler seg berettiget til å utale seg om servicen (eller mangelen på service) som de yter?
Touché! :lol:
sail4fun
27-08-2009, 20:53
Service og omdømme nødvendivis ikke det samme.
FBU 4EVER
27-08-2009, 22:01
det som hadde vært interessant er å se hvem som hater SAS så intenst.....
Gulboble her på forumet renner meg i hu uten motstand.
Gjengangeren er "nå må det monopolistselskapet snart få konkurranse og slutte å få enooorme subsidier av staten".
Believe me, som det heter på nynorsk! Som passivt crew til og fra jobb, så hender det at jeg blir sittende ved siden av en eller annen #moron# som gjør det til et poeng å rakke ned på SAS. Det nytter ikke med fakta, vedkommende har gjort seg opp en mening om SAS, og det siste jeg kan gjøre, er å forvirre vedkommende med fakta. Arbeidsgiver betaler biletten. Ikke passasjeren. Som har stemmerett ved årets valg. Need I say more? Fremdeles på nynorsk.
Undersøkelsene som kun spør passasjerer som bruker SAS viser at tilfredsheten nå er veldig høy, og jo mer de fly desto mer fornøyde er de. Det er mange år siden SAS har hatt så høy tilfredshet som nå.
Derfor er jeg så "glad" for at jeg har fløyet med dem slik at jeg kan fortsette hatet mitt;)