Blackhawk
07-08-2009, 20:06
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8766.jpg
(Bildet ovenfor viser "OY-KFG", og er altså IKKE maskinen jeg reiste med
som kun hadde vært to uker i SAS/DK (som var "OY-KFI").
Her kommer en rask trip-report, som inneholder langt flere bilder enn
tekst. Men som jeg tenkte jeg skulle få ut i en fei, før minnebrikken
fylles opp med kun maritime bilder fremover.
Flyselskap: SAS (Danmark)
Rute/flight: SK462 - CPH-OSL
Flytype: (Canadair Regional Jet) CRJ-900 (to uker gammel)
Individ: OY-KFI
Dato: 4. August, 2009
Avgang: kl: 16.15
Ankomst:kl: 17.25 (OSL)
(Alle bilder er tatt av undertegnede)
Bildetekst er UNDER hvert bilde!
Valgte spesifikt en avgang med SAS Danmark, når jeg skulle hjem fra
jobb i DFDS Seaways. Tok som ellers den raske og effektive Metro'en
direkte fra Kongens Nytorv i sentrum, som frakter enn frem til
Københavns Lufthavn: Kastrup på ca. 15 til 17 min. Man reiser da
i gjennom tre soner, men betaler kun DKK: 31.50 - utrolig bra pris
spør du meg!
Vel fremme på København: Kastrup sjekket jeg inn i en av de relativt
nye orange automatene som er plassert ut. Disse kan man skrive ut
bagasje-tag i, såfremt man har sjekket inn på nettet eller via sms
osv. i forkant. Selv sjekket jeg inn ca. 24 timer i forveien, etter
at påminnelse kom via SMS. Valgte plass og sjekket inn via nettet, og
så at denne CRJ-900 maskinen kom til å fylles opp rimelig bra. Som
alltid med SAS, er det meget behagelig å fly billettløst - så har man
kun sitt EuroBonus-kort å forholde seg til.
Litt bilder ble det også tid til, både fra interiøret på flyplassen
og litt av trafikken utenfor - dette kan sees lenger ned i posten.
Ca. 20 min. før avgang ble det annonsert at man kunne møte opp i gaten,
og at det ble bussing ut til flyet, noe som ikke er overraskende siden
man denne gangen ikke skulle reise med verken MD-80 (som på turen nedover),
eller A319/A321. Ble nok litt i overkant "intimt" i denne bussen, da de skulle
få med absolutt alle i én og samme buss - minnet mer om transfer når man
reiser som pax og landet på remote ute på LPA, PMI, eller lignende.
Vel ombord i denne CRJ-900 maskinen (individ: OY-KFI), så man at dette
måtte være en av de nyeste SAS Danmark har mottatt. Her luktet det nytt,
og man så ingen umiddelbare tegn til slitasje overhodet. Jo da, senere fikk
man bekreftet at "OY-KFI" hadde kun vært i trafikk ca. 14 dager - før jeg
nå var ombord selv; og funnet meg vel til rette i sete 09A.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8765.jpg
Ca. 10-15 min. ble vi vel forsinket før det ble noe oppstart ut fra remote,
var visst noe snag som måtte ordnes på maskinen - og papirarbeid som skulle
gjøres ferdig. Ja ja, barnesykdommer på nye modeller må man bare regne med -
men så lenge det kan ordnes såpass raskt; klager man ikke. Belegget ombord
var meget høyt, ut fra hva jeg kunne skimte - var det tilnærmet fullt fly.
Så faktisk ingen ledige seter verken på "Economy Extra" eller i Economy rundt
meg. Setene var meget behagelige, hvis man ikke finner seg til rette i disse
setene - vil man nok aldri sitte godt (unntaket er vel i Volvo-seter muligens).
Knyttneve-testen ble selvsagt utført, og bestått med glans. Selve flyturen
var mer eller mindre begivenhetsløs, bortsett fra det faktum at disse maskinene
er utrolig behagelige. Lite støy, behagelige seter, og god plass - både i
kabinen og i bagasjehyllene (tatt flystørrelsen i betraktning). Selv om jeg nok
personlig foretrekker å reise med A319/A321 hos SAS Danmark, synes jeg disse
CRJ-900 maskinene imponerer stort - spesielt det lave støynivået.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8805.jpg
Selv om det var noe forsinkelse før avgang fra København: Kastrup / CPH,
ble dette fløyet inn underveis - selv på tross av såpass kort reise. Landet
på Oslo Lufthavn: Gardermoen ca. på rutetid, i grått og trist regnvær. Skyene
hang tungt rundt hele østlandet, og regnet var så absolutt til stede. Ganske
stor kontrast, når man forlot solfylte København kun litt over én time siden,
der t-skjorte og shorts været helt klart minnet mer om sommer enn dette.
Konklusjonen får være at CRJ-900 er et glimrende fly, SAS Danmark har vel
på dette tidspunktet mottatt syv stk. av denne maskinen - og her var jeg
heldig nok til å fly maskin nr. syv. En effektiv og behagelig reise med SAS,
nok en gang. Så over til bildene:
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8720.jpg
København flyplass: Kastrup (T1)
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8722.jpg
CSA med "OK-CGH" en 12 år gammel B737-500. Gikk forbi denne flere ganger på CPH,
og pilotene lå stadig og duppet av i flightdeck - tydeligvis en stund til
avgang igjen ja.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8730.jpg
Transavia har økt bra på CPH, selv om de har redusert tilbudet noe
i forhold til hva som opprinnelig var planlagt. Her representert med "PH-HZV"
en av sine B737-800, denne har rukket å runde syv år.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8736.jpg
En av mange MD-80 maskiner i bruk hos bl.a. SAS Danmark.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8747.jpg
Hele fem maskiner i MD-80 serien fra SAS i ett og samme bildet - "gotta ride
a classic..".
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8742.jpg
Som til sammenligning med dette bildet, illustrerer langt nyere maskiner fra
Airbus.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8761.jpg
SAS Norge med "LN-RCU" på CPH, med en 10 år gammel B737-600 - liker disse
smågrisene godt.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8771.jpg
Rett etter avgang fra CPH.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8776.jpg
Kikker ned på min arbeidsplass, gret med fri etter ca. 2.5 uke ombord
på dog flotte "M/S Crown of Scandinavia".
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8784.jpg
Dårligere vær? Jepp, da må vi nok være i luftrommet over Norge igjen.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8808.jpg
Glemte å ta bilde av leselysene, men disse er ikke de dårlige gule lysene -
men skarpt "bi-xenon" lignende lys.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8809.jpg
God plass i vel opplyste bagasjehyller ombord.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8812.jpg
Meget behagelige seter i CRJ-900 maskinene hos SAS Danmark.
(Bildet ovenfor viser "OY-KFG", og er altså IKKE maskinen jeg reiste med
som kun hadde vært to uker i SAS/DK (som var "OY-KFI").
Her kommer en rask trip-report, som inneholder langt flere bilder enn
tekst. Men som jeg tenkte jeg skulle få ut i en fei, før minnebrikken
fylles opp med kun maritime bilder fremover.
Flyselskap: SAS (Danmark)
Rute/flight: SK462 - CPH-OSL
Flytype: (Canadair Regional Jet) CRJ-900 (to uker gammel)
Individ: OY-KFI
Dato: 4. August, 2009
Avgang: kl: 16.15
Ankomst:kl: 17.25 (OSL)
(Alle bilder er tatt av undertegnede)
Bildetekst er UNDER hvert bilde!
Valgte spesifikt en avgang med SAS Danmark, når jeg skulle hjem fra
jobb i DFDS Seaways. Tok som ellers den raske og effektive Metro'en
direkte fra Kongens Nytorv i sentrum, som frakter enn frem til
Københavns Lufthavn: Kastrup på ca. 15 til 17 min. Man reiser da
i gjennom tre soner, men betaler kun DKK: 31.50 - utrolig bra pris
spør du meg!
Vel fremme på København: Kastrup sjekket jeg inn i en av de relativt
nye orange automatene som er plassert ut. Disse kan man skrive ut
bagasje-tag i, såfremt man har sjekket inn på nettet eller via sms
osv. i forkant. Selv sjekket jeg inn ca. 24 timer i forveien, etter
at påminnelse kom via SMS. Valgte plass og sjekket inn via nettet, og
så at denne CRJ-900 maskinen kom til å fylles opp rimelig bra. Som
alltid med SAS, er det meget behagelig å fly billettløst - så har man
kun sitt EuroBonus-kort å forholde seg til.
Litt bilder ble det også tid til, både fra interiøret på flyplassen
og litt av trafikken utenfor - dette kan sees lenger ned i posten.
Ca. 20 min. før avgang ble det annonsert at man kunne møte opp i gaten,
og at det ble bussing ut til flyet, noe som ikke er overraskende siden
man denne gangen ikke skulle reise med verken MD-80 (som på turen nedover),
eller A319/A321. Ble nok litt i overkant "intimt" i denne bussen, da de skulle
få med absolutt alle i én og samme buss - minnet mer om transfer når man
reiser som pax og landet på remote ute på LPA, PMI, eller lignende.
Vel ombord i denne CRJ-900 maskinen (individ: OY-KFI), så man at dette
måtte være en av de nyeste SAS Danmark har mottatt. Her luktet det nytt,
og man så ingen umiddelbare tegn til slitasje overhodet. Jo da, senere fikk
man bekreftet at "OY-KFI" hadde kun vært i trafikk ca. 14 dager - før jeg
nå var ombord selv; og funnet meg vel til rette i sete 09A.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8765.jpg
Ca. 10-15 min. ble vi vel forsinket før det ble noe oppstart ut fra remote,
var visst noe snag som måtte ordnes på maskinen - og papirarbeid som skulle
gjøres ferdig. Ja ja, barnesykdommer på nye modeller må man bare regne med -
men så lenge det kan ordnes såpass raskt; klager man ikke. Belegget ombord
var meget høyt, ut fra hva jeg kunne skimte - var det tilnærmet fullt fly.
Så faktisk ingen ledige seter verken på "Economy Extra" eller i Economy rundt
meg. Setene var meget behagelige, hvis man ikke finner seg til rette i disse
setene - vil man nok aldri sitte godt (unntaket er vel i Volvo-seter muligens).
Knyttneve-testen ble selvsagt utført, og bestått med glans. Selve flyturen
var mer eller mindre begivenhetsløs, bortsett fra det faktum at disse maskinene
er utrolig behagelige. Lite støy, behagelige seter, og god plass - både i
kabinen og i bagasjehyllene (tatt flystørrelsen i betraktning). Selv om jeg nok
personlig foretrekker å reise med A319/A321 hos SAS Danmark, synes jeg disse
CRJ-900 maskinene imponerer stort - spesielt det lave støynivået.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8805.jpg
Selv om det var noe forsinkelse før avgang fra København: Kastrup / CPH,
ble dette fløyet inn underveis - selv på tross av såpass kort reise. Landet
på Oslo Lufthavn: Gardermoen ca. på rutetid, i grått og trist regnvær. Skyene
hang tungt rundt hele østlandet, og regnet var så absolutt til stede. Ganske
stor kontrast, når man forlot solfylte København kun litt over én time siden,
der t-skjorte og shorts været helt klart minnet mer om sommer enn dette.
Konklusjonen får være at CRJ-900 er et glimrende fly, SAS Danmark har vel
på dette tidspunktet mottatt syv stk. av denne maskinen - og her var jeg
heldig nok til å fly maskin nr. syv. En effektiv og behagelig reise med SAS,
nok en gang. Så over til bildene:
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8720.jpg
København flyplass: Kastrup (T1)
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8722.jpg
CSA med "OK-CGH" en 12 år gammel B737-500. Gikk forbi denne flere ganger på CPH,
og pilotene lå stadig og duppet av i flightdeck - tydeligvis en stund til
avgang igjen ja.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8730.jpg
Transavia har økt bra på CPH, selv om de har redusert tilbudet noe
i forhold til hva som opprinnelig var planlagt. Her representert med "PH-HZV"
en av sine B737-800, denne har rukket å runde syv år.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8736.jpg
En av mange MD-80 maskiner i bruk hos bl.a. SAS Danmark.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8747.jpg
Hele fem maskiner i MD-80 serien fra SAS i ett og samme bildet - "gotta ride
a classic..".
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8742.jpg
Som til sammenligning med dette bildet, illustrerer langt nyere maskiner fra
Airbus.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8761.jpg
SAS Norge med "LN-RCU" på CPH, med en 10 år gammel B737-600 - liker disse
smågrisene godt.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8771.jpg
Rett etter avgang fra CPH.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8776.jpg
Kikker ned på min arbeidsplass, gret med fri etter ca. 2.5 uke ombord
på dog flotte "M/S Crown of Scandinavia".
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8784.jpg
Dårligere vær? Jepp, da må vi nok være i luftrommet over Norge igjen.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8808.jpg
Glemte å ta bilde av leselysene, men disse er ikke de dårlige gule lysene -
men skarpt "bi-xenon" lignende lys.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8809.jpg
God plass i vel opplyste bagasjehyller ombord.
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/SAS_CRJ900/IMG_8812.jpg
Meget behagelige seter i CRJ-900 maskinene hos SAS Danmark.