staale
03-08-2009, 12:58
TRIP-REPORT
1.etappe Stavanger-København, 010809
SK1873, CRJ 900, kl 0645.
Reg. nr: OY-KFD
Sete nr: 7C
Skulle ha stått opp kl 0245, men fikk ikke sove, så det ble Kill Bill på TV i stedet… Vi hadde bestilt taxi, og var fremme på Sola kl 0400. Ville være tidlige siden vi så at der var charter-avganger både før og etter vår flight. Ikke mye kø på de vanlige SAS-skrankene, men nesten kø ut døra på charter-innsjekk. Kom igjennom sikkerhetssjekken helt uten piping denne gangen, og tok en liten tur i tax free shoppen før vi satte oss til å vente ved gate 13 hvor CRJ’en stod klar. Taxet ut på tiden, og etter en liten stans på vei mot rullebanen, for å åpne og lukke døren…, så rullet vi inn på RW18, og tok av mot København. Utrolig stille fly, og det var kun akselerasjonen som gjorde at du skjønte at motoren var i gang. Besto knyttnevetesten med glans, kunne faktisk hatt to knyttnever mellom kneet og seteryggen. Kun de på Economy Extra fikk servering, og siden vi hadde noen timer å slå i hjel på Kastrup, så drøyde vi inntak av mat og drikke. Etter 50 minutter i flott flyvær landet vi på Kastrup, og parkerte på en remote stand, hvor bussen ventet på oss. Bussen tok oss forbi mange flotte fly, men vi bet oss spesielt merke i 9V-SVG, damen som skulle ta oss videre til Singapore, vårt neste stoppested på veien.
2.etappe København-Singapore, 010809
SQ351, Boeing 777-212ER, kl 1120.
Reg. nr: 9V-SVG
Sete nr: 43 K
Etter å ha boardet på tiden ble det dessverre litt forsinkelser pga mye trafikk ut fra Kastrup, så push-back ble ca 30 min senere enn planlagt. Fikk seter på rad 43, rett over vingen. For så vidt greit nok, for alle de små skrikerungene havnet 10 rader foran, eller 10 rader bak ;-) Kort vei til toaletter var det også. Og selvfølgelig bestod flyet knyttnevetesten. Kun 285 seter på denne konfigurasjonen gjør at det er meget god plass. For oss så det ut som en smekkfull flygning. Vi tok av mot sør, i strålende vær. Etter en drøy time fikk vi servert det første måltidet. Hovedretten var kylling eller fisk og vi valgte alle kyllingen, dessverre var de akkurat gått tom for den, så vi måtte nøye oss med frityrstekt laks. Nå skal det jo sies at den også smakte kjempegodt da. Som tilbehør valgt min bedre halvdel vin, mens jeg selv valgte å støtte det lokale ølbryggeriet i Singapore. Om jeg litt lenger oppe ga inntrykk av at vi ikke merket all verden til alle ungene, så var der allikevel et unntak. En tre-fire åring i sete 41A stod og hoppet opp og ned i setet, og ropte og skrek til en litt større gutt i setet bak. Ingen tegn til at foreldrene hadde tenkt å gripe inn, så han fikk fritt spillerom der i gården. Heldigvis roet han seg etter hvert.
Siden vi har fløyet med SIA tidligere, kjenner vi godt til deres IFE, og gikk i gang å utforske kort etter maten. Nyere filmer som X-men Wolverine, 17 again, Fast and Furious, blandet med gamle klassikere som The Untouchables er presentert på den fronten. TV-serier erder også nok av, med min egen favoritt, Family Guy på plass. Nøyde meg med den og alle episodene av My name is Earl i første omgang.
I løpet av flygningen var det to serveringer av mellommåltid, med snacks og sandwicher. Konstant tilbud om drikke var det også. Frokosten ble servert en ca 90 min før ankomst, og valget her var omelett med kalvepølse, eller nudler. Valgte omelett denne gangen, men med Cola som drikke. Igjen smakte det fortreffelig. Gjennom hele turen var kabinpersonalet meget oppmerksomme, smilende og hjelpsomme, og jeg skjønner godt at SIA alltid er i toppen på kåringene.
Vi fløy en litt sørligere rute enn sist, og krysset et stykke ut i Bengalbukta, før vi fløy over Malaysia og kom inn fra nord. Vi landet på 20R(mener jeg), og taxet raskt inn mot gaten. Som vanlig til den hyggelige meldingen fra cockpit; ”for those of you who reside in Singapore, a very warm welcome home!” Passerte en del ”heavies”, blant annet ikke mindre enn 3 stk A380’er.
Ankom terminal 3, og det må være det mest fantastiske flyplassbygget jeg har sett. Gedigent i størrelse, men utrolig vakkert innvendig, og en opplevelse å være i. Vi tok Skytrain inn til terminal 1, hvor vi ventet til svømmebassenget på taket åpnet. Der tok vi et forfriskende morgenbad mens vi så flyene lande like ved siden av. Til alles forskrekkelse var faktisk undertegnede første mann uti. Etter badingen gikk vi til fots den lange veien til terminal 2, og gate F 60, hvor 9V-SRK stod klar til å fly oss til Bali.
3.etappe Singapore-Denpasar, Bali, 020809
SQ942, Boeing 777-212, kl 0935.
Reg. nr: 9V-SRK
Sete nr: 41D
Etter ombordstigning på den annonserte tiden gikk vi fra gaten litt før tiden, og tok fatt på siste etappe av turen. Samme gode opplevelsen under denne flygningen, og IFE’n var låst på flight path infoen. Spennende å følge med på fart og høyde, og hele tiden følge med på hvor en er på ruten. Var oppe på 11800 meter, og hadde litt motvind helt frem. En kuriositet er jo at det er samme tidssone i Singapore som på Bali, men midt på ruten en time forskjell. Vi landet litt før tiden på flyplassen på Bali, til 27 grader og strålende sol. Ble møtt av sikkerhetspersonale ved utgangen fra flyet, bombehunder der vi kom inn i terminalbygget, og vi ble scannet etter at Visa var anskaffet. Greit å se at de tar sikkerheten på alvor! Samtlige flyplassansatte hadde munnbind, og vi måtte levere et helsekort til helsepersonellet. Viste du tegn til å være syk, så bar det rett til helsevesenet….
Vi fikk til slutt tak i all bagasjen, og kom oss igjennom tollen og til vår ventende guide. Han stod klar til å kjøre oss til vårt første overnattingssted, en gård helt øst på øya, hvor vi skulle sove ute, med måneskinn, ildfluer og andre tropiske insekter og dyr rundt oss. Dette skulle vise seg å bli en fantastisk opplevelse, men det får vi komme tilbake til en annen gang, dette skulle jo handle om selve flyturen.
1.etappe Stavanger-København, 010809
SK1873, CRJ 900, kl 0645.
Reg. nr: OY-KFD
Sete nr: 7C
Skulle ha stått opp kl 0245, men fikk ikke sove, så det ble Kill Bill på TV i stedet… Vi hadde bestilt taxi, og var fremme på Sola kl 0400. Ville være tidlige siden vi så at der var charter-avganger både før og etter vår flight. Ikke mye kø på de vanlige SAS-skrankene, men nesten kø ut døra på charter-innsjekk. Kom igjennom sikkerhetssjekken helt uten piping denne gangen, og tok en liten tur i tax free shoppen før vi satte oss til å vente ved gate 13 hvor CRJ’en stod klar. Taxet ut på tiden, og etter en liten stans på vei mot rullebanen, for å åpne og lukke døren…, så rullet vi inn på RW18, og tok av mot København. Utrolig stille fly, og det var kun akselerasjonen som gjorde at du skjønte at motoren var i gang. Besto knyttnevetesten med glans, kunne faktisk hatt to knyttnever mellom kneet og seteryggen. Kun de på Economy Extra fikk servering, og siden vi hadde noen timer å slå i hjel på Kastrup, så drøyde vi inntak av mat og drikke. Etter 50 minutter i flott flyvær landet vi på Kastrup, og parkerte på en remote stand, hvor bussen ventet på oss. Bussen tok oss forbi mange flotte fly, men vi bet oss spesielt merke i 9V-SVG, damen som skulle ta oss videre til Singapore, vårt neste stoppested på veien.
2.etappe København-Singapore, 010809
SQ351, Boeing 777-212ER, kl 1120.
Reg. nr: 9V-SVG
Sete nr: 43 K
Etter å ha boardet på tiden ble det dessverre litt forsinkelser pga mye trafikk ut fra Kastrup, så push-back ble ca 30 min senere enn planlagt. Fikk seter på rad 43, rett over vingen. For så vidt greit nok, for alle de små skrikerungene havnet 10 rader foran, eller 10 rader bak ;-) Kort vei til toaletter var det også. Og selvfølgelig bestod flyet knyttnevetesten. Kun 285 seter på denne konfigurasjonen gjør at det er meget god plass. For oss så det ut som en smekkfull flygning. Vi tok av mot sør, i strålende vær. Etter en drøy time fikk vi servert det første måltidet. Hovedretten var kylling eller fisk og vi valgte alle kyllingen, dessverre var de akkurat gått tom for den, så vi måtte nøye oss med frityrstekt laks. Nå skal det jo sies at den også smakte kjempegodt da. Som tilbehør valgt min bedre halvdel vin, mens jeg selv valgte å støtte det lokale ølbryggeriet i Singapore. Om jeg litt lenger oppe ga inntrykk av at vi ikke merket all verden til alle ungene, så var der allikevel et unntak. En tre-fire åring i sete 41A stod og hoppet opp og ned i setet, og ropte og skrek til en litt større gutt i setet bak. Ingen tegn til at foreldrene hadde tenkt å gripe inn, så han fikk fritt spillerom der i gården. Heldigvis roet han seg etter hvert.
Siden vi har fløyet med SIA tidligere, kjenner vi godt til deres IFE, og gikk i gang å utforske kort etter maten. Nyere filmer som X-men Wolverine, 17 again, Fast and Furious, blandet med gamle klassikere som The Untouchables er presentert på den fronten. TV-serier erder også nok av, med min egen favoritt, Family Guy på plass. Nøyde meg med den og alle episodene av My name is Earl i første omgang.
I løpet av flygningen var det to serveringer av mellommåltid, med snacks og sandwicher. Konstant tilbud om drikke var det også. Frokosten ble servert en ca 90 min før ankomst, og valget her var omelett med kalvepølse, eller nudler. Valgte omelett denne gangen, men med Cola som drikke. Igjen smakte det fortreffelig. Gjennom hele turen var kabinpersonalet meget oppmerksomme, smilende og hjelpsomme, og jeg skjønner godt at SIA alltid er i toppen på kåringene.
Vi fløy en litt sørligere rute enn sist, og krysset et stykke ut i Bengalbukta, før vi fløy over Malaysia og kom inn fra nord. Vi landet på 20R(mener jeg), og taxet raskt inn mot gaten. Som vanlig til den hyggelige meldingen fra cockpit; ”for those of you who reside in Singapore, a very warm welcome home!” Passerte en del ”heavies”, blant annet ikke mindre enn 3 stk A380’er.
Ankom terminal 3, og det må være det mest fantastiske flyplassbygget jeg har sett. Gedigent i størrelse, men utrolig vakkert innvendig, og en opplevelse å være i. Vi tok Skytrain inn til terminal 1, hvor vi ventet til svømmebassenget på taket åpnet. Der tok vi et forfriskende morgenbad mens vi så flyene lande like ved siden av. Til alles forskrekkelse var faktisk undertegnede første mann uti. Etter badingen gikk vi til fots den lange veien til terminal 2, og gate F 60, hvor 9V-SRK stod klar til å fly oss til Bali.
3.etappe Singapore-Denpasar, Bali, 020809
SQ942, Boeing 777-212, kl 0935.
Reg. nr: 9V-SRK
Sete nr: 41D
Etter ombordstigning på den annonserte tiden gikk vi fra gaten litt før tiden, og tok fatt på siste etappe av turen. Samme gode opplevelsen under denne flygningen, og IFE’n var låst på flight path infoen. Spennende å følge med på fart og høyde, og hele tiden følge med på hvor en er på ruten. Var oppe på 11800 meter, og hadde litt motvind helt frem. En kuriositet er jo at det er samme tidssone i Singapore som på Bali, men midt på ruten en time forskjell. Vi landet litt før tiden på flyplassen på Bali, til 27 grader og strålende sol. Ble møtt av sikkerhetspersonale ved utgangen fra flyet, bombehunder der vi kom inn i terminalbygget, og vi ble scannet etter at Visa var anskaffet. Greit å se at de tar sikkerheten på alvor! Samtlige flyplassansatte hadde munnbind, og vi måtte levere et helsekort til helsepersonellet. Viste du tegn til å være syk, så bar det rett til helsevesenet….
Vi fikk til slutt tak i all bagasjen, og kom oss igjennom tollen og til vår ventende guide. Han stod klar til å kjøre oss til vårt første overnattingssted, en gård helt øst på øya, hvor vi skulle sove ute, med måneskinn, ildfluer og andre tropiske insekter og dyr rundt oss. Dette skulle vise seg å bli en fantastisk opplevelse, men det får vi komme tilbake til en annen gang, dette skulle jo handle om selve flyturen.