View Full Version : Endringer for noen i 2 PC konseptet (BA, NW, DL, CO)
Tidligere var 2 x 23 kg (2x32kg) reglene for de leste transatlantiske flygingene i økonomiklasse. BA annonserte akkurat at de går ned til en gratis innsjekket bag, som Martin hhar påpekt i en annen tråd:
BA:
Customers travelling in World Traveller on flights to and from the Americas* (except Brazil) will have a free allowance of one bag weighing no more than 23kgs.Så sjekket jeg noen andre:
Delta:
For customers traveling between the U.S. and Europe for tickets purchased on or after May 23, 2009 for travel beginning July 1, 2009 customers in economy class will be charged $50 US (or the local equivalent currency) for the second checked bag. Og da NW har selvfølgelig det samme:
Travel between the U.S./Puerto Rico/U.S. Virgin Islands and Europe: Number of checked bags and fee per bag (USD) 1st bag: free
2nd bag: $50/€50AA har ikke innført det, men har jekket opp prisene fra august for doemstic for first/second bag til 20/30 USD.
Flybransjen er i endring, ja, nå gjelder det å sjekke det meste med liten skrift. Pax med status-kort slipper unna billigere.
CO har den 21. juli jekket opp til $ 20/30 også.. Men så vidt jeg vet er det vel 2 PC fortsatt for de til/via USA ?
CO har den 21. juli jekket opp til $ 20/30 også.. Men så vidt jeg vet er det vel 2 PC fortsatt for de til/via USA ?
Fra continental.com:
An itinerary such as Austin to Houston and connecting to London, or Beijing to New York/Newark and connecting to Mexico City will not be subject to the new fee.
Så f.eks. OSL-EWR-Sør Amerika, slipper å betale. (Det var kanskje det du tenkte på, Reidar? ;))
Delta:
Og da NW har selvfølgelig det samme:
Mens både KLM og AF har 2*23 kg til USA...
Mens både KLM og AF har 2*23 kg til USA...
Ja, hvem blir neste til å endre på dette+ KLAF for å nærme seg DLNW eller en annen carrier?
Takk, Martin... Har både PTY og BOG som øppkømmings..;)
Ja, hvem blir neste til å endre på dette+ KLAF for å nærme seg DLNW eller en annen carrier?
Hvis DL/NW har gjort dette, er det vel bare et tidsspørsmål før AFKL følger etter, ville jeg tro. Men i tickets som involverer AFKL-legs ser det for meg ut til å fortsatt være billettert "2PC" også på NW/DL leggene.
Yep, jeg fikk PC på DL-leggen ( 772LR ) SYD-LAX på vår juletur til SYD.. Jeg booket etter DL innførte dette...
PC hele veien OSL-PRG-SEL-SYD-LAX-AMS-OSL...
Hvis DL/NW har gjort dette, er det vel bare et tidsspørsmål før AFKL følger etter, ville jeg tro. Men i tickets som involverer AFKL-legs ser det for meg ut til å fortsatt være billettert "2PC" også på NW/DL leggene.
Stemmer dette - jeg fløy med NW/DL på en KL-booking 24.juli, med billetter som ble bestilt i begynnelsen av juli09 - og vi betalte ikke noe ekstra. Står også 2pc på returbilletten vår..
hellbilly
07-08-2009, 11:57
I følge Aftenposten.no får du nå kun ta med en koffert på reiser til USA med BA. Du kan, hvis du vil betale 32 pund pr koffert sjekke inn flere enn en.
Dette gjelder kun economy.
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3205065.ece
Kan dette medvirke til at flere bargain-flyers heller velger bort British Airways?
I følge Aftenposten.no får du nå kun ta med en koffert på reiser til USA med BA. Du kan, hvis du vil betale 32 pund pr koffert sjekke inn flere enn en.
Dette gjelder kun economy.
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3205065.ece
Kan dette medvirke til at flere bargain-flyers heller velger bort British Airways?
"Bargain-flyers" er vel ikke en spesielt interessant kundegruppe for BA, så om noen av disse forsvinner tror jeg ikke de tar det så tungt.
Flyr man i en av premium kabinene kan man ta med seg en god del mer. Det samme gjelder silver og gold kunder. Det er disse kundene BA er interesssert i.
Silver og gold hos BA (og statuskunder generelt) har vel bedre bagasjekår hos de aller fleste. Ellers kan man ta med seg 46 kg + laptop kostnadsfritt (hvis man sleper 23 kg + laptop inn i kabinen) hos BA-økonomi, og det er jo en del bagasje.
"Bargain-flyers" er vel ikke en spesielt interessant kundegruppe for BA, så om noen av disse forsvinner tror jeg ikke de tar det så tungt.
Flyr man i en av premium kabinene kan man ta med seg en god del mer. Det samme gjelder silver og gold kunder. Det er disse kundene BA er interesssert i.
Jaha?
http://www.britishairways.com/travel/global-flight-offers2/public/en_no
Men det er jo greit å vite hvilke selskaper som har tilbud man ikke ønsker å selge noe av. Det er jo også litt rart at de kaster bort så mye plass i flyene sine til en kabin de ikke ønsker å selge noe av.
For meg betyr ihvertfall dette at BA er helt uaktuelle til USA, med mindre de er ca 400 kr billigere enn alternativene.
Jaha?
http://www.britishairways.com/travel/global-flight-offers2/public/en_no
Men det er jo greit å vite hvilke selskaper som har tilbud man ikke ønsker å selge noe av. Det er jo også litt rart at de kaster bort så mye plass i flyene sine til en kabin de ikke ønsker å selge noe av.
For meg betyr ihvertfall dette at BA er helt uaktuelle til USA, med mindre de er ca 400 kr billigere enn alternativene.
BA "kaster bort" langt mindre plass i flyene sine til bargain-hunters enn de fleste andre, da de har flere biz seter i forhold til economy enn de fleste.
Det er heller ikke economy kunder som svikter, men premium kunder. BA flyr med fulle economy kabiner og opplever en økning der.
Men BA (i likhet med alle andre) vil selvsagt heller ha premium kunder da det er disse som bidrar med penger i kassen.
Economy kabinene er allerede fulle, så de kan nok ta seg råd til å gjøre det mindre attraktivt for disse kundene uten å risikere hverken kundeflukt eller tap.
Skjønner egentlig ikke helt hva som er problemet her !?
Reiser man til Asia har det i alle år vært rundt 20 kilo som har vært bagasjegrense.
Hvorfor i all verden skal man behøve 2 x 23 kg bagasje for å reise over Atlanterhavet ?
Kanskje lett for meg å si som i 90% av mine reiser har en trillekoffert som går i hattehyllen + min PC-ryggsekk... men de aller fleste som reiser en del pakker smart og slipper alt det styret med mye bagasje.
Bare saanne som meg, det er et problem for .. med kofferten full av syltetoeyglass og norsk sjokolade ... :p
Molinari
07-08-2009, 14:06
Skjønner egentlig ikke helt hva som er problemet her !?
Reiser man til Asia har det i alle år vært rundt 20 kilo som har vært bagasjegrense.
Hvorfor i all verden skal man behøve 2 x 23 kg bagasje for å reise over Atlanterhavet ?
Kanskje lett for meg å si som i 90% av mine reiser har en trillekoffert som går i hattehyllen + min PC-ryggsekk... men de aller fleste som reiser en del pakker smart og slipper alt det styret med mye bagasje.
Men alle som har sett koffertene som amerikanere reiser med skjønner jo at dette vil bli en god inntektskilde for flyselskapene. De er både store og tunge (både kofferter og eiere forsåvidt)
Og jeg er helt enig i at jeg aldri har skjønt hvorfor det er er/har vært piece concept over Atlanteren.
Men alle som har sett koffertene som amerikanere reiser med skjønner jo at dette vil bli en god inntektskilde for flyselskapene. De er både store og tunge (både kofferter og eiere forsåvidt)
Og jeg er helt enig i at jeg aldri har skjønt hvorfor det er er/har vært piece concept over Atlanteren.
Det er vel bare det at amerikanere skal av prinsipp være annerledes enn alle de andre.
Det funker begge veier, B777ER, og er jo vel aa merke at dette konseptet ikke skjer innenlands, dog det er nok nevnt over.
Uansett, samme som MOW, saa har jeg satt veldig pris paa dette naar jeg kommer over til USA etter jula, og det kommer til aa hjelpe meg mye naar jeg skal flytte hjem igjen :D Vel aa merke at det da nok bli business med 2x32 ;)
Alt er større i USA, vet du :-)
For min del det først og fremst et "problem" fordi jeg gjerne fyller opp 10-20 kg med øl når jeg først er på de kanter. Ellers liker jeg å ha mulighet til å sende kabinkofferten min på veg tilbake, og kun ha en liten sekk med meg ombord.
Bare saanne som meg, det er et problem for .. med kofferten full av syltetoeyglass og norsk sjokolade ... :p
Eller andre veien, full av diet iced tea-pulver, porsjonssplenda og dressinger...
Jaja, vi endte opp med å betale 50$ pr koffert som var over 1pc grensen (250$ totalt - vi var 5 pax). Helt ok det - siste gang vi drar med oss 2 kofferter over dammen :)
Jaja, vi endte opp med å betale 50$ pr koffert som var over 1pc grensen (250$ totalt - vi var 5 pax). Helt ok det - siste gang vi drar med oss 2 kofferter over dammen :)
Det finnes fremdeles selskaper som følger 2 PC ;) Så da kan du dra med deg 2 kofferter og slippe å betale for nr 2 ;)
Fruen og jeg har i alle år vært vant med først 2x32 kg og nå 2X23 kg. Og vi har benyttet det. Vi tar lite med oss ut av klær etc men handler veldig mye i USA..
Så bare 23 kg pr person vil redusere det vi økonomer kaller "nytteverdien" vi har av en USA tur..
Det betyr at så lenge enkelte selskap tilbyr 2x23 kg, så velger vi et av disse.
Bonuspoeng og allianser betyr mindre og mindre for hver dag...:angry:
Så bare 23 kg pr person vil redusere det vi økonomer kaller "nytteverdien" vi har av en USA tur..
Så må man også se på hva man har lov til å drasse med inn - rent teknisk har du 2x23 kg på BA, men du må bære litt selv.
Mye man må passe på av regler etter hvert når alle lager sine regler, og ved gjennomgående billetter så gjelder A med noen unntak for B og litt C. Ikke greit for menigmann.
Ikke helt riktig. Med lojalitetskort beholder du stort sett de 'gamle' reglene ..
Tommy777
10-08-2009, 19:15
Fruen og jeg har i alle år vært vant med først 2x32 kg og nå 2X23 kg. Og vi har benyttet det. Vi tar lite med oss ut av klær etc men handler veldig mye i USA..
Det betyr at så lenge enkelte selskap tilbyr 2x23 kg, så velger vi et av disse.
Bortsett fra at du fortsatt kan dra med deg akkurat like mye som før med uansett sølvkort. I tillegg er de amerikanske programmene tilnærmet det de alltid har vært.
Finner det tilnærmet utrolig at du og fruen drasser 100 kilo på turene deres som sjelden varer lengre enn 10 dager. Se på den reiseruta du har på programmet nå: 6 netter på ett sted, 3 på ett annet. Må jo være utrolig irriterende å drasse på så mye.
Jeg og fruen har med så lite som mulig og har med en stor koffert som sjekkes inn og to ryggsekker som taes med ombord på turer av slik lengde.
He, he, 100 kg er noe for mye, helst tre stk med bagasje som hvor den siste er handlet inn på siste stop...Neste tur blir det langt fra så mye, uansett...Kun et par dager shopping i Houston. Drar ikke med bananer fra Panama ..:colgate:
Det er faktisk mye i USA som vi gladelig drar med. Men husk koffertene veier en del også.. Mye i matveien .. Tilsvarende som dere USA gutta drar over fra Norge til USA, også i matveien....
Men av og til har vi mange snåle ting som vi drar med til hage og hjem..( fruen står bak det ).
Tommy777
10-08-2009, 20:24
He, he, 100 kg er noe for mye, helst tre stk med bagasje som hvor den siste er handlet inn på siste stop...Neste tur blir det langt fra så mye, uansett...Kun et par dager shopping i Houston. Drar ikke med bananer fra Panama ..:colgate:
Det er faktisk mye i USA som vi gladelig drar med. Men husk koffertene veier en del også.. Mye i matveien .. Tilsvarende som dere USA gutta drar over fra Norge til USA, også i matveien....
Men av og til har vi mange snåle ting som vi drar med til hage og hjem..( fruen står bak det ).
En Samsonite amerikakoffert som er full veier mellom 20-30 kilo.(I følge Norwegian, som var eneste selskap som kicket på vekta, var vår koffert full av klær og julegaver 21 kilo). Du må ha en rimelig heftig garderobe med forskjellige dresser hver eneste kveld du er på ferie og sånn røffelig 4 skift for hver dag dersom du skal fylle opp 3 (!!!) kofferter for en 9 netterstur.. Og det i tillegg til hva du har med ombord..
Jeg tviler på at det nye piecekonseptet med en koffert hver som maks skaper noe som helst problem for de aller fleste da man kan ta med en god del inn på flyet i tillegg.
De som får svi for dette er folk på flyttefot, utvekslingsstudenter eller Reidar med frue på filipionmatshopping i US and A :D;)
Det er faktisk overraskende mange som gladlig sjekker to pieces - kanskje hoveddelen av passasjerne ikke overstiger 35 totalt - men det er mange med det - til USA/Canada - for å ikke snakke om Brasil.
Selv tar jeg turen over til statene i august/september og planlegger overfart med en koffert - og hjemtur med omkring 40 kilo av klær, lipton diet icetea etc etc.
He, he Tommy, vi har ikke så mye skift, langt mindre en en average amerikaner, men du skulle se hva vi kan finne på å kjøpe i USA. :colgate: Men kun to hardshell, en med våre ting, den andre med to nylonbager...Bevisst nylon, mindre egenvekt..
Jeg nevnte hus og hjem og hage ( stoor hage ). Jeg elsker bøker og det veier. Fra Hawaii har vi med ting du ikke vil tro , som jeg har lest andre på forumet har. Kofferten blir garantert åpnet av TSA...Vulkanøyer :lol::lol:¨
En av grunnene til USA-turen vår i juli var å få med oss siste lass av flyttelasset mitt fra mitt utvekslingsår. Det er utrolig mye drit som samles opp i løpet av et år - blandt annet en gitar som bare den var en kolli ekstra alene.
Når vi i tillegg ferierte i 12 dager, måtte ha med både varme og klær for varmere vær, så blir det en del kofferter til slutt..
Men for all del, jeg kan sikkert betale også i fremtiden for en 2. koffert om det blir nødvendig, men da skal det ikke være sånn at jeg planlegger å reise med 2, men heller pakke minst mulig (og spare korte, og skrenke inn på shoppingen også :D)
Da følger CO etter:
Economy Class - International - Europe, Micronesia, Middle East and Asia
For tickets purchased prior to Aug. 27, 2009 for travel prior to Sept. 15, 2009 2 Checked Bags - no charge Each bag at a maximum 50 lbs (23 kg) and 62 linear inches (157 cm) (total length + width + height)
Economy Class - International - Europe
For tickets purchased on or after Aug. 27, 2009 for travel on or after Sept. 15, 2009
First Checked bag - no charge
Second Checked bag - $50
https://www.continental.com/web/en-US/content/travel/baggage/check.aspx
Jeg må innrømme jeg sliter litt med å tolke hva som evt. gjelder billetter kjøpt før 27. August, for reiser etter 15. September og motsatt.
Fant denne i dag som er klarere:
"Check Bag Updates
The fee to check second bags for economy travel between Europe and the 50 U.S., Puerto Rico, U.S. Virgin Islands and Canada is $50 on tickets purchased on or after Aug. 27, 2009 for travel on or after Sept. 15, 2009. The fee is $45 for second bags that are checked and pre-paid at continental.com.
The following changes will affect checked baggage allowance for tickets purchased on or after Aug. 27, 2009 for travel on or after Oct. 27, 2009.
First Class customers are allowed to check 2 bags up to 70 pounds (32 kg) free of charge.
Platinum and Gold Elite members are allowed to check 3 bags, up to 70 pounds (32 kg) free of charge. "
https://www.continental.com/web/en-US/content/news/travelnotices.aspx
Godt at det finnes flere alternativer i luften...
Enig med deg, EB, men hvor lenge.... ^_^
Det gjør hvertfall at man kan regne ut verdien på sitt statuskort etter hvert, dersom man skal slepe med seg halve garderoben. Slipper unna fees både TATL og Domestic. Lurer på når SK kommer etter.
Jeg tillater meg en liten bump her for å forhøre meg om dagens situasjon. Jeg skal på tur til USA i mars og om ikke dollarkursen går i taket blir det nok shopping av både det ene og det andre, så det trengs definitivt en ekstra koffert på hjemreisen.
Slik det ser ut kommer jeg til å fly med CO, og de har 1 gratis bag og $70 for nummer 2 mellom europa og usa, men videre står det "Star Alliance Silver members (other than Continental and United Elite members) get one checked bag free.". Betyr det at *Silver får en ekstra bag gratis, slik at jeg kan ta med to stk uten å betale når jeg skal hjem, eller betyr det at *Silver kun gir fordel når man reiser innenlands i USA?
JSlik det ser ut kommer jeg til å fly med CO, og de har 1 gratis bag og $70 for nummer 2 mellom europa og usa, men videre står det "Star Alliance Silver members (other than Continental and United Elite members) get one checked bag free.". Betyr det at *Silver får en ekstra bag gratis, slik at jeg kan ta med to stk uten å betale når jeg skal hjem, eller betyr det at *Silver kun gir fordel når man reiser innenlands i USA?
Du får vel ingen bagasje hos CO utover den éne som uansett er gratis (mellom EU-US) med *Silver. Hadde du hatt *Gold ville du hatt 3PC, hadde du hatt CO Silver ville du hatt 2PC. Innenriks i USA slipper du $25 fee på den første.