PDA

View Full Version : Innslag i NRK ang Ryanair

DY
06-04-2005, 20:16
I kvelden Dagsrevy på NRK var det et ganske stort innslag fra Ryanair sin rekruttering av kabinpersonale i bla Norge.
Det var endel unge håpefulle svært unge jenter som søkte jobb og det var telefonintervju av informasjonssjefen i Ryanair. I tillegg var Peggy Fløisvik intervjuet i studio og hun advarte sterkt mot å søke jobb i et selskap som hadde 12t skift og ingen fagorgansierte. Videre sa hun at dem ( i Handel og kontor) ikke kunne bistå de Ryanair-ansatte da Ryanair ikke hadde noen norsk base med ansatte.

tosfreight
06-04-2005, 20:32
Ja, så det der. Men sa de at de "advarte unge norske _kvinner_ " fra å søke? Tror jeg hørte det.... Fritt fram for menn altså? :)

Blubird
06-04-2005, 20:48
Menn er som kjent vesentlig mer hardhudede... :D :smokin

DY
06-04-2005, 21:00
Originally posted by Blubird
Menn er som kjent vesentlig mer hardhudede... :D :smokin

Ja det ble jo også sagt at om en søkte så måtte en være fysisk og psykisk sterk...så... Nei skal ikke lage noe stort nummer av det.
Men å måtte betale 35.000,-kr for kurset + uniformen + ID-kort etc så kan jo dette bli den dårligste betalte "sommerjobben" for mange.

Skulle vært artig å vite hva gjennomsnittstiden for ansettelsesforhold blant kabinpersonalet er.....

Fly high
06-04-2005, 21:34
Nei, Ryanair kom ikke spesielt godt ut av den reportasjen, og infosjefen til selskapet gjorde vel heller ikke så mye for å skape et positivt inntrykk ...;)
Vi får se hvordan oppslutningen blir på hotellet i Sandefjord på lørdag der Ryanair skal ta imot de unge og håpefulle.

Isbamse
07-04-2005, 09:37
Har ikke sett innslaget (er som kjent stolt av å ikke ha TV). Men man vet jo at bladlus&linselus vinkler som de vil. Objektive medier - liksom!

Fly high
07-04-2005, 10:53
Linselus er vel de som beveger seg foran kameraet og bak ryggen på intervjuobjekter eller reporter for å komme med på filmen/bildet. Antar du mener reportere/journalister?
Reportasjen var balansert nok den, der begge parter fikk komme til orde. Av og til kan man faktisk få nyttig informasjon ved å se på fjernsyn, selv om jeg er enig i at det sendes utrolig mye meningsløs tidtrøyte (regner med at det er derfor du ikke har fjernsyn?).

The Ticketor
07-04-2005, 11:09
Men, jeg forstår ikke... Uten TV er det jo masse sport man ikke får sett. Utenkelig!

35.000.- kroner pluss uniform og ID-kort... Det er jo vanvittig! Hvor lang tid tar det for dem å tjene dette inn igjen? :naughty:

Farmer
07-04-2005, 11:42
Originally posted by The Ticketor
Men, jeg forstår ikke... Uten TV er det jo masse sport man ikke får sett. Utenkelig!

35.000.- kroner pluss uniform og ID-kort... Det er jo vanvittig! Hvor lang tid tar det for dem å tjene dette inn igjen? :naughty:

Hvorfor er det så vanvittig at en kabinansatt selv må betale for sitt kurs/utdanning?
De aller fleste piloter gjør jo det .. Også i andre yrker er det vanlig å betale for sitt arbeidstøy.
Her har FR helt tydelig rendyrket sin linje .. i alle ledd, og så lenge dette er klart på forhånd så er det jo bare å la være å søke for de håpefulle :naughty:

Guest
07-04-2005, 11:50
Originally posted by Farmer

Hvorfor er det så vanvittig at en kabinansatt selv må betale for sitt kurs/utdanning?
De aller fleste piloter gjør jo det .. Også i andre yrker er det vanlig å betale for sitt arbeidstøy.
Her har FR helt tydelig rendyrket sin linje .. i alle ledd, og så lenge dette er klart på forhånd så er det jo bare å la være å søke for de håpefulle :naughty:

indtjeningspotentialet ved at være pilot er nok også lidt højere end ved at være trolly-dolly!

The Ticketor
07-04-2005, 11:59
Nettopp.

Farmer
07-04-2005, 12:00
Originally posted by jens

indtjeningspotentialet ved at være pilot er nok også lidt højere end ved at være trolly-dolly!

Er ikke uenig i det, men så koster vel en pilotutdannelse minsy 10 ganger så mye også, så vi kan vel si at kostnadene står i stil med potensialet ...

Isbamse
07-04-2005, 12:02
Men, jeg forstår ikke... Uten TV er det jo masse sport man ikke får sett.

Ja, tenk så deilig!!!!!
:) :) :)

Guest
07-04-2005, 12:04

Originally posted by jens

Er ikke uenig i det, men så koster vel en pilotutdannelse minsy 10 ganger så mye også, så vi kan vel si at kostnadene står i stil med potensialet ...

Ja men der er nok mere livstidsstilling over at være pilot end at være sandwich sælger for FR.
Der er jo ikke sådan at når du er uddannet sandwichsælger hos FR kan du gå direkte over til at være trolly-dolly hos eksempelvis Sterling uden at skulle starte på desse-skole igen
For piloter kan de dog tage deres typerating med til andet selskab der har samme flytype.

Isbamse
07-04-2005, 12:04
Originally posted by Fly high
Linselus er vel de som beveger seg foran kameraet og bak ryggen på intervjuobjekter eller reporter for å komme med på filmen/bildet. Antar du mener reportere/journalister?

Jepp - bladlus=avisjournalister, linselus=TV-reportere. Du har vel rett i at linselus egentlig er folk som vimser foran kamera i håp om å komme på TV, men TV-reporterne er jo også foran linsa, så.....
:smokin

selv om jeg er enig i at det sendes utrolig mye meningsløs tidtrøyte (regner med at det er derfor du ikke har fjernsyn?).

Jepp! Så får jeg tid til å gå i fjellet og skrive bok og fotografere....
:spin:

The Ticketor
07-04-2005, 12:41
Det ene utelukker ikke det andre, men det er en annen debatt...

Exiz
07-04-2005, 15:41
Nei, Ryanair kom ikke spesielt godt ut av den reportasjen, og infosjefen til selskapet gjorde vel heller ikke så mye for å skape et positivt inntrykk ...;)
Vi får se hvordan oppslutningen blir på hotellet i Sandefjord på lørdag der Ryanair skal ta imot de unge og håpefulle.

Synes nesten det aldri virker som Ryanair prøver å gjøre så mye for å skape et positivt inntrykk.

Nesten alltid når de blir spurt om ting som man nesten forventer at de skal nekte for og prøve å overbevise om at det ikke er slik, så innrømmer de det bare halvt og sier at de uansett ikke har problemer med å få folk til å jobbe osv...

Selvsikre er de ihvertfall. :p

Fly high
07-04-2005, 16:57
Originally posted by Isbamse

... og skrive bok og ....:spin:

Som pasjonert bokleser, ble jeg svært nysgjerrig nå! :spin:

Isbamse
07-04-2005, 17:07

Originally posted by Isbamse

... og skrive bok og ....:spin:

Som pasjonert bokleser, ble jeg svært nysgjerrig nå! :spin:

Er ikke noe fly i den dessverre. Litt romskip.

Fly high
07-04-2005, 21:30
Science fiction? Når regner du med at boka kommer ut?
(det trenger forøvrig ikke være fly i de bøkene jeg leser! :))

Superhai
07-04-2005, 21:55
Originally posted by DY

Skulle vært artig å vite hva gjennomsnittstiden for ansettelsesforhold blant kabinpersonalet er.....

Det står at Crewlink gir en 3-års kontrakt.

DY
07-04-2005, 22:01
Originally posted by Superhai

Originally posted by DY

Det står at Crewlink gir en 3-års kontrakt.

Joda...men jobber en 3 år eller 10 år eller bryter mange kontrakten?

Spørsmålet mitt står vel fortsatt ubesvart....

sail4fun
14-04-2005, 11:33
http://www.ryan-be-fair.com/news/norway.htm

Isbamse
14-04-2005, 11:54
Science fiction? Når regner du med at boka kommer ut?
(det trenger forøvrig ikke være fly i de bøkene jeg leser! :))

Politisk-filosofisk-sci-fi

Ringenes Herre, Monty Python, Tom Lehrer, Discworld, Hitchikers Guide to the Galaxy, pensum i statsvitenskap, religionskritikk blandet sammen i en herlig røre!

Men det blir ikke hagefest før jeg har skrevet den ferdig, så her er det bare å smøre seg med tålmodighet :up:

Fly high
14-04-2005, 12:42
Hey-hey! Dette høres interessant ut!
Er det forresten Aschehougs årlige hagefest du tenker på? Eller arrangerer du din egen? En liten sjokolade-happening f.eks.? :cheers:

The Ticketor
14-04-2005, 13:11
I enten KLs eller SKs siste in-flightmagasin var det en side om sjokolade og en eller annen sjokoladeklubb for sjokoladefreaks. The Chocolate Society, kanskje? Er du medlem?

Isbamse
14-04-2005, 15:50
Hey-hey! Dette høres interessant ut!
Er det forresten Aschehougs årlige hagefest du tenker på? Eller arrangerer du din egen? En liten sjokolade-happening f.eks.? :cheers:

Aschehougs, selvsagt. Man skal da bli en del av åndseliten!

Isbamse
14-04-2005, 15:55
I enten KLs eller SKs siste in-flightmagasin var det en side om sjokolade og en eller annen sjokoladeklubb for sjokoladefreaks. The Chocolate Society, kanskje? Er du medlem?

Nope. SÅ gal er jeg ikke...ennå. ChocSoc er forøvrig etterhvert blitt mer en kommersiell bedrift med salg og kurs som hovedvirksomhet.

Jeg er "medlem" på sjokofreakforumet på www.seventypercent.com - ingen premie for å gjette hvem som er hvem... 70% er også til dels kommersiell, men forumet er gratis.

Fantastisk hvor OT en tråd kan bli.....

FBU 4EVER
14-04-2005, 16:13

Gjennomsnittstiden for cabinansatte er 10 mnd. Dette ble hevdet på et møte FR arrangerte på OSL i forb. med et pilotopptak for et år eller to siden.

En pilot må betale 250.000 kr. for en typerating til 737 ved ansettelse,selv om vedkommende allerede har erfaring på typen.FR har kjøpt endel kursplasser på SAS Flight Academy for 200.000 kr som de "selger" videre til nye piloter med 50.000 kr. i fortjeneste Et løft i markedet nå med påfølgende pilotmangel kunne vært å ønske.Tror FR ville få det sparket i skrittet som de fortjener!

Isbamse
14-04-2005, 16:48
??? Ryanair krever jo at piloter som søker er godkjent på 737 når de søker, så hva er vitsen? Så vidt jeg vet krever også Southwest at pilotene skal ha godkjenning på 737 når de søker - men de krever kanskje ikke at man skal gå på kurs for å lære noe man kan? Riktignok vil alle piloter måtte lære selskapets spesifikke rutiner og øver på nødsituasjoner etc, men koster det virkelig 200000 penger?

Atpl
14-04-2005, 18:47
Jeg er ganske sikker på at de tider kommer hvor LCC - selskapene må betale for type-rating for sine kommende piloter. Når de "gode" tider kommer vil svært mange piloter spesielt fra FR "flykte" over til de mer seriøse selskapene. Da blir det mangel på søkere med lang erfaring til spesielt Ryanair. Det er synd svært få medier retter søkelyset på de ville tilstandene som finnes innen luftfarten. Det er i utgangspunktet veldig vrient å få seg en pilotjobb om en ikke må betale for å få seg jobb. Er selv pilotutdannet fra USA med mye gjeld. Kan bare glemme å betale 200000-300000 kr for en type-utsjekk på B737. Det har jeg ikke råd til!!!!

Bengt
14-04-2005, 22:16
Det kan nog bli pilotbrist även på Ryanair. De första indikationerna har ju kommit med en hel del bråk i Dublin om man läser på Pprune.
Dessutom så har ju FR chartrat in två A320 under mars månad på grund av att några av piloterna hade flugit hela sin kvot för året (uppgift från en vanligtvis pålitlig källa på hahn-infos).
I dag tillkännagav man också att Lübeck blir bas, även om några datum för start inte nämndes (länk till nyhet på Ryanair (http://www.ryanair.com/site/EN/news.php?yr=05&month=apr&story=rte-en-140405)