View Full Version : Ny avgangstid TG955 OSL - BKK
Har booket en flight til Bangkok (TG955 i biz) 24. oktober. Fikk en mail for noen dager siden at avgangstiden var endret fra kl 14:45 til kl 14:15. Ankomsttid i BKK er uendret.
Noen som vet årsaken til dette? Bytte av flytype?
Hmmm, rart, kanskje det har noe med årstider og vind å gjøre. Jeg trodde A340 var ganske saktegående... Om det er byttet til 747 burde turen gått raskere, ikke senere.
Mener å huske at den saken med avgangstid har vært oppe her før (en en av de eviglange Thai-trådene) uten at det kom noen konklusjon der. Kanskje de beregner 30 min ekstra for deice av hele skuta.
Eller kanskje det er et forebyggende tiltak for å sikre en buffer slik at punktligheten opprettholdes med god margin ;)
Utflyttet
03-08-2009, 13:58
Hmmm, rart, kanskje det har noe med årstider og vind å gjøre. Jeg trodde A340 var ganske saktegående... Om det er byttet til 747 burde turen gått raskere, ikke senere.
Alt er relativt, om du sammenligner ruter for selskap som flyr Asia-Europa med både A- og B-fly, så skiller det bare 15-20 mins.
-A
Tja, sitter og ser litt på fly LHR-HKG, og der bruker BA ca. 30min mindre enn NZ på denne strekningen. Her flyr de vel med samme matriell, så det er vel et valg av hvor mye buffer for uforutsett en skal legge inn som gjør dette kanskje?
Alt er relativt, om du sammenligner ruter for selskap som flyr Asia-Europa med både A- og B-fly, så skiller det bare 15-20 mins.
-A
Joda, vet godt det ikke er noen stor skille, var mer det at jeg mente at om det var flybytte så burde en eventuell endring gitt en kortere reisetid, ikke lengere. En 747 vil kanskje trenge mer tid på bakken, men jeg mener å huske at thai har bra med bakketid på OSL uansett...
Mitt inntrykk er at særlig asiatiske flyselskaper elsker å finjustere på avgang og ankomst, særlig SIA er store på dette.
Jeg tok det opp i en tidligere tråd, svaret ble at det er 6 timers tidforskjell til Thailand om vinteren.
Men ikke noe om hvorfor det er lenger flytid...
Jeg har booket i januar med TG955 og har avgang kl1330 og ankomst kl0620.
SNSK
Tertit54
03-08-2009, 19:41
Den ligger inne nå med avg tid 1445 ank 06.10 t.o.m. 24oct og med avg kl 13.30 og ank 0620 fra 25oct til 27mar 2010. Alt med A345.
Tydelig at det er flere versjoner på gang ???
The Ticketor
03-08-2009, 21:05
Endret på ikonet, hadde ingenting med luftforsvaret å gjøre.
Moderator
espenlok
03-08-2009, 21:23
Søndag 25. oktober 2009 stilles klokken tilbake en time fra kl 3 til 2.
Det samme gjelder nok ikke i Thailand.
Så kan man jo spørre seg hvorfor de trenger 15 min ekstra som en følge av sommertidsinnføring, men det er vel heller andre forklaringer på det.
Bizflyer
03-08-2009, 21:49
Siste "taler" har rett! Det er pga sommertiden som de ikke har i Thailand. De endrer ruta tilsvarende til CPH og ARN også. Iallefall har de gjort det hvert år! De endrer tilsvarende i mars når sommertiden starter!
BF:cool2
Mange interessante teorier om denne halvtimen... Men har finlest bookingen en gang til, reiser ut fredag 23. oktober med ankomst lørdag 24. oktober. Beklager at jeg blingset på datoen.
Og da ryker teorien om slutt på sommertiden... Eller må de ha et par dager med "myk overgang" fra sommertid til vintertid?
espenlok
03-08-2009, 23:15
Mange interessante teorier om denne halvtimen... Men har finlest bookingen en gang til, reiser ut fredag 23. oktober med ankomst lørdag 24. oktober. Beklager at jeg blingset på datoen.
Og da ryker teorien om slutt på sommertiden... Eller må de ha et par dager med "myk overgang" fra sommertid til vintertid?
Nei, tidsendringen din har jeg nok ingen forklaring på. Jeg svarte på meldinga til Tertit54, og glemte å sitere. Sorry for det!