View Full Version : Oslo-Wien-Kiev-Wien-Oslo
FlightDeck
16-08-2009, 16:40
Oslo-Wien-Kiev-Wien-Oslo
Reiserute:
21. juli 2009: Austrian Arrows OS332 Oslo (OSL)–Wien (VIE), Fokker 100
21. juli 2009: Austrian Arrows OS661 Wien (VIE)–Kiev (KBP), Fokker 100
26. juli 2009: Austrian Arrows OS664 Kiev (KBP)–Wien (VIE), Fokker 70
26. juli 2009: Austrian Arrows OS331 Wien (VIE)–Oslo (OSL), Fokker 100
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Kiev16.jpg
Det er alltid moro å prøve nye flyselskaper og nye flytyper, på samme måte som det er moro å besøke nye byer og nye land. Denne turen inkluderte alt dette: Fokker 70/100, Austrian, Kiev og Ukraina – alt nytt for min del. Austrian har til tider svært gode tilbud, og deres ”redticket” til Kiev kom på 1299 kr. t/r via Wien.
FlightDeck
16-08-2009, 16:41
21. juli 2009, kl. 07.05:
Austrian Arrows
OS332 Oslo (OSL)–Wien (VIE)
Economy Class
Fokker 100
Austrian flyr to ganger daglig mellom Oslo og Wien, med avgang fra Oslo kl. 07.05 og 13.55. Ettersom vi skulle med den første avgangen, ble taxi bestilt til kl. 05.10 fra Nydalen og med ett minutts margin kunne vi hoppe om bord på 05.25-flytoget fra Oslo S.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/2-19.jpg
Det var mye folk på Gardermoen denne tirsdag morgenen og lang kø i SAS EuroBonus Gold-skranken. Vi hoppet derfor inn i Business Class-innsjekkingen – men her hadde SAS satt en mindre erfaren medarbeider. Agenten visste verken hva Austrian eller Kiev var for noe. Hun skiftet mellom ulike innsjekkingsprogrammer og skjønte ikke at Wien ikke heter Wien på engelsk. Etter hvert tilkalte hun hjelp, lærte at Wien er Vienna og at OS er Austrian. Bagasjen ble sendt av gårde – men uten priority-lapper og uten at de fremviste bonuskortene hadde blitt registrert. Hos Austrian kan man velge seter ved bestilling og vi fikk de samme nå. Austrian tilbyr for øvrig ikke internettinnsjekking fra Oslo, men det er kanskje mulig å gjøre dette via SAS’ nettsider – slik man må gjøre når man reiser med Lufthansa fra Norge?
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/1-20.jpg
Med billett hos Austrian er det ikke mulig å bruke FastTrack, og vi måtte stille oss i den lange køen til sikkerhetskontrollen. Det føltes en smule surt ettersom vi bar på tre Star Alliance Gold-kort. Det var ikke mye tid til lounging, så vi kjøpte heller med oss kaffe og spaserte ut mot utgang 45.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/3-20.jpg
Ombordstigningen kom i gang ti minutter før avgang, og det var ingen prioritering i køen på denne flygningen, slik det er på stadig flere SAS-flygninger. Det var heller ingen gratis aviser fra SAS-trallen, men da vi kom om bord kunne kabinpersonalet by på gårsdagens utgave av østerrikske så vel som ulike internasjonale aviser.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/6-19.jpg
Kabinen var overraskende fargerik, med grønne seter, gule og røde nakketrekk, røde setebelter og lyseblå vegger. Jeg tenkte at den underlige kombinasjonen måtte stamme fra ”gamledager” og være et resultat av ulike operatører. Faktum er imidlertid at maskinen, nærmere bestemt OE-LVM ”Krasnodar”, kom til Austrian Arrows i 2006 og ble ominnredet med nettopp dette interiøret. Maskinen ble bygget i 1991 og fløy for American Airlines frem til 2004 da den gikk til det nå nedlagte selskapet Jetsgo. Så gikk den altså til Austrian Arrows i 2006. Austrians nesten 60 Fokker-, CRJ- og Dash-flygninger flyr for øvrig under navnet Austrian Arrows, men opereres forvirrende nok av Tyrolean Airways.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/5-18.jpg
Fokker 100-maskinene har oversiktelig nok 100 seter, og dagens avgang var ikke mer enn halvfull. Det var ingen passasjerer i Business Class, før kabinbesetningen flyttet tre passasjerer frem til de to radene som var satt av til Business Class. Jeg vet ikke hva som var deres kriterium, men ettersom gullkortene våre ikke var registrerte, var det liten sjanse for oss for å få en oppgradering.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/8-19.jpg
”Let us entertain you” virket som et gjennomgående slagord på denne flygningen, ettersom personalet nevnte den i alle meldinger over høyttaleranlegget. ”Now, sit down, relax and let us entertain you”, ble det sagt.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/4-20.jpg
Flygningen ble imidlertid mer avslappende enn underholdende. Med fantastisk benplass – ca. 25 cm. fri plass – og tepper ved nesten hvert sete var det bare å slå seg til ro.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/7-20.jpg
20 minutter inn i flygningen delte dessuten besetningen ut varme croissanter, som var svært velsmakende – om enn ikke helt tilstrekkelig som frokost til en flygning estimert til to timer og ti minutter. Det var to runder med servering, og begge gangene insisterte besetningen på at man måtte velge to drikker. Serveringen minnet altså mye om den man får på Economy Class hos Lufthansa og SWISS.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/15-16.jpg
Etter rolige 1 391 kilometer til Wien landet fokkeren trygt, og under takketalen på veien mot terminalen oppfordret besetningen oss til å ta kontakt med kvinnen på første rad i flyet for å få tips om utesteder og uteliv i Wien.
FlightDeck
16-08-2009, 16:43
21. juli 2009, kl. 10.30:
Austrian Arrows
OS661 Wien (VIE)–Kiev (KBP)
Economy Class
Fokker 100
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/12-16.jpg
Med en connectiontid på 50 minutter var det ikke mye tid til utelivstips på oss. Og til tross for at vi parkerte ved en terminal med brotilknytning, var ingen av broene i bruk og vi måtte busses til en annen del av terminalbygget.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/13-16.jpg
Det ble en del gange og en ny sikkerhetskontroll før vi var nede i kjelleren i A-delen av flyplassen , der en rekke Austrian-flygninger hadde avgang. Som vanlig hadde ikke SAS mulighet til å sjekke oss inn hele veien, men ettersom dette alltid er tilfellet når man skal reise ut fra Gardermoen og videre med Lufthansa, bmi, Austrian eller andre partnere, hadde jeg tatt noen forhåndsregler og sjekket oss inn på nettet og skrevet ut ombordstigningskort. Med bare 50 minutter connectiontid ble det snart ombordstigning, ny busstur og et nytt Fokker 100-fly. Denne gangen OE-LVK ”Timisoara”, med akkurat samme eierhistorie som forrige maskin.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/14-16.jpg
Avgangen til Kiev hadde langt bedre kabinfaktor enn den forrige, med fire fulle rader Business Class og deretter en full Economy Class. Flytiden ble beregnet til en time og 30 minutter med en distanse på 1 046 kilometer.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/17-14.jpg
Maskinen hadde det samme fargerike interiøret som den forrige Fokker 100-maskinen, men serveringen var annerledes:
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/18-14.jpg
Vi fikk to delikate brødskriver med kremost. I tillegg ble det to nye runder med drikkeservering. Selv om Austrian har begrenset serveringen på europeiske ruter, noe som også ble påpekt i lederartikkelen i ombordmagasinet deres, synes jeg det nye konseptet fortjener skryt for å være enkelt, delikat og langt mer smakfullt enn de harde Lufthansa-smørbrødene.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/19-13.jpg
Som norsk statsborger trenger man ikke visum for å besøke Ukraina, men kabinpersonalet delte ut et ankomst- og avgangskort mot slutten av flygningen. Denne var vel egentlig passe overflødig ettersom den skulle ha den samme informasjonen som stod i passet og stort sett ikke noe mer.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/20-13.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/23-9.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/22-10.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/21-11.jpg
Etter en myk Fokker-landing på Borispol-flyplassen ble det taksing og flytitting, som bildene over viser. Det var stort sett fly fra de nasjonale selskapene Aerosvit Airlines, Ukranian Airlines og Dniproavia Airlines. Passkontrollen tok bare et par minutter og bagasjen var på båndet da vi var ferdige med kontrollen.
FlightDeck
16-08-2009, 16:46
Kiev
Vi hadde bestilt henting på flyplassen, og ikke mindre enn to sjåfører møtte oss i kaoset av drosjesjåfører som ville tilby kjøretjenester. Bilen var utstyrt med en egen ølkjøler fra Carlsberg og noen vanvittige høyttalere, som faktisk var så store at de måtte demonteres for at våre tre kofferter skulle få plass. Etter en halvtimes kjøring var vi på plass utenfor leiligheten vi hadde bestilt. Her måtte vi vente 20 minutter på verten som skulle åpne for oss og vise leiligheten. Verten kunne fortelle at heisen ”for tiden” var ute av drift, men jeg nekter å tro at den har vært i drift de siste årene. Leiligheten lå uansett bare i syvende etasje, så det var selvsagt ikke slitsomt å bære koffertene oppover i kokende ukrainsk varme.
Vi betalte ca. 3000 kr. for fem netter i en leilighet på ca. 100 kvadratmeter, svært sentralt plassert. I Kiev er det leilighet som er tingen ettersom budget- og midrange-hotellene har svært dårlig standard i forhold til prisen. Radisson SAS og Hyatt Regency har byens fineste hoteller, men disse tar minst 2-2500 kr. per natt.
Kiev var en spennende by med nydelige bygårder, rimelig mat og drikke og flotte kirker. Byen hadde mye mer å by på enn f.eks. byer i Polen og på Baltikum, kanskje på grunn av det russiske preget. Engelskkunnskapene var svært begrenset så å si overalt, og ettersom de bruker et annet alfabet enn oss, er det greit å ha med seg en sammenlikning av alfabetene. Neste gang jeg skal til Ukraina må jeg også få med meg Yalta og Odessa. Kiev har uansett så mye å by på at jeg tror det vil bli en av Europas neste store turisthits, men de har selvsagt en vei å gå: Vi møtte så å si ingen turister.
Her er noen bilder fra Kiev:
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Kiev12.jpg
Kiev er en stor by med 2.6 millioner innbyggere.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Kiev1.jpg
Uavhengighetsplassen i sentrum av Kiev. Mange husker sikkert oransjerevolusjonen i 2004 da mange hundretusen mennesker var samlet i ukevis på denne plassen. Demonstrasjonene førte til en ny runde av presidentvalget …
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Kiev2.jpg
… som ble vunnet av opposisjonskandidaten Viktor Yushchenko. Her under pressekonferanse i forbindelse med visepresident Joe Bidens besøk i Ukraina.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Kiev7.jpg
Kiev har mange vakre kirker, men en god del av dem er rekonstruert. Dette er St. Michael-katadralen, rekonstruksjon fra 1998.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Kiev8.jpg
Plassen utenfor Utenriksdepartementet.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Kiev13.jpg
Holy Dormition Cathedral ble ødelagt under andre verdenskrig, men denne kopien ble ferdigstilt i 1991. Katedralen er en del av fantastiske Kiev Pechersk Lavra, som har mange kilometer med underjordiske grotter under en rekke flotte ortodokse katedraler. Lavraen er UNESCO World Heritage Site, og i grottene ligger det en lang rekke mumier. Det var en utrolig spesiell opplevelse å gå rundt i disse trange grottene – fulle av mumier…
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Kiev14.jpg
På lavraen, og overalt ellers i Kiev, finnes det ølvogner der man kan kjøpe seg en halvliten øl for en krone eller to. Som bildet viser må også presten få seg noe kaldt å drikke.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Kiev15.jpg
Jeg hater suvenirer, men Kiev hadde en del morsomme. Foruten sånne som disse, kunne man kjøpe en lang rekke pins, hatter og annet utstyr fra sovjetiske fly.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Kiev10.jpg
En nydelig kirke på et utendørsmuseum utenfor Kiev.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Kiev4.jpg
Utsikt mot Podil, en morsom og livlig bydel med utesteder og restauranter.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Kiev6.jpg
Kiev har flere byøyer med fine bademuligheter.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Kiev9.jpg
Kiev har en flott metro.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Kiev3.jpg
I sentrum av Kiev finnes store og vakre bygårder, men beveger man seg litt utenfor sentrum dukker flere og flere bygninger à la sovjet style opp.
Se min Facebook-profil for flere bilder.
FlightDeck
16-08-2009, 16:48
26. juli 2009, kl. 11.10:
Austrian Arrows
OS664 Kiev (KBP)–Wien (VIE)
Economy Class
Fokker 70
Søndag morgen var det tid for avreise og denne gangen tok vi taxi ut til flyplassen. I terminalen var det lange og stillestående køer til noe som så ut som en tolldeklarasjon før innsjekkingsskrankene, men vi gikk rett gjennom uten at noen så ut til å bry seg. Det var ingen andre passasjerer i Business Class-innsjekkingen – og her hadde vi en dame som kunne sakene sine: hun smilte, ønsket oss velkommen til Austrian Airlines, sendte bagasjen med priority-lapper helt til Oslo, registrerte bonuskortene våre, skrev invitasjon til loungen og ønsket oss god tur.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/24-8.jpg
Sikkerhetskontrollen gikk på et blunk, og etter en tur i den sparsommelige taxfree-butikken gikk vi i loungen. Denne var ganske stor, men samtidig litt overmøblert med store sofaer i blå, oransje og røde farger. Det var store kjøleskap med øl og mineralvann, mens alle espressobaserte drikker og mat måtte bestilles fra en barddisk. Det var gratis trådløst internett, men også en del datamaskiner og et eget businessenter.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/25-8.jpg
Det var en travel søndag formiddag med blant annet tre avganger til USA: Delta Airlines til New York, Aerosvit Airlines til New York og Toronto, alle med Boeing 767-300ER. Enda en 767-300ER stod på fjernpark, denne tilhørte Dniproavia Airlines.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/26-6.jpg
Avgangen til Wien ble annonsert for ombordstigning 30 minutter før rutetid, og ettersom det bare er to utganger med brotilknytning på flyplassen, ble det bussing ut til den ventende Fokker 70-maskinen. Dette var OE-LFQ ”Dornbirn”, bygget og levert for Austrian i 1996. 80-seteren ble etter hvert fylt opp, og jeg registrerte at benplassen ikke var like god som hos storebroren i 100-serien.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/27-5.jpg
Det var tre rader Business Class som var fylt opp med tolv passasjerer, og ellers var det fullsatt i Economy Class. Flytiden ble beregnet til to timer, altså 30 minutter mer enn ruten da vi fløy distansen i motsatt retning.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/28-6.jpg
Det tok sin tid før serveringen kom i gang i Economy Class, men om lag 30 minutter ut i flygningen ble vi servert et deilig lite smørbrød sammen med te og mineralvann. Dette var igjen et vellykket Austrian-måltid. Selskapet fortjener for øvrig skryt for variasjon i hva de serverer fra flygning til flygning.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/29-6.jpg
Vi nådde etter hvert Wien og parkerte denne gangen helt inntil hjertet av flyplassen. Men også denne gangen måtte vi ut i busser og deretter gjennom passkontroll. Klokken var nå ca. 13.00 og flyet til Oslo gikk først kl. 19.50. Denne lange connectiontiden var et fin bonus for oss ettersom vi da fikk ca. fem timer i Wien.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/30-6.jpg
Flytoget i Wien heter ”CAT – City Airport Train” og kjører deg til hovedjernbanestasjonen på 16 minutter. Flytoget er ikke like stilig som flytoget i Oslo, men er med sine to etasjer og grønne farger ganske kult likevel. Dessuten tilbys CAT CAB, som er egne biler som kan kjøre deg hvor du vil i byen. Vi betalte 44 Euro totalt for tre personer for flytog tur/retur og cab fra jernbanestasjonen til Stephansplatz i hjertet av Wien. Det var faktisk rimeligere med både flytog og cab enn bare flytog, og biltjenesten var selvsagt svært praktisk når vi bare hadde noen få timer til rådighet i Wien. På CAT-stasjonen er det for øvrig mulig å sjekke inn bagasje, blant annet på flygninger med Austrian og SAS – også dette er et glimrende tilbud!
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Wien1.jpg
Wien er en av Europas absolutt vakreste byer.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Wien2.jpg
Wien har en rekke hyggelige kafeer – med gode kaker!
FlightDeck
16-08-2009, 16:50
26. juli 2009, kl. 19.50:
Austrian Arrows
OS331 Wien (VIE)–Oslo (OSL)
Economy Class
Fokker 100
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/31-6.jpg
Tilbake på flyplassen ble det en liten spasertur gjennom innsjekkingsområdet, som blant annet inkluderer røde løpere og personlig bagasjebetjening (ikke bagasjebånd) for medlemmer av Star Alliance Gold. Man må vise ombordstigningskort for å komme inn i ”kjøpesenteret”, mens sikkerhetskontrollen er like ved utgangene. Kjøpesenterdelen er relativt trang og uoversiktelig, og selv om utvalget var godt, opplevde jeg det som passe overfylt og masete.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/32-5.jpg
Derfor var det greit å stikke innom Austrian Airlines Senator Lounge, som det finnes to av på flyplassen, i tillegg til en Business Lounge. Jeg opplevde loungen som en slags hybrid mellom Lufthansa- og SAS-loungene. Møblene minnet om Lufthansa-innredningen, men fargene var sprekere – gulv og bokhyller minnet om SAS, men treverket var noe mørkere og ikke så ”skandinavisk”. Matutvalget var faktisk også mer spennende enn hos Lufthansa, om enn ikke like stort. Kaffemaskinen var den samme som hos SAS i Oslo.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/33-4.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/34-4.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/35-4.jpg
Antallet nordmenn økte proporsjonalt med distansen til sikkerhetskontroll og utgang, og ganske snart var vi i en stappfull buss på vei mot nok en Fokker 100, nærmere bestemt OE-LVE ”Zagreb”, bygget for American Airlines i 1994 og levert til Austrian i 2004. Etter hvert som vi kom om bord fikk vi beskjed om at vi måtte vente i 20-30 minutter på noen businesspassasjerer fra Tel Aviv. Det skulleetter hvert vise seg å være to businesspassasjerer og ca. 20 economypassasjerer som skulle til Oslo etter å ha fløyet Austrian fra Tel Aviv. Med disse var fokkeren så å si fullsatt, inkludert to rader Business Class med to passasjerer.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/37-3.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/38-3.jpg
Flytiden ble beregnet til to timer og femten minutter, og vi var i luften ca. 40 minutter etter rutetid.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/39-3.jpg
Serveringen bestod denne gangen av en dobbel brødskive med ost, skinke og agurk, sammen med vaniljekrem til dessert. Jeg bestilte en øl, og ettersom mange andre passasjerer etter hvert plinget på for å bestille mer drikke, gjorde jeg også det. Det ble møtt med et meget irritert blikk fra kabinverten, men øl fikk jeg, selv om den kanskje ikke smakte like godt som den første.
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/40-3.jpg
Det ble ellers en hyggelig tur hjemover og da vi nærmet oss Norge fikk vi også en nydelig solnedgang.
Konklusjon:
Austrian var en positiv opplevelse, mest av alt på grunn av serveringen, som var lett, enkel og delikat. Det var variasjon fra avgang til avgang. Kabinpersonalet var ganske gjennomsnittelige, de aller fleste var unge og ikke helt dedikerte til jobben. Fokker-maskinene hadde en merkelig innredning, men var stillegående og romslige, særlig 100-varianten. Wien har ikke den peneste flyplassen, men Austrian-loungen var en positiv opplevelse og flybyttene gikk fint og effektivt. Og ellers kan både Kiev og Wien anbefales på det varmeste.
SAS EuroBonus ga meg 800 grunnpoeng for turen, 225 poeng mellom Oslo og Wien og 175 poeng mellom Wien og Kiev.
Tidligere rapporter:
Oslo-Frankfurt-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=45791)
Oslo-Stockholm-Düsseldorf-Wroclaw-Barcelona/Girona-Wroclaw-Frankfurt-Stockholm-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=45424)
Oslo-Wroclaw-London Stansted-London Heathrow-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=42147)
Oslo-København-Hamburg-Zürich-Manchester-Zürich-Hamburg-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41856)
Manchester-Helsinki-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41114)
London Heathrow-Warszawa-Wroclaw-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=40239)
Manchester-København-Bergen-Oslo-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=39305)
Manchester-Dublin-Wroclaw-Edinburgh (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=39036)
Manchester-København-Bergen-København-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38786)
Manchester-Frankfurt-Oslo-München-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38199)
Doncaster/Sheffield-Wroclaw-East Midlands (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37528)
Oslo-London City Airport-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37267)
Oslo-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36936)
Oslo-Wroclaw-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36399)
Oslo-London City Airport-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36021)
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Poznan-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=34555)
Oslo-København-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33427)
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteborg-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33116)
Oslo-København-München-Lyon-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32644)
Oslo-Bristol-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32326)
Oslo-Barcelona-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=31103)
Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=30879)
Rygge-Istanbul-Rygge (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29456)
Bergen-Paris-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29172)
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28583)
Bergen-Molde-Trondheim-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27901)
Oslo-Madrid-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26052)
Bergen-Oslo-Bodø-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=25466)
Bergen-Torp-London Stansted-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=23008)
Oslo-Helsinki-Hong Kong-Helsinki-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26188)
Flott rapport. Kiev virker som en spennende by
Takker så mye for denne flotte reportasjen og ikke minst de fine bildene. Denne rapporten har jeg sett frem til:D Dine betraktninger angående Kiev stemmer helt med mine egne. Denne byen kan blir et skikkelig "hotspot" for storbyturisme i denne delen av Europa. Byen har meget og tilby og ikke minst et rimelig prisnivå som vanskelig lar seg slå i en by av denne størrelse.
Anbefaler deg Yalta, en opplevelse som ikke er komplett uten og reise med nattoget fra Kiev til Simferopol. Da kommer en virkelig innpå det ukrainske livet. Men velg 1 klasse kupe, billig uansett. Odessa har jeg ikke besøkt men den byen står også høyt på min ønskeliste.
Bizflyer
16-08-2009, 18:15
Fin rapport ja!
Men 7. etasje ute heis, da! Skrekk og gru!!
BF:cool2
AirbusTrond
16-08-2009, 18:33
Flott rapport! Var ikke klar over at Austrian hadde slike bra tilbud, har bare sjekket litt Wizz til Kiev. Har tenkt på det landet noen år nå, så kanksje til neste år? Men høye hotellpriser og dårlige engelskkunnskaper i landet er vel det som har vært terskelen. Kunne tenkt meg et litt lengre opphold, men et par dager er jo selvsagt også et alternativ.
Hvordan smakte ølet fra vognene? Maten til Austrian ser bedre ut en Lufthansas, men regner med det koster en del mer å servere dette enn standardmaten LH har om bord.
Fin rapport :)
Men hvor mange minutter tok det fra bunnen til toppen av den rulletrappen i Kiev?
Kiev
http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Kiev14.jpg
På lavraen, og overalt ellers i Kiev, finnes det ølvogner der man kan kjøpe seg en halvliten øl for en krone eller to. Som bildet viser må også presten få seg noe kaldt å drikke.
Jeg ser det står Kvas (Квас) på vogna, og da er det ikke øl den inneholder. Kvas er en drikk laget av gjæret brød og har svært lavt alkoholinnhold med en farge som ligner på øl. En meget leskende drikk i sommervarmen, og ikke minst svært billig. Kvas på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Kvass
FlightDeck
16-08-2009, 22:27
Jeg ser det står Kvas (Квас) på vogna, og da er det ikke øl den inneholder. Kvas er en drikk laget av gjæret brød og har svært lavt alkoholinnhold med en farge som ligner på øl. En meget leskende drikk i sommervarmen, og ikke minst svært billig. Kvas på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Kvass
Takk for korreksjonen. Jeg prøvde både kvass og vanlig øl fra slike vogner - og jeg er sikker på at man kan lære seg å like kvass etter hvert også ... Men det var ikke umiddelbart godt.
Kabinen var overraskende fargerik, med grønne seter, gule og røde nakketrekk, røde setebelter og lyseblå vegger.
Dette er "blomsterengen" vår. ^_^
Skal liksom skape litt assosiasjoner til en grønn eng med fargerike blomster og en lyseblå vårhimmel med litt skyer evt. noen hvite fjell i bakgrunnen.
Det trengs nok litt fantasi ;)
Flott rapport som alltid FlightDeck! En fryd å lese. Kiev virker som en spennende by. Vi får håpe at det kommer en direkterute fra OSL etterhvert.
Jarlabanke Vking
17-08-2009, 02:30
kjempekult! Og jeg sier som de andre; Kiev er en by som for alvpr har vekket min nysgjerrighet!
Knallrapport - nok en gang. Ser at jeg har funnet læreren min når det gjelder å legge ved bilder. Booke tid - nå!
Veldig bra rapport ! Hyggelig lesning :)
Takk for korreksjonen. Jeg prøvde både kvass og vanlig øl fra slike vogner - og jeg er sikker på at man kan lære seg å like kvass etter hvert også ... Men det var ikke umiddelbart godt.
Finnes ï de fleste CIS og Russerbyer på sommeren. Min første opplevelse av dette stoffet var i Tashkent i 2001:D
Takk for fin rapport med en del gode tips, samt en påminnelse om at det er for lenge siden jeg har vært i Wien.
Skal liksom skape litt assosiasjoner til en grønn eng med fargerike blomster og en lyseblå vårhimmel med litt skyer evt. noen hvite fjell i bakgrunnen.
A-ha - takk for oppklaring, jeg har også stusset litt på innredningen. Nå er det litt mer forståelig.
Jeg har skrytt av dine rapporter tidligere og gjør det igjen, dette var meget bra. Både Wien og Kiev er ukjente byer for meg, det får jeg se til å gjøre noe med.
litt-amatør
18-08-2009, 19:53
Fantastisk bra og spennende rapport. Bare å takke for at du tok og laget den!!
Knall som vanlig! Gøy å lese om destinasjoner og flyselskap som ikke nevnes så ofte.
Concorde
23-08-2009, 17:15
Når jeg ser at du har laget trip report så koker jeg meg kakao. Det er en nytelse.
Uansett, ser ut til at jeg kommer til å prøve samme turen som deg veldig snart og kommer til å bo her: http://www.hotellybid.com.ua/en/index/ Virket som et ok hotell.
FlightDeck
24-08-2009, 21:44
Tusen takk for alle tilbakemeldinger - det gir inspirasjon til å skrive flere rapporter. Neste rapport inkluderer bl.a. innenriksreiser i Tyrkia og intraeuropeisk med Boeing 777 ;)
Knallrapport - nok en gang. Ser at jeg har funnet læreren min når det gjelder å legge ved bilder. Booke tid - nå!
Jeg stiller opp!!
Tak for rapport. Flyver selv OS CPH-VIE-BRU i morgen, og retur fredag (DKK1093,-). Glæder mig til inflight servering og lounges i VIE, som jeg ikke har været i siden 2003-04?
ATC-flyradar
27-08-2009, 23:14
Meget bra rapport - dette setter jeg pris på :)
Hvilken rad satt du på på Fokker-100 maskinene? Slik jeg leser det har de akkurat som Swiss veldig stor forskjell i benplass mellom de første radene og de bakre. 35" vs 30"
FlightDeck
05-10-2009, 13:28
Hvilken rad satt du på på Fokker-100 maskinene? Slik jeg leser det har de akkurat som Swiss veldig stor forskjell i benplass mellom de første radene og de bakre. 35" vs 30"
Jeg satt på 5A, 5A og 4A i Fokker 100-maskinene - og benplassen fremme i flyet var meget bra. Jeg kan tenke meg at den er dårligere lenger bak. Heldigvis kan man velge seter ved bestilling hos Austrian.
Jeg fikk 5 t/r VIE også da jeg booket i går. Det var første tilgjengelige rad..