View Full Version : SAS til Grønland?
Jeg leser stadig vekk at SAS kjører "sesongbetonte" flyvninger til Kangerlussuaq, men jeg finner ingen informasjon om dette. Kan noen linke/gi meg informasjon om når disse rutene går, hvilket fly som benyttes og evt. et prisoverslag?
Ser også at Air Iceland kjører (sesongbetont?) flygning til Nuuk fra Keflavík, men et lett googlesøk gav meg følgende flåte: Fokker 50 og Q100.... Er Fokker 50 et behagelig fly å fly i 3 1/2 time?! :skep
FlightDeck
01-08-2009, 00:29
SAS la vel nylig ned sin rute til Grønland. Denne gikk bare noen ganger i uken og ble operert med Airbus A319. Prøv Air Greenland.
Vet godt av Air Greenland, men har relativt lite lyst å fly A330 nå. Det er helt ubegrunnet hvis man ser realistisk på det, men kan ikke benekte at flyskrekkjæveln (som han så pent er kalt) inni meg har bittelitt makt enda. Har jeg andre valg, så velges de. Så vidt jeg har forstått er det 50 % sjangs å få A330 på ruta CPH-SFJ, det er 50% for mye...
Samtidig tenker jeg at det kanskje ville vært fint å fly via Island. Ikke bare forkorter det den sammenhengende flytiden, men man får se mer, oppleve mer og får fly flere flytyper :) Er bare usikker på hva slags flytype som flyr for Air Iceland mellom Kefl og Nuuk, virker som det er codeshare med Icelandair. Men Nuuk er kun åpen for småfly (så vidt jeg har forstått), da er det vel Fokker'n som flyr der? Kan ikke tro at Q100 brukes over atlantern i 3 timer og 30 minutter?
Picky picky .... men alt over 1 time i en F-50 er tortur.
Gjorde litt mer research, er faktisk Dash 8'ern som flyr mellom Keflavik og Nuuk!
The period in question will be form May 29th to September 5, 2009. Direct flight with Dash-8 from Keflavik Airport in the morning and return to Keflavik airport in the afternoon.
The route to Ilulissat will be flown by one of the company's (Air Iceland) Dash 8 aircraft on Wednesdays and Saturdays during the period from 1 July until 2 September.
Damn, 3 1/2 time i et Q100, even worse than 3 1/2 timer i Fokkern? :colgate:
FlightDeck
01-08-2009, 12:24
Det høres utrolig ut - har den virkelig rekkevidde til dette??
Ellers har jeg også veldig lyst til å besøke Grønland. A330-maskinen er nok det beste og mest komfortable alternativet. Du kan for øvrig selv velge om du vil fly med A330-avgangene eller 757-200-avgangene.
Ser at man kan fly restricted business med A330 til ca. 7000 kr. t/r., ca. 4000 kr. i economy.
Er det andre selskaper som flyr til Grønland?
Ikke som jeg har kommet over :)
Ja jeg har selv veldig lyst å besøke Grønland, derfor jeg har lagt meg i hardplanlegging. Bl.a helikoptertur, Twin-Otter tur og litt diverse.
Finansieringen er i boks, men jeg mangler reisefølge... :skep
Utflyttet
01-08-2009, 16:28
Vi tar gjerne en trip rapport. Jeg endte opp å surfe rundt på ymse nettsteder om reise langs kysten i øst-Grønland og det fristet. :)
-A
FlightDeck
01-08-2009, 20:36
Finansieringen er i boks, men jeg mangler reisefølge... :skep
Jeg blir gjerne med ;) hehe... Hører gjerne mer om hvordan du legger opp reisen din.
Da har jeg fått svar fra Air Iceland, det er faktisk så små flyplasser rundt om på Grønland at de ikke kan lande med større fly enn Dash 8-100. Fokker 50 er for stort.
Airliners.net sier følgende om DHC-8-100 ; "Range with full passenger load, fuel and reserves 1520km (820nm)"
Mellom Keflavik og Nuuk er det 1399 kilometer (755 nm). Så det skal AKKURAT gå det :colgate:
ClassOne
10-08-2009, 11:38
Jeg har flydd Air Greenland 757-200. (charter til LPA) Ingenting vondt å si om de, hyggelig crew, greie fly.
Nå har jeg tenkt og tenkt og tenkt litt mer, enda ikke noe nærmere enn resiepartner, men funnet priser. Å fly via Island ble helt vanvittig dyrt, husker ikke helt hva jeg regnet ut men det ble nærmere 30,000 kroner totalt med reise Tromsø-Oslo-Reykjavik-Kulusuk-Nuuk-Kangerlussuaq-Copenhagen-Oslo-Tromsø (PUH). Nå har jeg tenkt å reise til Island i Mars/April neste år uansett :)
Copenhagen - Kangerlussuaq - Nuuk - Kangerlussuaq - Copenhagen med Air greenland er derimot ikke helt borti natta dyrt, drøyt 8500 norske kroner per i dag i Juli 2010. Finner jeg noen fine billig-billetter hos norwegian (eller SAS.... etter gebyrsjekk ;) ) kommer jeg meg fra TOS-CPH for 1500-2000 kroner og har dermed flybilletter til totalt 10,000 NOK. Innenfor budsjettet med andre ord.
Så er jeg spent på hvilket fly jeg skal prøve å komme meg på, hva som er best for "din første langdistanse"; B757 eller A330? :p