Log in

View Full Version : Endringer i EB for å nå gull?!

Discus
02-08-2009, 14:45
Kanskje det skjer ting med EB-nivåene?
Krisen betyder færre rejsende på businessclass. Derfor ændrer SAS Eurobonussystemet, så det bliver lettere at få guld-kort, selv om du flyver på monkey-class.
http://www.business.dk/article/20090715/transport/90714076/

Utflyttet
02-08-2009, 15:04
Nå har vel det norske nivået vært senket fordi man ikke har poeng på innenriks allerede, og blir det mindre nå så er man jo snart nede i samme poengsum som gav et sølvkort mens det enda var poeng innenriks.

-A

FlightDeck
02-08-2009, 16:16
I følge SAS' årsrapport blir det færre gull- og sølvmedlemmer for hvert år som går.

Betyr dette at kvalifiserende flygninger ikke lenger betyr business-reiser, men reiser med SAS generelt? Jeg tolker det dit hen...

LN-MOW
02-08-2009, 16:35
Det har vel flere aarsaker, men redusert rutekart og tyngre opptjening spiller sikkert ogsaa inn. I tillegg til at selskapet synker paa baade volum og yield, selvfoelgelig ...

Molinari
02-08-2009, 19:05
Kanskje et skritt i riktig retning... men de må ikke glemme å forbedre uttakssiden.... for meg er det virkelig der de sliter....

ILS2
03-08-2009, 02:20
Dersom de går over til en løsning der x antall flighter - også i økonomi - skal kunne kvalifisere til Sølv/Gull, tyder det på at SAS sin strategi er å opprettholde tilstrekkelig antall statusmedlemmer, men ved å dele ut færrest mulig poeng, jf. 25%-regelen. Det enkleste hadde jo vært å fjerne 25%-regelen, men det medfører på sikt en ekstrakostnad for SAS i form av mange kunder med velfylte EB-kontoer.

TOS
03-08-2009, 08:03
Det enkleste hadde jo vært å fjerne 25%-regelen, men det medfører på sikt en ekstrakostnad for SAS i form av mange kunder med velfylte EB-kontoer.

Kostnad og kostnad, fru Blom.... Det koster vel SAS fint lite å la folk ha velfylte bonuskonti, så lenge de kan styre bonusuttakene slik at det ikke går på bekostning av betalende passasjerer. Selv om bonus vel registreres som en liability i regnskapet (om jeg nå husker rett), så er dette en høyst fiktiv fordring. Jeg vil vel f.eks. gjette på at mye av reisene på bonuspoeng er reiser som ellers ikke ville blitt foretatt. I tillegg må man jo betale alt av skatter & avgifter selv (inkl. fuelkostnad).

Hickok
03-08-2009, 08:30
Hvis et bonuspogram er en slik enorm belastning i form av kostnader, hvorfor legger de ikke bare ned hele programmet da? Nå bruker de en hel masse energi for å finne ut hvordan folk skal kunne tjene minst mulig poeng, men likevel få et visst antall statusmedlemmer. Fortsett slik, så skal dere se at dette lykkes før dere aner det, men kanskje ikke helt på den måten det var tiltenkt? Det er tross alt et åpent marked innen flyfarten i dag, også innen de forskjellige alliansene.

FlightDeck
03-08-2009, 11:33
Så vidt jeg har forstått blir det endringer også i forhold til opptjening fra nyttår. Så vi trenger ikke å dømme EuroBonus ennå - men forbedringspotensielet og mulighetene er åpenbare.