PDA

View Full Version : Første nordmann som bygde og fløy sitt eget fly

Rob Mulder
15-08-2009, 07:29
Hei,

Jeg prøver å finne ut hvem som var den første nordmannen som designet, bygde og fløy sitt eget fly? Vi kjenner jo til ingeniør Einar Lilloe-Gran (1910), men han fløy vel aldri. Da er det kanskje Oliver Rosto (i 1913), men han fløy ikke i Norge. Er det noen som har et forslag?

Tally-Ho
15-08-2009, 20:48
Hei, se i boken; "På Vingene over Norge"!
I mars 1910 ble det første norske fly bygget (side 39) på hjørnet av Munkedamsveien og Stortingsgaten, og konstruktøren var nettopp Einar Lilloe Gran. Flyet var delvis satt sammen på Akers mek. Vingespenn var 10 meter og vekten 180 kg. Byggesummen var hele 12 000 kroner.
"Aeroplanet startet, og var i luften i fem meter", sa avisene den gang. Men boken er usikker på dette, og fremhever at det sannsynligvis aldri kom i luften.
Svensken Cederstøm fikk således den dokumenterte ære av å fly først over norsk jord.
I 1915 fikk man i Norge montert fire stykker M F 1 (MF står for Marinens Flyvebåtfabrikk), og de fløy senere.

Ellers mener man at det ble konstruert enkle "flyvemaskiner" uten motor lenge før denne tid, også i Norge. Hans Barlien (Namdalseid) skal på slutten av 1800-tallet ha foretatt en 2-300 meters glideflukt, som endte i gjødselhaugen (s 26).

Men enig i at det er noe uklart hvem som skal ha æren for å ha flydd det første norskonstruerte fly over Norge.

Tally-Ho

Rob Mulder
15-08-2009, 22:35
Hei Tally-Ho

Tja, en flygning på fem meter kan da kanskje ikke anses å være vellykket og som du skriver meget usansynlig. Dersom de fire M F 1 er de første som ble konstruert/bygd og fløyet da er vel kanskje Oliver Rosto (som fløy første gang i februar 1913, men ikke fra norsk jord. Han startet fra isen på Lake Superior, Mi, USA) den første som konstruert, bygde og fløy som første nordmann. Men er det noen andre forslag holder er jeg interessert å høre om dem.

Interessant at du nevner Hans Barlien. Har du mer informasjon om ham enn det som står i bøkene?

Tally-Ho
16-08-2009, 10:34
Historien om Hans Barlien er mer saga en dokumenterbar historie. Han var født så tidlig som i 1772, og i de lokale skrifter kan man lese a han drev med "flyveforsøk". Står også en del i en lokal slektsbok. Hans Barlien var stortingsmann og opposisjonsfører. Det står skrevet at han hadde 2-300 meters glideflukt, og at hans "apparat bestemt maa regnes til aeroplanene..." "Det var vinger, styre, sal med remmer til aa spenne sig fast..." Og da låven på gården skulle rives mye senere, kom "flyvestellet" for en dag. Den videre skjebne til dette utstyret er ukjent.
I Morgenposten 25.1 1915 omtales denne angivelige flygningen under notisen;"Flyvning i Gamle Dage".
Rogalendingen Hans Andreas Narvestad, f. 1785, omtales også i som en mulig glideflyger i tiden rundt/like etter Barlien. Ingen eksakt tid oppgitt her heller.
Og endelig - 13.8 1910 skrev "Oplandsposten" om ekspeditør Monrad Wright (ja han het også Wright) - som på Slattum i Nittedal konstruerte et glidefly på meier, og foretok en flukt på 20 meter utfor bakke. Flyet hadde bevegelige rorflater, og i flg. avisen aktet konstruktøren å sette på en motor. Om dette senere ble gjort, står det intet om.

Så her er det mange muligheter.

Tally-Ho

Rob Mulder
17-08-2009, 06:59
Hi

Takk for informasjonene. Jeg vil sette dette inn i "Timeline" på min webside.

LN-KEH
18-08-2009, 00:31
Hei,

Etter min mening er det Jul Hansen som bygget opp igjen sin Deperdussin fra bare stumper og stykker.
Hans flysertifikat fra september 1912 plasserer ham uansett langt framme i lista over norske piloter.
Og han var sivil, støttet av ledelsen i Oslo Sporveier hvor han var ansatt når han ikke drev som sykkelrytter.
Tryggve Gran benyttet ham som mekaniker for sin Bleriot i 1914 når den fløy sivilt og militært.
Jul Hansen fortjener å bli bedre kjent, jeg fant noen bilder og annet materiale om ham når jeg drev research på Gran
- tror NTM har en del i sine arkiver.

Eders
Knut Erik

Rob Mulder
18-08-2009, 07:06
Hei Knut Erik

Jeg tenkte også på ham, men han designet ikke sitt eget fly. Han kjøpte et fly og satt det sammen. Jeg holder på å skrive en artikel om franske fly i Norge til et fransk tidskrift, så der blir han i hvert fall tatt med.

Forresten, er du snart tilbake i Norge?

LN-KEH
19-08-2009, 01:51
Hei,

De første flyene bygget i Norge utenom Hærens og Marinens Flyvåpen var vel gjenoppbygginger etter større og mindre havarier.

Sertifiseringsmyndighetene (Høver og tilsvarende på Kjeller) var ganske negative til hjemmebygde konstruksjoner.
Den første bølgen av lovelig hjemmebygging kom nok i forbindelse med glideflyene i 30-årene.
I anledning din "French connection", ble det bygget ferdig noen "Himmellus" i Norge?
Mener å ha sett en brevveksling hvor Høver gjorde det klart at en slik maskin ikke ville bli godkjent.

Jeg er tilbake i Norge, rakk tilogmed innom Schliessheim på vei hjem fra Brunei.

Eders
Knut Erik

Rob Mulder
19-08-2009, 08:18
Hei Knut Erik

Fint at du har kommet deg hjem. Sender deg en liten ting i posten.

Himmellus (Pou de Ciel) - Jeg er ikke kjent med at det ble bygget noen av disse småflyene før krigen. Er du kjent med det?

Schliessheim - Er vel et av de siste stedene jeg ikke ha vært enda... Håper å besøke det i slutten av februar neste år.

FBU 4EVER
19-08-2009, 22:35
Hvis vi begynner å nevne 30-årene, hvor er Bagge-Sand hen i dette bildet?

Museet i Scleissheim er bra. Og i butikken kan du kjøpe diverse aluminiumsflasker med "Fliegerbier" og bøylekork. Eller man kunne iallefall gjøre det da jeg var der for 8-10 år siden.

Rob Mulder
19-08-2009, 23:20
Torleif Bagge-Sand ,Georg Holst og Aarnt Jørgensen kjøpte i 1926 en tysk motorglider av type Espenlaub 7. Mener du Torleif senere kjøpte en Himmellus?

Schliessheim: FLiegerbier - sikkert et luftig øl...