View Full Version : Hvorfor må SAS vite om damer er gift?
"Men så under “Tittel” er det tre valg: hr (herr), fr (fru) og frk (frøken). “Tittel” er dessuten markert med rød stjerne. Det betyr at det MÅ velges et alternativ, så det må være en viktig opplysning for SAS."
Fra denne bloggen:http://blogg.aftenposten.no/haugnes/2009/08/02/hvorfor-ma-sas-vite-om-damer-er-gift/
Ja, man kan spørre: Hvorfor trenger flyselskaper i det hele tatt å vite personens sivilstatus? Kjønn kan være greit å vite for å unngå pinligheter hvis de må ringe til personer der kjønn ikke fremgår av navnet, men er det noen som i 2009 virkelig bryr seg om sivilstatus i en tittel?
Nei, SAS bryr seg katten om man er gift eller ikke (det er mange år siden "konerabatten" på business class forsvant), men man skal vite hvilket KJØNN det er som reiser. Fru/Frøken er oversatt fra MRS/MISS i Amadeus. På engelsk finnes også det mer nøytrale uttrykket MS, mens noe sånt har vi ikke på norsk.
Nei, SAS bryr seg katten om man er gift eller ikke (det er mange år siden "konerabatten" på business class forsvant), men man skal vite hvilket KJØNN det er som reiser. Fru/Frøken er oversatt fra MRS/MISS i Amadeus. På engelsk finnes også det mer nøytrale uttrykket MS, mens noe sånt har vi ikke på norsk.
På norsk så kan man bruke "fr" som felles forkortelse for frøken og fru. Forvørig tror jeg de fleste uansett ville ha mer forståelse for "kjønn: mann/kvinne".
Bizflyer
04-08-2009, 15:00
Prøv å sjekke på British Airways!
Der har de en uendelig lang liste! Alt fra Sgt til His Holyness!
BF:cool2
Støtter gustavfs holdning.
Jeg lagde en gang en montasje hvor alle titlene hos BA syntes, og som jeg la ut på forumet her. Jeg skulle gjerne hatt tak i det bildet, men finner det ikke igjen, hverken på nett eller disker. Er det tilfeldigvis noen som har "tatt vare på det"? Tror jeg kalte det 'titlerergratis.gif'.
K
Jeg lagde en gang en montasje hvor alle titlene hos BA syntes, og som jeg la ut på forumet her. K
Husker at jeg den gang sa at når jeg ble Dr skulle jeg insistere på å bli tiltalt det av flyselskapene, bare for moro. Når er jeg blitt Dr, men dessverre gir ikke SAS eller DY meg den muligheten til å kile egoet mitt, og BA har jeg bare fløyet med en gang i løpet av de siste ti år...
Da må du reise LH eller OS ... tyskere og østerrikere insisterer fortsatt på disse idiotiske greiene ..
Når det gjelder Mr/Mrs/Miss er det nok bare for å støtte titlene som ligger som default i Amadeus. Tror neppe det ligger noen dypere mening her ...
Marcus W
04-08-2009, 15:41
Jeg lagde en gang en montasje hvor alle titlene hos BA syntes, og som jeg la ut på forumet her. Jeg skulle gjerne hatt tak i det bildet, men finner det ikke igjen, hverken på nett eller disker. Er det tilfeldigvis noen som har "tatt vare på det"? Tror jeg kalte det 'titlerergratis.gif'.
K
Mr
Mrs
Miss
Ms
Dr
Sir
Lord
Dame
Cpt
Rev
Lady
Prof
Undrar om de har någon kontroll eller kan jag kalla mig "Lord"?
Utflyttet
04-08-2009, 16:11
Jeg så nettopp at WIAS har bare Hr/Fr på sine sider.
-A
Da må du reise LH eller OS ... tyskere og østerrikere insisterer fortsatt på disse idiotiske greiene ..
I will! Må bare få et behov for å fly med dem...har fløyet OS en gang, men som ph-ndr skrev, bestiller man via wideroe.no føres ikke slikt opp.
Hvordan er det i Cowboyland, kan man (mis)bruke titlene sine der?
I will! Må bare få et behov for å fly med dem...har fløyet OS en gang, men som ph-ndr skrev, bestiller man via wideroe.no føres ikke slikt opp.
AA ga meg ihvertfall et usannsynlig stort utvalg titler å velge mellom da jeg fikk bonuskort der. Bortsett fra Fürher så tror jeg de hadde det meste
LOL ... varierer litt fra selskap til selskap .. men det er nok mest de generiske Mr/Mrs/Ms/Miss/Mstr.
Mrs/Ms/Miss forstår jeg - men Mstr, betyr det Mistress - dvs elskerinne?:p
nei - Master - gammel engelsk titulering på guttebarn.
Mr
Mrs
Miss
Ms
Dr
Sir
Lord
Dame
Cpt
Rev
Lady
Prof
Undrar om de har någon kontroll eller kan jag kalla mig "Lord"?
Det er mange, mange flere. BA gjør sitt for å ta vare på koloniale tradisjoner og commonwealth-etikette.
Det er mange, mange flere. BA gjør sitt for å ta vare på koloniale tradisjoner og commonwealth-etikette.
Innledingsskjema til BA Executive-klubb avslører en liten liste som er noe lenger enn den for billettbestillinger, til og med "Her majesty" er med.
Mr
Mrs
Ms
Miss
Dr
Herr
Monsieur
Hr
Frau
A V M
Admiraal
Admiral
Air Cdre
Air Commodore
Air Marshal
Air Vice Marshal
Alderman
Alhaji
Ambassador
Archbishop
Archdeacon
Baron
Barones
Baroness
Bay
Bayan
Bishop
Brig
Brig Gen
Brig General
Brigadier
Brigadier General
Brother
Canon
Capt
Captain
Cardinal
Cdr
Chief
Cik
Cmdr
Col
Col Dr
Colonel
Commandant
Commander
Commissioner
Commodore
Comte
Comtessa
Congressman
Conseiller
Consul
Conte
Contessa
Corporal
Councillor
Count
Countess
Crown Prince
Crown Princess
Dame
Datin
Dato
Datuk
Datuk Seri
Deacon
Deaconess
Dean
Dhr
Dipl Ing
Doctor
Dott
Dott sa
Dr
Dr Ing
Dra
Drs
Duchess
Duke
Earl
Embajador
Embajadora
En
Encik
Eng
Eur Ing
Exma Sra
Exmo Sr
F O
Father
First Lieutient
First Officer
Flt Lieut
Flying Officer
Fr
Frau
Fraulein
Fru
Gen
Generaal
General
Governor
Graaf
Gravin
Group Captain
Grp Capt
H E
H E Dr
H H
H M
H R H
Hajah
Haji
Hajim
Her Highness
Her Majesty
Herr
High Chief
His Excellency
His Holiness
His Majesty
Hon
Hr
Hra
Ing
Ir
Jonkheer
Judge
Justice
Khun Ying
Kolonel
Lady
Lcda
Lic
Lieut
Lieut Cdr
Lieut Col
Lieut Gen
Lord
M
M L
M R
Madame
Mademoiselle
Maj Gen
Major
Marchioness
Marquess
Marquis
Marquise
Marshall
Master
Mevrouw
Miss
Mlle
Mme
Monsieur
Monsignor
Mr
Mrs
Ms
Mstr
Nti
Pan
Pani
Pastor
President
Prince
Princess
Princesse
Prinses
Prof
Prof Dr
Prof Sir
Professor
Rabbi
Rear Admiral
Rev
Rev Canon
Rev Dr
Rev Mother
Reverend
Rva
Senator
Senhor
Senhora
Senhorita
Senor
Senora
Senorita
Sergeant
Sheikh
Sheikha
Sig
Sig na
Sig ra
Sir
Sister
Sqn Ldr
Sr
Sr D
Sra
Srta
Sultan
Tan Sri
Tan Sri Dato
Tengku
Teuku
Than Puying
The Hon Dr
The Hon Justice
The Hon Miss
The Hon Mr
The Hon Mrs
The Hon Ms
The Hon Sir
The RT Hon
The Very Rev
Toh Puan
Tun
Vice Admiral
Viscount
Viscountess
Wg Cdr
Jeg skrev for morro skyld Dr på en av mine ytterst få bookinger med BA for noen år siden (det er jo forsåvidt riktig, så jeg skrøt ikke på meg noe jeg ikke er....). Ikke vet jeg om det var avgjørende, men jeg endte iallefall opp på business (riktignok bare fra OSL til LHR, men likevel).....:) Damen på innsjekk sa at hun beholdt boarding passet mitt, og ved gate vinket hun på meg og sa at hun hadde funnet meg et bedre sete.... Jeg brånektet selvsagt ikke;)
nei - Master - gammel engelsk titulering på guttebarn.
I see - har jo hørt om det. Men hva da med de som er mastere fordi de har Mastergrad, skal de diskrimineres?
Dessuten skal jeg klage til BA fordi de diskriminerer mot min gamle grad, Cand. Scient. med så lang liste bør de klare å få med sære gamle norske grader fra ørtifjørti også :p
The Ticketor
05-08-2009, 10:04
Vi i flyselskap blåser i om du er gift eller ikke, men vi vill gjerne vite om det er en mann eller dame av identifikasjons- og ikke minst vektberegningsgrunner. Mener å huske at om du benytter Dr eller noe annet tull bortsett fra det vanlige MR/MS/MRS, så regnes du vektmessig som mann.
Her oppe i skandinavia benyttes det nok mest MS for damer uansett, men i noen land så tar man ikke like lett på det, som nevnt tidligere.
catocontrol
05-08-2009, 10:46
Fordi før i tiden, ble engelske, og spesielt amerikanske kvinner lett fornærmet, om de hadde "feil" tittel. Så dette er nok noe som henger igjen fra gammelt av.
Hvordan vet man om en Dr. er mann eller kvinne ?
Man gjoer ikke det. Systemet regner vedkommende automatisk som mann.
Forøvrig mener jeg det står Fr/Frk/Hr. på lønnslippene fra SAS!
Inte hos oss i Östeuropa :cool:
sail4fun
05-08-2009, 20:17
Her i VestEuropa står det faktisk det. (!)
Konstaterer det står "Hr. JoeW" på min ihvertfall!
Det är väl tanken att alla skall vara lika här i öst :p
Det är väl tanken att alla skall vara lika här i öst :pJo nærmere Soviet osv....
:p
(Noen er likere enn andre!)
Alt jeg får av "formelle" brev (bankutskrift, div. bekreftelser, mm.) på New Zealand er i alle fall påtrykket "Mr. Gunnar". Hvordan det står til med kvinnekjønnet vet jeg ikke...
(Like barn leker best ^_^ )
sail4fun
29-08-2009, 07:28
Litt mer av det samme
Hos BA kan du kalle deg «president» når du flyr
Du kan velge blant 200 titler i selskapets lojalitetsprogram.British Airways er ledende blant flyselskapene når det gjelder bruk av titler på reisende. Når du bestiller en reise med det britiske flyselskapet, kan du titulere deg som følgende: mr, mrs, miss, ms, dr., sir, lord, dame, capt, rev, lady og prof.
Men det stopper ikke der. For flyselskapet har sett at det britiske folk gjerne vil ha enda flere titler, og nettopp det har de tatt hensyn til ved innmelding i deres lojalitetsprogram Executive Club.
–Titler er noe folk ønsker å bruke, så når man melder seg inn i vår Executive Club kan reisende velge blant flere dusin med titler, sier Rasmussen.
http://www.aftenposten.no/reise/article3232978.ece
Dette har jo med "Weight and Balance" å gjøre ..:lol:
Hvorfor er gifte kvinner tyngre enn single kvinner?
Singel kvinner kommer hjem, ser etter hva som er i kjøleskapet og går og
legger seg! Gifte kvinner kommer hjem, ser etter hva som er i sengen og går
til kjøleskapet!
Dette har jo med "Weight and Balance" å gjøre ..:lol:
Hvorfor er gifte kvinner tyngre enn single kvinner?
Singel kvinner kommer hjem, ser etter hva som er i kjøleskapet og går og
legger seg! Gifte kvinner kommer hjem, ser etter hva som er i sengen og går
til kjøleskapet!
Men, fra spøk til alvor, så henger nok dette igjen hos veldig mange selskap som mange har nevnt tidligere. For de som plages med frøken/fru, er det bare å bruke wideroe.no hvor det er hr og fr ...
Concorde
16-12-2009, 14:49
SAS dropper «fru» og «frøken»- Vi har kommet inn i den moderne tidsalder, innrømmer selskapet.
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3424424.ece
Det tar sin tid å endre noe i det byråkratiske multinasjonale selskapet.
Tja, hva skal man si. Jeg synes personlig at det er litt kult når jeg bestiller ting for min sønn (som er 12) i England, hvor han i det påfølgende tituleres "Master"......:)
Jeg skulle ønske jeg kunne fly mer utenlands med BA og LH, så jeg kunne (mis)bruke Dr. Isbamse oftere:cool:
Jeg skulle ønske jeg kunne fly mer utenlands med BA og LH, så jeg kunne (mis)bruke Dr. Isbamse oftere:cool:
Jeg skjønner så altfor godt.....:) På mitt favoritthotell stod "døråpneren" utenfor og ønsket meg velkommen som Dr TOS (det betyr sannsynligvis at jeg er for ofte i London, men skitt au.....). Det er vel en av de få gangene jeg har hatt nytte av dr.graden utenom faglige sammenhenger....
Min tidligere veileder sa at det i enkelte sammenhenger var lettere å få hotellrom når han nevnte at han var professor...^_^