View Full Version : Ungdomsbillett
S. Holberg
24-08-2009, 08:29
Hei!
Ett kjapt spørsmål:
Hvorfor er ungdomsbillet dyrere enn happy i en del tilfeller?(SAS)
Sindre
Den er mye mer fleksibel, og er (var i alle fall) mer tilgjengelig, ofte helt frem til avgang. Bookes typisk i V-klasse. Synes litt av poenget falt bort da de innførte endringsgebyr på den, riktignok.
*Mimre om gamle dager med BU-klippekort på ungdomsbilletter, billig og fleksibelt*
Fordi den blandt annet er delvis fleksibel - og prisen er fast inntil avgang.
Nettopp det faktum rtor jeg er årsaken til at ungdomsbilletter er lite i bruk - ettersom det ikke er noe problem å få en billigere happy-fare om du bestiller tidlig nok...
Wishmaster
24-08-2009, 10:05
Da jeg var ung ...
husker SK hadde en fin ungdomsbillett-automat med bankaxept kortleser. Noen her som husker'n?
Ungdomsbilletten er (alltid) billigere fra Tromsø - Longyearbyen, med mindre du bestemmer deg for hvilken dag du skal reise 2 år i forveien... :)
Se alle fordele og bestill på www.sas.no/ungdom
Bookes typisk i V-klasse.
Hos oss i SAS bookes ungdombilletter i U-klasse, det har det blitt gjort de siste 4-5 årene siden jeg tredde uniformen over hodet for første gang.
Sjekket en helgetur SVG-CPH, i september, nå nettopp på sas.no og den hadde blitt booket i V-klasse.
FlightDeck
24-08-2009, 21:31
Ungdomsbilletter på intraskandinavisk bookes i V-klasse, innenlandsbillettene bookes derimot i U-klasse. Merk dermed at ungdomsbilletten gir 100 prosent opptjening i EuroBonus. Er imidlertid redd for at SAS vil forandre på dette om ikke så lenge.
Fordi den blandt annet er delvis fleksibel - og prisen er fast inntil avgang.
Nettopp det faktum rtor jeg er årsaken til at ungdomsbilletter er lite i bruk - ettersom det ikke er noe problem å få en billigere happy-fare om du bestiller tidlig nok...
Det er ikke riktig at Ungdomsbilletten er lite i bruk. Volumet er betydelig, og hovedårsaken er nok en kombinasjon av OK pris og relativt god mulighet til å endre disse mot gebyr, som er fast på 300 kr , samt at tilgjengeligheten som mange har nevnt allerede er større enn på HAPPY billetter.
Jeg flyr som oftest med ungdomsbillett på strekningen Trondheim - Tromsø, det passer perfekt for meg. Dessverre er jeg straks 25 år:(
Det ser forøvrig ut som at SAS har justert ned prisene på enkelte av ungdomsbillettene, men dette er bare min oppfatning.
Dessverre er jeg straks 25 år:(
Den gjelder vel til og med fylte 25? Altså til dagen før du fyller 26?
Testet dette selv, med å prøve et par dummybookinger. For moro skyld la jeg inn en booking tur\retur OSL-TRD med utreise 23/9, og retur 25/9 (Jeg er født 24/9 1983, og fyller altså 26 i år). Fikk da ikke booket. Endret fødselsdatoen til 26/9, og kunne da fortsette bookingprosessen
Så du har fortsatt et år med ungdomsbilletter foran deg, SAJblue :)
Det er ikke riktig at Ungdomsbilletten er lite i bruk.
Utenlandsstudent her vet du, som først nylig fikk muligheten til å benytte ungdomsbillett(intra-scandinavia)...
Når jeg tenker meg litt om er jeg straks 26, ikke 25 som tidligere nevnt. Det gikk nok litt fort i svingen ja:D
Men det blir trist å ikke kunne booke billige billetter på relativt kort varsel på strekningen TRD - TOS.
Sjekket en helgetur SVG-CPH, i september, nå nettopp på sas.no og den hadde blitt booket i V-klasse.
Sorry, tenkte ikke på "utenriks" da jeg skrev kommentaren.
Stemmer at det er V-klasse der ja.
Da jeg var ung ...
husker SK hadde en fin ungdomsbillett-automat med bankaxept kortleser. Noen her som husker'n?
Husker godt "Adam" - den spiste 100 lapper ogsaa....noen ganger litt for sulten;)...men Adam kunne jo skrive ut billett(er) sjekke inn og skrive bagasje tagger....ikke darlig paa slutten av 80 tallet..:rolleyes:
Men standby-ungdomsbillettene er det vel slutt på for lengst? Mener de var 100-lappen billigere, og alltid tilgjengelig så lenge det var plass. Husker en gang jeg møtte opp 30 minutter før avgang på BGO med et lass av bagasje, og ikke hadde noe problem med å få kjøpt billett, sjekke inn, og bli med flyet ;)
Stand-by ungdomsbilletter forsvant i Norge for sikkert 10 år siden, men de hadde dem i Sverige i noen år etter at man droppet dem i Norge.
S. Holberg
25-08-2009, 07:58
Takk takk folkens! Men en ting til i samme slengen.
Hvorfor er det ikke lenger mulig å slenge seg med i siste minutt før avgang til en meget billig penge? Hadde vært kult hvis det gikk ann. Bare sette seg på flyet en tur til Bergen feks :p
Takk takk folkens! Men en ting til i samme slengen.
Hvorfor er det ikke lenger mulig å slenge seg med i siste minutt før avgang til en meget billig penge? Hadde vært kult hvis det gikk ann. Bare sette seg på flyet en tur til Bergen feks :p
Konseptet heter prisdifferensiering, og innebærer at hvis du komemr en time før avgang og MÅ til Bergen - så er du også villig til å betale det det koster... En slik billett solgt veier opp for mange "billige"...
Da jeg var ung ...
Mener å huske jeg brukte en slik Ungdomsbillett automat på OSL slutten av 90-tallet. Den stod tvers ovenfor der SAS hadde (har?) billettskranken sin, og sparte meg for mye tid da jeg kom fra Sessvollmoen og skulle hjem i helgene for egen regning.
litt-amatør
26-08-2009, 09:36
Sist jeg reiste på slik billett mener jeg å huske at den også gjaldt studenter opp til 30 år, tror jeg. Dette er det tydeligvis slutt på...
Jeg hadde ikke fått med meg at slik billett også kunne brukes i Skandinavia, og prisene til f eks CPH var jo meget lave egentlig, men tilgjengeligheten mindre enn jeg er vant til fra innenlands hvor den etter min erfaring har vært meget god!
FlightDeck
26-08-2009, 10:18
Sist jeg reiste på slik billett mener jeg å huske at den også gjaldt studenter opp til 30 år, tror jeg. Dette er det tydeligvis slutt på...
Jeg hadde ikke fått med meg at slik billett også kunne brukes i Skandinavia, og prisene til f eks CPH var jo meget lave egentlig, men tilgjengeligheten mindre enn jeg er vant til fra innenlands hvor den etter min erfaring har vært meget god!
Det var slutt på "ungdomsbilletter" for studenter 15. juli i år. Tidligere kunne studenter inntil 31 år også bruke disse billettene. Fra samme dato ble billettene også innført på intraskandinaviske ruter, med 100 prosent EuroBonus-opptjening. Avgiften for å endre billetten ble imidlertid økt fra 200 til 300 kr. Så det ble gjort både positive og negative endringer.
FlightDeck
26-08-2009, 10:20
Mener å huske jeg brukte en slik Ungdomsbillett automat på OSL slutten av 90-tallet. Den stod tvers ovenfor der SAS hadde (har?) billettskranken sin, og sparte meg for mye tid da jeg kom fra Sessvollmoen og skulle hjem i helgene for egen regning.
Denne husker jeg også! Men den stod der til langt utover 2000-tallet - tror imidlertid den var ute av drift den siste tiden. Det var en skikkelig klumpete og gammeldags maskin!
Ungdomsbilletter på intraskandinavisk bookes i V-klasse, innenlandsbillettene bookes derimot i U-klasse. Merk dermed at ungdomsbilletten gir 100 prosent opptjening i EuroBonus. Er imidlertid redd for at SAS vil forandre på dette om ikke så lenge.
Gjelder dette enda? Prøvde for artighetens skyld å etterregistrere mine ungdomsbilletter fra 28 september, men jeg fikk kun opp at "denne reisen gir ikke poeng". Det står faktisk i billetten min at :
EuroBonus-poeng per medlem
Bookingklasser: U / U
Hvis ditt medlemsnummer er registrert,
vil du for denne reisen opptjene det antall poeng som vises under.
Unntak kan forekomme. Kampanjepoeng vises ikke i tabellen.
...er det etter-registreringen som er "a no go" da?
Gjelder dette enda? Prøvde for artighetens skyld å etterregistrere mine ungdomsbilletter fra 28 september, men jeg fikk kun opp at "denne reisen gir ikke poeng". Det står faktisk i billetten min at :
Hvor var flygningen mellom?
Longyear - Tromsø.
Du får ikke poeng på norske innenriksruter.
Og ja, det er innenriks selv om du kan kjøpe tax-free varer fra LYR;)
Pffffft.... Er jo halv-internasjonalt der oppe! :colgate: Evt. hel-internasjonalt, er en vanvittig mengde thaidamer med 2-4 thaibarn på slep der oppe :p
Du får ikke poeng på norske innenriksruter.
Og ja, det er innenriks selv om du kan kjøpe tax-free varer fra LYS;)
LYR.... :)