View Full Version : 26 skadet i turbulens på CO
Concorde
03-08-2009, 15:39
26 skadet i turbulens
Flyet måtte skifte kurs etter at det fikk problemer på vei til Texas.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3198944.ece
Og nok en gang anmodes det instendig om å bruke setebeltenenår man sitter i setet, og i hvert fall når setebeltelyset er på...:exclaimation
Snart må vel flere gjøre som LH og endre det fra anbefalt til påbudt med setebruk i setet.
Snart må vel flere gjøre som LH og endre det fra anbefalt til påbudt med setebruk i setet.
Sorry, kunne ikke dy meg. Setebruk i setet er absolutt å anbefale. ;)
Skjønner forøvrig ikke hvorfor folk ikke bruker beltet. Begriper ikke hva som er problemet. Selv hender det jeg slakker det litt i rolig luft, og da er det jo ikke værre å ha på seg enn en bukse.
Det burde stått noe i saken om hvorfor 26 ble skadet. Turbulens pleier man jo vite om, og anbefale folk å ta på beltet.
Jeg har alltid på meg beltet og kan ikke forstå hva som er problemet med å sitte med det på når du uansett har ræva plassert på et relativt begrenset område mellom to armlener.
Skjønner forøvrig ikke hvorfor folk ikke bruker beltet. Begriper ikke hva som er problemet. Selv hender det jeg slakker det litt i rolig luft, og da er det jo ikke værre å ha på seg enn en bukse.
Det burde stått noe i saken om hvorfor 26 ble skadet. Turbulens pleier man jo vite om, og anbefale folk å ta på beltet.
Her antar jeg at vi Forumister er skjønt enige i at setebeltene er der for å brukes.
Saken blir ikke så spennende, tror jeg, hvis man forteller at alle de skadde hadde tatt av seg setebeltene
gardkarlsen
04-08-2009, 08:16
Nok en påminnelse om at det er ganske lurt å bruke sikkerhetsbelte så lenge man sitter i setet sitt. I denne saken virker det som om turbulensen kom plutselig og helt uten forvarsel og det må ha vært en skremmende opplevelse.
Concorde
04-08-2009, 09:18
Det var en nordmann fra StatoilHydro på denne flighten og: http://www.dagbladet.no/2009/08/03/nyheter/nodlanding/utenriks/7496661/
Her også i Nettavisen.
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2678538.ece
Og jeg klarer ikke dy meg. Det går nedover med korrekturlesingen gitt, men denne var kanskje ikke så lett å se?
Han vet ikek hvor kraftig fallt flyet hadde ta turbulensen oppsot.
Så feil greier jeg ikke engang skrive om noen stresser meg etter 10 halvlitere...
Men interessant å lese hva han norske karen sier, at alle på biz satt fastspennt og hadde det bra
Men interessant å lese hva han norske karen sier, at alle på biz satt fastspennt og hadde det bra
Nemlig, og det er et viktig poeng. Har ennå ikke sett noen skrive om fenomenet - beholde setebeltene på. Turbulensen alene skader ingen, men her er agurknytt åpenbart viktige enn fakta, igjen.
Han sa jo også at det ikke opplevdes spesielt dramatisk. Enten er vel dette ettersom han satt langt foran, og at det ikke merkes så voldsomt der, eller så var det vel fordi alle satt fastspent. Det ser jo unektelig verre ut når folk ligger strødd alle veier. Er vel uansett ingen tvil om at det har skjedd svært så plutselig, og at veldig mange satt uten belter på.
Concorde
04-08-2009, 10:21
Nå er det vel galley i rumpa på CO's 767 og turbulensen vil være mer merkbar jo lenger bak man sitter.
Concorde
04-08-2009, 10:53
VIrker på bildene som om flyturen har vært tøff: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=556126
fallberg
06-08-2009, 01:23
Hvor mange meter må et passersjefly "falle" før mennesker/løse gjenstander kastes opp i taket? Jeg tenker på et fly som støter på CAT f.eks i hastighet 850 km/h. Mener å ha lest 2-3 meter, men kan dette stemme??