PDA

View Full Version : Svalbard i November?


Someone
01-08-2009, 12:23
Bortsett fra mørkt og grisekaldt, hvordan er Svalbard i november?

Polaris
01-08-2009, 12:47
Kommer an på hvorfor du skal til Svalbard? Drar du for å "dra" til Svalbard, så er det ikke verdt det i November. Prøv å kom deg avårde litt tidligere, så du får litt dagslys.

Hvis du drar pga business/annen tvang så er det som du sier, mørkt og relativt kaldt (men kaldest er det på nyåret), lite å se... Ofte helt forjævlig vær på den tiden, mye snø.

TOS
01-08-2009, 13:01
Kommer an på hvorfor du skal til Svalbard? Drar du for å "dra" til Svalbard, så er det ikke verdt det i November. Prøv å kom deg avårde litt tidligere, så du får litt dagslys.

Hvis du drar pga business/annen tvang så er det som du sier, mørkt og relativt kaldt (men kaldest er det på nyåret), lite å se... Ofte helt forjævlig vær på den tiden, mye snø.

Jeg har vært på Svalbard/LYR sent i april, i begynnelsen av august og i slutten av november. Bare for å bekrefte det Polaris skriver (og som du selv indikerer) så er det mørkt. Vi fløy over til Svea på novemberturen og selv om flygningen foregikk i 10-11-tiden og været var bra så så jeg dessverre ikke annet enn konturene av de majestetiske fjellene. Det var ikke så veldig kaldt - det lå vel mellom -15 og -20, men det er jo nesten alltid litt vind så det er lurt å ha en god og litt lang dunjakke.

Har du ikke vært på Svalbard før så ville jeg nok valgt et annet tidspunkt (sent i april er meget bra, da lyset er tilbake og det normalt sett fortsatt er scooterføre, i august er det lyst, men ikke mulig å få seg en scootertur). På den annen side så vil du nok i november sannsynligvis oppleve Svalbard (jeg tenker da på Longyearbyen) slik de "fastboende" opplever den til vanlig (dvs. ikke veldig mye turister). Funken er stengt på den tiden tror jeg, men restauranten på både Radisson-hotellet og aller helst Huset er jo over gjennomsnittlig gode. På Karls-Berger pub'en får nyte gode, brune drikkevarer uten for mye trengsel (ta deg f.eks. en gammel, god årgang Armagnac - jeg tror de har årgangsvarianter fra rundt 1920 og opp til i dag - test ut din egen årgang.... :-)).

Someone
01-08-2009, 13:07
"Problemet" er at jeg kanskje får besøk av to venniner fra UK i November og de har visstnok et ønske om å komme seg dit. Dog har jeg inntrykk at det viktigste for dem er å få sett nordlyset

FlightDeck
01-08-2009, 13:24
Da ville jeg heller holdt meg på fastlandet - besøk Tromsø, Lofoten, Nordpolen eller noe annet spennende i Nord-Norge.

TOS
01-08-2009, 13:46
Da ville jeg heller holdt meg på fastlandet - besøk Tromsø, Lofoten, Nordpolen eller noe annet spennende i Nord-Norge.

Ta dem med til Tromsø!:) På den annen side så er nok Svalbard veldig eksotisk.

Eirik
01-08-2009, 13:54
Jeg ville faktisk reist opp i november, utrolig fasinerende årstid der oppe ! :-)
Og ja; legg selvfølgelig inn et stopp i Tromsø om mulig :)

gustavf
01-08-2009, 14:20
"Problemet" er at jeg kanskje får besøk av to venniner fra UK i November og de har visstnok et ønske om å komme seg dit. Dog har jeg inntrykk at det viktigste for dem er å få sett nordlyset

Nordlyset er ikke nødvendigvis sterkere på Spitsbergen enn f.eks. Tromsø. Riktignok er det mørkere lenger nord, så man kan se nordlys større del av dagen.

Se også Storm sin nordlysmelding:
http://full.storm.no/tv2ver/nordlys.aspx

Polaris
01-08-2009, 15:59
Og husk at Nordlyset er på en "all time low" nå for tiden. Nordlysvarselet viser at aktiviteten så vidt vil begynne å gå opp f.o.m i år. Vi er helt i bunnen av en bølgedal for tiden.

Svalbard er dog en fin plass å lete etter nordlyset, siden Svalbard ligger pent under Nordlys"ringen" på jorda. Derfor det er store forskningsstasjoner der oppe, tilegnet akkurat nordlyset :)

Men igjen, synd at November er sånn en ustabil værmåned. Kan være mye overskyet og lite nattehimmel.

Martin
01-08-2009, 16:42
Da ville jeg heller holdt meg på fastlandet - besøk Tromsø, Lofoten, Nordpolen eller noe annet spennende i Nord-Norge.

Det var kanskje litt voldsomt?

FlightDeck
01-08-2009, 21:35
Det var kanskje litt voldsomt?

:lol ... haha... Ja, det skal jeg si meg enig i! Lurer på hvordan jeg klarte å skrive noe sånt. Kanskje det har noe å gjøre med at jeg nettopp har flyttet til en leilighet på Nordpolen i Oslo? Eller kanskje jeg mente Nordkapp?