Flyprat >
Flyforum > Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet
View Full Version : Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet
Jeg har sammenlignet ruteprogrammet til Ryanair og direkterutene til SAS ut fra Oslo (OSL, RYG & TRF) og ser at Ryanair nå er skremmende nære SAS i antall direkteruter utenfor Skandinavia.
Inntil vinterprogrammet setter inn i oktober, har Ryanair hele 94 ukentlige avganger fra Torp. SAS har i samme periode 162 avganger.
Inkluderer man satsningen til Ryanair fra Rygge og de nye rutene fra Torp, vil Ryanair (gitt sommerens frekvens) ha 149 ukentlige avganger når sommersessongen starter i 2010. Til sammenligning hadde SAS ca 162 direkte avganger for sommeren 2009.
Tar man vekst raten til Ryanair i betraktning (antall lanserte ruter fra Oslo området pr år) og går ut fra at denne fortsetter i samme hstighet, vil Ryanair være større enn SAS fra Østlandet og ut i Europa sommeren 2010!
Regner man setekapasiteten (Ryanair har flere seter pr avgang) så er kapasiteten allerede imponerende høy.
Man kan også merke seg at Oslo området (OSL, RYG & TRF) nå er større
enn Stockholm (Arlanda,Bromma og Skavsta). I utenriks trafikken, skiller det nå ca 160.000 reisende. Stockholms området genererte i Juli 1.406.944 og Oslo 1.238.851. København (Sturup og Kastrup) troner fortsatt trygg med
1.902.142.
Derimot er avstanden minimal mellom Øresundsregionen og Østlandet når det gjelder antall reisende.
Øresund: 2.095.530 (inn: 193.388 ut: 1.902.142)
Østlandet: 1.947.273 (inn: 708.422 ut: 1.238.851)
Stockholm: 1.710.615* (inn: 303.671 ut: 1.406.944)
* Tallene for Rygge er beregnet til ca 18.000 utenriks og ca 42.000 innenriks pr måned ut fra Norwegians ruteprogram.
Ja det er imponerende tall du viser til for FR her. Selvom Torp aldri kommer til å ligge i Osloområdet i min verden, så FR vært flinke til å "lure" andre til å tro det..:D
Torp er jo dog en riktig fin småflyplass :) Men Oslo... nope...
Torp er jo dog en riktig fin småflyplass :) Men Oslo... nope...
Sånn sett er vel ikke Gardermoen Oslo heller;)
Sånn sett er vel ikke Gardermoen Oslo heller;)
Det er på grensa ja, men med en kjøretid til OSL fra sentrum med bil på ca 35-40 min, og med tog 19 min, så er det jo mer Oslo enn det Torp er, med 1.30 times kjøretid fra Oslo sentrum, og med tog 1 time og 45 min.
Dette er en gammel diskusjon og egentlig uvesentlig, ettersom alle tre flyplassene defineres av IATA som 'Oslo'.
Ja det er imponerende hva Ryanair har klart å få til synes jeg. Og til tross for det mange kaller lureri, så fortsetter folk å reise med de gang etter gang.
Selv skal jeg på tur til Paris om en måned, og gleder meg til det. Betalte bare 306 kroner for tre personer tur/retur, inklusive alle avgifter.
Nå er jeg av den som reiser lett, var på tur til Singapore nettop, og på en ukes reise hadde jeg 6 kilo med meg, inkludert håndbagasje. Så det går ann.
Ryanair har vært heldig på en måte som har klart seg uten at noen andre har forsøkt å gi de konkurranse. Og det har vel med at SAS ikke ser på Ryanair som konkurrent. I mine øyne er det ganske rart. Selv Color Line ser Ryanair som en konkurrent.
Det er lavkonjungtur, og det gjør at lavprisselskapene får en del mer trafikk, men det skal bli spennende å se hva som skjer når økonomien er tilbake på et mer normalt nivå. Vil fullservice selskapene vinne tilbake tapt terreng, eller vil lavprisselskapene fortsette å ta markedsandeler?
Uansett: Imponerende vekst av Ryanair, både i Norge og ute i Europa.
Både FR og DY har fått utrolig mye gratis, ettersom de for alvor bygget seg opp i Norge da SAS sin interne krangling var på sitt verste, og det ble streiket stadig vekk. Dette medførte at veldig mange nektet å fly med SAS ettersom "de bare streiker hele tiden likevel og er altfor dyr". Dette er fortsatt bildet i manges øyne i dag, selv om det ikke nødvendigvis er riktig, og det ikke har vært en streik på mange år. Dermed har de klart å skape seg et marked langt enklere enn de kanskje ellers ville ha gjort, og nå er de begge der de er i dag. Det er vel strengt tatt ikke før i sommer at SAS virkelig har begynt å anse de som konkurrenter, og prøvd å ta til motmæle.
Det er vel strengt tatt ikke før i sommer at SAS virkelig har begynt å anse de som konkurrenter, og prøvd å ta til motmæle.
Jeg vet ærlig talt ikke. Det er ikke mange ukene siden jeg leste et sted at SAS ikke så på Ryanair som en konkurrent.
Tja, de sleivsparkene SAS har kommet med i media i sommer om tyggegummi etc. tyder jo på noe annet, da.
Dette er en gammel diskusjon og egentlig uvesentlig, ettersom alle tre flyplassene defineres av IATA som 'Oslo'.
Det er da en teknisk definisjon, realitetene er noe annet.
Vel - skal man se slik på det, er ingen av flyplassene rundt Oslo kvalifisert ... ;)
Men denne diskusjonen dreier seg vel om 'Østlandet', og der er uansett alle tre kvalifisert. Back on track.
At Torp er Oslo eller ikke tror jeg er klinkende likegyldig for andre enn utlendinger som kommer til Norge med Ryanair, og de er vel i mindretall av totalt reisende? Vi vet jo hvor Sandefjord ligger før vi eventuelt bestiller.
Noen som har kjennskap til andelen nordmenn og utlendinger som flyr med Ryanair over Torp?
FR sine pax er vel som regel forberedt på at de kommer til en flyplass mange mil fra destinasjonen. Torp er vel ganske nære i forhold til mange av de andre flyplassene de flyr til. Så akkurat det tror jeg ikke særlig mange av FR sine utenlandske pax som lander på Torp reagerer på.
FR sine pax er vel som regel forberedt på at de kommer til en flyplass mange mil fra destinasjonen. Torp er vel ganske nære i forhold til mange av de andre flyplassene de flyr til. Så akkurat det tror jeg ikke særlig mange av FR sine utenlandske pax som lander på Torp reagerer på.
Nei, velger man å fly med FR, vet man at man stort sett lander et godt stykke unna sin endelige destinasjon.
Og hvis en er kreativ så er det mulig å kombinere Ryanair med en annen konkurrent til SAS - Norwegian. Ser nå på mulighetene for å komme meg over til Stansted uten å sitte på den ¤#"% bussen ned til Torp, og da åpner denne muligheten seg:
1. OSL-HAU 11. september 07:55-08:45 DY186 kr 329
2. HAU-STN 11. september 20:30-21:10 FR2255 kr 280
Da kan man slå to fluer i et smekk - besøke sin gamle mor på Karmøy på dagen og så kan man få lørdagen på Duxford og besøke "Spirit of North Weald" på søndagen.
... så var det bare returen da uten Torp helst ...
At Torp er Oslo eller ikke tror jeg er klinkende likegyldig for andre enn utlendinger som kommer til Norge med Ryanair, og de er vel i mindretall av totalt reisende? Vi vet jo hvor Sandefjord ligger før vi eventuelt bestiller.
Noen som har kjennskap til andelen nordmenn og utlendinger som flyr med Ryanair over Torp?
Har ikke sett noen statistikk over det, men stikker jeg fingeren i været og tipper, så vil jeg tro at det er nær 50% utlendinger på flyene til/fra Torp. På de fleste italia rutene tror jeg det er overvekt av italienere. Men som sagt, dette er ikke statistikk, bare magefølelsen min.
IMM
Nei, velger man å fly med FR, vet man at man stort sett lander et godt stykke unna sin endelige destinasjon.
Tja, det kommer vel an på hvor man skal. ;)
Tja, det kommer vel an på hvor man skal. ;)
Nei, skal man feks til Sandefjord, Girona eller Nykøping passer jo FR bra.
Nei, skal man feks til Sandefjord, Girona eller Nykøping passer jo FR bra.
Det er jo nettopp mitt poeng. Dvs. at man ikke nødvendigvis havner langt unna sin endelig destinasjon når man flyr med FR. At man stort sett havner på sekundærflyplasser er en annen sak, men det betyr ikke at det alltid er lengre unna endelig destinasjon.;)
Har ikke sett noen statistikk over det, men stikker jeg fingeren i været og tipper, så vil jeg tro at det er nær 50% utlendinger på flyene til/fra Torp. På de fleste italia rutene tror jeg det er overvekt av italienere. Men som sagt, dette er ikke statistikk, bare magefølelsen min.
IMM
Du har nok ganske rett, magefølelsen kan bekreftes av ansatte på Torp. Men det gjør jo ikke suksessen til Torp noe dårligere.
For meg, hardcore Oslo-gutt (mann) er Torp komplett remote, men jeg ser at flyplassen har funnet en meget tilpasset nisje i markedet.
Ønsker for all del Torp lykke til videre :exclaimation
Inkluderer man satsningen til Ryanair fra Rygge og de nye rutene fra Torp, vil Ryanair (gitt sommerens frekvens) ha 149 ukentlige avganger når sommersessongen starter i 2010. Til sammenligning hadde SAS ca 162 direkte avganger for sommeren 2009.
Tar man vekst raten til Ryanair i betraktning (antall lanserte ruter fra Oslo området pr år) og går ut fra at denne fortsetter i samme hstighet, vil Ryanair være større enn SAS fra Østlandet og ut i Europa sommeren 2010!
VELDIG interessant Martin, veldig opplysnende å få satt ting i perspektiv. Jeg var overhodet ikke klar over at Ryanair stå så sterk. Diskusjonen om OSL/TRF er ikke så interessant i denne sammenhengen og jeg tror det er riktig å se alle under ett. Det hadde vært veldig interessant å også ta med Norwegian.
Dette bekrefter nok en gang det som har gått opp for meg for lenge siden. Ryanair en stor konkurent som er veldig farlig å undervurdere. De er utskjelt og blir bagatelisert men i mellomtiden har de vokst seg stor, litt som FRP ^_^
Ryanair er her og blir ikke borte som om mann stikker hodet i jorden. Det ville ikke overaske meg om vi ser de på Norsk innenriks innen 2 år.
Det ville ikke overaske meg om vi ser de på Norsk innenriks innen 2 år.
TRF/RYG - HAU da, først og fremst? For jeg tviler på at Avinor vil gå med på å gi Ryanair "afgiftsrabatt", da ville SAS og Norwegian kjapt kreve det samme... ;)
VELDIG interessant Martin, veldig opplysnende å få satt ting i perspektiv. Jeg var overhodet ikke klar over at Ryanair stå så sterk. Diskusjonen om OSL/TRF er ikke så interessant i denne sammenhengen og jeg tror det er riktig å se alle under ett. Det hadde vært veldig interessant å også ta med Norwegian.
Dette bekrefter nok en gang det som har gått opp for meg for lenge siden. Ryanair en stor konkurent som er veldig farlig å undervurdere. De er utskjelt og blir bagatelisert men i mellomtiden har de vokst seg stor, litt som FRP ^_^
Ryanair er her og blir ikke borte som om mann stikker hodet i jorden. Det ville ikke overaske meg om vi ser de på Norsk innenriks innen 2 år.
Ja mange er nok overrasket over veksten til Ryanair. Det finnes en hel del Ryanair hatere, men for de/oss som bruker Ryanair, så ser vi at det stort sett funker på den måten vi forventer at det gjør. At Torp ligger langt fra Oslo er ikke noe problem. Det er ikke alle i Norge som bor i Oslo sentrum. Det er det mange som ikke har skjønt, og de fleste av disse bor i Oslo sentrum.
Jeg søkte litt på nettet, og fant begeistrede postinger fra megselv om flyselskapet helt tilbake til 1997. De startet opp med 2 daglige avganger til London, og prisen den gang var 990 kroner. Det var veldig billig den gang. Hele tiden har selskapet imponert meg med sin klare profil, sin effektive drift, vekst og økonomi. Men det er visst mange som har hevet seg over de, eller stikki hue i sanda. Og det kan koste dyrt om man driver i samme bransje.
IMM
Flott at det funker for noen og like greit at det ikke funker og/eller er noe for andre...kan virke som det er like vanskelig på begge sider å forstå "motparten"... Widerøe til Torp er jo et supert tilbud...så Torp har jeg ingen ting i mot.
Jeg har ingen problemer i det hele tatt å forstå de som foretrekker nettverksselskapene. De har et konsept som på flere områder overgår billigselskapene. Særlig når det gjelder videreforbindelser. Jeg reiser ikke med Ryanair selv, hvis jeg skal videre til Barbados eller andre steder jeg liker å reise til. Da reiser jeg med nettverksselskapene.
Jeg kom hjem for en drøy uke siden etter en tur til Singapore. Jeg brukte Widerøe, SAS, KLM og British Airways. Ingen ting å klage på noen av disse, absolutt ikke. Som reisende har man det bra ombord i alle disse selskapene.
Det jeg ikke forstår, er at de som sverger til nettverksselskapene ikke ser ut til å skjønne eller ville skjønne at det også er et market (et stort) for punkt til punkt selskapene, og at kundene deres blir sett på som "folk som ikke skjønner sitt eget beste, eller at de ikke forstår at det er dyrerer å reise med billigselskapene når alle avgifter og reise til/fra flyplassene inkluderes". Der er man på kollisjonskurs med de store massene av befolkningen. For de ser ut til, i større og større grad, å velge billigselskapene.
Paralellen til FRP ble nevnt. Det er en god paralell. Tilhengerne der har blitt sett på som bygdetullinger av mange andre partier. Helt til de plutselig har en tredjedel av stemmene, og må sees på som en konkurrent. Nå er de nær på å bli landets største parti. Like det eller ikke, men man må ta folks valg på alvor, selv om de ikke passer med ens eget syn/valg.
Jeg mener at her hjemme har SAS gjort en stor feil i å undervurdere Ryanair. De har ikke sett på de som en konkurrent. Mulig de gjør det nå, men de sier nå fortsatt at de ikke er konkurrenter fordi de har forskjellige kunder. Det er til dels feil. Og den feilen kan komme å koste dyrt.
Jeg mener at her hjemme har SAS gjort en stor feil i å undervurdere Ryanair. De har ikke sett på de som en konkurrent. Mulig de gjør det nå, men de sier nå fortsatt at de ikke er konkurrenter fordi de har forskjellige kunder. Det er til dels feil. Og den feilen kan komme å koste dyrt.
Dette er jeg veldig enig i, og SAS vil ikke være de første til å gå til grunne ved å undervurdere sine konkurrenter. Arroganse er en skummel ting i en konkurransesituasjon.
Det hadde vært veldig interessant å også ta med Norwegian.
Den sammenligningen er ikke penere for SAS sin del for å si det slik!
Dette er jeg veldig enig i, og SAS vil ikke være de første til å gå til grunne ved å undervurdere sine konkurrenter. Arroganse er en skummel ting i en konkurransesituasjon.
Meget kloke ord fra IMM og Hickok her. SAS har gjort narr av FR og spådde DY rett ned i kjelleren. Nå vises en annen side fra selskapet, ydmykelse og til en viss grad redsel og desperasjon for den situasjon man har kommet opp i. Med desperasjon mener jeg de siste ukers annonsekampanje der man rett og slett rakker ned på DY's produkt.
Om jeg får korrigere deg.....
Med desperasjon mener jeg de siste ukers annonsekampanje der man rett og slett IKKE KLARER Å rakker ned på DY's produkt.
Da tror jeg du blir skuffet. Ryanair forlanger et avgiftsregime som er way-off det norske flyplasser (dvs Avinor) kan akseptere. Så lenge det er politisk flertall for at 4 flyplasser skal finansiere noen-og-førti tapsprosjekter i distriktene, så blir det heller ingen forandring med det første.
Det som har skjedd i Manchester er trolig starten på en mer restriktiv linje overfor LCC´s. Noen må faktisk betale for flyplasstjenester, brann/havari, ATC, etc.
Da tror jeg du blir skuffet. Ryanair forlanger et avgiftsregime som er way-off det norske flyplasser (dvs Avinor) kan akseptere. Så lenge det er politisk flertall for at 4 flyplasser skal finansiere noen-og-førti tapsprosjekter i distriktene, så blir det heller ingen forandring med det første.
Hvis du tror jeg blir skuffet så tar du grundig feil. Min spådom er at Ryanair starter opp innenriks, selv om de ikke får avgiftsrabatt. Men min spådom er ikke mitt ønske. ;)
Ryanair går inn der de kan tjene penger. Om de ser at de kan tjene penger uten avgiftsreduksjon så tror jeg de vil gjøre det. Mye tror jeg avhenger av hvordan SAS kommer seg gjennom krisen sin.
Ryanair vil muligens gå inn på et par ruter innenriks, men jeg tviler på det. Og det er pga kostnadene, og da mener jeg ikke bare avgifter. Det skal en dag med deicing til, så er hele ukas overskudd borte. Og med deicing gjennom en full vinter er det ikke mulig å tjene penger med de marginene Ryanair opererer med. Og skal de tas seriøst må de fly hele året.
KennethGS og kompisene hans er ikke billige ....
Ryanair vil muligens gå inn på et par ruter innenriks, men jeg tviler på det. Og det er pga kostnadene, og da mener jeg ikke bare avgifter. Det skal en dag med deicing til, så er hele ukas overskudd borte. Og med deicing gjennom en full vinter er det ikke mulig å tjene penger med de marginene Ryanair opererer med. Og skal de tas seriøst må de fly hele året.
KennethGS og kompisene hans er ikke billige ....
Ryanair må vel deice av og til når de flyr fra Torp slik det er i dag, eller er det medbrakt sprit de bruker?;) Jeg vil vel også anta at FR må tilpasse billettprisene til sitt kostnadsnivå, og om det er dyrere å operere innenlands i Norge så skulle man vel tro at prisene må være deretter.
Ryanair må vel deice av og til når de flyr fra Torp slik det er i dag, eller er det medbrakt sprit de bruker?;) Jeg vil vel også anta at FR må tilpasse billettprisene til sitt kostnadsnivå, og om det er dyrere å operere innenlands i Norge så skulle man vel tro at prisene må være deretter.
Da faller vel litt av konseptet deres bort, gjør det ikke? Med dagens priser fyller man ikke mer enn Dash'er - da vil Ryanair slite tungt med 189 seter ... i konkurranse med eksisterende operatør.
Klart Ryanair deicer i dag også - men skal man fly innenriks vil dette øke betraktelig ...
Da faller vel litt av konseptet deres bort, gjør det ikke? Med dagens priser fyller man ikke mer enn Dash'er - da vil Ryanair slite tungt med 189 seter ... i konkurranse med eksisterende operatør.
Vel, SAS flyr vel med bortimot 85% kabinfaktor og DY kanskje noe av det samme med dagens priser. Om FR mener at de kan operere enda billigere enn SAS og DY så skal man ikke se bort i fra at de kan fylle noen seter, selv om de flyr fra TRF. Det er vel neppe snakk om å fly på Alta og Kirkenes, men kanskje heller BGO, SVG og TRD. LCC'ene har jo vist stor evne til å skape nye markeder, og på en rekke av destinasjonene som f.eks. DY har startet så kan det se ut til at totalmarkedet har blitt større slik at det ikke bare er snakk om å stjele kunder fra eksisterende operatører. Jeg er heller ikke i tvil om at de vil være nokså kjappe med å trekke seg ut av markedet om det ikke skulle være lønnsomt.
Det kan jo også bekreftes at SAS er i ferd med å bli tatt igjen av Norwegian ved Osl.
Kapasitetsmessig er vel begge omtrendt like store.
Norwegian har i den inneværende uke ca 243 ukentlige utenlands avganger fra Osl (inkl. Skandinavia). SAS har ca 293 ukentlige avganger.
Norwegian har også i denne beregningen lavere frekvens på enkelte europeiske destinasjoner, som øker inn i høstmånedene. Jeg tror derfor tallet er ganske jevnt selv om sommerprogrammet snart er over.
Wishmaster
24-08-2009, 19:30
Må vel nevne gamledager *før* 1998...
Jeg søkte opp dette her da jeg var i forsvaret i '98 og søkte i
Resaid etter OSL.
FBU <- sukk, ja... :-)
GEN
Torp inngikk ikke i OSL-området da, så vidt jeg husker.
Men i både '99 og tom '01 kan jeg huske å sett flere ganger
bag-tags som er markert til FBU.
Det er imponerende hva Ryanair har fått til. Jeg tillhører nok ikke ders primære målgruppe, men kunne nok fint fly med dem om det passet seg slik. Cambridge er vel en spennende by i UK som er veldig lett tilgjengelig fra Stanstead, men ganske langt unna Heatrow og Gatwik. Har til nå valgt DY dit, men hva fremmtiden bringer er med uvisst, enten får National Express ny kunde, eller så blir det Ryanair. Det å havne på en flyplass som er nære dit jeg skal har ganske stor prioritet fremmfor flysellskap.
Når det er sagt, så tror jeg nok at inneriks i norge kan være dyrt for FR. De har vel tidligere (rundt år 2000 mener jeg å huske) sagt at de ikke vil til TRD og nordover pga høye utgifter til deice.
I tillegg til det du nevner, så vil vel regulariteten innenriks om vinteren knekke organisasjonen, overskudd og troverdighet. Tenker da på dager hvor man har freezing fog i Oslo, tåke på vestlandet og vinterstormer nordpå. Er FR skrudd sammen på en måte som håndterer det?
slankebrusmannen
30-08-2009, 01:47
Så lenge det er politisk flertall for at 4 flyplasser skal finansiere noen-og-førti tapsprosjekter i distriktene, så blir det heller ingen forandring med det første.
Disse noen-og-førti generer totalt cirka en tredel av flybevegelsene på disse fire. Hvor mye overskudd ville det ha vært igjen om disse bare forduftet? Husk da på at passasjerene på denne tredelen inngår i grunnlaget for andre ruter utav disse fire, så reelt sett kan vi nok øke til et sted mellom 40 og 50 prosent, tenker jeg.
Sola ville greid seg fint (der er andelen i utgangspunktet godt under 10%). De tre andre er jeg mer usikker på.
Systemet går med overskudd totalt, blant annet takket være disse noen-og-førti.
I tillegg til det du nevner, så vil vel regulariteten innenriks om vinteren knekke organisasjonen, overskudd og troverdighet. Tenker da på dager hvor man har freezing fog i Oslo, tåke på vestlandet og vinterstormer nordpå. Er FR skrudd sammen på en måte som håndterer det?
Hvis Ryanair skulle starte innenriksflyvninger i Norge, så tror jeg de ville holde seg fra Trondheim og sydover. Jeg ser ikke at Ryanair skulle ha større problemer med tåke og freezing fog enn andre selskaper. Hvor ofte må fly diverte fra Oslo på grunn av været? Ikke veldig ofte, er det?
ren flaks
30-08-2009, 10:17
Uten å vite noe så støtter jeg posten om at FR kommer på innenriks innen to år.
Kostnadene i FR er lave, for å ha inntjening så må nok prisene opp litt, men det er vel litt å gå på der og fremdeles mulig å fly billigere enn DY og SK.
Organisasjonen klarer fint norske værforhold med tåke og de-icing, forsinkelsene dette generer av og til kan vel neppe være verre enn slotrestriksjoner og plassforsinkelser i Italia og der er vi etterhvert store som ett resultat av skakk-kjørt Alitalia(eneste selskap som har hatt flere streiker enn SAS siste 11 år).
Ruter som knapt fyller opp en Dash idag kan fort fylle en Boeing om noen år bare prisen kommer ned, det har vel FR allerede bevist!
Idag har FR 210 maskiner tror jeg, de kommer så fort nå for tiden så jeg klarer ikke å følge med hvor mange det er. Planen er 380 fly i 2012, hvor skal alle disse gå/fly/baseres??
Tenker de i Dublin allerede har lagt merke til WF's belegg på rutene fra Torp til Bodø og Tromsø, det var jo litt i media en tid tilbake om FR til Bodø så utelukk ingenting.
Tror flere følger MAN's eksempel og tror FR vil justere deretter, det er jo begrenset med sekundær plasser og skal man ekspandere så blir det jo på primærplassene.
Hvorvidt trafikken går fra OSL, RYG eller TRF tror jeg er likegyldig. Osl har nok størst nedslagsfelt, men ikke mye større enn RYG. TRF er allerede etablert som ett alternativ og det vet folk.
La meg understreke at jeg ikke nødvendigvis mener det er til det beste om vi kommer på norsk innenriks, men tror det kommer til å skje.
Hvorvidt trafikken går fra OSL, RYG eller TRF tror jeg er likegyldig. Osl har nok størst nedslagsfelt, men ikke mye større enn RYG. TRF er allerede etablert som ett alternativ og det vet folk.
Likegyldig er det ikke. Skal man lykkes på norsk innenriks så må man fange opp deler av næringstrafikken og da har OSL en stor fordel i forhold til de andre. Derimot hvis FR skal satse på 2 daglige og ta seg av de mest prissensitive fritidsreisende så kan de kanskje bruke RYG eller TRF.....men da vil de heller ikke utgjøre noen trussel mot SK eller DY.
Uten å vite noe så støtter jeg posten om at FR kommer på innenriks innen to år.
....
Organisasjonen klarer fint norske værforhold med tåke og de-icing, forsinkelsene dette generer av og til kan vel neppe være verre enn slotrestriksjoner og plassforsinkelser i Italia
....
Når det gjelder norsk vintervær er det vel mange som har undervurdert utfordringene det kan gi (både i flytrafikken og ellers).
Jeg tror IKKE det er likegyldig for veldig mange av de som reiser midt i uka (les: jobbreiser) om det er OSL, RYG eller TRF. Skal man kapre bedriftsmarkedet innenlands må man ha god og rask forbindelse med Oslo sentrum, TRF og RYG er pt. ikke i den kategorien.
Systemet går med overskudd totalt, blant annet takket være disse noen-og-førti.
I så fall har du innsikt i økonomisk teori som hittil har vært ukjent for de fleste. Driften av de "noen og førti" går med store underskudd, enten vi liker det eller ikke.
At "systemet" går med pluss totalt skyldes jo avgiftsnivået i Norge, og så lenge nesten halvparten av all norsk luftfart avvikles på OSL, så sier det seg vel selv at OSL er den største bidragsyteren. Det blir ikke mer lønnsomt i distriktene av den grunn.
Interessant tema i tråden, som nå begynner å skli ut litt. Vi får holde oss til topic og heller ta en egen diskusjontråd om flyplass strukturen i Kongeriket.
Når det gjelder tallene som viser at Ryanair er i ferd med å bli større en SAS fra Østlandet er det etter min mening en stor brist i ressonementet all den tid at trafikken til Stockholm og København som SAS har ikke tas med. Dette da SAS er et nettverksselskap som naturlig nok sluser store deler av trafikken sin som feed via sine andre to hovedhubs.
Når dette er sagt er det tross alt imponerende tall Ryanair viser, hvor de gjentatte ganger viser at de klarer å bygge opp nye trafikkstrømmer bare prisene blir lave nok.
Dette sier meg at lommeboken er Ola Nordmanns store sjef, da denne bestemmer mye mer enn både følelser og politisk overbevisning. I disse valgkamptider er det faktisk interessant å legge merke til at ingen av de Rød-grønnes kampanjer nevner luftfart og de tildels store uthulinger av flyselskapsansattes lønnsvilkår og rettigheter som finner sted hos lavprisselskapene. Det er stor fokus på mange andre yrkesgrupper , men ikke et ord om luftfarten i så måte, noe som etter min mening er synd.
Dette sier meg at lommeboken er Ola Nordmanns store sjef, da denne bestemmer mye mer enn både følelser og politisk overbevisning. I disse valgkamptider er det faktisk interessant å legge merke til at ingen av de Rød-grønnes kampanjer nevner luftfart og de tildels store uthulinger av flyselskapsansattes lønnsvilkår og rettigheter som finner sted hos lavprisselskapene. Det er stor fokus på mange andre yrkesgrupper , men ikke et ord om luftfarten i så måte, noe som etter min mening er synd.
Utrolig bra Farmer!
Nå rører du ved et svært viktig poeng i debatten om LCC kontra nettverksselskapene. Og du er inne på "core reason" til at mange såkalte "liberalister" velger å fly billigselskaper (det siste er forøvrig en sannhet med modifikasjoner). Motivet er og blir penger, skitt i miljø og politiske standpunkter forøvrig.
Tally-Ho
30-08-2009, 14:45
Relevant og viktig poeng fra Farmer her.
Hvorfor har ikke de ellers så miljøvennlige og fagforeningsstyrte partiene på rødgrønn side i norsk politikk sagt mer om det som skjer i norsk luftfart.
Jeg er liberalist, og ønsker alle konkurrenter velkommen - MEN - det må skje på noenlunde like vilkår, og med de samme våpen!
Når vi vet hvilke metoder enkelte lavprisselskaper bruker (ingen nevnt - ingen glemt), blir jeg flau. Et selskap har brukt c/a's (kabinansatte) som går på lærlingekontrakt (og som staten/NAV/skattebetalerne) har betalt for. Dette er urent spill, og ikke slik vil vi ha det i norsk arbeidsliv. Noen har også brukt piloter som går på spesielle kontrakter, og ikke følger samme regelverk som andre med hensyn til pensjoner o.l.
Alt dette er fint for forbrukerne (kundene) nå. Men på et eller annet tidspunkt vil disse det gjelder møte seg selv i døra ( i alle fall så lenge de bruker norsk arbeidskraft), og endringer vil presse seg frem.
Et av problemene er at det ikke er vanskelig å få en keen pilot med min. erfaring til akseptere en jobb på lave lønnsvilkår / og opp til 900 timer i året (max-grensen) slik arbeidsmarkedet er nå. Et selskap som kutter i alle bauger og kanter vil da outperforme et etablert firma med skikkelige arbeidskontrakter, i alle fall de første årene.
Hvorfor er ikke dette et større tema?
slankebrusmannen
30-08-2009, 14:47
I så fall har du innsikt i økonomisk teori som hittil har vært ukjent for de fleste.
Sunn fornuft er kjent selv blant enkelte økonomer. Evnen til å se symbioser og ringvirkninger også.
Driften av de "noen og førti" går med store underskudd, enten vi liker det eller ikke.
Isolert sett, ja. Det betyr ikke at de ikke bidrar til overskuddet. Og før Norwegian (og etterhvert SAS) begynte å strø om seg med utenlandsruter primært fra OSL til histen og pisten, var det prosentvise bidraget enda større enn det er i dag.
At "systemet" går med pluss totalt skyldes jo avgiftsnivået i Norge
Med "avgiftsnivået" mener du her prisen Avinor tar for sine tjenester. Det ville vært rimelig idiotisk å prissette disse slik at man gikk med underskudd. Mengden flytrafikk tilsier vel også at avgiftsnivået ikke er skandaløst høyt.
og så lenge nesten halvparten av all norsk luftfart avvikles på OSL, så sier det seg vel selv at OSL er den største bidragsyteren. Det blir ikke mer lønnsomt i distriktene av den grunn.
For det første er påstanden feil. OSL står ikke for mer enn 25% av flybevegelsene, om enn man passerer 40% av passasjerene. Problemet med argumentet forøvrig er at uten disse andre flyplassene, ville vært relativt lite flytrafikk igjen på f.eks. OSL. Du må gjerne ha verdens fjongeste flyplass, men det hjelper liksom lite dersom det ikke finnes flyplasser å ha ruter til.
Forøvrig: Disse noen-og-førti flyplassene rundt omkring i landet er faktisk (nesten helt uten unntak) nødvendig infrastruktur. Hvordan ville du alternativt finansiert dem?
Hvis Ryanair skulle starte innenriksflyvninger i Norge, så tror jeg de ville holde seg fra Trondheim og sydover. Jeg ser ikke at Ryanair skulle ha større problemer med tåke og freezing fog enn andre selskaper. Hvor ofte må fly diverte fra Oslo på grunn av været? Ikke veldig ofte, er det?
Vel, det er vel flest diversions fra TRF til OSL. Det er svært sjeldent at fly ikke kan lande på OSL.
Vel, det er vel flest diversions fra TRF til OSL. Det er svært sjeldent at fly ikke kan lande på OSL.
Akkurat. Jeg tror neppe OSL har værre vær enn Torp. Torp har slitt med en ting, og det er innflyvingssystemer. Det har de nå fått. Det samme har de vel både på OSL og på vestlandet. Jeg er overbevist at været i Norge ikke er noe problem for Ryanair. Kanskje på helgeland og i Finnmark, men det er neppe der Ryanair kommer til å satse.
Naa gaar dette feil vei ... det er ikke vaeret som er problemet for Ryanair, men kostnadene forbundet med det. Man sier at Ryanair med sine lave priser kan fylle 737'er paa strekninger som i dag opereres med Dash 8, men naar Ryanair faar kostnader paa nivaa med konkurrentene, spoers det hvor billig det blir. Det er mulig de har Torp under tommelen, men jeg tror neppe de vil faa noe lavere avgifter eller handling ellers i Norge. Saa da blir dette gambling med odds jeg ikke tror Ryanair finner aksaptable.
For å følge opp min post angående dette med vilkår for flybransjens ansatte, som er under så stort press fra LCC`s at jeg er redd at dette på sikt går på kvaliteten løs ved at man ikke lenger klarer å rekruttere de beste talentene på alle nivåer.
Her er en post sakset fra Pprune, av en reflektert FR-pilot .
"maybe tomorrow I will fly from a base which is not really what I call home, I will fly with someone who is on a different contract and will be discussing why he or I do the same job in the same base for less money,maybe I will be flying my 5th day and looking forward to the next 3 dats off 'cause I'm in a 5/3 base,maybe I will be on annual leave that I haven't chosen (impossible from next year in july/august when I will be working while the kids & wife are on holiday) or on my unpaid month off,maybe I will be sick at home without pay nor medical care (unless I have arranged my own), maybe I will be travelling to EMT or STN for my sim paying for transport&hotel, maybe I will be signing a cheque for my own loss of licence or pension scheme, maybe I will be working on a day off without any extra money, maybe I will paying for my wife's ticket so she can come visit me because we have no discounted tickets for family (brk),maybe I will be calling OPS or maintenance at my own expense from abroad to discuss operational issues, maybe I will be reporting 20/30 minutes before the official reporting time just to be sure I can get a printer that works and be ready on time, maybe I will be paying for my airport carpark and ID, maybe I will be on my 7th or 8th STBY day of the month, maybe I will have been waiting for my base of choice for a couple of years with no luck, maybe I will have to live in one of those beautiful new bases alone because there is no international school for the kids in a radius of 500nm, maybe I will get sent out of base and will have to travel on my days off at my own expense.....and so on teddyman.
Don't want to sound pessimistic but just want you to realize that just because you are one of the few "happy at home" ones it doesn't mean that the other 2999 are smiling like you are (there are around 3000 of us right?).
There are surely good things about this company but there also are bad ones, and making it a better place to work should be an aim for all of us.
P.S.: I will also fly one of those shiny jets tomorrow and will be thinking how to make a good life even better because the one we have is far from great....at least for most of us."
http://www.pprune.org/terms-endearment/378191-ryanair-thoughts-36.html#post5144895
Når vi f.eks i Norge nå har sterke krav til arbeidsgivernes ansvar for forsikringer, tjenestepensjoner, arbeidsgiveravgift med mye mer, så er jeg redd det blir rått parti om andre aktører kan komme inn uten å ha slike krav å forholde seg til. Uten å ønske å dra dette altfor langt ut av topic, men hvilke vilkår er de ansatte i DAT og DOT ansatt under ?
Forøvrig: Disse noen-og-førti flyplassene rundt omkring i landet er faktisk (nesten helt uten unntak) nødvendig infrastruktur. Hvordan ville du alternativt finansiert dem?
OT: Nødvendig fordi det er politisk konsensus om at det skal bo folk på alle knauser og knatter i dette landet. Det er eneste årsaken, og da er det jo innlysende at flyplassene er sentrale for infrastrukturen i distriktene. Det ser man ved å se på et Norgeskart!
Poenget er jo at ingen stiller spørsmål ved hva det koster å opprettholde denne politikken.
slankebrusmannen
30-08-2009, 22:33
OT: Nødvendig fordi det er politisk konsensus om at det skal bo folk på alle knauser og knatter i dette landet.
Flyplassene er bygd fordi det bor folk der, ikke for å få folk til å bli boende. Grunnen til at det bor folk der, er at det finnes næringsgrunnlag. Samtidig var det utrolig mye billigere å bygge noen få kilometer med rullebane enn å bygge gode veier og jernbane.
Videre er det norske bosetningsmønsteret i stor grad en forutsetning for å kunne finansiere det sentrale Østlandet, og det er slik sett kanskje på sin plass å be om at man besinner seg noe og tenker seg om. Siden Norge knapt er selvforsynt med noe som helst, lever landet i realiteten av to eksportvarer: Olje og (spenn deg fast) fisk. Ingen av delene har vist seg å ha særlig store forekomster rundt Oslo lufthavn.
Det er eneste årsaken, og da er det jo innlysende at flyplassene er sentrale for infrastrukturen i distriktene. Det ser man ved å se på et Norgeskart!
Jeg mistenker at du først og fremst tenker på kortbanenettet. Men kritikken rammer også de fleste stamruteflyplasser. Kortbanenettet er forøvrig bygget som erstatning for vei og jernbane, og er således en svært lønnsom investering (tenk alternativkost), om enn investeringer i veier sannsynligvis har overflødiggjort noen av dem.
Men man kan naturligvis stille seg spørsmål ved om det virkelig er nødvendig å ha flyplasser i Svolvær, Leknes og Stokmarknes i tillegg til Evenes, om man fremdeles trenger fire flyplasser i Sogn og Fjordane, eller tre på Helgeland.
Poenget er jo at ingen stiller spørsmål ved hva det koster å opprettholde denne politikken.
Spør heller hva det ville kostet Norge å slutte med fiskeri, så skjønner du at det er en god idé å opprettholde disse flyplassene, da fiskeriene trenger en eller annen form for infrastruktur.
Sorry, men dette har dessverre havnet helt utenfor topic i denne tråden.
Jeg er enig i at dette har kommet off-topic, men det er utvilsomt en interessant diskusjon og kaster meg derfor på...:) Jeg må si at jeg, som økonom, er tilbøyelig til å være enig med slankebrusmannen.
Han introduserer ingen ukjente økonomiske teorier (...), og har helt klart et poeng i at verdiene, eller aller helst inntektene, som skapes på de større flyplassene må ses i forhold til hvor passasjerene som reiser over denne flyplassen kommer fra. Fjerner man alle andre enn de 4 som JetBlue tenker på så er det slett ikke sikkert at ståa blir så rosenrød. Har man ingen plass å reise fra, så flyr man heller ikke via OSL og genererer således ikke inntekter for OSL. Poenget her er at man trenger både de 4 flyplassene, samt en rekke andre i Norge, for at Avinor totalt sett skal tjene penger. Hvilken pris/avgift man setter på de ulike flyplassene trenger ikke nødvendigvis være slik at hver enkelt flyplass går i 0, men at inntektene i hele systemet balanseres mot kostnadene i hele systemet.
Har du noen gang tenkt på hvorfor en rekke utesteder opererer med gratis inngang for damer, mens menn må betale for inngang (kanskje mindre aktuelt nå i disse ikke-diskrimineringstider, men likefullt noe som ikke har vært uvanlig)? Er det slik at utestedene ikke tjener penger på damene, eller er det slik at de tjener penger på å subsidiere inngangen til damene fordi de vet at dette vil trekke til seg flere kunder totalt sett og dermed gi større inntekter totalt sett? Har du tenkt på hvorfor nettaviser er gratis? Gratis nettaviser gir flere lesere, noe som igjen brukes som et argument overfor potensielle annonsører. Annonsørene betaler etter hvor mange lesere en avis har, og dermed kan det være en ide å subsidiere den ene kundegrupper mot å hente ut mer fra en annen kundegrupper (annonsørene). Ikke helt identiske eksempler med flyplasser, men om man ser litt overordnet på det så likner problemstillingen nokså mye.