View Full Version : Håndholdt Garmin GPS, redningen ?
Et hypotetisk spørsmål:
Kunne en håndholdt Garmin GPS "reddet" f. eks. Air France i sydatlanteren ? Jeg tenker at dersom alle instrumenter svikter, ta frem en håndholdt GPS med egne batterier. Disse moderne GPS'ene har jo det meste inkl. kunstig horisont. Riktignok så får man vel ikke TAS, men en groundspeedindikasjon er ihvertfall bedre en ikke noe fartsindikasjon i det hele tatt.
Har ikke moderne fly GPS som viser fart i forhold til bakken?
Men det hjelper kanskje ikke dersom strømforsyninga svikter ja....
Bizflyer
16-08-2009, 21:11
Men om de mister både strøm og motorer, er det vel ikke mye hjelp i en batteridreven GPS?
BF:cool2
Jeg har en håndholdt garmin (60 CSx), og den har såvidt jeg har klart å lete meg fram til ikke kunstig horisont. Den har dog muligheten til å måle høyden over havet vha gps-signalene, eller barometrisk trykk, som i kabinen ikke viser korrekt høyde. Ganske artig å sitte med den når man flyr og sjekke groundspeed, høyde, og hvilke byer/landemerker det er man ser utenfor vinduet.
Det finnes også en funksjon på den for fallskjermhoppere, som jeg ikke helt har forstått meg på..
Men om en slik en kunne reddet AF447 spørs vel litt.. er det i det hele tatt kommet fram mer info om årsak til styrten?
JDen har dog muligheten til å måle høyden over havet vha gps-signalene, eller barometrisk trykk, som i kabinen ikke viser korrekt høyde. Ganske artig å sitte med den når man flyr og sjekke groundspeed, høyde, og hvilke byer/landemerker det er man ser utenfor vinduet.
Og ellers så skal alt av elektronisk utstyr med sendere og mottakere være avslått under hele flygningen.
Og ellers så skal alt av elektronisk utstyr med sendere og mottakere være avslått under hele flygningen.
Iflg. sas.no kan går "Portabel GPS" i samme kategori som eks. PC m.m., dvs. kan brukes.
http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Om-bord/
I den grad AF447 hadde et navigasjonsproblem var det sannsynligvis et problem i forhold til å navigere rundt CB skyer. Til dette brukes en værradar og ikke GPS.
Nick Figaretto
17-08-2009, 12:26
Jo'a. Men man kan vel gi ENTO et lite poeng: Man kan nok finne scenarier hvor man man hunne ha hatt hjelp av en håndholdt GPS.
Saken er nok først og fremst den at i de tilfellene hvor man kommer ned på et sånt nivå at alle navigasjonssystemer har feilet, vil normalt alle motorer allerede ha stoppet og all strøm på batteriene være oppbrukt. Og da sitter man der i stummende mørke i glideflukt ned mot Atlanterhavet. Mens man prøver å fyre opp sin håndholdte GPS.
Dag Johnsen
17-08-2009, 12:26
Heisann!
Dette var tatt opp i en tidligere traad;
Quote:
Originally Posted by HS-TGA
Er ingen andre alternativer til måling av hastighet enn pitotrør. Tenker da som backup og referansemåling. Hva med gps, osv?
.
GPS osv. kan gi deg hastighet over bakken eller fra et eller annet referanse punkt, men den kan ikke gi deg flyets sann hastighet i luften. Flyets relative hastighet i forhold til luften rundt rundt flyet er jo det som er relevant da det er dette som gir deg loeft. Flyr du i motvind eller medvind vil jo hastigheten over bakken bli saktere eller raskere, men hastigheten i forhold til luften blir den samme.
Dag