Discus
26-08-2009, 01:57
British Airways Museum (LHR)
Museet er ikke veldig godt kjent, og ligger på Heathrow i nærheten av BA-teknisk. Det drives på frivillig basis, men er formelt overtatt av BA. De har ikke store plassen, men har fått samlet på utrolig mye småting som modeller, kort, plakater, uniformer i tillegg til et enormt arkiv. Hadde avtalt å komme kl. 1030, og ringte på litt før avtalt tid. Ble møtt av opptil flere pensjonister og invitert inn på bakrommet for en kopp med noe varmt. Kunne få en "dårlig kopp engelsk kaffe" (deres ord) eller en "god kopp te", valgte det siste. Kjøkkenet hadde også utsikt til 27L, dog noen gjerder i veien, men det var ikke så ille utsikt til å være et kjøkken.
En tidlig versjon av Speedbird
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/DSC_4291.JPG
Modeller og plakater fra den gang fremtiden kanskje ble skapt av at man ikke helt var klar overkonsekvensene av det man gjorde, på godt og vondt.
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/DSC_4288.JPG
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/DSC_4290.JPG
Modeller hadde de ganske mye av
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/DSC_4286.JPG
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/DSC_4299.JPG
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/DSC_4300.JPG
En korrekt antrukket Comet-pilot:
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/DSC_4305.JPG
"Innsjekkingsdatamaskin" installert på LHR 1969:
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/DSC_4311.JPG
Pitotrøret som satt i nesen på Concorden
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/19082009368.jpg
I "gamle dager" satt det damer og plottet flybevegelser manuelt, et slik ark pr. mnd. pr. rute. Forskjellige fargekoder for forskjellige typer forsinkelser. På museet har de (!)samtlige(!) slike med unntak av 1937-arkene og frem til de sluttet med dem. Dvs. de har oversikt over samtlige bevegelser pr. individ ned på minuttet på ankomst og avganger. Det kan man kalle et stykke arkivert historie for reg-freaks. Leter du etter en gammel reg og har dato og rute så finnes det her.
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/DSC_4294.JPG
I tilegg til dette hadde de kommet over en stor stabel bøker med arkiv over kapteiner og styrmenn i selskapet frem til (tror det var 1955). Var en form for "personalmappe" som også inneholdt mye historisk flyinformasjon, bl.a. typerating og kurs den enkelte hadde.
Det er begrenset åpningstid, og besøk må avtales også i åpningstiden da de kjører"omvisning" på den lille plassen de har. Er man ute etter teknisk saker så er det nok ikke stedet, men folk med historisk interesse kan nok begrave seg her.
Museet finnes på nettet: https://www.bamuseum.com/
Hvordan komme dit?
Tube/buss til Hatton Cross, gå ut og over busstasjonen. Følg Viscount Way som går inn ved Barkleys Bank, til venstre for den store rundkjøringen. Museet er siste hus på venstre hånd. Det er også et par bussruter (små røde vanlige busser) som kjører fra terminalene til Hatton Cross gratis. Da ser man litt mer fly enn med Tuben, og kan jo hoppe av hvis man ser en fin fotoplass. (Tok buss 423 fra Hatton Cross til T5 (rundt norsiden) Så at det var bussholdeplass rett etter BA-teknisk, så lander de på 27R er det en fin plass å hoppe av. Var også en pub som reklamerte med airportview i en liten "landsby" rett før vi kom til T5.
Museet er ikke veldig godt kjent, og ligger på Heathrow i nærheten av BA-teknisk. Det drives på frivillig basis, men er formelt overtatt av BA. De har ikke store plassen, men har fått samlet på utrolig mye småting som modeller, kort, plakater, uniformer i tillegg til et enormt arkiv. Hadde avtalt å komme kl. 1030, og ringte på litt før avtalt tid. Ble møtt av opptil flere pensjonister og invitert inn på bakrommet for en kopp med noe varmt. Kunne få en "dårlig kopp engelsk kaffe" (deres ord) eller en "god kopp te", valgte det siste. Kjøkkenet hadde også utsikt til 27L, dog noen gjerder i veien, men det var ikke så ille utsikt til å være et kjøkken.
En tidlig versjon av Speedbird
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/DSC_4291.JPG
Modeller og plakater fra den gang fremtiden kanskje ble skapt av at man ikke helt var klar overkonsekvensene av det man gjorde, på godt og vondt.
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/DSC_4288.JPG
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/DSC_4290.JPG
Modeller hadde de ganske mye av
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/DSC_4286.JPG
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/DSC_4299.JPG
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/DSC_4300.JPG
En korrekt antrukket Comet-pilot:
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/DSC_4305.JPG
"Innsjekkingsdatamaskin" installert på LHR 1969:
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/DSC_4311.JPG
Pitotrøret som satt i nesen på Concorden
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/19082009368.jpg
I "gamle dager" satt det damer og plottet flybevegelser manuelt, et slik ark pr. mnd. pr. rute. Forskjellige fargekoder for forskjellige typer forsinkelser. På museet har de (!)samtlige(!) slike med unntak av 1937-arkene og frem til de sluttet med dem. Dvs. de har oversikt over samtlige bevegelser pr. individ ned på minuttet på ankomst og avganger. Det kan man kalle et stykke arkivert historie for reg-freaks. Leter du etter en gammel reg og har dato og rute så finnes det her.
https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200908BA/DSC_4294.JPG
I tilegg til dette hadde de kommet over en stor stabel bøker med arkiv over kapteiner og styrmenn i selskapet frem til (tror det var 1955). Var en form for "personalmappe" som også inneholdt mye historisk flyinformasjon, bl.a. typerating og kurs den enkelte hadde.
Det er begrenset åpningstid, og besøk må avtales også i åpningstiden da de kjører"omvisning" på den lille plassen de har. Er man ute etter teknisk saker så er det nok ikke stedet, men folk med historisk interesse kan nok begrave seg her.
Museet finnes på nettet: https://www.bamuseum.com/
Hvordan komme dit?
Tube/buss til Hatton Cross, gå ut og over busstasjonen. Følg Viscount Way som går inn ved Barkleys Bank, til venstre for den store rundkjøringen. Museet er siste hus på venstre hånd. Det er også et par bussruter (små røde vanlige busser) som kjører fra terminalene til Hatton Cross gratis. Da ser man litt mer fly enn med Tuben, og kan jo hoppe av hvis man ser en fin fotoplass. (Tok buss 423 fra Hatton Cross til T5 (rundt norsiden) Så at det var bussholdeplass rett etter BA-teknisk, så lander de på 27R er det en fin plass å hoppe av. Var også en pub som reklamerte med airportview i en liten "landsby" rett før vi kom til T5.