PDA

View Full Version : Siste reis for SK938


LN-MOW
02-08-2009, 05:43
'Drewski' knipset siste avgang ...

http://www.flickr.com/photos/smartjunco/3777243702/

Twin Otter
02-08-2009, 05:53
Flott bilde var det. Men trist alikevel. Men hvilke ruter skal flyene som blir ledige brukes til?

Martin
02-08-2009, 06:10
Flott bilde var det. Men trist alikevel. Men hvilke ruter skal flyene som blir ledige brukes til?

Det blir ingen ledige fly. De kvitter seg med to av de :rolleyes:

Twin Otter
02-08-2009, 06:28
Det blir ingen ledige fly. De kvitter seg med to av de :rolleyes:

Ok. Har disse vært eid eller leaset av SAS?`

Hickok
02-08-2009, 10:39
SAS eier ingen av IC flyene sine.

svgspotter
02-08-2009, 11:08
flott ! men også trist!!!

LN-AFG
02-08-2009, 17:59
Trist og atter trist. Har reist med denne ruten flere ganger, første gangen med 767 i 2001. De siste gangene har jeg dessverre reist med konkurrenten Northwest. Om noen dager går turen igjen til Seattle, men da via OSL og PHL med US.

Kommer til å savne SAS i Seattle.

sail4fun
02-08-2009, 18:03
Trist, bare trist at det går den veien :(

S. Holberg
02-08-2009, 19:24
Trist dette.. :(
Håper ruten blir tatt opp en gang i fremtiden igjen ;)

GFL
05-08-2009, 23:49
De som er interessert å se PAX-tall, så er vel bare å se her. Ser en nedgang fra 08 til 09, men den gikk vel daglig til 08

http://www.portseattle.org/seatac/statistics/

dc-8-63
05-08-2009, 23:53
De som er interessert å se PAX-tall, så er vel bare å se her. Ser en nedgang fra 08 til 09, men den gikk vel daglig til 08

http://www.portseattle.org/seatac/statistics/

I 2008 gikk den daglig om sommeren, men ikke paa vinteren.....

jcnorway
01-09-2009, 16:21
Ser at SEA fortsatt står som destinasjon i rutekartet på nettsidene til SAS.

http://www.flysas.com/en/Generic/Services/Route-map/

dc-8-63
01-09-2009, 16:24
...men her i Seattle er organisasjonen borte...og ikke skjedde det pa en pen maate...en av de ansatte manglet 2 maaneder paa til pensjon...etter 25 aar for SAS var det ingen naade.....ingen foertidspensjon - ingen "ordning"...

Desk pilot
01-09-2009, 16:30
en av de ansatte manglet 2 maaneder paa til pensjon

Hører med ujevne mellomrom om HR-avdelinger behandler folk som Units istedet for Humans. Grmf!

Olebno
01-09-2009, 16:39
Bedritent heter det. Empati er et ukjent ord for mange.

baselutvann
01-09-2009, 16:53
legger ut et minne!

http://i436.photobucket.com/albums/qq86/baselutvann/sasa340seattletancomawithmountains.jpg

O_K_
01-09-2009, 16:54
Hmm... Dårlig behandling det ja.

Sitter akkurat og planlegger min SEA tur i februar. Blir vel enten KLM (NWA), eller SK-CO. CO frister litt siden de har støtte for verdens beste IFE (laptopen min), men hadde på den annen side vært greit å komme helt frem også. Hadde SK vært i luften over SEA hadde det ganske så sikkert blitt dem.

EB
01-09-2009, 17:29
Med prisene AF tilbyr er det ikke rart at man ikke tjener penger på SEA.

VC-10
01-09-2009, 17:38
Med prisene AF tilbyr er det ikke rart at man ikke tjener penger på SEA.

Jeg reiste jo hjem fra det berømte julebordet i Seattle i januar med AF. Reiste i bakerste klasse og jeg må si at jeg gjerne reiser med dem igjen. God service og bra underholdning. Ingen betaling for noen ting!
Prøver dem gjerne igjen på langdistanse. Hvis man kfr. med Fellowship sin tripreport fra sin reise med SK samme dag fra SEA, er jeg glad mitt valg den dagen var AF!
Regner med at siden AF fortsetter denne ruten, taper de ikke penger på den.

dc-8-63
01-09-2009, 18:35
Med prisene AF tilbyr er det ikke rart at man ikke tjener penger på SEA.

Pengene tjenes lengre frem i kabinen...og det var der SAS solgte seg selv for billig og hvor AF ikke selger for billig...derfor legger ofgsaa LH ned Portland - en full flight med 5-10% belegg i Business Class....

FlightDeck
01-09-2009, 20:04
Ser at SEA fortsatt står som destinasjon i rutekartet på nettsidene til SAS.

http://www.flysas.com/en/Generic/Services/Route-map/

I denne er det mye som ikke er oppdatert. Men i septemberutgaven av SAS Norge-magasinet og Scanorama er Seattle borte fra kartet.

LN-AFG
18-06-2019, 19:42
Ikke lenge til det er 10 år siden Seattle ble droppet av SAS. Er det sannsynlig at SK kan dukke opp igjen med rute her når A350 fases inn?

Someone
18-06-2019, 20:07
Ikke lenge til det er 10 år siden Seattle ble droppet av SAS. Er det sannsynlig at SK kan dukke opp igjen med rute her når A350 fases inn?



For å snu det rundt: Hvorfor skal de det? [emoji6]

B747-8
18-06-2019, 21:04
Ikke lenge til det er 10 år siden Seattle ble droppet av SAS. Er det sannsynlig at SK kan dukke opp igjen med rute her når A350 fases inn?

Jeg tror det hvis SAS beholder noen av A340 :)

EB
18-06-2019, 21:55
For å snu det rundt: Hvorfor skal de det? [emoji6]

De startet jo opp igjen til LAX etter et enda lengre opphold...så ja hvorfor skulle ikke SEA se SAS igjen?

Dag Viking
18-06-2019, 22:05
Jeg tror det hvis SAS beholder noen av A340 :)

Det blir vel heller omvendt. Hvis SEA ble nedlagt pga dårlig inntjening, så er det godt mulig en 330 kan tjene penger på ruta selv om en 340 ikke klarte det. LAX var uaktuell i mange år, helt til de fikk et fly som kunne fly ruta med god nyttelast og tilstrekkelig lave kostnader.

B747-8
18-06-2019, 22:29
Det blir vel heller omvendt. Hvis SEA ble nedlagt pga dårlig inntjening, så er det godt mulig en 330 kan tjene penger på ruta selv om en 340 ikke klarte det. LAX var uaktuell i mange år, helt til de fikk et fly som kunne fly ruta med god nyttelast og tilstrekkelig lave kostnader.

Jeg sier ikke at det er A340 som skal fly til SEA igjen.

Men, for at SAS skal kunne få en flåte utvidelse, da må de beholde noen av de A340 som de har i dag.

Dag Viking
18-06-2019, 23:11
Jeg sier ikke at det er A340 som skal fly til SEA igjen.

Men, for at SAS skal kunne få en flåte utvidelse, da må de beholde noen av de A340 som de har i dag.

Regnskapet totalt sett blir det samme. Hvis SEA er marginal, så hjelper det lite å å flytte 340 over på en twin-destinasjon og deretter flytte en twin på SEA. For at en marginal destinasjon skal lønne seg for selskapet totalt sett, må utvidelsen skje med effektive fly, ikke ved å beholde 340 lenger.

Someone
19-06-2019, 00:00
De startet jo opp igjen til LAX etter et enda lengre opphold...så ja hvorfor skulle ikke SEA se SAS igjen?



Kan jo være at markedet til LAX generelt er vesentlig bedre. Og det kommer fra en som synes LA er en drittby

LN-MOW
19-06-2019, 00:09
SEA kommer ikke uten at SAS dobler longhaulflåten - og det skjer neppe i min levetid.

dc-8-63
19-06-2019, 00:21
Regnskapet totalt sett blir det samme. Hvis SEA er marginal, så hjelper det lite å å flytte 340 over på en twin-destinasjon og deretter flytte en twin på SEA. For at en marginal destinasjon skal lønne seg for selskapet totalt sett, må utvidelsen skje med effektive fly, ikke ved å beholde 340 lenger.

Selv om SAS ikke fikk Seattle til pluss i regnskapet betyr på ingen måte at Seattle er marginal destinasjon, andre selskaper tjener meget gode penger og har øket kapasitet og frekvenser (Icelandair til dobbel daglig / eller oppgradert fra 757 til 767) Condor har åpnet München i tillegg til Frankfurt, Lufthansa har oppgradert fra A330-300 til 747-400 (og er ofte helt utsolgt - Business koster ofte over USD 10.000 t/r).
Her jeg sitter i den lille bokhandlen - handles det solid med fly seter daglig - bokhandlen har egen innsjekking på SEATAC.
Jeg er jo gift med en av de som solgte SAS her i Seattle og vet litt om hva SAS ledelsen gav bort av inntekter. Om SAS kommer tilbake er jeg ikke sikker på, men siden de pakket sammen - har 5 nye selskaper etablert på på ruter til/fra Europa og med unntak av Norwegian - gjør alle det svært bra.

Dag Viking
19-06-2019, 00:36
Selv om SAS ikke fikk Seattle til pluss i regnskapet betyr på ingen måte at Seattle er marginal destinasjon, andre selskaper tjener meget gode penger og har øket kapasitet og frekvenser (Icelandair til dobbel daglig / eller oppgradert fra 757 til 767) Condor har åpnet München i tillegg til Frankfurt, Lufthansa har oppgradert fra A330-300 til 747-400 (og er ofte helt utsolgt - Business koster ofte over USD 10.000 t/r).
Her jeg sitter i den lille bokhandlen - handles det solid med fly seter daglig - bokhandlen har egen innsjekking på SEATAC.
Jeg er jo gift med en av de som solgte SAS her i Seattle og vet litt om hva SAS ledelsen gav bort av inntekter. Om SAS kommer tilbake er jeg ikke sikker på, men siden de pakket sammen - har 5 nye selskaper etablert på på ruter til/fra Europa og med unntak av Norwegian - gjør alle det svært bra.

Nei, enig i den. Den var vel ”marginal” minus for SAS da de la den ned, for det var vel ikke akkurat flust med IC destinasjoner som gikk i pluss der de absolutt trengte kapasiteten. Flere forsvant jo, som DEL, DXB,SIN og BKK, uten at jeg husker årstallene for de ulike rutene. SEA kunne sikkert fungert også i fremtiden, synd de ikke har litt mindre fly

Nona
19-06-2019, 02:31
Selv om SAS ikke fikk Seattle til pluss i regnskapet betyr på ingen måte at Seattle er marginal destinasjon, andre selskaper tjener meget gode penger og har øket kapasitet og frekvenser (Icelandair til dobbel daglig / eller oppgradert fra 757 til 767) Condor har åpnet München i tillegg til Frankfurt, Lufthansa har oppgradert fra A330-300 til 747-400 (og er ofte helt utsolgt - Business koster ofte over USD 10.000 t/r).
Her jeg sitter i den lille bokhandlen - handles det solid med fly seter daglig - bokhandlen har egen innsjekking på SEATAC.
Jeg er jo gift med en av de som solgte SAS her i Seattle og vet litt om hva SAS ledelsen gav bort av inntekter. Om SAS kommer tilbake er jeg ikke sikker på, men siden de pakket sammen - har 5 nye selskaper etablert på på ruter til/fra Europa og med unntak av Norwegian - gjør alle det svært bra.
Og hvordan vet du, om Norwegian gjør det godt, eller dårlig, på denne ruten?

LN-MOW
19-06-2019, 02:46
Og hvordan vet du, om Norwegian gjør det godt, eller dårlig, på denne ruten?



De la den ned ........

Scooter01
19-06-2019, 03:04
De la den ned ........

Beste svaret hittil ...:thumbup

Scooter01

Stone
19-06-2019, 12:10
Beste svaret hittil ...:thumbup

Scooter01
Det kan være. Men DI7131 (G-CKWT) taxer i øyeblikket ut på LGW for SEA...
Tilgjengelig for booking til 27/10, 4 ukentlig (1357).

Polaris
19-06-2019, 12:13
Det kan være. Men DI7131 (G-CKWT) taxer i øyeblikket ut på LGW for SEA...
Tilgjengelig for booking til 27/10, 4 ukentlig (1357).

Det er vel mange flights fra London til Seattle.... :) Oslo/Skandinavia - Seattle er vel det som er utfordrende (og som Norwegian la ned).

Stone
19-06-2019, 12:37
Jeg ville bare påpeke at det - på bakgrunn av dc-8-63's innlegg og innleggene etterpå - kunne gis inntrykk av at Norwegian er helt borte fra SEA. Hvilket altså ikke er tilfelle. Hvordan LGW-SEA går vet jeg lite om.
... Om SAS kommer tilbake er jeg ikke sikker på, men siden de pakket sammen - har 5 nye selskaper etablert på på ruter til/fra Europa og med unntak av Norwegian - gjør alle det svært bra.