View Full Version : Imponerende i Haugesund
Det er ikke mye å være imponert over på Haugesund Lufthavn - Karmøy. Det er kanskje derfor Ryanair trives og ekspanderer. Ha Ha Hahn blir jo rene shoppingmallen i forhold...
Men du verden hva SAS klarer å få til. I dag morges tømte den en smekkfull B737-400 og fyllte opp igjen med like mange pax på 15-18 minutter - og dermed pushback 10 minutter før rutetid. :nor Vel ombord ble det kaffe og te til alle - går jo fort når de ikke skal ha betalt for service`n...:nor
Bizflyer
14-08-2009, 21:08
Må være tidenes korteste trip-report!! ;)
BF:cool2
All triprapport er god rapport
All triprapport er god rapport
Yepp - må bare få lært'n det med digitale bilder og forum og sammensmelting av de to mediene :ITA
Yepp - må bare få lært'n det med digitale bilder og forum og sammensmelting av de to mediene :ITA
Er helt enig med deg!! Når til og med JEG har lært meg dette, er det ingen unnskyldning!
EB, neste gang har du med deg å få bilder!!!!!! Kan du det ikke, får du ta kontakt med noen på forumet
EB har bilder ute på Facebook.. Er ikke så mye vanskeligere her..
Tok ikke et enste bilde i Haugesund - veldig sjelden jeg har med kamera på jobb. Kort triprapport skyldes vel først og fremst at alt gikk som det pleier hos SAS. Fly på rute - servering til alle og landing på tid. Denne gang var det egentlig bare tenkt å være en klapp på skulderen til en bakkeorganisasjon som virkelig leverer - vanvittig bra!!!
Jeg tar i mot hjemmehjelp når det kommer til opplasting av bilder...
FlightDeck
15-08-2009, 11:17
Jeg hadde selv en glimrende flyopplevelse med SAS en lørdag morgen i juni da jeg skulle på Rockfest 2009 (http://www.rockfest.no/2009/) i Haugesund. SAS fløy en smekkfull 737-500, men rakk å servere en deilig frokost med juice og kaffe til alle passasjerer. Mange smil og hyggelig service.
Imponerende og imponerende EB, ikke noe problem og snu en full B378 med 189 seter på 20 minutter eller noe mindre. Og dette var jo en 400. Handler om logistikk dette og ser man på FR er jo dette standard snutid.
FlightDeck
17-08-2009, 09:13
SAS har 25 minutter standard snutid på innenriks. Norwegian har 20 minutter. Hva var den egentlig for 5-10-15 år siden?
Har jo tidligere blitt nevnt at SAS sin punktlighet skyldes halvtomme maskiner - min erfaring sier noe helt annet. Fortsatt imponert jeg...rent og pent var det ombord også! Den klarer ikke Ryanair å matche...
IHandler om logistikk dette ....
Helt korrekt, og jeg har snudd fulle fly på under 20 minutter før Norwegian i det hele tatt var påtenkt ... ;)
FlightDeck
17-08-2009, 16:26
Har jo tidligere blitt nevnt at SAS sin punktlighet skyldes halvtomme maskiner - min erfaring sier noe helt annet. Fortsatt imponert jeg...rent og pent var det ombord også! Den klarer ikke Ryanair å matche...
SAS har hatt 85 prosent kabinfaktor i sommer - og samtidig vært Europas tredje punktligste - etter Binter og VLM, som begge flyr propellfly.
Så SAS har hatt og har fortsatt fulle fly...godt at den diskusjonen kan legges død da!
Kanskje det er noen og enhver som kan lære av folkene på bakken på Karmøy - det er vel disse en kan takke for "a job well done"? ;)
Imponerende og imponerende EB, ikke noe problem og snu en full B378 med 189 seter på 20 minutter eller noe mindre. Og dette var jo en 400. Handler om logistikk dette og ser man på FR er jo dette standard snutid.
Husk at det ikke bare handler om hvor fort pax'en klarer å tømme hattehyllene og løpe ut av flyet, før nye pax kan løpe inn og laste opp i hattehyllene, men at det også som regel er endel cargo og bagasje som skal unloades/loades.
734 har f.eks. ikke sliding carpet foran, og er bortimot vel så lang som en 738 i cpt.2, og dermed mer tidkrevende enn en 738 med sliding carpet i både cpt 2 og 3... Er det fullt i cpt.2. + endel bag i cpt.3. både inn og ut, så er 18 minutter imponerende! Er det derimot ikke annet enn håndbagasje og noen få kofferter er 18 minutter overkommelig, men allikevel meget bra. Tilslutt står da det aller meste å henger på hvorvidt pre-boarding er utført på forhånd, og hvor effektive pax'en er til å komme seg på rett plass.... SGS gjør iallefall preboarding så langt det lar seg praktisk gjøre, og er nødvendig for å oppnå effektivitet.
FR har vel ikke noen organisasjon som handler særlige mengder med cargo? En HER (<150 kg) eller HEA (<450 kg) er ikke uvanlig til vestlandske trakter, og da er det både lastesikring og håndtering av tunge kolli som tar ekstra med tid, uten at jeg vet hvorvidt det var tilfelle denne gangen :)
By the way; Tok Stena Express fra Fredrikshavn i sommer, og der snakker vi imponerende snutid! Fullt med både pax og biler og 10 minutter forsinket inn til kai. Fra ferga la til, til den var på vei ut igjen gikk det i underkant av 35 minutter, og ferga gikk 10 minutter før rutetid! Bra jobba Stena Line!
Tommy777
18-08-2009, 06:42
Dersom det er saa utrolig enkelt, hvorfor er da 20% av DY sine fly forsinket? Maa vel vaere disse magiske slottidene over Europa som alle andre flyselskaper bortsett fra DY takler ;)
Dersom det er saa utrolig enkelt, hvorfor er da 20% av DY sine fly forsinket? Maa vel vaere disse magiske slottidene over Europa som alle andre flyselskaper bortsett fra DY takler ;)
20 % ? I følge flightstat så er DY Europas 8 mest punktlige selskap med en nesten 90 % punktlighet.
Her 01 juni til 31 juli:
On-time 86%
Late 8%
Very Late 2%
Excessive 2%
Cancelled 0%
Diverted 0%
Hittil i august:
On-time Performance RatingDate: Aug 18, 2009
Departures: 98%
Arrivals: 99%
Legg merke til en ting, ingen kanselleringer kamerat;)
SAS 01 juni til 31 juli:
On-time Arrival Performance for this Airline
--------------------------------------------------------------------------------
On-time 83%
Late 8%
Very Late 2%
Excessive 4%
Cancelled 0%
Diverted 0%
Ingen kanselleringer her heller:)
Hittil i August:
Date: Aug 18, 2009
Departures: 96%
Arrivals: 96%
sail4fun
18-08-2009, 21:09
20 % ? I følge flightstat så er DY Europas 8 mest punktlige selskap med en nesten 90 % punktlighet.
Her 01 juni til 31 juli:
On-time 86%
Late 8%
Very Late 2%
Excessive 2%
Cancelled 0%
Diverted 0%
Hittil i august:
On-time Performance RatingDate: Aug 18, 2009
Departures: 98%
Arrivals: 99%
Legg merke til en ting, ingen kanselleringer kamerat;)
SAS 01 juni til 31 juli:
On-time Arrival Performance for this Airline
--------------------------------------------------------------------------------
On-time 83%
Late 8%
Very Late 2%
Excessive 4%
Cancelled 0%
Diverted 0%
Ingen kanselleringer her heller:)
Hittil i August:
Date: Aug 18, 2009
Departures: 96%
Arrivals: 96%
BU (aka SAS Norge)
OnTime Arrivals 99%
Source : http://www.flightstats.com/go/Airline/airlineScorecard.do?airlineCode=BU
DY har gjort et kvantesprang i riktig retning - noe som var absolutt nødvendig for å få flere businesspax... Grattis for vel gjennomført snuoperasjon. Dette skygger alikevel ikke for æren som i denne tråden gikk til SGS i Haugesund.
Ingen tvil om at DY har tatt store skritt fremover, og nærmer seg SK også på denne biten nå. Er heller ingen tvil om at det DY viste frem av punktlighet frem til juni på ingen måte var godt nok. Blir spennende å se utover høsten nå hvordan disse statistikkene blir da.