PDA

View Full Version : Et kjølig møte med US Airways


HS-TGA
10-08-2009, 00:58
"Passasjerer på US Airways nye rute mellom USA og Oslo har fått et iskaldt møte
med det nye selskapet, bokstavelig talt."

"–Det var så kaldt om bord at vi frøs alle mann, sier Arvid Bryne, mangeårig journalist i Dagbladet og en erfaren reisemann."

Les mer her: http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3206326.ece

Noen her inne som har tatt denne ruten og opplevd noe tilnærmet?

pendler
10-08-2009, 01:16
Er på ferie i California nå og flöy med USAIR ARN-PHL-SAN og hadde ingen problem med kulden eller varmen ombord. Det var som vanlig litt kjölig i begynnelsen men det ble regulert bra etter en stund! Jeg håper det var en engangs foreteelse for de som var på det flyet! Skal reise tilbake samme vei på onsdag så jeg kommer til å se om det blir like bra da! Det lå tepper og puter i alle stolene og teppene var ikke så tynne som det blir sagt i Aftenposten!

Utflyttet
10-08-2009, 01:37
Jeg vil mye heller ha en kjølig kabin med tepper tilgjengelig enn en kabin som er for varm. En natt i en varm, tørr kabin er absolutt ikke noe moro.

-A

Jarlabanke Vking
10-08-2009, 06:50
Jeg vil mye heller ha en kjølig kabin med tepper tilgjengelig enn en kabin som er for varm. En natt i en varm, tørr kabin er absolutt ikke noe moro.

-A

helt enig..... jeg faar helt klaustrofobi om det er for varmt. og det er store individuelle forskjelle paa oss.... paa saa og si hvert eneste fly er det en el to som klager over at det er for kaldt, og det er ganske symptomatisk hver eneste gang er det en dame som har bikka overgangsalderen og lever alene med ei katte. :lol:

Someone
10-08-2009, 08:46
Nei, da jeg fløy med dem tidligere i sommer var temperaturen ombord passe. Og siden jeg er landets største frossenpin kan det neppe ha vært spesielt kaldt

Jarlabanke Vking
10-08-2009, 10:04
Nei, da jeg fløy med dem tidligere i sommer var temperaturen ombord passe. Og siden jeg er landets største frossenpin kan det neppe ha vært spesielt kaldt

tydelig at det er agurktider! og samtidig en merkelig maate aa oenske en av de faa langrutene man har klart aa stable paa beina fra OSL velkommen med et saant usaklig oppslag

Discus
10-08-2009, 10:34
Her koker man (agurk)suppe på en tidligere sak, se siste avsnitt i dette leserinnlegget: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3188872.ece

Forøvrig er Arvid Bryne (iflg. en eller annen her inne) tidligere journalist. Saken diskutert fra et SK-ståsted her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=49092

The Ticketor
10-08-2009, 13:03
Har fløyet US tur/retur i sommer - intet problem med temperatur bortsett fra at det var veldig varmt ved avgang fra PHL, som ble korrigert. Agurk agurk.

Isbamse
10-08-2009, 14:07
Hvis det virkelig stemmer at temperaturen var så kjølig (jeg har selv opplevd å pådra meg en saftig forkjølelse pga trekk ombord en gang...med SAS) er det kanskje en agurksak i mediene, men likevel dårlig service overfor paxen. Og - om det stemmer - er jo en unnskyldning om at flyet var gammelt ganske talentløs og kan skremme folk.

SQ 777
10-08-2009, 14:27
Samme med meg og fruen på SK sin 343... Ble også forkjølet, for all rettferdighets skyld også på AF 343... For meg virker det som det er enkelte "kalde steder" ombord..

Jarlabanke Vking
10-08-2009, 16:18
Hvis det virkelig stemmer at temperaturen var så kjølig (jeg har selv opplevd å pådra meg en saftig forkjølelse pga trekk ombord en gang...med SAS) er det kanskje en agurksak i mediene, men likevel dårlig service overfor paxen. Og - om det stemmer - er jo en unnskyldning om at flyet var gammelt ganske talentløs og kan skremme folk.

akkurat det med svineskrottene tror jeg vi skal ta med en aldri saa liten klype salt... for meg hoeres dette ut som typisk amerikansk humor hvorpaa stakkaren som dro spoeken ikke helt beregnet sitt publikum og at han sto ovenfor en hysterisk toerpinn av en nordmann.

Concorde
10-08-2009, 16:22
Samme med meg og fruen på SK sin 343... Ble også forkjølet, for all rettferdighets skyld også på AF 343... For meg virker det som det er enkelte "kalde steder" ombord..

Nødutgang med vindu er alltid en kald plass å sitte på etter min erfaring uansett selskap og flytype.

SQ 777
10-08-2009, 16:45
Vel, i våre tilfeller var vi ikke i nærheten av nødutgang, virket som kun en av kabin var iskald i begge tilfeller..

MartinL
10-08-2009, 17:20
Forklaringen er enkel og har medisinsk forankring. Menneske kroppen oppfatter en gitt temperatur på ulik måte ut fra hvilken påvirkning kroppen har hatt av klima, alder, kjønn, årstid, lys eksponering og helse forut for opplevelsen. Hvor mange nordmenn går vel ikke med T-skjorte i april når vinteren er over og sølvet viser 14 grader. Hvor mange går med samme plagg i oktober når temperaturen er den samme? Svært enkelt forklart, men et godt eksempel.

MartinL
10-08-2009, 17:27
Når det gjelder komfort temperaturen, så er det svært mange forhold som spiller inn om hvordan det oppleves på forskjellige dager.

Utflyttet
10-08-2009, 17:33
Forklaringen er enkel og har medisinsk forankring. Menneske kroppen oppfatter en gitt temperatur på ulik måte ut fra hvilken påvirkning kroppen har hatt av klima, alder, kjønn, årstid, lys eksponering og helse forut for opplevelsen. Hvor mange nordmenn går vel ikke med T-skjorte i april når vinteren er over og sølvet viser 14 grader. Hvor mange går med samme plagg i oktober når temperaturen er den samme? Svært enkelt forklart, men et godt eksempel.

Det er jeg kjent med, og desto bedre grunn å holde kabinen kald og la folk varme seg når det trengs.

-A

Tommy777
10-08-2009, 19:38
Gjeeeeesp.....

Tar det vår agurkjournalist her sier med flere klyper salt. Ingen kaptein ville sagt at vi kan ikke justere varmen fordi flyet er for gammelt. Det stemmer jo selvsagt ikke.

Det er utopi at man skal tilfredsstille alle sine temperaturønsker ombord. Se bare på fruen og meg. Jeg liker at det er kaldt slik at jeg får sove, mens fruen ofte synes det er alt for kaldt.

At det er første gang vår verdensvante journalist har frøset ombord i ett fly, tviler jeg på. Så er han så reisevant som han påstår, har han med seg en genser..

Discus
10-08-2009, 19:55
Jeg er ofte overrasket over hvor lite klær folk har med seg inn i kabinen. Flyr man Houston - Orlando så er det greit nok at man har sommerklær, men Miami til Europa (og andre plasser) ender enkelte ganger uplanlagt i gokk nord i Canada og tilsvarende alternative steder, da er det greit å ha en genser og langbukse tilgjengelig. Samme er jeg overrasket over de som sparker av seg sko og tar på seg "pysjen" før flyet har lettet, evakueringer på bakken før takeoff har også forekommet.

Tommy777
10-08-2009, 19:58
Samme er jeg overrasket over de som sparker av seg sko og tar på seg "pysjen" før flyet har lettet, evakueringer på bakken før takeoff har også forekommet.

Jeg også.. Skoene mine går av kun på langruter og det skjer ikke før jeg har første drinken etter take off.

Artig å se diverse apekatter som skifter til utdelt pysj mens man venter på å ta av. Nesten som man ønsker seg evakuering ;)