PDA

View Full Version : For mye håndbagasje?


Novair
11-08-2009, 16:08
I morgen skal jeg ut på tur igjen, denne gangen uten innsjekket bagasje. Har derfor begynt å uroe meg for overvekt på håndbagasjen, da jeg planlegger å ta med både Speilrefleks + laptop + klær. Og bare pcen i seg selv veier 3,6 Kg.

Har aldri blitt kontrollert for overvekt på håndbagasje før, hvordan er reglene her? Er de strenge på overvekt? Blir folk med mistenkelig mye bagasje plukket ut? Vist svaret er ja, hvor mye koster overvekten for håndbagasje?

- Novair :)

Discus
11-08-2009, 16:10
Har du for tung håndbagasje så må du sjekke inn noe. Du kan ikke betale deg ut av det. tror det er viktigere at du pakker kompakt og ikke sprer det på fire kolli. Dessuten er det litt forskjellige regler avhengig av selskap, og om du skal til (rettere sagt fra) UK. Kamera kan du vel ta utenom over skulderen?

(Flyttet til reiseforum)

PSC TOS
11-08-2009, 16:11
Hvis man ser noen med for mye håndbagasje så blir de stoppet. Betaling er det ikke snakk om, men du blir nødt å sende det som vanlig bagasje istedet.

LN-MOW
11-08-2009, 16:16
Det spørs hvem du skal reise med ... Jeg reiser med pc-ryggsekk full av elektronikk, ladere osv (som allerede er beryktet og hatet på MJF), og den eneste som har lagd krøll for meg var Blue1 i HEL ... Det er sjelden den veier under 12 kilo .. Så lenge ingen forlanger veiing går det fint med et kjekt smil og strak rygg. For all del - gi inntrykk av at den er kjempelett!

Novair
11-08-2009, 16:19
Jeg skal reise med Norwegian innenlands + utenlands samt Widerøe utenlands (10 kilo håndbagasje).

Skal etter planen ha med meg en PC/Kamera sekk + en liten trillekoffert.

TOS
11-08-2009, 16:20
Det spørs hvem du skal reise med ... Jeg reiser med pc-ryggsekk full av elektronikk, ladere osv (som allerede er beryktet og hatet på MJF), og den eneste som har lagd krøll for meg var Blue1 i HEL ... Det er sjelden den veier under 12 kilo .. Så lenge ingen forlanger veiing går det fint med et kjekt smil og strak rygg. For all del - gi inntrykk av at den er kjempelett!

Jeg reiser som oftest med en trillekoffert som er innenfor oppgitte mål for håndbaggasje, samt en liten PC-veske. Dette veier nok som oftest mer enn 8 kg til sammen, men jeg har ikke blitt stoppet annet enn en gang på STN som jeg husker i farten (da var den 11 kg, og det ble akseptert). Strategien er vel som -MOW skriver å ikke la det se for tungt ut....;)

Martin
11-08-2009, 16:25
Hvorfor ikke sjekke inn trillekofferten?

Forøvrig, hvis du har vært med i Idol, og senere blir medlem av Norges mest kjente coverband og har med deg gitaren hos DY, får du lov til å ta den med i kabinen :p

Airbus 330
11-08-2009, 16:33
Skal reise med CO 039 til søndag, hvordan stiller de seg til en kamerabag og en Laptop veske med inn i cabinen. Noen som vet?

Martin
11-08-2009, 16:38
Skal reise med CO 039 til søndag, hvordan stiller de seg til en kamerabag og en Laptop veske med inn i cabinen. Noen som vet?

Ikke noe problem. De tillater følgende:

Continental will permit one bag plus one personal item (see below), per customer to be carried on the aircraft.
The maximum combined linear measurement (L + W + H) of the carry-on bag is 45 inches (115 cm)up to 14 in x 9 in x 22 in. The maximum weight of the carry-on bag is 40 pounds (18 kg).


Personal item kan f.eks. være laptop.

Novair
11-08-2009, 16:44
Jeg satser på at det hele går fint. Blir det noen problemer så får man bare sjekke inn bagasjen :)

Takker for alle tips og erfaringer.

Gulboble
11-08-2009, 16:50
Ikke noe problem. De tillater følgende:
Personal item kan f.eks. være laptop.

Her bør den enkelte reisende vise respekt for andre. En trille som går i hyllen (ikke de på langs) samt en PC-veske/dokumentmappe/håndveske. På CRJ, Emb, F-70 får du nå de fleste steder sendt trillen "ved trappen".
Følger du disse reglene blir det plass for alle.

LN-MOW
11-08-2009, 17:04
Skal reise med CO 039 til søndag, hvordan stiller de seg til en kamerabag og en Laptop veske med inn i cabinen. Noen som vet?

CO følger i likhet med alle amerikanske selskaper FAA's regelverk. Dette gjør at det er litt enklere å forholde seg til reglene her borte da det er likt hos alle.

Airbus 330
11-08-2009, 17:19
Ikke noe problem. De tillater følgende:



Personal item kan f.eks. være laptop.

CO følger i likhet med alle amerikanske selskaper FAA's regelverk. Dette gjør at det er litt enklere å forholde seg til reglene her borte da det er likt hos alle.


Flott, det var godt å høre. Da tar jeg med begge inn i cabinen. Takk for svar. :)

LN-MOW
11-08-2009, 17:28
Verdt å merke seg imidlertid er at det kun er tillatt med EN 'personal item'. Så hvis du f.eks har en bag i tillegg til kamerabag/laptop er det for mye. Damer kan få et problem ved at de må velge mellom laptop og håndveske .. :p